Poslanecká sněmovna dne 6. 12. 2024 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona o implementaci předpisů Evropské unie v oblasti digitalizace finančního trhu (zákon o digitalizaci finančního trhu) a návrh doprovodného změnového zákona.
Návrhy představují implementaci
– | nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2554 ze dne 14. prosince 2022 o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014, (EU) č. 909/2014 a (EU) 2016/1011 (nařízení DORA), |
– | směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2556 ze dne 14. prosince 2022, kterou se mění směrnice 2009/65/ES, 2009/138/ES, 2011/61/EU, 2013/36/EU, 2014/59/EU, 2014/65/EU, (EU) 2015/2366 a (EU) 2016/2341, pokud jde o digitální provozní odolnost finančního sektoru, |
– | nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31․ května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937 (nařízení MiCA), a |
– | nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2631 ze dne 22. listopadu 2023 o evropských zelených dluhopisech a o volitelném zveřejňování informací o dluhopisech nabízených jako environmentálně udržitelné a informací o dluhopisech vázaných na udržitelnost. |
Nařízení DORA sjednocuje požadavky na odolnost informačních systémů finančních institucí.
Stěžejním pojmem nařízení MiCA je kryptoaktivum, kterým se rozumí digitální zachycení hodnoty nebo práva, které může být převáděno a ukládáno elektronicky pomocí technologie distribuovaného registru nebo pomocí podobné technologie. Z působnosti nařízení jsou vyňaty nezastupitelné tokeny (NFT).
Je-li vydáno rozhodnutí o úpadku poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy, zvláštní insolvenční správce bez zbytečného odkladu zákazníkovi vydá svěřené prostředky včetně výnosů z nich, případně poměrný podíl na kryptoaktivech (§ 4 odst. 2 a 3 zákona).
V návaznosti na obě nařízení je dále potřebné stanovit orgán dohledu, který bude dohlížet na dodržování stanovených povinností. Tímto orgánem je Česká národní banka (§ 9 zákona), která bude projednávat i porušení povinností plynoucích z obou nařízeních. ČNB bude též oprávněna požadovat od osoby zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací poskytnutí provozních a lokalizačních údajů (§ 16 zákona).
K poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy se bude nově vyžadovat udělení povolení k činnosti Finančním analytickým úřadem (nové § 29ba a násl. LegVTrČ).
Působnost finančního arbitra se rozšiřuje o spory mezi spotřebitelem poskytovatelem služeb souvisejících s kryptoaktivy ve smyslu MiCA.
Česká národní banka bude i příslušným orgánem podle nařízení o evropských zelených dluhopisech (§ 42 DluhZ).
Zavádí se možnost přístupu centrálního depozitáře cenných papírů do základních registrů a vybraných agendových informačních systémů (§ 101 ZPKT).
V § 1841 ObčZ se zohledňuje, že služby související s kryptoaktivy jsou finanční službou.
Nárok na uzavření smlouvy o platebním účtu (§ 255 PlStk) se přijatým pozměňovacím návrhem rozpočtového výboru rozšiřuje i na poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy.
Další pozměňovací návrh rozpočtového výboru rozšiřuje časový test pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob (§ 4 odst. 1 DPříj) i na kryptoaktiva. Příjmy z úplatného převodu kryptoaktiva tak budou osvobozeny, pokud jejich úhrn nepřesáhne 100 000 Kč nebo přesáhne-li doba mezi nabytím a úplatným převodem 3 roky.
Návrhy byly postoupeny Senátu. Základní účinnost obou zákonů je stanovena již dnem následujícím po dni jejich vyhlášení. Nařízení MiCA nabylo plné účinnosti už dne 30. 12. 2024. Nařízení DORA vstupuje v účinnost dne 17. 1. 2025.