Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

24. 9. 2024, [Právní zpravodaj]
Jednotná dávka státní sociální pomoci

Vláda dne 23. 9. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o dávce státní sociální pomoci a návrh doprovodné sběrné novely.

Cílem nového zákona je sjednotit čtyři dosavadní dávky:

přídavek na dítě (§ 17 StScPod),

příspěvek na bydlení (§ 24 StScPod),

příspěvek na živobytí (§ 21 PHmN), a

doplatek na bydlení (§ 33 PHmN).

Tím má dojít k administrativnímu zjednodušení a celkovému zpřehlednění dávek․ Žadatel podá jednu žádost o dávkovou podporu státu, která bude cílena na pomoc rodinám v základních životních oblastech, kterými jsou živobytí rodiny a náklady na bydlení, a to s bonifikací rodiny za pracovní aktivitu a řádnou výchovu nezaopatřených dětí ve vztahu k zabezpečení jejich školní docházky a studiem. Dávka je složena ze čtyř složek (bydlení, živobytí, dítě, pracovní bonus). Přispívat lze na všechny nebo jen na některé z nich. Dávka je příjmově a majetkově testovaná, a to z hlediska domácnosti jako celku.

U hodnocení majetku se navrhuje, aby překážkou nároku na dávku nebyl majetek skládající se z vlastní nemovitosti užívané k bydlení a po určité období jedné další nemovitosti k bydlení nebo rekreaci. Dále se jako přípustný majetek hodnotí osobní automobil v počtu jeden na osobu. Za majetek se rovněž budou považovat finanční prostředky, které má osoba/domácnost k dispozici v hotovosti nebo na bankovních účtech (§ 17).

Na složku na bydlení (§ 19) bude nárok, přesahují-li náklady na bydlení rodiny definovanou část rozhodného příjmu a tato část není vyšší než uznatelné náklady na bydlení (nájem a energetický paušál). Definovaná část rozhodného příjmu je stanovena na 30 % rozhodného příjmu, že pokud podíl rozhodného příjmu přesáhne dvojnásobek životního minima rodiny, část rozhodného příjmu se navýší tak, aby se odstranily body zlomu. V případě vlastníků je konstruován vlastnický paušál s cílem zohlednit náklady na údržbu nemovitosti (§ 31). Měsíční výše složky na bydlení je rovna rozdílu mezi rozhodnými náklady na bydlení a určenou částí rozhodného příjmu domácnosti (§ 34 odst. 1).

Složka na živobytí má náležet domácnostem s příjmem do 1,43násobku životního minima (§ 35). Částka se bude odvíjet od plnění podpůrného plánu (§ 37), který bude u uchazečů o zaměstnání doplněn o individuální akční plán. Součástí individuálního akčního plánu může být i institut veřejné služby (§ 55). Složka na živobytí činí rozdíl mezi součtem částek na životní potřeby členů domácnosti a rozhodným příjmem domácnosti, od kterého se odečte 30 % tohoto příjmu (§ 36 odst. 1).

Složka na dítě náleží domácnosti s nezaopatřenými dětmi při příjmu do 4násobku částky životního minima (§ 38). Zohledňuje pracovní aktivitu členů domácnosti a také zajištění řádných funkcí rodiny v souvislosti s plněním školní docházky nezaopatřených dětí a jejich studiem.

Pracovní bonus má podpořit domácnosti, které se svojí pracovní aktivitou snaží zvýšit životní úroveň a motivovat je k pracovní aktivitě bonifikací odpovídající určitému podílu z dosaženého příjmu z této aktivity (§ 40).

Řízení o dávce bude probíhat prostřednictvím Informačního systému o dávce státní sociální pomoci (§ 57). Účastníky řízení budou členové domácnosti.

Doprovodná novela především reaguje na zrušení dosavadních dávek. V zákoně o pomoci v hmotné nouzi se ponechává úprava mimořádné okamžité pomoci a sociálního poradenství. Nově se umožňuje poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc z moci úřední a také se její maximální výše navyšuje z 20násobku na 40násobek životního minima v období 12 měsíců. Řízení ve věcech dávky státní sociální pomoci se osvobozují od správních a soudních poplatků.

Účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 7. 2025.