Vzhledem k rozporným doktrinálním názorům a nepříliš rozvinuté judikatuře Nejvyššího soudu se jako nejvhodnější metoda poznání významu normy obsažené v § 439 odst. 2 ZOK jeví její důkladný výklad.
1. Jazykový výklad
Jak je známo, jazykový výklad představuje pouze prvotní přiblížení se k aplikované právní normě. Jeho předmětem je v našem případě tato věta:
„Neobsahují-li stanovy nebo smlouva o výkonu funkce délku funkčního období, platí, že činí 3 roky.“
Sporná je otázka, jestli ve stanovách uvedená délka funkčního období na dobu neurčitou znamená, že stanovy neobsahují délku funkčního období. Čistě jazykově se dá argumentovat na obě strany. Pokud máme funkční období na dobu neurčitou, konkrétní délku funkčního období stanovy skutečně neobsahují – doba neurčitá může znamenat 1 rok a může znamenat 20 let. Na druhou stranu i stanovení neurčité délky je stanovení (alespoň nějaké) délky a mělo by dostačovat. Jak vyplývá z předchozích kapitol, ani doktrína se na jazykovém výkladu této normy neshoduje (například podle P. Čecha funkční období na dobu neurčitou znamená, že funkční období není určeno a prosadí se zákonná dispozitivní úprava; s tímto pak nesouhlasí například V. Filip a J. Lasák). Jazykový výklad tedy vzhledem k možnosti různé interpretace § 439 odst. 2 ZOK nedává jasnou odpověď, a proto je třeba se uchýlit k dalším interpretačním metodám.
2. Historický výklad
Při srovnání úpravy obchodního zákoníku a dnešního zákona o obchodních korporacích si nemůžeme nevšimnout změny textace předmětného ustanovení. Zatímco obchodní⛘zákoník výslovně určoval maximální možnou délku funkčního období („funkční období jednotlivých členů představenstva určují stanovy a nesmí přesáhnout pět let“), v zákoně o obchodních korporacích se hovoří pouze o následcích chybějícího údaje o délce funkčního období ve stanovách nebo smlouvě o výkonu funkce („neobsahují-li stanovy nebo smlouva o výkonu funkce délku funkčního období, platí, že činí 3 roky“). Dá se argumentovat tím, že pokud zákonodárce takto změnil znění zákona, učinil tak vědomě a s cílem změnit právní normu. Proč by jinak zákonodárce vypustil výslovné omezení délky funkčního období, kdyby si nepřál toto omezení změnit? Bohužel důvodová zpráva k zákonu o obchodních korporacích o důvodech této změny mlčí. Nepomůže nám ani důvodová zpráva k novele předmětného ustanovení z roku 2020, která prodloužila zákonnou délku funkčního období z 1 na 3 roky, ani důvodová zpráva k § 194 ObchZ. Proto se podle mého názoru sice dá argumentovat změnou zněni zákona, ale bez jakéhokoliv podkladu v podobě zmínky v důvodových zprávách je tento argument oslabený. Pokud by zákonodárce chtěl právní úpravu opravdu takto razantně změnit, je možné, že by v důvodové zprávě nic nezmínil?
3. Teleologický výklad
Při použití teleologického výkladu § 439 odst. 2 ZOK můžeme (opět) argumentovat na obě strany. Lze tvrdit, že účelem dnešního znění § 439 odst. 2 ZOK je umožnit akcionářům, aby si v rámci vnitřních poměrů mohli stanovit funkční období člena představenstva tak, aby jim vyhovovalo, tedy klidně na 10 let či na dobu neurčitou (v souladu se zásadou autonomie vůle a dispozitivnosti soukromého práva). Stejně tak lze však poznamenat, že zákon by měl nastavit mantinely pro délku funkčního období, a to s ohledem na zásadu akcionářské demokracie, přičemž výklad, který by umožnil stanovení funkčního období na dobu neurčitou, oslabuje postavení (některých) akcionářů. Pokud chceme, aby akciové společnosti vedli schopní členové představenstva, měli bychom akcionářům umožnit pravidelně evaluovat výkony členů představenstva a podrobovat je opětovným volbám.
Výše řečeným bych ráda ilustrovala, že v tomto případě se dá teleologickým výkladem dospět k různým závěrům a je pak v konečném důsledku čistě na osobě provádějící výklad, ke kterému ze dvou možných (protichůdných) závěrů se přikloní. Z těchto důvodů ani teleologický výklad nenabízí jednoznačné řešení dané problematiky.
4. Komparativní výklad
Jedním z nejsilnějších argumentů proti možnosti nastavit funkční období člena představenstva na dobu neurčitou je srovnání s právními úpravami jiných evropských zemí.
Problematiku délky funkčního období řeší i evropský modelový předpis známý pod názvem European Model Companies Act (dále pouze „EMCA“) z roku 2017. Ten má za cíl vytvořit na vědeckém základě systém pro výzkum a vývoj v oblasti evropského práva obchodních společností inspirovaný americkým modelovým zákonem o obchodních korporacích (Model Business Corporation Act – dále pouze „MBCA“). EMCA je koncipován jako samostatný předpis, který mohou členské státy přijmout buď v podstatě jako celek, nebo přijetím vybraných ustanovení. Ve své části 3., článku 8.14, řeší EMCA problematiku následovně:
„(1) | In a public company, members of the board of directors (one-tier systems) or members of the management board / supervisory board (two-tier systems) are appointed for the period determined in the articles of association. However, the period should not exceed four years. |
(2) | In a private company, the term can be indefinite.“ |
Je třeba dodat, že EMCA definuje pojem private company jako společnost, jejíž podíly nelze nabízet veřejnosti, na rozdíl od druhého typu společnosti, tedy public company. Z komentáře k danému ustanovení vyplývá, že public company je obdobou české akciové společnosti a private company je obdobou společnosti s ručením omezeným.
Pravidlo uvedené ve článku 8.14 je tedy jasné. Zatímco v private company je možné mít funkční období jednatele na dobu neurčitou, u public company může být člen představenstva jmenován maximálně na 4 roky. Toto ustanovení má zajistit průběžnou obnovu vedení společnosti a usiluje⛘o rovnováhu mezi kontinuitou a udržitelností vlivu akcionářů na složení představenstva rady. Délka funkčního období by na jedné straně měla umožnit členům představenstva získat dostatečné zkušenosti, na druhé straně by toto období nemělo být tak dlouhé, aby akcionáři ztratili kontrolu nad řízením společnosti. Zdůrazňuje se zde princip akcionářské demokracie (článek 1.12 EMCA). Argument akcionářskou demokracií je podle mého názoru nezanedbatelný. Příliš dlouhé funkční období totiž omezuje vliv akcionářů na složení představenstva a postavení představenstva vůči akcionářům posiluje. Akcionářská demokracie je jednou ze zásad, které musíme při posuzování možnosti funkčního období na dobu neurčitou poměřovat se zásadou autonomie vůle.
Některé kodexy správy a řízení veřejně obchodovaných společností doporučují, aby členové představenstva zvolení valnou hromadou kandidovali na funkci každý rok na výroční valné hromadě, jako tak činí například dánský nebo britský kodex. K tomu uvádí EMCA, že vnitrostátní kodex správy a řízení společností může mít přísnější omezení pro velké obchodované společnosti, ale i v ostatních akciových společnostech by akcionáři měli mít možnost pravidelně volit členy představenstva.
Většina evropských zemí má zakotvenou maximální možnou délku funkčního období člena statutárního orgánu akciové společnosti. V Německu je to 5 let (§ 84 odst. 1 Aktiengesetz), v Rakousku taktéž (§ 75 odst. 1 Aktiengesetz), ve Francii je to 6 let (čl. L225-18 Code de commerce), v Polsku je to 5 let (čl. 369 odst. 1 Kodeks spółek handlowych), v Dánsku jsou to 4 roky (čl. 120 odst. 4 Selskabsloven), na Slovensku 5 let (§ 194 odst. 1 obchodného zákoníku), ve Španělsku 6 let (čl. 221 odst. 2 Ley de Sociedades de Capital), ve Švédsku 4 roky (kapitola 8, § 13 Aktiebolagslag). Ve Velké Británii sice Companies Act z roku 2006 neobsahuje časové omezení, ale o nutnosti podrobovat členy správní rady pravidelné evaluaci hovoří UK Corporate Governance Code. V něm stojí, že by všichni členové správní rady měli být každoročně znovu voleni. Správní rada by měla v dokumentech přiložených k usnesením o volbě každého člena uvést konkrétní důvody, proč jeho přínos je a nadále bude důležitý pro dlouhodobý udržitelný úspěch společnosti. Správní rada a její výbory by měly mít kombinaci dovedností, zkušeností a znalostí. Měla by být zvážena délka funkčního období správní rady jako celku a členové by měli být pravidelně obnovováni. Každoroční hodnocení správní rady by mělo zohlednit její složení, rozmanitost a efektivitu spolupráce členů při dosahování cílů. Individuální hodnocení by mělo ukázat, zda každý člen představenstva nadále efektivně přispívá k chodu společnosti. Jak je zřejmé, klade se zde silný důraz na pravidelné „skládání účtů“ členů statutárního orgánu.
Často se upozorňuje na právní úpravu v Německu (§ 84 odst. 4 Aktiengesetz), kde podobně jako v Rakousku (§ 75 odst. 4 Aktiengesetz) lze člena představenstva odvolat pouze ze zákonem vyjmenovaných závažných důvodů. Naproti tomu například v Polsku (čl. 370 odst. 1 a 2 Kodeks spółek handlowych) je možné odvolat člena představenstva kdykoliv (přičemž zákon výslovně umožňuje ve stanovách omezit důvody pro odvolání), stejně jako v Dánsku (§ 121 odst. 1 Selskabsloven), ve Španělsku (čl. 223 odst. 1 Ley de Sociedades de Capital) nebo ve Francii (čl. L225-18 Code de commerce).
Na první pohled se může zdát, že omezení maximální délky funkčního období má smysl především v zemích, kde není možné odvolat člena představenstva kdykoliv (Německo, Rakousko). Srovnání s německou právní úpravou bylo mimo jiné i jedním z argumentů Nejvyššího soudu v klíčovém rozhodnutí. V situaci, kdy je možnost odvolat členy představenstva omezena, je bezpochyby nezbytné, aby funkční období bylo časově omezeno. Neznamená to ale přece, že v opačném případě (tedy když odvolací důvody omezeny nejsou) zde nejsou důvody pro zákonnou maximální délku funkčního období nebo že by sama možnost odvolat člena představenstva kdykoliv byla dostatečnou zárukou při funkčním období na dobu neurčitou. Při srovnání totiž zjistíme, že i země, ve kterých je možné člena představenstva kdykoliv odvolat, upravují maximální délku funkčního období (Polsko, Dánsko, Španělsko, Francie). Konečně i podle článku 8.13 EMCA je možné člena představenstva odvolat kdykoliv bez udání důvodu. Ze samotné možnosti odvolat člena představenstva kdykoliv nelze tudíž dovozovat možnost (vhodnost) stanovit funkční období na dobu neurčitou.
Možnost odvolat člena představenstva navíc není vždy ekvivalentní pravidelným volbám. V situaci, kdy má například akcionář A, nespokojený s určitým členem představenstva, rovných 50 % hlasů a ostatní akcionáři mající zbylých 50 % hlasů jsou s daným členem představenstva spokojeni, nemá akcionář A jak prosadit jeho odvolání, protože nikdy nezíská nadpoloviční většinu hlasů. Rozdílná pro něj však bude situace, kdy funkční období daného člena představenstva uběhne a bude třeba hlasovat o jeho znovuzvolení, respektive o zvolení jiného kandidáta. Zde má akcionář A mnohem silnější vyjednávací pozici, neboť bez jeho hlasů nový člen představenstva zvolen nikdy nebude. Ve většině případů možnost odvolat člena představenstva kdykoliv sice supluje pravidelné volby poměrně úspěšně (především ve společnostech, kde jsou hlasy akcionářů rozděleny nerovnoměrně), ale jak již bylo výše⛘nastíněno, neplatí to vždy. Cílem by vždy mělo být naplnění zásady akcionářské demokracie.
5. Dispozitivnost norem
Hlavním argumentem, který při posuzování řešené otázky použil Nejvyšší soud, je zásada legální licence a související dispozitivnost norem soukromého práva. Zásada legální licence je vyjádřena v čl. 2 odst. 3 LPS („Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.“) a v čl. 2 odst. 4 Ústavy („Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.“).
Z ustálené judikatury Nejvyššího soudu plynou následující závěry: Obecně platí, že právní normy soukromého práva jsou zásadně dispozitivní. Jinak řečeno, strany se mohou při úpravě svých práv a povinností od právních norem soukromého práva odchýlit, jestliže to zákon nezakazuje. Ustanovení § 1 odst. 2 ObčZ vychází z toho, že takový zákaz bude výslovný. Výslovný zákaz určitého ujednání stran může být přímý i nepřímý. V případě přímého zákazu zákon výslovně určuje, že se určité jednání zakazuje. Tak například § 1 odst. 2 ObčZ zakazuje ujednání porušující dobré mravy, veřejný pořádek nebo právo týkající se postavení osob. V případě nepřímého zákazu zákon odchylné ujednání stran reprobuje tím, že je prohlašuje za neplatné, případně za zdánlivé, či určuje, že se k němu nepřihlíží. Zákon zakazuje každou odchylku od určité právní normy, která odporuje jejímu smyslu a účelu.
Při zvažování dispozitivnosti § 439 odst. 2 ZOK je třeba zvážit, zda se nejedná o úpravu postavení osob. O otázce, co ještě lze zařadit do práva postavení osob (statusové otázky), se vedou diskuse. Tak například K. Eliáš (naproti jiným autorům) do práva týkajícího se postavení osob nezahrnuje úpravu vnitřních poměrů právnické osoby. Podle P. Šuka zní správná odpověď v tomto případě „jak kdy“; záleží totiž na tom, co přesně máme na mysli „vnitřními poměry právnické osoby“. Těžko přijmout jiný závěr, než že vymezení orgánů, které musí ta která právnická osoba zřizovat, spadá do práva týkajícího se postavení osob. Vymezením orgánů rozumí nejen určení jejich názvu, ale také úpravu toho, jak (zejména který orgán povolává členy do funkce, kolik členů orgán má, kdy funkce vzniká a zaniká, i zde však zřejmě bude třeba hranice statusu vykreslovat jemněji a zvažovat, zda, a pokud ano, do jaké míry lze do práva týkajícího se postavení osob řadit například úpravu odstoupení z funkce) a kým se tyto orgány obsazují, jak tyto orgány rozhodují a jaká je jejich působnost.
Samotná délka funkčního období je podle mého názoru statusu právnické osoby poměrně vzdálená. Souhlasím s vymezením P. Šuka, jenž do statusových otázek zařazuje vymezení orgánů právnické osoby, ale ani to by nemělo znamenat, že každá norma související s orgány právnické osoby je statusovou otázkou, a je proto kogentní. Dokážu si však představit i argumentaci, že délka funkčního období úzce souvisí s „existencí“ daného orgánu, a proto se jedná o statusovou otázku.
I pokud bychom dovodili, že se jedná o statusovou otázku, neznamená to absolutní nemožnost se od této úpravy odchýlit. P. Šuk sice považuje vymezení obligatorně zřizovaných orgánů právnických osob za součást statusové úpravy, neznamená to podle něj však, že se od této úpravy nelze vůbec odchýlit. V tomto případě by se dle mého názoru jednalo o statusovou otázku, v níž se však lze odchýlit od zákona. Na druhou stranu zákon (§ 439 odst. 2 ZOK) nestanovuje žádnou maximální délku funkčního období. Od čeho se tedy máme odchylovat? Jediné, co zákon stanoví, je pravidlo, podle něhož činí délka funkčního období 3 roky, pokud ji neobsahují stanovy nebo smlouva o výkonu funkce. Toto pravidlo nemůžeme vykládat jako maximální možnou délku funkčního období, protože tu zákon výslovně nestanovuje, navíc by byla příliš krátká (vzhledem k tomu, že v minulosti byla maximální délka omezena na 5 let). Z těchto důvodů podle mého názoru nemůžeme z hlediska právní úpravy postavení osob dovodit zákaz funkčního období na dobu neurčitou.
Zároveň zde nevidím žádný (dostatečně silný) důvod, proč by stanovení funkčního období na dobu neurčitou odporovalo dobrým mravům či veřejnému pořádku. Problém by mohl nastat v situaci, kdy by důvody pro odvolání člena představenstva byly omezené (jako je tomu například v Německu), protože pak by se člen představenstva stal takřka nevyměnitelným (pokud by neporušoval své povinnosti). I kdyby jej bylo možno odvolat pro porušování povinností, postavení akcionářů by se tak vůči členům představenstva oslabilo.⛘
Silným argumentem pro dispozitivnost je pak i nález Ústavního soudu ze dne 13. 9. 2016, sp. zn. I. ÚS 190/15, podle kterého platí, že pokud chtějí obecné soudy dovozovat zákaz soukromého jednání, který není výslovně stanoven zákony, musejí pro takový závěr předložit velmi přesvědčivé argumenty, protože jde o soudcovské dotváření práva proti zájmům soukromých osob. V případě maximální možné délky funkčního období člena představenstva by se o takové dotváření práva jednalo, je otázka, zda jsou argumenty, proč by bylo vhodné vykládat § 439 odst. 2 ZOK jako kogentní (a tudíž zakazující funkční období na dobu neurčitou), dostatečně silné. Ani jeden z argumentů pro omezení délky funkčního období (srovnání se zahraničím, akcionářská demokracie) se nevypořádává se skutečností, že zákon maximální hranici nestanovuje a soud by si ji při výkladu musel vytvořit.