Vláda dne 28. 8. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o vstupu a pobytu cizinců (cizinecký zákon), který má nahradit stávající PobCiz.
Návrh nového zákona cílí na digitalizaci pobytových řízení, kdy se řízení přesouvá do online prostředí a dochází tak k jeho zefektivnění, zrychlení a zvýšení jeho transparentnosti․ Vzniká tak zcela nový informační systém – Integrovaný cizinecký agendový systém (ICAS), jehož správcem bude Ministerstvo vnitra. Funkce systému budou k dispozici prostřednictvím tzv. cizineckého účtu.
Dochází také k posílení odpovědnosti osob podílejících se na migraci. Vzniká tak nový institut „garanta“, jež označuje osoby interesované na plnění účelu pobytu cizince v ČR. Jedná se tak například o přijímací obchodní korporace, výzkumné organizace či profesionální sportovní kluby.
Pojetí přechodného pobytu dle § 17 PobCiz nový zákon nahrazuje vhodnějším systematickým členěním jednotlivých druhů oprávnění k pobytu.
V neposlední řadě pak návrh zřizuje evidenci občanů EU v Registru obyvatel, kdy občané EU, jejichž pobyt má být delší než 90 dnů, mají povinnost registrovat se u ministerstva do 90 dnů od vstupu na území. Spuštění povinné registrace bylo původně plánované ke dni 1. 1. 2026, ministerstvo však přehodnotilo administrativní zátěž a posunulo termín povinné registrace o jeden rok, tedy na den 1. 1. 2027. Registrace občanů EU tak v roce 2026 zůstává dobrovolná.
Obecná účinnost je navržena ke dni 1. 1. 2026. Jedná se o den, od kterého by měl ICAS převzít roli agendového informačního systému. Pozdější dělená účinnost se týká úpravy povinné registrace občanů EU (navrhovaný § 248) a je stanovena na den 1. 1. 2027.
Ministerstvo vnitra dne 28. 6. 2024 vypořádalo připomínky k návrhu doprovodného změnového zákona. Sběrná novela reaguje na změnu názvu cizineckého zákona, jeho systematiky a užité terminologie, změnu typů oprávnění k pobytu a na vznik a propojování informačních systémů. Novela též mění systém správních poplatků.
Volný přístup na trh práce budou mít nově nejen držitelé oprávnění k pobytu uděleného za účelem sloučení rodiny, ale i držitelé oprávnění k pobytu za účelem rodinným [§ 98 písm. l) ZamZ]. Zavádí se též status ověřeného zaměstnavatele.