Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

26. 11. 2024, [Právní zpravodaj]
Modernizace trestního práva

Vláda dne 19. 11. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh novely TrZ, TrŘ a dalších souvisejících zákonů.

Návrh má za cíl přehodnocení některých parametrů současné trestní politiky, a to formou

a)

úpravy podmínky pro ukládání peněžitého trestu a dalších alternativních trestů,

b)

reakce na nežádoucí kumulaci trestů,

c)

snížení trestní represe, a

d)

posílení oportunních prvků v rámci přípravného řízení a restorativních prvků v rámci trestního řízení.

Navrhuje se zrušit omezující podmínky ukládání peněžitého trestu (§ 67 TrZ) a umožnit jeho uložení (ve spojení s jiným trestem) za jakýkoli trestný čin. Navrhuje se nově odvozovat počet denních sazeb od horní hranice trestní sazby trestu odnětí svobody stanovené pro daný trestný čin (§ 68 odst. 1 TrZ).

Pravidlo zjemňující „kumulaci trestů“ (§ 39 odst. 4 TrZ) se navrhuje posílit tak, aby soud při ukládání nepodmíněného trestu odnětí svobody mohl tento trest stanovit pod dolní hranicí trestní sazby (nový § 58 odst. 4 TrZ)․

Druhy trestů, které lze uložit fyzickým osobám (§ 52 odst. 1 TrZ), se rozšiřují o trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži a trest zákazu přijímání dotací a subvencí (nové § 74c až 74f TrZ).

Jako okolnost podmiňující použití vyšší trestní sazby se doplňuje „předsudečné násilí“, tedy spáchání trestného činu na jiném pro jeho skutečnou nebo domnělou příslušnost k jakékoli skupině osob.

Trestný čin zanedbání povinné výživy (§ 196 TrZ) se omezuje na případy, kdy by oprávněná osoba byla vydána v nebezpečí nouze. Pro kontroverzní skutkovou podstatu recidivní krádeže (§ 205 odst. 2 TrZ) má být nově stanovena nižší sazba v odstavci 1. U trestného činu podpory a propagace terorismu (§ 312e TrZ) se sazby upravují tak, aby i při spáchání tohoto činu tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem [odst. 4 písm. a)] bylo možné uložit podmíněný trest. Snižují se i další trestní sazby zejména u okolností podmiňujících použití vyšší trestní sazby spočívajících ve způsobené škodě.

Změny v oblasti tzv. drogových trestných činů reagují především na disproporční postih pachatelů, kteří pro vlastní potřebu vypěstované rostliny a houby dále zpracovávají do stavu způsobilého k spotřebě, což je v judikatuře kvalifikováno jako trestný čin nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy (§ 283 TrZ). Vzhledem k tomu se navrhuje odlišit pojmy výroba a zpracování. Za výrobu ve smyslu § 283 TrZ se má považovat náročnější proces využívající fyzikální či chemické metody, který směřuje k potencování obsahu účinných látek nebo jejich koncentraci za použití jiných látek nebo technologií. V § 285 TrZ se pak navrhuje privilegovaně postihovat jak neoprávněné pěstování rostlin nebo hub obsahujících omamné a psychotropní látky, tak jejich následné sklízení, sbírání, sušení a další zpracovávání, včetně přechovávání z nich získaných látek pro vlastní potřebu. Část původní skutkové podstaty se přetváří v přestupek podle § 39 NávLt.

Doplňují se nové skutkové podstaty trestného činu zneužití identity k výrobě pornografie a její šíření (§ 191a TrZ) a trestného činu činnosti pro cizí moc (§ 318a TrZ).

Mezi základní zásady trestního řízení (§ 2 TrŘ) se doplňuje zásada restorativní justice.

Mění se úprava informační povinnosti vůči osobě, která byla odposlouchávána (§ 8888a TrŘ). Informace se podá zásadně do 30 dnů od pravomocného skončení věci. Návrh na přezkoumání zákonnosti příkazu k odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu a jeho provedení se podá u orgánu, který podal informaci, a to do 30 dnů ode dne doručení této informace.

Doplňují se podmínky použití agenta podle § 158e TrŘ. Použití agenta bude možné povolit vždy maximálně na dobu šesti měsíců. Navrhuje se zavést výslovný zákaz policejní provokace. Zavádí se podmínky pro nemožnost vedení trestního stíhání pro trestný čin spáchaný agentem a pro použití získaných informací v jiné trestní věci.

Umožňuje se zastavit trestní stíhání (§ 172 TrŘ), pokud shromážděné důkazy nejsou dostatečným podkladem pro úspěšné zastupování obžaloby v řízení před soudem. Rozhodnutí bude, stejně jako každé jiné rozhodnutí o zastavení trestního stíhání, zasláno Nejvyššímu státnímu zastupitelství k přezkumu podle § 174a TrŘ.

Zejména v případě rozsáhlého popisu skutku se umožňuje, aby předseda senátu při vyhlášení rozsudku přednesl pouze podstatné skutečnosti rozhodné z hlediska vymezení skutku tak, aby nebyl zaměnitelný s jiným (§ 128 TrŘ).

Trestním příkazem (§ 314e TrŘ) bude opět možné uložit nepodmíněný trest.

V oblasti trestní odpovědnosti právnických osob se mimo jiné zdůrazňuje, že při stanovení výše denní sazby peněžitého trestu se má přihlížet i k výši čistého obratu za poslední ukončené účetní období (§ 18 TOPO), a od r. 2026 se zavádí nový odklon v podobě podmíněného upuštění od trestního stíhání (nové § 37 až 37f TOPO).

Do § 172 odst. 1 a § 209 odst. 1 ObčZ se navrhuje doplnit oprávnění státního zastupitelství k podání návrhu na zrušení právnické osoby a na zrušení výmazu právnické osoby.

Základní účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 7. 2025.