Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

31. 12. 2024, [Právní zpravodaj]
Digitalizace finančního trhu

Poslanecká sněmovna dne 6. 12. 2024 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu (zákon o digitalizaci finančního trhu) a návrh doprovodného změnového zákona.

Návrhy představují implementaci

nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU) 2016/1011 (nařízení DORA),

směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2556 ze dne 14. prosince 2022, kterou se mění směrnice 2009/65/ES, 2009/138/ES, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU, 2014/65/EU, (EU) 2015/2366 a (EU) 2016/2341, pokud jde o digitální provozní odolnost finančního sektoru,

nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31․ května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937 (nařízení MiCA), a

nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2631 ze dne 22. listopadu 2023 o evropských zelených dluhopisech a o volitelném zveřejňování informací o dluhopisech nabízených jako environmentálně udržitelné a informací o dluhopisech vázaných na udržitelnost.

Nařízení DORA sjednocuje požadavky na odolnost informačních systémů finančních institucí.

Stěžejním pojmem nařízení MiCA je kryptoaktivum, kterým se rozumí digitální zachycení hodnoty nebo práva, které může být převáděno a ukládáno elektronicky pomocí technologie distribuovaného registru nebo pomocí podobné technologie. Z působnosti nařízení jsou vyňaty nezastupitelné tokeny (NFT).

Je-li vydáno rozhodnutí o úpadku poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy, zvláštní insolvenční správce bez zbytečného odkladu zákazníkovi vydá svěřené prostředky včetně výnosů z nich, případně poměrný podíl na kryptoaktivech (§ 4 odst. 2 a 3 zákona).

V návaznosti na obě nařízení je dále potřebné stanovit orgán dohledu, který bude dohlížet na dodržování stanovených povinností. Tímto orgánem je Česká národní banka (§ 9 zákona), která bude projednávat i porušení povinností plynoucích z obou nařízeních. ČNB bude též oprávněna požadovat od osoby zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací poskytnutí provozních a lokalizačních údajů (§ 16 zákona).

K poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy se bude nově vyžadovat udělení povolení k činnosti Finančním analytickým úřadem (nové § 29ba a násl. LegVTrČ).

Působnost finančního arbitra se rozšiřuje o spory mezi spotřebitelem poskytovatelem služeb souvisejících s kryptoaktivy ve smyslu MiCA.

Česká národní banka bude i příslušným orgánem podle nařízení o evropských zelených dluhopisech (§ 42 DluhZ).

Zavádí se možnost přístupu centrálního depozitáře cenných papírů do základních registrů a vybraných agendových informačních systémů (§ 101 ZPKT).

V § 1841 ObčZ se zohledňuje, že služby související s kryptoaktivy jsou finanční službou.

Nárok na uzavření smlouvy o platebním účtu (§ 255 PlStk) se přijatým pozměňovacím návrhem rozpočtového výboru rozšiřuje i na poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy.

Další pozměňovací návrh rozpočtového výboru rozšiřuje časový test pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob (§ 4 odst. 1 DPříj) i na kryptoaktiva. Příjmy z úplatného převodu kryptoaktiva tak budou osvobozeny, pokud jejich úhrn nepřesáhne 100 000 Kč nebo přesáhne-li doba mezi nabytím a úplatným převodem 3 roky.

Návrhy byly postoupeny Senátu. Základní účinnost obou zákonů je stanovena již dnem následujícím po dni jejich vyhlášení. Nařízení MiCA nabylo plné účinnosti už dne 30. 12. 2024. Nařízení DORA vstupuje v účinnost dne 17. 1. 2025.