Promlčení je podle mého názoru jednou z mála oblastí, v nichž trestní zákoník z roku 2009 zlepšil právní úpravu oproti předešlé (obsažené v trestním kodexu z roku 1961) z hlediska její určitosti, která i v případě promlčení úzce souvisí s principem nullum crimen sine lege. Promlčení totiž náleží k tzv. negativním podmínkám trestní odpovědnosti (trestnosti). Změny oproti předešlé právní úpravě se dají rozdělit do dvou základních skupin.
Předně jde o terminologickou změnu samotného institutu (promlčení trestního stíhání – promlčení trestní odpovědnosti), jež v případě promlčení hraje nezanedbatelnou roli. Druhou skupinu změn tvoří ty, které mají podle mého názoru bezprostřední souvislost s principem nullum crimen sine lege certa; u nich jde tedy o určitost právní úpravy. Tyto změny se týkají vymezení délky promlčecí lhůty, určení okamžiku zahájení běhu promlčecí lhůty, stavení běhu promlčecí lhůty (vymezení důvodů stavení) a přerušení promlčecí lhůty (vymezení důvodů přerušení).
U všech těchto jednotlivých skupin změn budu hovořit i o změnách, které zákonodárce neprovedl a které podle mého názoru provést měl (návrhy de lege ferenda).
1. Terminologická změna
Terminologickou změnou je, že zákonodárce již neoznačuje promlčení jako důvod zániku trestního stíhání, ale jako důvod zániku trestní odpovědnosti (argument a rubrica – viz § 34 TrZ). Nutno říci, že jde o změnu zcela pozitivní a správnou, mající širší souvislosti, než by se mohlo zdát.
Ačkoli procesním důsledkem by podle současné české právní úpravy mělo být vždy právě zastavení trestního stíhání, je v doktríně všeobecná shoda na tom, že tento druh promlčení má hmotněprávní povahu. Domnívám se, že i v evropském kontextu převažuje legislativní pojetí promlčení jako hmotněprávního institutu, a to i přesto, že promlčení bývá předmětem výkladu pravidelně i v právu procesním (formálním), zřídka je dokonce upraveno i v procesních předpisech, někdy se (poměrně nejasně) hovoří o smíšené povaze promlčení.
Hmotněprávní (materiální) povaha promlčení bývá odvozována od podstaty a smyslu tohoto institutu, respektive od důvodů jeho zavedení do právního řádu, které jsou převážně hmotněprávní (viz výše). Nad rámec notoricky známých argumentů bych rád představil ještě další argumentaci ve prospěch hmotněprávní povahy promlčení, která se odvíjí od interpretace promlčení v trestním právu obecně, po níž následuje systematický a logický výklad, pomocí kterého docházím k tomu, že promlčení trestní odpovědnosti má povahu jednoznačně hmotněprávní.
Pokud jde o druhý institut v rámci problematiky promlčení v trestním právu – institut promlčení výkonu trestu podle § 94 TrZ (dříve podle § 67 trestního kodexu z roku 1961) – docházím k závěru, že jde o hmotněprávní institut, neboť ve skutečnosti jde o zánik trestu, nikoli o zánik výkonu trestu, jak nepřesně uvádí rubrika nad oddílem 9 dílu 2 hlavy V obecné (první) části trestního zákoníku. Není totiž možné, aby existoval trest a „neexistoval (nebyl možný) jeho výkon“, jak to má na mysli § 94 TrZ Důsledkem zaniku trestu je, že trest nelze vykonat, protože neexistuje. Jiné důvody nemožnosti vykonání trestu jsou odlišného (někdy dočasného) charakteru (srovnej například odklad výkonu trestu podle § 322 a 323 TrŘ nebo přerušení výkonu trestu podle § 325 TrŘ). Když je zánik (výkonu) trestu institutem hmotněprávním, je tomu tak (per argumentum a simili) i u zániku trestní odpovědnosti (viny), což vyplývá i z toho, že podmínkou existence trestu je existence viny. Vzhledem k tomu, že předpokladem trestu (potrestání) je existence viny, musí tedy platit, že když zánik trestu má hmotněprávní povahu, tím spíše (per argumentum a fortiori) musí mít tuto povahu zánik trestní odpovědnosti.
Podle mého názoru tedy nejen kvůli důvodům, pro něž existuje institut promlčení, ale již ze samotné podstaty promlčení plyne, že jde o institut hmotněprávní, který má samozřejmě své odpovídající procesní důsledky. V případech podle § 34 TrZ je tedy správné hovořit o zániku trestní odpovědnosti, nebo ve vztahu k jednání (které může či nemusí být trestné) nebo ve vztahu k právu a povinnosti státu vyvozovat trestní odpovědnost též o zániku trestnosti. Ve shodě se Solnařem se domnívám, že promlčením zaniká samotný trestněprávní vztah a (původně) pachatel trestného činu „má právo na beztrestnost“, přestává býti pachatelem trestného činu, neboť jeho trestní odpovědnost zanikla.
Debata o povaze promlčení není jen debatou akademickou. Skutečnost, že promlčení ve smyslu § 34 TrZ je důvodem zániku trestnosti (trestní odpovědnosti), znamená, že ve vztahu k takovému promlčenému činu nelze uvažovat nejen o jeho souběhu, ale tato okolnost ani nemůže být hodnocena jako přitěžující. Materiální (hmotněprávní) povaha promlčení znamená, že u promlčení platí všechny obecné zásady trestního práva hmotného, například zásada retroaktivity pro pachatele nejpříznivějšího zákona. Sdílím proto kritiku nálezu Ústavního soudu, který se v souvislosti s posuzováním § 5 zákona č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, ve znění pozdějších předpisů, vyslovil de facto tak, že čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod se netýká problematiky promlčení trestní odpovědnosti. Určitou trestní věc je podle mého názoru nutné vždy hodnotit podle jedné právní úpravy. Zvažovat podmínky trestnosti – pozitivní i negativní (včetně možného promlčení trestnosti) – určitého jednání musí orgán činný v trestním řízení podle nejpříznivější právní úpravy (jako celku) účinné v určitém okamžiku, přičemž je nezbytné zvážit všechny právní úpravy od okamžiku spáchání činu do chvíle, kdy se v dané trestní věci rozhoduje. Nestačí pouhé posouzení právní úpravy účinné v době spáchání trestného činu a právní úpravy účinné v době rozhodování, neboť je nutné najít právní úpravu ze všech nejpříznivější. Jestliže alespoň podle jedné z právních úprav by došlo k promlčení trestní odpovědnosti, musí být aplikována právě tato, neboť je bezpochyby pro pachatele nejpříznivější. Toto pravidlo lze s ohledem na zásadu nezměnitelnosti rozhodnutí uplatnit jen do té doby, než je soudem pravomocně rozhodnuto o vině a trestu.
Že určení povahy právního institutu může mít svůj zásadní význam, se v praxi ukázalo poměrně nedávno v souvislosti s přijetím poslední (Klausovy) prezidentské amnestie, kdy jedním z argumentů pro její restriktivní výklad u tzv. pokračujících trestných činů (typicky v případech zkrácení daně) se stalo konstatování, že amnestie (hromadná milost) má procesněprávní (formální) povahu s hmotněprávními důsledky. Toto (podle mého názoru nesprávné) pojetí, které je v současné právní vědě v menšině, zastával, pokud jde o abolici (zastavení či nezahájení trestního stíhání), také Solnař.
Praktický rozměr otázky o povaze promlčení je patrný i při hodnocení judikatury Evropského soudu pro lidská práva, která – zdá se – rozlišuje státy, které mají promlčení upraveno jako hmotněprávní institut (zde nepřipouští jakoukoli retroaktivitu s výjimkou zločinů spáchaných za druhé světové války a v dobách komunismu) a které jej pojímají jako institut procesní (zde alespoň tzv. nepravou retroaktivitu připouští). Podle mého názoru současné pojetí promlčení je hmotněprávní bez ohledu na to, zda je upraveno v materiálních či formálních předpisech. To by mělo platit o institutu promlčení trestní odpovědnosti jako celku, tj. včetně všech jeho „součástí“, například problematiky stavení nebo přerušení promlčecí lhůty.
I přes pozitivní změnu právní úpravy považuji řešení zákonodárce za polovičaté, neúplné, neboť změna hmotněprávní úpravy v trestním zákoníku nebyla doprovázena odpovídající změnou právní úpravy procesní. Na tento jev – poloviční rekodifikace trestního práva – v širších souvislostech dlouhodobě upozorňuje Jelínek. Tento stav se bohužel neblaze projevil i v případě promlčení, které, ač jde o důvod zániku trestní odpovědnosti, představuje důvod nepřípustnosti trestního stíhání vedle mnoha důvodů s promlčením trestní odpovědnosti zcela nesrovnatelných, například vynětí osoby z pravomoci orgánů činných v trestním řízení, duševní choroby osoby trvale vylučující postavit dotyčného před soud nebo znemožňující dotyčnému chápat smysl trestního řízení, absence souhlasu poškozeného atd. (srov. § 11 odst. 1 TrŘ). Uvedené důvody lze, oproti existenci promlčení, zjistit snadno. Zcela sdílím Solnařův návrh, který formuloval již v roce 1972, podle nějž by mělo zjištění promlčení trestní odpovědnosti znamenat zastavení trestního stíhání, avšak v případě, že se trestní věc dostala do stadia řízení před soudem, měl by důsledkem zjištění promlčení trestního odpovědnosti být zprošťující rozsudek. Důvodem je, že ke zjištění, zda byl trestný čin promlčen či nikoli, je často nutné zabývat se meritem věci. Tím spíše to platí dnes, kdy se kromě tzv. rozšířeného přípravného řízení dokazování soustřeďuje do hlavního líčení, což ovšem nezbavuje státního zástupce povinnosti zastavit trestní stíhání, pokud ze zjištěných skutečností již v přípravném řízení vyplývá, že trestní odpovědnost byla promlčena. Důkazní břemeno ve smyslu odpovědnosti za zjištění skutkového stavu bez důvodných pochybností tíží u zjištění, zda je či není trestný čin již promlčen, orgány činné v trestním řízení (v přípravném řízení zejména státního zástupce a v hlavním líčení soud). Ačkoli v praxi se touto otázkou často zabývají právě na popud osoby, proti níž se trestní řízení vede (tj. k námitce promlčení), mají povinnost posoudit i negativní podmínky trestnosti ex officio. I za první republiky platilo, že „otázku promlčení dlužno zkoumati z moci úřední v každém období trestního řízení“. Zásada in dubio pro reo platí i pro otázky promlčení, avšak pouze pokud jde o skutkové otázky, nikoli o otázky právní (například otázka, kdy u určitého trestného činu nastává účinek).
Další nedokonalostí současné právní úpravy, která je však s předešlou zjevně menšího významu, je, že trestní řád stále hovoří o promlčení trestního stíhání [viz § 11 odst. 1 písm. b) TrŘ], ačkoli trestní zákoník takový pojem nezná.
2. Změny důležité z hlediska určitosti právní úpravy
Většina změn, přijatých zákonodárcem trestním kodexem z roku 2009, je z pohledu určitosti právní úpravy jednoznačně pozitivních.
Jedinou výjimkou je druhá část § 34 odst. 1 písm. a) TrZ, která upravuje promlčení trestní odpovědnosti za trestný čin spáchaný v souvislosti s privatizací, respektive přesněji jde o trestný čin spáchaný při vypracování nebo při schvalování privatizačního projektu podle jiného právního předpisu. Trestní kodex z roku 1961 ve znění účinném od 1. ledna 1994 do 31. prosince 2009 hovořil konkrétněji o zákonu č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů. Legislativní změna je podle mého názoru jen odrazem chybné (avšak předepsané) legislativní techniky. Úmyslem zákonodárce bylo zcela jasně zachovat shodnou právní úpravu, čemuž svědčí i důvodová zpráva zpracovatele zákona, která vyjmenovává odlišnosti od předchozí právní úpravy a o tzv. privatizačních trestných činech se nezmiňuje. Rovněž nauka se zcela shoduje s názorem, podle nějž se má na mysli pouze privatizace podle zákona č. 92/1991 Sb. (neboli tzv. zákona o velké privatizaci) a privatizační projekt ve smyslu § 5 a násl. tohoto zákona. Zcela nesprávné by proto byly jakékoli závěry rozšiřující dosah § 34 odst. 1 písm. a) TrZ i na jiné formy privatizace než podle tzv. zákona o velké privatizaci. Důležitá je totiž existence souvislosti s privatizačním projektem, který má podle zákona o velké privatizaci předepsané náležitosti (viz § 6 odst. 1), neboť rozhodnutí o privatizaci se vydává právě na základě privatizačního projektu (viz § 5 odst. 2 in fine). V případech, v nichž vypracováván nebyl, nelze o žádné souvislosti s privatizačním projektem hovořit. Taková interpretace by již nebyla extenzivním výkladem ustanovení, ale čistou analogií v neprospěch, která je v trestním právu hmotném nepřípustná (nullum crimen sine lege stricta). Šla by totiž nejen proti úmyslu zákonodárce, ale byla by nesmyslná z podstaty věci. Zákonů, podle kterých probíhal či probíhá proces privatizace je mnoho, přičemž v žádném z nich se nezpracovával privatizační projekt ve smyslu § 34 odst. 1 písm. a) TrZ.
Ostatní změny jsou z pohledu právní jistoty adresátů norem správné.
Tak především trestní zákoník konečně zcela jasně stanovuje počátek běhu promlčecí lhůty (okamžik ukončení jednání a u trestných činů, u nichž je znakem skutkové podstaty účinek, okamžik vzniku takového účinku). Výkladovými problémem jsou tak už „jenom“ určení okamžiku spáchání a vzniků účinků u jednotlivých trestných činů a samozřejmě výklad samotných těchto pojmů, především účinku trestného činu, jehož definice se musí do budoucna podle mě změnit (podrobněji srovnej níže v části IV.).