Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

18. 12. 2024, [Právní zpravodaj]
Centrální služby elektronického zdravotnictví

Poslanecká sněmovna dne 17. 12. 2024 projednala 1. čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 325/2021 Sb., o elektronizaci zdravotnictví, ve znění zákona č. 409/2023 Sb., a další související zákony.

Hlavními cíli novely je zavedení tzv. EZkarty, eŽádanky a sdíleného zdravotního záznamu jakožto centrálních služeb elektronického zdravotnictví. Tím se rozšíří práva pacienta a usnadní výměna informací mezi poskytovateli zdravotních služeb, zdravotními pojišťovnami a pacienty.

Ministerstvo zdravotnictví zřídí mobilní aplikaci EZKarta (nový § 35a) umožňující pacientovi po ověření jeho jednoznačné totožnosti nahlížení na údaje o něm vedené v elektronické podobě v Národním zdravotnickém informačním systému, v systému eRecept či ve zdravotnické dokumentaci․

Návrh zavádí tzv. eŽádanku, kterou se rozumí požadavek poskytovatele zdravotních služeb na poskytnutí vyžádaných zdravotních služeb zpracovaný v elektronické podobě a předaný prostřednictvím dočasného úložiště služeb výměnné sítě poskytovateli zdravotních služeb, který je oprávněn vyžádané zdravotní služby poskytovat (nový § 31a). Všechna vyšetření budou prováděna variantně i na základě eŽádanky.

Sdílený zdravotní záznam je pak souhrn informací o zdravotním stavu pacienta (nový § 34a), který se skládá s emergentního zdravotního záznamu a výsledků preventivních a screeningových vyšetření. Emergentní zdravotní záznam obsahuje údaje o zdravotním stavu pacienta (krevní skupina, alergie, údaje o léčivech).

Zavedením nových centrálních služeb elektronického zdravotnictví se zefektivní předávání zdravotnické dokumentace, jejích samostatných částí či výpisů z ní elektronickou cestou.

Další problematikou, kterou novela zákona o elektronizaci zdravotnictví řeší, je problematika osob neevidovaných v Kmenovém registru pacientů (§ 23 zákona o elektronizaci zdravotnictví), a to ať už z důvodu, že se jedná o cizí státní příslušníky či o pacienty, u kterých například v době poskytování zdravotních služeb nelze identifikační údaje zjistit.

Kmenový registr pacientů se rozšiřuje o údaje uvedené v lékařském posudku o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, a dále informace o tom, je-li pacient držitelem zbraňového oprávnění či žadatelem o něj.

Zrušuje se povinnost řidiče motorového vozidla mít u sebe při řízení doklad o zdravotní způsobilosti [§ 6 odst. 7 písm. d) ProvPoz]. Hranice pro pravidelné lékařské prohlídky (§ 87 odst. 3 ProvPoz) se zvyšuje na 70 let.

Návrh byl přikázán výboru pro zdravotnictví. Účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 1. 2026.