Poslanecká sněmovna dne 20. 11. 2024 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o vysokých školách a další související zákony.
Obsáhlá novela má za cíl upravit podmínky studentů se specifickými potřebami, zpřesnit podmínky fungování soukromých vysokých škol, usnadnit uznávání vzdělání, snížit byrokracii a zlepšit podmínky doktorandů.
Vysoké školy mají prosazovat uplatňování rovného přístupu k právům a usilovat o transfer znalostí (§ 1 VŠkol). Vysoká škola bude povinna zřídit kontaktní místo určené pro poskytování informací o opatřeních pro vyrovnání příležitostí studovat na VŠ, předcházení a řešení případů diskriminace a zajišťování rovného zacházení a bezpečného prostředí [§ 21 odst. 1 písm. e), § 42 odst. 1 písm. e) VŠkol] a zajišťovat přiměřená podpůrná opatření pro vyrovnání příležitostí studovat na VŠ (§ 21 odst. 5, § 42 odst․ 5 VŠkol).
Umožňuje se uskutečňovat studijní program ve spolupráci více fakult stejné VŠ (§ 23 odst. 2 a 3 VŠkol). Také se nově upravuje možnost přestupu mezi studijními programy VŠ (nový § 54b VŠkol).
Přijaté pozměňovací návrhy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu mimo jiné stanoví fikci souhlasu akademického senátu fakulty k odvolání děkana po 60denní nečinnosti (§ 28 odst. 3 VŠkol) a umožňují vysoké školy vyhlásit na dobu nejvýše 60 dní mimořádný školní stav (nové § 95a a 95b VŠkol).
Zavádí se povinnost prokázání bezúhonnosti a důvěryhodnosti právnické osoby žádající o státní souhlas působit jako soukromá vysoká škola a členů jejího statutárního orgánu (§ 39a VŠkol).
V § 41 VŠkol se nově stanovuje výčet orgánů a vnitřních předpisů soukromé vysoké školy, a to včetně uvedení povinného obsahu statutu. Nově se umožňuje odnětí státního souhlasu, jestliže o to soukromá VŠ požádá, nebo pokud dlouhodobě neuskutečňuje žádný akreditovaný studijní program (§ 43 VŠkol).
Přijatý pozměňovací návrh poslance Jakuba Michálka stanoví, že databáze kvalifikačních prací musí být elektronická (§ 47b odst. 1 VŠkol).
Zjednodušují se podmínky uznávání zahraničního středoškolského a vysokoškolského vzdělání (§ 48 a 89 VŠkol).
Veřejným VŠ se umožňuje nevybírat poplatek za studium studijního programu v cizím jazyce (§ 58 odst. 4 VŠkol).
Přijatý pozměňovací návrh poslance Jana Berkiho umožňuje vládě nařízením upravit podmínky studentských spotřebitelských úvěrů (nový § 62a VŠkol).
Vysoká škola bude moci některé písemnosti doručovat prostřednictvím svého elektronického informačního systému, případně stanovit, že podání k VŠ je možné činit pouze prostřednictvím tohoto systému (nový § 69b VŠkol).
Dochází ke komplexnímu přepracování úpravy stipendií (§ 91 VŠkol). Nově se uvádí, z jakých zdrojů mohou být stipendia hrazena (včetně třetích stran, jako jsou evropské fondy). Stipendia mohou být přiznávána ve výjimečných případech i absolventům, pokud se uvedené stipendium přiznává za dobu, kdy daná osoba byla studentem. Podrobněji se upravuje postup rozhodování ve věci stipendia.
Zavádí se definice doktorského studijního příjmu, který může být tvořen stipendiem, mzdou, platem nebo jejich kombinací. Nárok na doktorské stipendium má při svém prvním doktorském studiu prezenční student doktorského studijního programu na veřejné nebo státní VŠ. Čistý doktorský studijní příjem nesmí být nižší než 1,2násobek minimální mzdy (nový § 91a VŠkol). V souladu s přijatým pozměňovacím návrhem poslankyně Romany Bělohlávkové se stipendium přizná i studentům pobírajícím rodičovský příspěvek, a to ve výši poloviny minimální mzdy.
Přijaté pozměňovací návrhy poslance Jana Berkiho přejmenovávají Národní akreditační úřad pro vysoké školství na Národní akreditační úřad pro terciární vzdělávání. Akreditační úřad je nezávislý orgán. Jeho předsedu jmenuje vláda na návrh ministra školství a na základě výběrového řízení. Členy Rady Akreditačního úřadu jmenuje vláda na základě návrhů MŠMT, Rady vysokých škol, Rady hospodářské a sociální dohody a Asociace krajů. Dosavadní členství fyzických osob v Radě Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství včetně funkce předsedy zaniká dnem 30. 6. 2025. Akreditačnímu úřadu bude podléhat i akreditace studijních programů na vyšších odborných školách.
Z důvodu efektivity rozhodování Rady Akreditačního úřadu, jakožto kolegiálního orgánu, se nemá přihlížet k podáním účastníků řízení učiněných v době od přijetí usnesení o omezení nebo odnětí akreditace studijního programu až do vydání rozhodnutí (nový § 83c odst. 6 VŠkol). Akreditační úřad bude zveřejňovat výrokovou část pravomocných rozhodnutí.
V novelách dalších zákonů se mimo jiné zřizuje Informační systém vzdělávání jako informační systém veřejné správy (nový § 28a ŠkolZ).
Návrh byl postoupen Senátu. Základní účinnost zákona je stanovena prvním dnem prvního kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.