Věk podezřelého, respektive stíhaného pachatele hraje při posuzování jeho trestní odpovědnosti vždy kruciální roli, podle které se posuzuje nejen hmotněprávní kvalifikace jeho jednání, ale má své bezprostřední procesní důsledky, jako je u dětí mladších patnácti let odložení nebo zastavení trestního stíhání z důvodu jeho nepřípustnosti pro nedostatek věku, u mladistvých speciální trestní postupy podle hlavy II. ZSM a u dospělých procesní postup podle trestního řádu.
Nově zavedená právní fikce, kdy se má podle § 2 odst. 1 písm. c) ZSM za to, že mladistvým je i ten, kdo v době spáchání provinění dovršil patnáctý rok věku, ale u něhož není možné bez důvodné pochybnosti určit, že v době spáchání provinění překročil osmnáctý rok věku, uvádí naši právní úpravu nejen do souladu s požadavkem Směrnice, ale u nejmladší věkové kategorie pachatelů tímto způsobem uvádí do praxe i princip in dubio pro reo. V praxi se sice s tímto případem zřejmě často setkávat nebudeme, neboť na základě vyšetření vycházejícího z posledních poznatků lékařské vědy by stanovení věku konkrétního jedince nemělo činit problémy, pokud by však k tomu z jakýchkoliv důvodů došlo, bude se posuzovat pachatel za mladistvého, a to samozřejmě se všemi z toho vyplývajícími hmotněprávními i procesními důsledky.
V této souvislosti dlužno konstatovat, že původní vládní návrh zákona obsahoval tuto právní fikci i ohledně kategorie dětí mladších 15 let, tzn., že i u ní měla – nad rámec požadavků Směrnice, nicméně konsekventně ve smyslu principu in dubio pro reo – platit fikce nedovršení věku patnácti let u dítěte, ohledně kterého by se nepodařilo pochybnosti o jeho skutečném věku odstranit ani provedeným lékařským vyšetřením či jakýmkoliv jiným způsobem. S ohledem na obavy z možného zneužití této fikce nedosažení věku nutného pro vyvození trestní odpovědnosti dítěte v České republice, které v průběhu projednávání návrhu zákona Poslaneckou sněmovnou vyjádřili poslanci politických stran prosazujících protiimigrační politiku, byl nakonec tento návrh se souhlasem předkladatele (Ministerstva spravedlnosti) v zájmu schválení implementační novely stažen. Fikce nedosažení věku tak nakonec zůstala omezena jen na případ pochybností ohledně věku 18 let, tj. na mladistvého, který ač již trestně odpovědný, se oproti dospělému nachází podle ZSM v privilegovaném postavení.
Druhou významnou změnu představuje rozšířený katalog práv mladistvého, nově upravený v § 42 ZSM. První odstavec původního znění tohoto ustanovení sice zůstal beze změny (mladistvý má právo na zacházení přiměřené jeho věku, duševní vyspělosti a zdravotnímu stavu) a druhý odstavec převzal znění první věty původního třetího odstavce (všechny orgány činné podle tohoto zákona jsou povinny vždy mladistvého poučit o jeho právech a poskytnout mu plnou možnost jejich uplatnění), hlavní změna je však provedena novým třetím odstavcem. Ten zavádí povinnost poučit mladistvého také o:
a) | stadiích trestního řízení a úloze orgánů činných podle tohoto zákona během těchto stadií, |
b) | právu zákonného zástupce nebo opatrovníka mladistvého být poučen o právech, která mladistvému náleží, |
c) | právu zákonného zástupce nebo opatrovníka mladistvého zúčastnit se těch úkonů, kterých se může podle zákona zúčastnit mladistvý, |
d) | ochraně jeho soukromí v trestním řízení, |
e) | povinnosti orgánů činných podle tohoto zákona se zvláštní pečlivostí objasňovat a dokazovat příčiny jeho provinění a skutečnosti významné pro posouzení jeho osobních, rodinných i jiných poměrů a |
f) | nutnosti konat hlavní líčení a veřejné zasedání v jeho přítomnosti, nejde-li o řízení proti uprchlému. |
Nový čtvrtý odstavec pak stanoví, že ve vhodných případech je třeba mladistvého poučit i o:
a) | tom, že může být vzat do vazby jedině tehdy, nelze-li účelu vazby dosáhnout jinak, že rozhodnutí o vzetí do vazby musí být řádně odůvodněno, dále o trvání vazby, o přezkoumávání důvodů vazby a o možnostech nahrazení vazby jiným opatřením a |
b) | podmínkách pro podmíněné odložení podání návrhu na potrestání, podmíněné zastavení trestního stíhání, narovnání nebo odstoupení od trestního stíhání. |
Ani tyto, na první pohled neproblematické změny, při projednávání v Poslanecké sněmovně neprošly zcela hladce, když někteří poslanci vyjadřovali obavy z příliš vysokých nároků kladených na orgány činné v trestním řízení, respektive podle ZSM, které údajně již nyní mají problém vypořádat se s nutností vysvětlovat účastníkům průběh trestního řízení. Nakonec však byl i tento požadavek Směrnice ohledně poskytování informací v širším rozsahu a hlavně pro mladistvého srozumitelným způsobem naplněn a příslušná změna se stala součástí schválené novely.
Význam tohoto ustanovení nelze podceňovat, neboť jsou to právě mladiství, kteří jsou oproti dospělým v mnoha ohledech ovlivnitelnější a u nichž lze již samotnou formou vysvětlení podanou pro ně pochopitelným způsobem docílit výchovného efektu, zejména pak pochopení toho, proč se ocitli v pozici obviněných, respektive obžalovaných, a jaké procesní důsledky z toho pro ně vyplývají.
V souvislosti s touto novelizací ZSM byl upraven i trestní řád, který nově v § 33 doplňuje v odstavci 5 ve vztahu ke všem obviněným, tedy bez ohledu na jejich věk, povinnost poučit je o jejich právech konkrétně, tj. se zaměřením na právě probíhající stadium trestního řízení.
Potřebě respektovat specifika dospívajících a eliminovat možnost prohloubení sociální stigmatizace mladistvého pachatele vychází vstříc i další změna, která v § 57 vkládá nový odstavec 2 požadující po orgánech činných podle ZSM, aby – je-li to vzhledem k okolnostem případu a osobě mladistvého vhodné a technicky možné – pořídily o výslechu mladistvého obrazový a zvukový záznam, a nebylo tak například nutné jej v pozdějším stadiu trestního řízení opakovat. Byť se takový postup v aplikační praxi již nikoliv výjimečně uplatňuje, bylo třeba jeho preferenci zakotvit i v zákonné úpravě.
Ostatní změny již byly výše stručně vysvětleny a není jim třeba s ohledem na jejich dopad do praxe věnovat zvláštní pozornost.