Poslanecká sněmovna dne 22. 11. 2024 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Původním cílem novely byla změna právní úpravy v oblasti poskytování příspěvku na chráněném trhu práce včetně kontrolní činnosti a zpřísnění podmínek zvýšení příspěvku na další náklady vynaložené zaměstnavatelem.
Maximální výše příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce se stanoví tak, že další náklady související se zaměstnáním OZP již nebudou vyšší než samotný výdělek těchto osob (§ 78a ZamZ)․ Dále se definuje, o jaké „další náklady“ lze příspěvek zvýšit (nový § 78b ZamZ). Přijatý pozměňovací návrh poslance Igora Hendrycha stanoví maximální výši mzdových nákladů provozních asistentů na 1,5násobek průměrné mzdy.
V § 82 ZamZ se upřednostňuje přímé zaměstnávání osob se zdravotním postižením oproti formě náhradního plnění.
Přijatý pozměňovací návrh poslance Víta Kaňkovského umožňuje podání žádosti o zprostředkování zaměstnání a žádosti o podporu zaměstnanosti prostřednictvím informačního systému.
Za vybrané přestupky bude možné uložit trest zveřejnění rozhodnutí o přestupku (§ 50 PřesZ), a to na úřední desce Státního úřadu inspekce práce na dobu 1 roku (nový § 140 odst. 6 ZamZ).
Inspektorům orgánů inspekce práce se umožňuje skryté pořizování audiovizuálních záznamů. V případě drobných pochybení zaměstnavatelů se umožňuje se nezahájit řízení o přestupku a věc usnesením odložit (nový § 36 InspPr).
Přijatý pozměňovací návrh vicepremiéra a poslance Mariana Jurečky ruší právní úpravu dohod o provedení práce provedené zákony č. 349/2023 Sb. a č. 163/2024 Sb. (režim oznámené dohody), která měla nabýt účinnosti dne 1. 1. 2025. Zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce tak budou účastni pojištění, jestliže jim byl zúčtován započitatelný příjem v částce vyšší než 25 % průměrné mzdy (§ 7a NemPoj).
Další pozměňovací návrh poslance Jurečky zachovává osvobození zdravotních benefitů poskytovaná zaměstnavatelem od daně z příjmů fyzických osob (§ 6 odst. 9 DPříj).
Návrh byl postoupen Senátu. Základní účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 1. 2025.