Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

29. 8. 2024, [Právní zpravodaj]
Zákon o digitální ekonomice

Vláda dne 27. 8. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o digitální ekonomice a o změně některých souvisejících zákonů, který má nahradit dosavadní zákon o některých službách informační společnosti.

Návrh zákona re-transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu (směrnice o elektronickém obchodu) a adaptuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách – nařízení DSA)․ V oblasti datové ekonomiky návrh představuje částečnou adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/868 ze dne 30. května 2022 o evropské správě dat a o změně nařízení (EU) 2018/1724 (akt o správě dat – nařízení DGA).

Zákon vymezuje službu informační společnosti jako službu poskytovanou bez současné přítomnosti stran, elektronicky, na individuální žádost příjemce služby přenosem dat a zpravidla za úplatu (§ 2).

Úřad pro ochranu osobních údajů bude (obdobně jako dle § 10 odst. 1 SlInfSp) kontaktním místem v oblasti obchodních sdělení, Ministerstvo průmyslu a obchodu pak v ostatních oblastech elektronického obchodu. Orgánem příslušným k výkonu dozoru nad dodržováním povinností stanovených v nařízení DSA a koordinátorem digitálních služeb podle čl. 49 odst. 2 nařízení DSA je Český telekomunikační úřad (§ 23 odst. 2, § 27 odst. 1).

Čl. 9 a 10 nařízení DSA předjímají, že vnitrostátní orgány vydávají na základě jiného předpisu příkazy k přijetí opatření proti nezákonnému obsahu a příkazy k poskytnutí informací. Poskytovatelé zprostředkovatelských služeb bez zbytečného odkladu informují orgán, který příkaz vydal, nebo kterýkoli jiný orgán uvedený v příkazu, o jeho případném provedení. Orgán ve vydávaném příkazu uvede, že se jedná o příkaz dle čl. 9 či 10 nařízení DSA (§ 12). Orgán, který příkaz vydal, jej předá společně s veškerými informacemi o provedení uvedeného příkazu koordinátorovi digitálních služeb, tedy ČTÚ. Nový § 8e TrŘ pak zavádí odchylky pro případ, že je takovým příkaz úkonem v trestním řízení.

Navrhuje se upravit nové soudní řízení o dočasném omezení přístupu ke zprostředkovatelské službě ve smyslu čl. 51 odst. 3 písm. b) nařízení DSA (nové § 366a a násl. ZŘS). Řízení lze zahájit jen na návrh Českého telekomunikačního úřadu nebo Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Nové § 1784a až 1784d ObčZ transponují čl. 10 a 11 směrnice o elektronickém obchodu, které se týkají některých zvláštních pravidel uplatňujících se při uzavírání smlouvy při použití elektronických prostředků. Stávající právní úprava stanoví tyto požadavky pouze ve vztahu ke smlouvám uzavíraným se spotřebiteli (srov. § 1820, 18261827 ObčZ). Směrnice o elektronickém obchodu nicméně vyžaduje, aby se uplatnily i ve vztazích, kdy druhou stranou není spotřebitel. Pro tyto případy je však možné se od norem smluvně odchýlit.

Vzhledem ke stanovenému datu použitelnosti nařízení DGA dnem 24. 9. 2023 a nařízení DSA dnem 17. 2. 2024 se základní účinnost zákona navrhuje patnáctým dnem po dni jeho vyhlášení. Vláda také navrhuje, aby Poslanecká sněmovna s návrhem vyslovila souhlas již v 1. čtení.