Poslanecká sněmovna dne 17. 9. 2024 projednala 1. čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 254/2019 Sb., o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech, a další související zákony.
Hlavním cílem návrhu je odstranění některých aplikačních problémů nové znalecké úpravy, odbourání administrativních překážek, zmírnění přechodných ustanovení a podpora využívání odborných vyjádření.
Navrhuje se zrušit časové omezení platnosti oprávnění k výkonu znalecké činnosti znalců zapsaných do seznamu znalců a tlumočníků podle předchozího zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících (§ 46 odst. 2 ZnalZ)․ Platnost znaleckého opravnění znaleckých kanceláří a znaleckých ústavů získaného podle ZnalZ 1967 se prodlužuje o 3 roky, tedy do 31. 12. 2028 (§ 47 odst. 4 ZnalZ).
V § 10 odst. 2 ZnalZ se ruší časové omezení platnosti obecné části vstupní zkoušky. Znalci, kteří již absolvovali obecnou část vstupní zkoušky a kontinuálně vykonávají znaleckou činnost, nově nebudou muset v případě podání nové žádosti o rozšíření znaleckého oprávnění po uplynutí tří let od vykonání obecné části vstupní zkoušky zkoušku opakovat.
Částečně se mění podmínky pro výkon znalecké činnosti formou znalecké kanceláře a znaleckého ústavu (§ 6 a 7 ZnalZ). Znalci zapojení do činnosti znalecké kanceláře nově nebudou muset disponovat zcela totožným rozsahem znaleckého oprávnění a bude jim umožněn výkon znalecké činnosti ve zbytkovém rozsahu znaleckého oprávnění samostatně. Ústav podle § 402 ObčZ bude nově znaleckou kanceláří namísto znaleckého ústavu.
U znaleckých ústavů se ruší požadavek na výkon vědeckovýzkumné činnosti ve vztahu k oboru, odvětví a specializaci. Znalecký ústav bude oprávněn vykonávat činnost pomocí alespoň jednoho „předního odborníka v příslušném oboru a odvětví“.
U znalců – fyzických osob se ruší povinné pojištění pro případ povinnosti nahradit újmu způsobenou v souvislosti s výkonem znalecké činnosti (§ 22 ZnalZ).
S ohledem na provázanost znalecké právní úpravy s obsahem zákona č. 354/2019 Sb., o soudních tlumočnících a soudních překladatelích a na společný výkon správy této agendy Ministerstvem spravedlnosti je v nezbytně nutném rozsahu navrhována i jeho novelizace.
Skutková podstata přestupku křivého vysvětlení se doplňuje o podání nepravdivého odborného vyjádření (§ 6 PřesNěkt).
Navrhuje se zvýšit odměnu za odborná vyjádření (§ 105 TrŘ) a odměnu konzultanta (§ 157 TrŘ) v trestním řízení a navázat ji na odměnu znalců; v návaznosti se ruší vyhlášky č. 23/2002 Sb. a a č. 508/2020 Sb.
V § 127 odst. 1 OSŘ se možnost podat odborné vyjádření rozšiřuje i pro soukromé subjekty. Zároveň se zpřesňuje postup hodnocení znaleckého posudku předloženého účastníkem řízení (§ 127a OSŘ).
Návrh byl přikázán ústavně-právnímu výboru. Účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 1. 2025.