Vláda dne 28. 8. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o volebních kampaních a návrh doprovodné sběrné novely.
Cílem nového zákona je kodifikace pravidel volební kampaně v jednom právním předpise platném pro všechny druhy voleb, úprava některých pravidel volební kampaně na základě zkušeností z aplikační praxe, včetně jejich lepšího zacílení tak, aby byl eliminován prostor pro obcházení pravidel, vyšší míra digitalizace v procesech souvisejících s vykazováním nákladů na volební kampaň a jeho kontrolou a předcházení vměšování subjektů cizích mocí do financování kampaní․
Volební kampaní se rozumí jakákoliv propagace kandidující volební strany nebo jejího kandidáta nebo volební agitace ve prospěch nebo neprospěch volební strany nebo jejího kandidáta. Volební kampaň začíná dnem vyhlášení voleb, nejdříve však 150 dnů před uplynutím stávajícího volebního období (§ 2).
Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě. O volební straně nebo o jejích kandidátech nesmí být zveřejněna informace nepravdivá nebo urážlivá (§ 3). Zveřejnění zjevně nepravdivé nebo hrubě urážlivé informace bude přestupkem (§ 16).
Pravidla volební kampaně se nově uplatní i pro volby do zastupitelstev obcí, ovšem s výjimkami (§ 5) – i nadále se na ně nevztahují pravidla financování a neuplatní se institut registrované třetí osoby.
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí povede registr třetích osob (§ 12). Rozšiřuje se výčet subjektů, které nemohou být registrovanou třetí osobou (§ 11); tento výčet koresponduje s výčtem osob, od kterých nemohou volební strany přijímat dary nebo bezúplatná plnění (srov. § 18 SdrPol). Registrovaná třetí osoba, jejíž výdaje na volební kampaň nezahrnují pouze nepeněžité dary a bezúplatná plnění, si pro financování volební kampaně zřídí volební účet. Výdaje registrované třetí osoby na volební kampaň nesmí přesáhnout pro volby do Poslanecké sněmovny částku 1 800 000 Kč (§ 13).
V doprovodné novele se především ruší fragmentární ustanovení, jež jsou slučována do nového zákona (např. § 16 a násl. VolPar). Dále se v § 19h SdrPol stanoví, že výroční finanční zprávu předkládají strany a hnutí prostřednictvím elektronické aplikace dostupné na internetových stránkách ÚDHPSPH a ten ji tamtéž zveřejní. V § 20 odst. 6 SdrPol se pro koalice, které přesáhly aditivní uzavírací klauzuli, navrhuje vyšší strop stálého příspěvku na činnost.
Účinnost obou zákonů je navržena ke dni 1. 1. 2026.