Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

11. 10. 2024, [Právní zpravodaj]
Národní lesnický institut

Vláda dne 9. 10. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění lesní zákonzákon o ochraně přírody a krajiny.

Komplexní novela reaguje na praktické zkušenosti a poznatky orgánů státní správy lesů, zájmových sdružení a vlastníků lesů a odborné veřejnosti. Odstraňuje aplikační nejasnosti a ruší povinnosti, které nejsou nezbytné z hlediska zachování lesa a plnění jeho funkcí, a obecně snižuje administrativní zátěž. Návrh má přispět též ke snazší adaptaci lesů na nové podmínky v důsledku změny klimatu. Novela řeší i otázky související s působením zvěře na les a se zadržováním vody v lesích.

Navrhované změny se zaměřují na zjednodušení a aktualizaci práv a povinností vlastníků lesů, posílení principu vlastnictví a odpovědnosti, a také na zvýšení ochrany sousedních lesních majetků․ Novela například prodlužuje lhůty pro obnovu lesních porostů ze 2 na 5 let a pro zajištění zdárného růstu mladého lesa ze 7 let na 10 (§ 31 odst. 6 LesZ). Novela také snižuje minimální věk obmýtí (tj. minimální věk pro těžbu) u běžného lesa ze současných 80 let na 60.

Umožňuje se budování staveb za účelem zadržování vody v krajině, jejichž celková plocha včetně vodní hladiny nebude větší než 1000 m2, aniž by k tomu bylo nutné povolení (§ 15 odst. 3 LesZ).

Některé kompetence orgánů státní správy lesů budou přeneseny na Národní lesnický institut (dosavadní Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem). Institut bude nadále zajišťovat odborné činnosti, jako je správa informací o lesích, ekonomice a dalších aspektech lesního hospodářství, včetně vědeckého výzkumu, vzdělávání a lesní pedagogiky.

Zavádí se pojem lesní hospodářský celek, jako soubor pozemků ve vlastnictví jednoho vlastníka (či více spoluvlastníků v rámci jednoho listu vlastnictví), pro které se zpracovává jeden lesní hospodářský plán (§ 24 LesZ). Jediným závazným ustanovením pro všechny vlastníky lesů zůstává maximální celková výše těžeb. Pro státní lesy se stanoví další dvě závazná ustanovení, a to minimální podíl melioračních a zpevňujících dřevin při obnově lesního porostu a minimální plošný rozsah výchovných zásahů v lesních porostech do 40 let věku.

Zjednoduší se zadávání zpracování lesních hospodářských osnov pro drobné vlastníky. Osnovy bude zadávat a po jejich zpracování také přebírat Institut (§ 25 LesZ).

Zřizuje se informační systém kategorizace lesů jakožto informační systém veřejné správy, který spravuje Institut. Bude sloužit pro interní potřeby orgánů státní správy lesů a Institutu s cílem sjednotit proces rozhodování o kategorizaci lesů a poskytnout orgánům veškeré dostupné podklady pro jejich rozhodování.

Novela přináší chybějící samostatnou úpravu lesnické typologie sloužící pro klasifikaci přírodních podmínek lesních stanovišť (nové § 23a až 23d LesZ). Zřizuje se informační systém lesnické typologie jakožto informační systém veřejné správy, který spravuje Institut.

Odborní lesní hospodáři budou mít pravomoc hodnotit stav poškození lesů zvěří a vydávat vyjádření k těžbě pro drobné vlastníky lesů. Nově budou povinni informovat vlastníka o škodách způsobených zvěří nebo pastvou a navrhovat mu vhodná ochranná opatření a alespoň jednou za 5 let absolvovat vzdělávací kurz.

Terminologie zákona se slaďuje s ObčZ – již neodpovídající pojmy nájem a podnájem se nahrazují obecnou formulací „přenechání lesa k užívání a požívání za účelem hospodaření v lese“ (§ 5 LesZ).

Základní účinnost zákona je navržena ke dni 1. 7. 2025.