„Upřednostnění“ režimu nekalé soutěže ze strany soudu není vhodné, je-li žalobcem uplatněno právo na náhradu škody z titulu porušení § 3/11 OHS a/nebo čl. 101/102 SFEU a dále v určitých situacích v závislosti na tržním postavení stran sporu a jejich vzájemném vztahu.
V řízení o žalobě na náhradu škody může (byť předběžná) právní kvalifikace určitého jednání nejen jako nekalosoutěžního, ale rovněž i jako narušujícího hospodářskou soutěž, vést k aplikaci speciálních hmotněprávních a procesněprávních pravidel NáhŠkHS, resp. směrnice 2014/104, včetně judikatury Soudního dvora k čl. 101/102 SFEU. Tato pravidla upravují např. domněnku vzniku škody, výjimky ze solidární odpovědnosti některých žalovaných subjektů, speciální ustanovení o promlčení anebo možnost požadovat na žalovaném zpřístupnění důkazních prostředků, které mohou být zejména v řízení o tzv. samostatné žalobě potřebné (mimo jiné i) pro prokázání porušení práva hospodářské soutěže.
Předně tedy může žalobce podle speciálních procesních pravidel NáhŠkHS požádat, a to již před zahájením řízení o věci samé, o zpřístupnění důkazního prostředku (pretrial discovery procedure) s cílem prokázat nejen porušení soutěžního práva, ale i vznik a výši škody. Postačí přitom osvědčení relevantních skutečností, na nichž svou žalobu staví. Bude-li žalobce se svou žádostí úspěšný a požadované informace získá, může se i přesto následně v průběhu dokazování ukázat, že jednání žalovaného nenaplňuje žádnou ze skutkových podstat omezování hospodářské soutěže. Škoda a její výše nicméně prokázána bude s tím, že jednání může být soudem nakonec kvalifikováno jako nekalosoutěžní, a nárok na náhradu škody tak bude přiznán z tohoto právního titulu. Pokud by ale věc byla od počátku posuzována pouze optikou nekalé soutěže, použila by se obecná ustanovení ObčZ a OSŘ a žalobce by institut žádosti o zpřístupnění důkazních prostředků podle NáhŠkHS využít nemohl. Volba tohoto režimu může mít přitom citelné dopady i do sféry žalovaného, kterému v případě neposkytnutí požadovaných informací hrozí vysoké pokuty, povinnost nahradit náklady řízení anebo dokonce použití právní domněnky, že se skutečnost, která měla být na základě požadovaných informací zjištěna, považuje za prokázanou. Pokud by navíc soud posuzoval žalobu na náhradu škody z titulu omezování hospodářské soutěže, uplatnila by se nejen domněnka vzniku škody (u zakázaných kartelových dohod), ale také pětiletá subjektivní promlčecí lhůta k uplatnění práva na náhradu škody, která není limitována žádnou objektivní promlčecí lhůtou, speciální pravidla pro počátek jejího běhu a stavení, jakož i další pravidla obsažená v NáhŠkHS. Při vymáhání škody vzniklé v důsledku porušení čl. 101 nebo 102 SFEU musí být přitom v souladu s unijním právem vykládána i příslušná ustanovení týkající se promlčení obsažená v ObčZ, resp. ObchZ.
Soudní dvůr v případu Heureka Group jasně uvedl, že česká právní úprava promlčení je neslučitelná s čl. 102 SFEU a zásadou efektivity. Je to jednak proto, že tříletá promlčecí lhůta dle ObčZ počíná běžet samostatně a zvlášť pro každou dílčí škodu plynoucí z dotčeného protiprávního jednání od okamžiku, kdy poškozený získá nebo lze přiměřeně předpokládat, že získal vědomost o tom, že mu byla způsobena dílčí škoda, a o tom, kdo je povinen k její náhradě, přičemž není nutné, aby bylo protiprávní jednání ukončeno a poškozený získal vědomost o tom, že předmětné jednání je porušením pravidel hospodářské soutěže. A dále též proto, že uvedená lhůta se po dobu, kdy Komise ve vztahu k takovému protiprávnímu jednání provádí šetření, nestaví ani nepřerušuje. Některá pravidla obsažená v NáhŠkHS (směrnici) se tak v podstatě použijí již před účinností těchto speciálních pravidel, s odkazem na zásadu efektivity čl. 101/102 SFEU. Takovéto unijní požadavky se však neuplatní při výkladu obecných ustanovení o promlčení obsažených v ObčZ, bude-li nárok na náhradu škody uplatněn z titulu nekalé soutěže. V takovém případě bude plně použitelná tradiční civilistická judikatura Nejvyššího soudu, podle níž může subjektivní promlčecí lhůta k uplatnění práva na náhradu škody začít běžet i ohledně dílčí části škody bez ohledu na okamžik ukončení protiprávního jednání⛘a vědomost poškozeného o celé způsobené škodě; rovněž skutečnost, že soutěžní orgán šetří možné protiprávní jednání, je pro běh promlčecí lhůty irelevantní. Pokud by tedy byl nárok posuzován pouze podle ustanovení o nekalé soutěži, domněnka vzniku škody ani jiná unijní pravidla by se neuplatnila, a mohlo by se dokonce stát, že dle obecné tříleté promlčecí lhůty podle ObčZ (případně čtyřleté promlčecí lhůty podle ObchZ) bude právo na náhradu škody již promlčeno.
Souběh nekalé soutěže (porušení generální klauzule) a omezování hospodářské soutěže (zneužití dominantního postavení podle § 11 OHS/čl. 102 SFEU) je žalobkyní namítán např. ve věci RegioJet v. České dráhy. V tomto řízení je uplatněno právo na náhradu škody ve výši 716 977 278 Kč, která měla být žalobkyni způsobena uplatňováním predátorských cen ze strany žalované na vlakové trase Praha-Ostrava za období od 26. 9. 2011 do 30. 4. 2014. Kvalifikace tohoto jednání podle veřejnoprávní normy soutěžního práva může přitom vést k aplikaci speciální právní úpravy NáhŠkHS. V tomto sporu ostatně žalobkyně již požádala o zpřístupnění důkazních prostředků podle § 10 a násl. NáhŠkHS. Cit. ustanovení umožňují zejména žalobcům získat informace nezbytné k prokázání jejich nároku, které mají často v dispozici jiné subjekty. V uvedené souvislosti se patří uvést, že Evropská komise šetření možného protisoutěžního jednání společnosti České dráhy dne 29. 9. 2022 uzavřela, aniž konstatovala, zda došlo či nedošlo k porušení čl. 102 SFEU. Povinnost tvrdit a prokázat porušení soutěžního práva, vznik a výši škody, proto napříště spočívala výhradně na žalobkyni, což na ni kladlo velmi vysoké nároky. Pokud by ale na věc bylo aplikováno právo nekalé soutěže, a tedy pouze příslušná ustanovení ObčZ a obecný procesní režim obsažený v OSŘ, žalobkyně by institut žádosti o zpřístupnění důkazního prostředku podle NáhŠkHS využít nemohla. Pro úplnost nutno podotknout, že toto řízení bylo ukončeno schválením smíru mezi účastníky.
V civilních (antitrustových) sporech je dále třeba zohlednit i judikaturu Soudního dvora k čl. 101/102 SFEU (použitelnou i při aplikaci § 3/11 OHS), zejména specifický výklad pojmů soutěžitel neboli podnik (undertaking) a jedna hospodářská jednotka (single economic entity) spolu s principem deštníkového efektu. Tato specifika, která budou rozvedena níže, mohou za určitých okolností vést k rozšíření aktivní a pasivní věcné legitimace, bez ohledu na skutečnost, zda se v řízení aplikuje NáhŠkHS (směrnice), či nikoliv.
Za škodu způsobenou porušením (veřejného) soutěžního práva je podle judikatury Soudního dvora odpovědný soutěžitel (undertaking) jako tzv. jedna hospodářská jednotka, tj. např. nejen dceřiná společnost, která se protiprávního jednání dopustila, ale i její mateřská společnost, která se protisoutěžního jednání fakticky neúčastnila a ani o něm nemusela mít povědomí. Tím se může podstatně rozšířit okruh pasivně věcně legitimovaných a „solventních“ subjektů, které mohou být úspěšně žalovány o náhradu škody. V případě škody způsobené porušením ustanovení o nekalé soutěži, která je v zásadě založena na principu tzv. osobní odpovědnosti, se ale tato speciální pravidla neuplatní a okruh potenciálně odpovědných subjektů tak bude užší.
Obdobně, podle judikatury Soudního dvora, při posuzování předpokladů pro naplnění deliktní odpovědnosti za škodu způsobenou narušením hospodářské soutěže, konkrétně při zjišťování existence příčinné souvislosti mezi protiprávním jednáním a způsobenou škodou, bude okruh subjektů aktivně věcně legitimovaných, tj. osob oprávněných k náhradě škody (poškozených), v určitých případech širší o subjekty, které s porušitelem soutěžního práva nebudou v přímém, a dokonce ani v nepřímém smluvním vztahu.
V důsledku soutěžního prostředí pokřiveného kartelovým jednáním se totiž může stát, že konkurenti účastníků kartelové dohody, ač sami na kartelu nijak neparticipují, se přesto rozhodnou navýšit cenu za své výrobky. Využijí tak supra-kompetitivní ceny účtované kartelisty na relevantním trhu, nicméně, jejich jednání bude právně nezávadné. Jejich zákazníci (tzv. deštníkoví žalobci či deštníkoví poškození) však musi platit předraženou cenu, která bude dle situace na relevantním trhu více či méně odpovídat ceně, jakou by platili, pokud by zboží či službu odebírali přímo od účastníků kartelové dohody – vzniká tzv. „deštníkový efekt“. Rakouská právní úprava nároky těchto osob vylučovala. Soudní dvůr však rozsudkem ve věci Kone „rozšířil“ okruh osob oprávněných k náhradě škody i na tzv. deštníkové poškozené. Ti tak mají právo požadovat škodu, která jim vznikla navýšením ceny výrobků či služeb ze strany jejich dodavatelů (tj. konkurentů porušitelů soutěžního práva), přímo na účastnících kartelové dohody, nikoliv na těch, od kterých výrobky zakoupili a kteří se kartelu neúčastnili. Deštníkový žalobce může podle Soudního dvora získat náhradu škody přímo od účastníků kartelu, pokud prokáže, že a) kartelová dohoda mohla vzhledem k okolnostem projednávaného případu, zejména ke zvláštnostem dotčeného trhu, mít za následek použití cenového deštníku třetími osobami, a že b) účastníci kartelu museli⛘o těchto okolnostech a zvláštnostech trhu vědět. Někteří autoři dovozují, že deštníkový efekt nemusí nutně nastat pouze v případě cenových kartelů, ale také v důsledku jiných protisoutěžních praktik, např. u zneužití dominantního postavení uplatňováním excesivních cen.
Porušitelé soutěžních pravidel v pozici žalovaných tak ve výše uvedeném případu nemohou – a to ani s odkazem na judikaturu NS – namítat, že příčinná souvislost mezi protiprávním jednáním a škodou byla přetržena samostatným dobrovolným rozhodnutím konkurentů (neúčastnících se zakázané dohody) navýšit cenu, anebo to, že škoda ve sféře těchto vzdálenějších subjektů byla pro porušitele nepředvídatelná. Ve světle cit. unijní judikatury by přitom měl být dosavadní přístup českých civilních soudů při posuzování příčinné souvislosti mezi jednáním v rozporu s čl. 101 SFEU (případně i čl. 102 SFEU) a vzniklou škodou přehodnocen, jinak by hrozilo porušení zásady efektivity. Stejně tak by se mělo postupovat v případech, kdy je porušeno vnitrostátní právo na ochranu hospodářské soutěže. Vnitrostátní civilní soud však nebude mít povinnost zohlednit specifické požadavky Soudního dvora v situaci, kdy bude posuzovat škodní nárok z pohledu nekalé soutěže. Oblast nekalé soutěže není v EU harmonizována (s výhradou uvedenou v části II). Aplikace § 2976 a násl. ObčZ se řídí primárně vnitrostátním právem, včetně judikatury NS vztahující se k substantivním předpokladům deliktní odpovědnosti. Stávající judikatura českých soudů tak bude v těchto případech plně aplikovatelná a je vysoce pravděpodobné, že soud by nárok deštníkového poškozeného z titulu nekalé soutěže zamítl právě pro nedostatek příčinné souvislosti, resp. z důvodu, že by tento nárok vnímal jako příliš vzdálený.
Uvedené závěry přitom platí i pro nepřímé odběratele. Jako příklad lze uvést situaci, kdy se např. výrobci mouky v rozporu s čl. 101 odst. 1 SFEU dohodnou na zvýšení její ceny pro své přímé odběratele (pekaře). Pekaři zvýšení cen mouky ale promítnou do vyšších cen účtovaných za pečivo. V takovém případě se zakázaná dohoda o cenách negativně projeví mj. v majetkové sféře nepřímých zákazníků, tj. subjektů, které kupují pečivo (např. maloobchodníků nebo konečných spotřebitelů), přestože nejsou v přímém vztahu s porušitelem soutěžního práva. Tito spotřebitelé mají přímý smluvní vztah (založený kupní smlouvou) pouze s pekaři, resp. s maloobchodními prodejci pečiva, a jejich vztah k výrobcům mouky je tudíž zprostředkovaný – nepřímý. Nepřímí odběratelé, zpravidla koneční spotřebitelé, jsou přitom nejzranitelnější skupinou osob, která velmi často nese „konečné“ negativní důsledky porušení soutěžního práva z důvodu přenosu navýšení ceny na nižší články dodavatelsko-odběratelského řetězce; směrnice dokonce hovoří o běžné obchodní praxi v závislosti na typu odvětví. Právo nepřímých odběratelů na náhradu škody způsobené porušením čl. 101/102 SFEU (resp. vnitrostátních soutěžních norem) přímo vůči porušitelům soutěžního práva přitom výslovně zakotvila směrnice 2014/104, resp. NáhŠkHS; postavení této skupiny osob v civilních sporech pak usnadňuje zejména domněnka přenosu navýšení ceny. NáhŠkHS přitom jasně hovoří nejen o zboží a službách, které byly předmětem protisoutěžního jednání, ale i o zboží a službách od nich odvozených nebo je obsahujících. Cenové navýšení se může projevit také na trzích se substituty či komplementy zkartelizovaného zboží. V minulosti přitom civilní soudy ve věci Dalkia, v soukromoprávním sporu založeném na zneužití dominantního postavení, nepřipustily vedlejší účastenství nepřímých odběratelů v žalobě o náhradu škody přímého odběratele, který byl se žalovaným (porušitelem soutěžního práva) v přímém smluvním vztahu. KS v Ostravě v odůvodnění svého rozhodnutí obiter dictum poznamenal, že ani aktivní žalobní legitimace těchto osob by nebyla možná. Takový výklad civilních soudů by však ve světle nové právní úpravy NáhŠkHS (směrnice 2014/104) již neobstál.
Soudní dvůr dále jasně uvedl, že možnost domáhat se práva na náhradu škody vůči účastníkům zakázané kartelové dohody nemůže být odepřena ani státu, který poskytl zvýhodněnou státní půjčku na nákup zkartelizovaných výrobků, neboť výše půjčky poskytnutá jako procento nákladů na výrobek byla vyšší než částka, která by byla poskytnuta nebýt kartelové dohody, což znamenalo, že stát nemohl tyto prostředky výhodně investovat. Stát nebyl v této situaci v pozici dodavatele ani odběratele, resp. nebyl účastníkem hospodářské soutěže na trhu dotčeném protisoutěžní praktikou a na trzích navazujících či jinak souvisejících s protisoutěžním jednáním. V obdobné pozici se přitom mohou nacházet i jiné subjekty, např. soukromé banky či jiné finanční instituce, které poskytují soutěžitelům anebo spotřebitelům bankovní půjčky, podnikatelské úvěry či jiné finanční služby (nejen) za účelem nákupu zkartelizovaných (či jinak předražených) výrobků anebo produktů, jejichž součástí jsou výrobky zasažené protisoutěžní praktikou.
Z důvodu možné aplikace speciálních ustanovení NáhŠkHS, která mají hmotněprávní i procesněprávní charakter a jsou pro poškozené v mnoha ohledech přívětivější než výlučné použití ObčZ a OSŘ, bude tudíž nezbytné zabývat se ze strany soudu primárně posuzováním znaků možného porušení (veřejného) soutěžního práva a na věc aplikovat NáhŠkHS (směrnici 2014/104). Z výše uvedeného je navíc patrné, že v určitých případech – jejichž okruh může být dále rozšiřován výkladem Soudního dvora k předpokladům deliktní odpovědnosti za jednání rozporné s čl. 101/102 SFEU – může vést rozšíření okruhu aktivně a pasivně věcně legitimovaných osob k přiznání⛘škodního nároku z důvodu porušení antitrustových pravidel, avšak nikoliv z titulu nekalé soutěže.
Současně nelze vyloučit dopad judikatury Soudního dvora i na oblast mimoškodních nároků. Tak např. koncept soutěžitele a osoby oprávněné vymáhat čl. 101/102 SFEU (potažmo § 3/11 OHS) soukromoprávní cestou se zřejmě využije nejen při uplatnění nároku na náhradu škody, ale i jiných nároků (zdržovacích, odstraňovacích apod.). Např. nepřímý odběratel, deštníkový poškozený anebo i stát v pozici poskytovatele nevýhodné půjčky na zakoupení zkartelizovaného zboží by podle mého názoru měl mít možnost domáhat se vůči porušiteli nejen náhrady škody, ale rovněž i zdržení se protiprávního jednání, přiměřeného zadostiučinění nebo bezdůvodného obohacení, byť by nároky těchto subjektů mohly být považovány z pohledu nekalé soutěže za diskutabilní. Mám za to, že uvedené vyplývá přímo z čl. 101/102 SFEU, a to i přesto, že Soudní dvůr se k této otázce výslovně nevyjádřil.
Shrneme-li výše uvedené, upřednostnění režimu nekalé soutěže ze strany soudu není vhodné, resp. ani možné, jednak a) při vymáhání nároku na náhradu škody podle NáhŠkHS (směrnice 2014/104) obecně a dále ani b) při uplatňování jiných nároků, zejména tam, kde se nejedná o „klasický“ spor mezi dvěma konkurenty, případně spor mezi dodavatelem a jeho přímým odběratelem, ale o žalobu deštníkového poškozeného, nepřímého odběratele anebo jiných „vzdálenějších“ subjektů, které nejsou v přímé soutěžní interakci se žalovaným porušitelem soutěžního práva. V těchto případech se přitom může stát, že i přes nesporné porušení veřejnoprávních pravidel nebude možné konstatovat porušení ustanovení o nekalé soutěži. Popsané situace tak budou představovat zároveň výjimky z obecného pravidla popsaného v části III.