1. Přezkum přiměřenosti z moci úřední
Spotřebitelské smlouvy nesmí obsahovat nepřiměřená (zneužívající) ujednání (§ 1813, 1814, 1815 ObčZ). Soud má přitom povinnost posoudit z úřední povinnosti zneužívající charakter smluvní klauzule, pokud má k dispozici informace o právním a skutkovém stavu, které jsou pro tyto účely nezbytné․
Skutečnost, že přiměřenost ujednání ve spotřebitelských smlouvách musí být přezkoumána z moci úřední, aniž by se spotřebitel musel nepřiměřenosti dovolávat, neznamená proto absolutní přezkum veškerých skutkových a právních možností, které by hypoteticky mohly přicházet v úvahu. Je nutné vyjít ze zjištěného skutkového stavu. Uplatní se zde tradiční projednací zásada (§ 120 OSŘ).
Přísnější požadavky platí však pro zjištění, zda uvedené ujednání vůbec spadá do působnosti úpravy k ochraně spotřebitele. Soud musí přijmout z úřední povinnosti důkazní opatření (investigate, súd musí ex offo nariadiť vykonávanie dôkazov) za účelem zjištění, zda klauzule uvedená ve smlouvě, která byla uzavřena mezi prodávajícím nebo poskytovatelem na jedné straně a spotřebitelem na straně druhé, spadá do působnosti Směrnice (jí provádějící úpravy), a pokud ano, posoudit z úřední povinnosti možný zneužívající charakter takové klauzule.
Je přitom zřejmé, že je nezbytné rozlišit jednotlivá stadia řízení, obecné nalézací řízení a řízení rozkazní. Vnitrostátní soud není povinen vyvážit procesní opomenutí spotřebitele, který si není vědom svých práv, nebo zcela zastoupit úplnou nečinnost dotyčného spotřebitele. Není samo o sobě v rozporu s principem efektivity, pokud se spotřebitel může dovolávat ochrany ze strany právních předpisů o zneužívajících klauzulích, pouze pokud zahájí soudní řízení. Právo EU nezakazuje použít vnitrostátní procesní pravidla spojující s určitým rozhodnutím překážku věci rozsouzené, i kdyby to umožňovalo napravit porušení ustanovení práva Společenství jakéhokoli druhu, vyplývající z dotčeného rozhodnutí. Dokonce nebrání ani úpravě zakazující přezkoumat z úřední povinnosti zneužívající povahu ujednání spotřebitelské smlouvy, pokud již bylo rozhodnuto o legalitě všech ujednání smlouvy s ohledem na tuto Směrnici rozhodnutím zakládajícím překážku věci pravomocně rozsouzené.
SDEU dříve formuloval, byť ve vztahu ke konkrétní úpravě, svůj závěr relativně kategoricky. Vnitrostátní soud musí ex offo před vydáním platebního rozkazu kontrolu provést. Soud, jemuž je předložen návrh na vydání platebního rozkazu, musí posoudit nepřiměřenost smluvního ujednání i bez námitky podané spotřebitelem z úřední povinnosti a limine (nebo v jakémkoli jiném stadiu), např. zneužívající charakter ujednání o úrocích z prodlení obsaženého ve smlouvě uzavřené mezi prodávajícím či poskytovatelem a spotřebitelem, pokud k tomu má potřebné informace o právním a skutkovém stavu. Hrozí totiž nezanedbatelné riziko, že dotčení spotřebitelé nepodají požadovanou námitku.
Zdá se však, že SDEU v poslední době v rámci přezkumu slovenské a polské úpravy ze svých požadavků na přezkum ex offo slevil. Nevylučuje, aby nebyl před vydáním platebního rozkazu prováděn z moci úřední přezkum, pokud právní úprava v praxi neznemožňuje nebo nadměrně neztěžuje ochranu práv, která tato Směrnice přiznává spotřebitelům. Nejde tedy již pouze o zkoumání, zda je v řízení před vydáním platebního rozkazu přezkum z moci úřední prováděn, ale i zda existuje nezanedbatelné riziko, že dotčený spotřebitel požadovaný odpor nepodá, např. z důvodu obzvláště krátké lhůty stanovené za tímto účelem nebo kvůli nákladům na soudní žalobu v poměru k částce sporného dluhu nebo proto, že vnitrostátní právní předpisy nestanoví povinnost, aby mu byly sděleny všechny informace nezbytné k tomu, aby mohl určit rozsah svých práv.
Nehledě na to, pokud soud, který rozhoduje o návrhu na nucený výkon pravomocného rozhodnutí bez účasti spotřebitele, má za tímto účelem k dispozici nezbytné informace o právním a skutkovém stavu, musí i bez návrhu posoudit nepřiměřenost ujednání ve spotřebitelské smlouvě, jestliže je podle vnitrostátních procesních pravidel možné z moci úřední posoudit soulad takového ujednání s kogentními pravidly vnitrostátního práva (zásada rovnocennosti). Aktuálně řeší SDEU otázku, zda tato povinnost vzniká při vydání osvědčení podle čl. 53 nařízení č. 1215/2012.
2. Kdo provádí přezkum
Zásada efektivity vyžaduje, aby posouzení nepřiměřenosti ujednání ve spotřebitelské smlouvě z moci úřední prováděl soudce. Nestačí kontrola notářem nebo pouhým soudním úředníkem.
SDEU se nezabýval postavením soudního úředníka samostatně, ale ve spojení se zkoumáním dalších podmínek. Rozhodnutí ve věci Finanmadrid proto ještě mohlo vyvolávat pochybnosti, když v uvedeném případě soudní úředník ani přezkum přiměřenosti ujednání ve spotřebitelských smlouvách provádět nemohl. Z rozhodnutí EOS KSI Slovensko je však již zřejmé, že plný přezkum přiměřenosti ujednání ve spotřebitelských smlouvách soudním úředníkem (osobou, která nemá postavení soudce) požadavky práva EU nesplňuje. Pouhá skutečnost, že právní úprava svěřuje pravomoc v oblasti vydávání platebních rozkazů úředníkovi, který nemá postavení soudce, však není v rozporu s právem EU, pokud soudce musí provést přezkum neexistence zneužívajících ujednání v předmětné smlouvě ve fázi výkonu platebního rozkazu nebo v případě odporu proti němu.
Skutečnost, že ex offo kontrola přiměřenosti ujednání ve spotřebitelských smlouvách musí být prováděna soudcem, vyplývá i z dalších dokumentů EU, např. z hodnotící studie národních procesních předpisů a postupů, pokud jde o jejich vliv na volný oběh rozhodnutí a rovnocennost a efektivitu procesní ochrany spotřebitelů v rámci práva EU na ochranu spotřebitele.
3. Absence překážek ochrany práv spotřebitele
SDEU nepřímo připustil, že přezkum přiměřenosti ujednání ve spotřebitelských smlouvách z moci úřední může být proveden i ve stadiu po podání odporu (námitky) ze strany spotřebitele, jestliže nehrozí nezanedbatelné riziko, že dotčení spotřebitelé požadovanou námitku nepodají buď z důvodu obzvláště krátké lhůty stanovené pro tento účel, nebo proto, že je od obrany mohou odradit náklady na soudní žalobu, které vzniknou v poměru k částce sporného dluhu, nebo proto, že neznají či si neuvědomují rozsah svých práv, či konečně z důvodu, že návrh na vydání platebního rozkazu podaný prodávajícím nebo poskytovatelem má omezený obsah a spotřebitelé tak mají neúplné informace.
Při zkoumání souladnosti takové úpravy proto mohou být rozhodná tato kritéria – náležitosti návrhu na vydání platebního rozkazu, míra doložení nároku, náležitosti platebního rozkazu, rozsah poučení, lhůty k podání odporu, požadavky na odůvodnění odporu, poplatky za podání odporu. Jde o kritéria objevující se v judikatuře SDEU, ale právní úprava může obsahovat i jiné překážky (např. sankce za bezdůvodné podání odporu při rozhodování o nákladech řízení). Vždy je též nutné respektovat i další obecné požadavky spravedlivého procesu (práva na účinnou právní ochranu ve smyslu čl. 47 Listiny základních práv EU), např. při doručování platebního rozkazu.
SDEU neposuzoval nikdy význam jednotlivých kritérií, ale zkoumá je ve svém souhrnu. Z jeho rozhodnutí je však zřejmé, že zde existuje nezanedbatelné riziko, že spotřebitelé odpor nepodají, jestliže je zde lhůta 15 dní k podání odporu, který musí být odůvodněn. Stejné riziko je dáno, jestliže spotřebitel musí zaplatit tři čtvrtiny soudního poplatku v případě podání odporu, zatímco žalobce při podání návrhu pouze jednu čtvrtinu.