Na nález Ústavního soudu reagoval Nejvyšší soud rozsudkem velkého senátu občanskoprávního a obchodního kolegia ze dne 11. 4. 2018, sp. zn. 31 Cdo 4831/2017, uveřejněným pod číslem 35/2019 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek (dále jen „Rc 35/2019“). V něm přijal následující závěry:
1) | Členové statutárního orgánu obchodní korporace nevykonávají činnosti spadající do náplně této funkce (do působnosti statutárního orgánu) ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti dle pokynů obchodní korporace. Naopak, je to právě statutární orgán (jeho členové), kdo (jako výkonný orgán) řídí činnost obchodní korporace. Jinými slovy, činnost (člena) statutárního orgánu není závislou prací ve smyslu § 2 odst. 1 ZPr. |
2) | Shora řečené však neznamená, že by si člen statutárního orgánu a obchodní korporace nemohli ujednat, že se jejich vztah – v mezích nastavených kogentními právními normami – řídí zákoníkem práce. Ustanovení § 2 odst. 1 ZPr nebrání tomu, aby na základě vůle stran byly zákoníku práce podřízeny i vztahy, jejichž předmětem není výkon závislé práce. |
3) | Z logiky věci se podává, že ujednání o „podřízení“ režimu zákoníku práce přichází v úvahu pouze u vztahů, jejichž povaha to připouští. Takovým je i vztah mezi členem statutárního orgánu a obchodní korporací, jehož předmětem je výkon činností spadajících do působnosti statutárního orgánu, a to zpravidla za úplatu. |
4) | Člen statutárního orgánu a obchodní korporace se tedy mohou odchýlit od pravidla vyjádřeného v § 66 odst. 2 větě první ObchZ, podle kterého se jejich vztah řídí přiměřeně ustanoveními o mandátní smlouvě, i tak, že si pro svůj vztah ujednají režim zákoníku práce. |
5) | Jelikož však výkon funkce člena statutárního orgánu není závislou prací ve smyslu § 2 odst. 1 ZPr, takové ujednání neučiní ze vztahu mezi členem statutárního orgánu a obchodní korporací vztah pracovněprávní. Ani tehdy, „podřídí-li“ se zákoníku práce, nelze člena statutárního orgánu považovat (v rozsahu činností spadajících do působnosti statutárního orgánu) za zaměstnance (§ 6 ZPr) a obchodní korporaci za zaměstnavatele (§ 7 ZPr). Jejich vztah i nadále zůstává vztahem obchodněprávním, jenž se řídí obchodním zákoníkem [resp. s účinností od 1. 1. 2014 ObčZ a ZOK] a dále – v důsledku smluvního ujednání – těmi (v úvahu přicházejícími) ustanoveními zákoníku práce, jejichž použití nebrání kogentní právní normy upravující (především) postavení člena statutárního orgánu obchodní korporace a jeho vztah s obchodní korporací. |
6) | Popsané závěry platí obdobně i v případě, že člen statutárního orgánu a obchodní korporace uzavřou vedle smlouvy o výkonu funkce (v níž se neodchýlí od režimu nastaveného § 66 odst. 2 ObchZ, resp. § 59 odst. 1 ZOK) i souběžnou „manažerskou“ smlouvu na výkon některých činností spadajících do působnosti statutárního orgánu (zpravidla na výkon obchodního vedení), v níž si sjednají režim zákoníku práce. V takovém případě je nutné na manažerskou smlouvu pohlížet jako na (svého druhu) dodatek ke smlouvě o výkonu funkce, upravující vztah mezi členem statutárního orgánu a obchodní korporací, jde-li o výkon části činností spadajících do působnosti statutárního orgánu. Manažerská smlouva není neplatná jen proto, že ji její strany podřídily režimu zákoníku práce, avšak je na ni třeba klást stejné požadavky (co do formy, obsahu i potřeby jejího schválení příslušným orgánem obchodní korporace) jako na samotnou smlouvu o výkonu funkce. |
7) | Ujednáním obsaženým ve smlouvě o výkonu funkce (popř. v souběžně uzavřené „manažerské“ smlouvě) o tom, že se vztah mezi členem statutárního orgánu a obchodní korporací (jde-li o výkon funkce člena statutárního orgánu) řídí zákoníkem práce, se zásadně nelze (platně) odchýlit zejména od pravidel obchodního zákoníku (resp. právní úpravy účinné od 1. 1. 2014) upravujících vznik a zánik funkce člena statutárního orgánu, předpoklady výkonu funkce a důsledky jejich absence, odměňování členů statutárních orgánů, formu smlouvy o výkonu funkce a povinnost jejího schválení příslušným orgánem, povinnost vykonávat funkci s péčí řádného hospodáře a důsledky jejího porušení. Je tomu tak proto, že uvedená pravidla je třeba s ohledem na jejich povahu (smysl a účel) nutné považovat zásadně za kogentní. |
Stojí za zdůraznění, že nález Ústavního soudu ani rozsudek velkého senátu ničeho nezměnily na základní premise, podle níž člen statutárního orgánu obchodní korporace nevykonává svou funkci (a tedy ani činnosti spadající do působnosti statutárního orgánu) ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti a tato činnost není (a z povahy věci nemůže být) závislou prací ve smyslu § 2 odst. 1 ZPr. Členové statutárního orgánu obchodní korporace jsou těmi, jejichž prostřednictvím se tvoří a projevuje vůle přičitatelná obchodní korporaci a kdo tak – cum grano salis – „zosobňuje“ tuto obchodní korporaci. Z pohledu tvorby vůle⛘a vystupování (projevu vůle) navenek jsou to oni, kdo stojí ve společnosti nejvýše, a to bez ohledu na existenci zákonných či stanovami zřízených kontrolních mechanismů. Je to právě statutární orgán, kdo – v konečném důsledku – představuje zaměstnavatele, jenž uděluje zaměstnancům (přímo či zprostředkovaně) pokyny, a kdo je zaměstnancům nadřízen. Jeho členové při plnění povinností spojených s touto funkcí tudíž nemohou být podřízeni „sami sobě“.
To, co se změnilo, jsou právní následky spojené s ujednáním, podle něhož se vztah mezi členem statutárního orgánu a obchodní korporací, založený povoláním do funkce, „řídí zákoníkem práce“. Člen statutárního orgánu a obchodní korporace si mohou v mezích daných kogentními právními normami sjednat některé z výhod, jež zákonodárce přiřkl obligatorně zaměstnancům. Mohou tak učinit buď jejich výslovným popsáním ve smlouvě (což je rozumný a preferovaný přístup), anebo tak, že odkážou na zákoník práce („podřídí se zákoníku práce“) a učiní z jeho ustanovení smluvní ujednání.
Jelikož vztah mezi členem statutárního orgánu a obchodní korporací týkající se výkonu funkce není vztahem pracovněprávním (srov. výše), nepůsobí jednotlivá ustanovení zákoníku práce mezi stranami tohoto vztahu silou zákona (rozhodnutím zákonodárce; zákoník práce na tyto vztahy nedopadá), ale toliko silou smluvních ujednání (z rozhodnutí stran). Nejde zde o právo heteronomní (dané zákonodárcem), ale o právo autonomní (vytvořené stranami pro jejich vztah). Podřízením smlouvy režimu zákoníku práce (ujednáním, podle něhož se vztah mezi stranami má řídit zákoníkem práce) dochází k obdobné situaci, jako kdyby si strany jednotlivá ustanovení zákoníku práce „opsaly“ do textu smlouvy. U každého ustanovení zákoníku práce, jež bylo takto „vtaženo“ do smlouvy o výkonu funkce (či souběžně uzavřené „manažerské smlouvy“), je třeba za pomoci pravidel pro výklad právního jednání (dříve § 266 ObchZ, nyní § 555 a násl. ObčZ) posuzovat, jaké důsledky má takové ujednání pro strany vztahu. Současně platí, že se tato „ujednání“ neprosadí, odporují-li některé z kogentních právních norem regulujících vztah mezi členem statutárního orgánu obchodní korporace a touto obchodní korporací, založený povoláním do funkce.
Z navazující judikatury považuji za užitečné zdůraznit (a doplnit) alespoň některé dílčí závěry.
Pravidlo, podle kterého členu statutárního orgánu náleží v souvislosti s výkonem funkce pouze plnění v podobě a výši, jež schválil nejvyšší orgán obchodní korporace, je pravidlem kogentním. Jeho smyslem a účelem je ochrana obchodní korporace a jejích společníků (členů) před negativními důsledky střetu zájmů na straně členů statutárního orgánu. Popsané pravidlo brání tomu, aby si členové statutárního orgánu určovali výši odměny či jiných plnění poskytovaných v souvislosti s výkonem funkce sami (na základě své představy). Prosadí se bez ohledu na to, zda si člen statutárního orgánu a obchodní korporace (v jejímž „čele“ stojí statutární orgán) sjednali pro svůj vztah, že se bude řídit pravidly obsaženými v zákoníku práce (jde tedy – jak už to bývá u kogentních právních norem – o pravidlo omezující smluvní svobodu).
Totéž (a z týchž důvodů) platí o pravidlu podřizujícím souhlasu nejvyššího orgánu smlouvu upravující výkon funkce (či jeho část). Bez ohledu na to, zda je ponechána v souladu s dispozitivní úpravou § 59 odst. 1 ZOK v režimu příkazu, zda si strany sjednají nějaká zvláštní (zákonem výslovně neupravená) práva a povinnosti či zda smlouvu s důsledky shora popsanými „podřídí“ režimu zákoníku práce, nenabude taková smlouva účinnosti (a nezaloží tak sjednaná práva ani povinnosti) dříve, než ji schválí nejvyšší (či jiný zakladatelským právním jednáním určený) orgán. A totéž platí i v případě, kdy má být takto regulována jen část výkonu funkce, typicky související s obchodním vedením, tedy je-li uzavírána smlouva, v praxi označovaná jako „manažerská“.
Jakkoliv Nejvyšší soud v rozsudku velkého senátu Rc 35/2019, jakož i v navazujících rozhodnutích, označil právní úpravu zániku funkce člena statutárního orgánu obchodní korporace za zásadně kogentní, položil bych zde důraz na adverbium „zásadně“. Nepochybuji totiž o tom, že řada pravidel upravujících zánik funkce je naopak do značné míry dispozitivní. Příkladem budiž právní úprava odstoupení z funkce či pravidlo, jež stanovi, že člen statutárního orgánu může být ze své funkce bez dalšího kdykoliv odvolán. Ovšem, jen do „značné míry“. Právo odstoupit z funkce nelze s ohledem na jeho smysl a účel zcela vyloučit, a stejně tak nelze zcela eliminovat právo nejvyššího (či jiného příslušného) orgánu odvolat člena statutárního orgánu. A například úprava předpokladů pro výkon funkce a důsledků jejich ztráty je (vzhledem k tomu,⛘že sleduje ochranu veřejného pořádku) kogentní jako celek.
Z judikatury se však současně podává, že sama povaha pravidel upravujících zánik funkce nebrání tomu, aby se strany smlouvy o výkonu funkce dohodly, že odvoláním člena statutárního orgánu z funkce nezanikne jejich vztah upravený smlouvou o výkonu funkce (či „souběžně“ uzavřenou manažerskou smlouvou), ale že bude pokračovat – se změněným obsahem – i nadále. Jinými slovy, ujednají-li si to strany, může jejich vztah ze smlouvy o výkonu funkce (či „souběžně“ uzavřené manažerské smlouvy) „přežít“ (v určitém rozsahu) zánik funkce člena statutárního orgánu. Takto se strany mohou dohodnout např. na tom, že obchodní korporace po odvolání z funkce (či i po jiném způsobu zániku funkce) nabídne členu statutárního orgánu jinou práci, a neučiní-li tak, popř. ji (bývalý) člen statutárního orgánu odmítne, ukončí jejich vztah ze smlouvy výpovědí, a že až do ukončení vztahu výpovědí bude obchodní korporace bývalému členu statutárního orgánu poskytovat plnění např. ve stejné podobě a výši, jakou měla odměna za výkon funkce. Tedy strany si mohou sjednat obdobný režim, jaký (za určitých okolností) platí podle zákoníku práce pro vedoucí zaměstnance v případě jejich odvolání (srov. § 73a odst. 2 ZPr). Takové ujednání lze přitom učinit i jen odkazem na příslušná ustanovení zákoníku práce. Podřídí-li tudíž strany smlouvu o výkonu funkce (či souběžně uzavíranou manažerskou smlouvu) zákoníku práce, aniž vyloučí použití § 73a odst. 2 ZPr, je třeba zásadně (neplyne-li jiný závěr z použití pravidel pro výklad právních jednání) vycházet z toho, že uvedené ustanovení zákoníku práce je – jakožto smluvní ujednání – součástí smlouvy o výkonu funkce (manažerské smlouvy). I takové ujednání je však (mimo jiné) ujednáním o plnění poskytovaném v souvislosti s výkonem funkce a nabývá účinnosti až schválením nejvyšším orgánem.
Je-li do funkce člena statutárního orgánu povolána osoba, která je dosud vedoucím zaměstnancem obchodní korporace, měly by strany (tj. obchodní korporace i povolaný člen statutárního orgánu) myslet na „osud“ dosavadního pracovního poměru. I pokud by tato osoba měla nadále vykonávat stejnou část obchodního vedení, bude ji vykonávat jako člen statutárního orgánu, a nikoliv jako zaměstnanec. Oba režimy přitom vedle sebe nemohou obstát (člen statutárního orgánu není – v rozsahu činností spadajících do působnosti statutárního orgánu – zaměstnancem). Strany se mohou dohodnout například na tom, že se pracovní poměr „obnoví“ poté, kdy člen statutárního orgánu skončí ve své funkci. Pokud neučiní nic (na osud pracovněprávního vztahu nemyslí), vychází dosavadní judikatura z předpokladu, že se konkludentně dohodly na rozvázání pracovního poměru (zjednodušeně řečeno, že se jejich vztah „transformoval“ z pracovněprávního do vztahu člena statutárního orgánu a obchodní korporace). To ostatně odpovídá – při mlčení stran – obvyklému běhu věcí. Těžko předpokládat, že skutečnou vůlí obou stran bylo vrátit dotčeného na pozici vedoucího zaměstnance poté, kdy bude odvolán z funkce člena statutárního orgánu např. pro nespokojenost s jeho výkony. Nehledě k tomu, že v mnoha případech je uvolněné místo vedoucího zaměstnance obratem obsazeno jiným člověkem.