Senát dne 21. 8. 2024 vrátil Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Návrh adaptuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1113 ze dne 31. května 2023 o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků a některých kryptoaktiv a o změně směrnice (EU) 2015/849 (nařízení TFR)․ Návrh také implementuje doporučení Finančního akčního výboru, která představují mezinárodní standardy v oblasti boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, financování terorismu a financování šíření zbraní hromadného ničení, vydaná na základě hodnocení České republiky.
Na základě změny směrnice AML nařízením TFR se z osoby poskytující služby s virtuálním aktivem stává finanční instituce. Zároveň dochází k přejmenování pojmu na souhrnnou kategorii „poskytovatele služeb spojených s virtuálními aktivy“ (§ 2 LegVTrČ). Dále se v § 4 LegVTrČ upravuje definice virtuálního aktiva a osoby poskytující služby spojené s virtuálním aktivem.
Advokátům a notářům se novým § 11a LegVTrČ umožňuje provádět identifikaci klienta zjednodušeným postupem, kdy se podle § 8 odst. 1 a 2 LegVTrČ identifikuje pouze zástupce klienta, který je zastoupen na základě úředně ověřené plné moci, a doloží se potřebné dokumenty.
Všem povinným osobám, s výjimkou advokátů a notářů, se stanoví povinnost informovat Finanční analytický úřad o kontaktní osobě (§ 22 LegVTrČ). Zaměstnancům FAÚ se umožňuje používat krycí prostředky (nový § 29e LegVTrČ).
Profesním komorám se pro plnění povinnosti informovat o zahájení, ukončení a o výsledku kontroly na základě podnětu FAÚ stanoví lhůta a skutková podstata přestupku.
Doporučení Finančního akčního výboru požaduje, aby byly kontroly fyzického přeshraničního převozu nadlimitních objemů hotovosti prováděny i na hranicích jednotlivých členských států. Osoba převážející, odesílající či přijímající peněžní hotovost v úhrnné hodnotě alespoň 15 000 EUR tedy bude povinna na základě výzvy celního úřadu sdělit údaje o tomto převozu či přeshraniční zásilce (nový § 41a LegVTrČ).
České republice je také vytýkáno, že rezoluce Rady bezpečnosti Organizace spojených národů týkající se předcházení, potlačování terorismu a proliferace a jejich financování (a závazné dle čl. 41 Charty OSN) nejsou dodržovány bez prodlení. Proto se pro provádění vybraných rezolucí Rady bezpečnosti zavádí forma opatření obecné povahy, které bude vydávat FAÚ (nový § 8d MezSank).
FAÚ na žádost obchodní společnosti vytvoří tzv. ochrannou bariéru (nové § 9a a násl. MezSank), pokud uplatnění mezinárodních sankcí znemožní nebo výrazně ztíží provoz jejího obchodního závodu a pokud vytvoření takové ochranné bariéry připouští příslušné sankční rozhodnutí a nebude tím docházet k maření jeho účelu. Plnění podmínek ochranné bariéry bude moci kontrolovat nezávislý kontrolor.
Senát navrhuje vypustit novelizační bod, který má v definici politicky exponované osoby [§ 4 odst. 5 písm. a) LegVTrČ] pojem člena „statutárního“ orgánu obchodní korporace ovládané státem nahradit pojmem člena „řídicího nebo kontrolního“ orgánu.
Další projednávání návrhu v Poslanecké sněmovně je možné od 3. 9. 2024. Primární účinnost zákona je navržena ke dni 30. 12. 2024, kdy uplyne transpoziční lhůta nařízení TFR.