Konstantní judikatura NSS nevyžaduje, aby již ve fázi ověřování existence aktivní procesní legitimace bylo dotčení na subjektivních právech zjevné. Naopak, k odmítnutí návrhu podle § 46 SŘS by měl soud přistoupit pouze tehdy, když je nedostatek aktivní procesní legitimace zjevný. Jak uvedl rozšířený senát NSS, splnění podmínek aktivní procesní legitimace bude dáno, „bude-li stěžovatel logicky a konsekventně tvrdit možnost dotčení jeho subjektivních práv. Aktivní procesní legitimace je proto dána hrozbou (pravděpodobností, možností) realizace plánem vytčeného cíle, jehož důsledky dopadají do práv navrhovatele. Z pohledu zkoumaného potenciálního zásahu do práv dotčených subjektů není rozhodné, zda k takovému cíli (v projednávané věci k zamýšlené stavbě) v budoucnu skutečně dojde, či nikoliv. Otázku aktivní procesní legitimace navrhovatele jako podmínku řízení o návrhu nelze směšovat s otázkou aktivní věcné legitimace návrhu, tedy s otázkou jeho důvodnosti. Ta se již zkoumá v řízení ve věci samé, nikoli při posuzování podmínek řízení.“ Skutečné dotčeni práv tak není podmínkou aktivní legitimace, postačuje, aby žalobce plausibilně takové dotčení namítal.
Absence tvrzení o splnění podmínek aktivní procesní legitimace (tj. absence tvrzení o věcném a místním vztahu spolku k předmětu řízení) je přitom odstranitelným nedostatkem podmínky řízení. Zjistí-li soud tento nedostatek, je namístě žalobce vyzvat k jeho odstranění postupem podle § 37 odst. 5 SŘS a vyzvat jej k doplnění tvrzení. Až v případě, že nebude na výzvu soudu takové tvrzení doplněno, je možné žalobu odmítnout, a to buď podle § 37 odst. 5 věty druhé SŘS v případě, že žalobce na takovou výzvu nebude vůbec reagovat, nebo podle § 46 odst. 1 písm. c) SŘS pro zjevný nedostatek aktivní procesní legitimace. Veškerá zákonná omezení přístupu k soudu je tudíž třeba vykládat spíše restriktivně.
Dotčení hmotných práv spolku bylo dříve ve svém jádru odvozeno od dotčení hmotných práv jeho členů, nicméně toto původní východisko změnilo s jeho vztažením na spolek jako na entitu odlišnou od jeho členů částečně význam. Přímé dotčení spolku na hmotných právech tedy není nezbytné vykládat tak, že se negativní změna na životním prostředí musí přímo projevit v právní sféře jeho členů (například dotčením vlastnických práv). To vyplývá přímo ze skutečnosti, že za dotčený se považuje i spolek, který má v dané lokalitě sídlo (jeho členové v daném místě nemusí žít), či spolek, který v lokalitě vykonává odborné aktivity. Vyloučena není ani aktivní legitimace spolků s celostátní působností. Civilistický přístup k problematice dotčení hmotných práv spolku výlučně skrze dotčení práv věcných ostatně odmítl výslovně i ÚS. Je tedy zřejmé, že ekologické spolky mohou hájit svá hmotná práva i tehdy, když by nebyli samostatně aktivně legitimováni jeho členové z důvodu, že jejich hmotná práva nebyla přímo dotčena. Jak bylo uvedeno, vždy je třeba zkoumat, zda má tvrzený zásah důsledky pro dosahování cílů, na něž se spolek zaměřuje. U ekologických spolků to znamená (alespoň nepřímý) vztah k ochraně přírody a krajiny.
1. Místní vztah mezi zásahem správního orgánu a činností spolku
Judikatura mnohokrát konstatovala existenci místní roviny vztahu v případech, kdy spolek aktivně působil v místě,⛘které bylo regulováno správním orgánem. Tak například NSS dovodil místní vztah mezi spolkem Malínské aleje, z. s. a územním plánem obce Nový Malín či mezi spolkem Ústecké šrouby, z. s. nesouhlasícím s výstavbou nového obchodního centra v Ústí nad Labem.
V rozsudku z 16. 11. 2016, č. j. 1 As 182/2016-28, NSS připustil, že spolek založený za účelem ochrany přírody a krajiny by mohl být aktivně legitimován i tehdy, pokud obvykle působí na jiném místě, než je objekt, jehož ochrany se domáhá. Taková situace by typicky mohla nastat, pokud by se správní řízení týkalo objektu s určitým stupněm celostátní ochrany (např. národního parku) nebo s dopady na území celé České republiky (např. elektrárna), případně s celostátním či nadnárodním významem. Takový význam přiřadil NSS rovněž vybudování lanové dráhy a rozšíření stávajících sjezdovek na hoře Praděd v Jeseníkách. NSS tak připustil rovněž aktivní procesní legitimaci spolku Klimatická žaloba ČR, z. s., který brojil proti nepřijetí potřebných opatření ze strany státu na ochranu klimatu.
Naopak aktivní procesní legitimaci soudy nepřiznaly spolku z Klecan u Prahy, který se bránil proti udělení výjimky pro vybudování ČOV v obci Borová Lada. NSS se ztotožnil s tím, že spolek nevyvíjel dostatečnou činnost na ochranu životního prostředí a nijak neprokázal takový význam lokality, do níž měla být umístěna ČOV, který by spolek opravňoval k podání žaloby. NSS zde zdůraznil, že soudy si o aktivní procesní legitimaci tvoří vlastní úsudek nezávislý na úsudku správního orgánu v předcházejícím správním řízení.
Existuje tenká hranice mezi výkonem činnosti spolku na ochranu přírody a odmítnutím žaloby z důvodu nemožnosti žalovat za jiné, tzv. aktio popularis. Krajský soud v Plzni v nedávném rozsudku sice připustil aktivní procesní legitimaci spolku Medvěd, který brojil proti kolaudačnímu rozhodnutí vybudování kanalizace v obci Předslav, nicméně neshledal, že by došlo k porušení práv spolku či jeho členů, a upozornil na to, že spolek není strážce zákonnosti a nemůže užívat žaloby podané u správního soudu jako obecného prostředku k nápravě možných nezákonností kolaudačního rozhodnutí ve veřejném zájmu.
Za zmínku rovněž stojí rozsudek NSS, ve kterém se žalobce s názvem Dobře zapsaný spolek, domáhal zrušení opatření obecné povahy Ministerstva zdravotnictví v době koronavirové krize, s tím, že nošením respirátorů, resp. ústenek, dochází následně k nepřiměřenému zatěžování životního prostředí. NSS uvedl, že „argumentace navrhovatele, že by právě v souvislosti s tímto „příspěvkem“ napadeného opatření ke znečištění životního prostředí či ke klimatické změně došlo k jakkoli měřitelnému či dostatečně významnému zásahu do práva navrhovatele na příznivé životní prostředí či dokonce k ohrožení jeho života a zdraví, vyznívá absurdně.“
Žalobu podle § 65 odst. 1 SŘS či podle § 101a SŘS může podat jak spolek, který existoval v průběhu správního řízení či se ho dokonce účastnil, tak spolek, který vznikl až po vydání správního rozhodnutí či opatření obecné povahy. Podle judikatury NSS „připuštění aktivní legitimace později vzniklých spolků či pozdějších nabyvatelů dotčených nemovitých věcí přitom není spojen s diskriminací subjektů, které se procesu přijetí napadeného opatření obecné povahy aktivně účastnily … Procesní aktivita v době přijetí opatření obecné povahy aktivní subjekty zvýhodňuje v tom, že mohou účinně napadat opatření obecné povahy i z hlediska neproporcionálního zásahu do jejich právní sféry, což je námitka, kterou stěžovatel, vzniklý až po vydání napadeného opatření obecné povahy, stejně jako osoby, které žádné námitky proti návrhu opatření obecné povahy v procesu jeho přijetí nevznesly, reálně nedisponuje. Vedle toho je stěžovatel významně omezen i v rozsahu, v němž může úspěšně uplatňovat nedostatečnost odůvodnění napadeného opatření obecné povahy, neboť neuplatnil-li jím vytýkané vady v procesu přijetí opatření obecné povahy on ani nikdo jiný, nelze zpravidla odpůrci vyčítat, jestliže danou problematiku v odůvodnění pojednal podle okolností jen stručně, poměrně obecně či dokonce jen implicitně. Tato diference v zacházení mezi kategoriemi aktivních a neaktivních navrhovatelů přitom spravedlivě vyvažuje jejich odlišnou výchozí pozici a představuje dostačující motivaci pro včasné uplatňování procesních práv v co nejranější fázi přijímání opatření obecné povahy. Není proto důvodu bránit přístupu k soudní ochraně později vzniklému spolku i ve vztahu k namítané nezákonnosti opatření obecné povahy či závažným vadám v procesu jeho přijetí.“
2. Subjekty, které nebyly založeny s cílem ochrany přírody
Již ÚS ve svém nálezu sp. zn. I. ÚS 59/14 připustil, že právo spolku účinně napadnout opatření obecné povahy nemusí náležet jen spolkům ekologickým. Výslovně uvedl, že „v některých případech mohou působit místní a věcné důvody v synergii, a nemusí jít ani o ‚ekologický‘ spolek. Tak kupříkladu založí-li občané žijící v určitém městě nebo jeho městské části spolek k ochraně svých zájmů a územní plán by měl zasáhnout do rekreační zóny, v níž jsou zvyklí trávit svůj volný čas, pak připadá v úvahu přiznat spolku⛘aktivní legitimaci bez ohledu na detaily vymezení jeho předmětu činnosti. … 27. Ústavní soud nikoliv na okraj konstatuje, že jím zmíněná kritéria nemusí působit jen v relaci k těm spolkům, jejichž hlavní činností je ochrana přírody a krajiny. Naznačená měřítka, jež budou nepochybně judikaturou konkretizována, lze vztáhnout na spolky bez ohledu na předmět činnosti, a to takové, u nichž bude dán předpoklad zkrácení na právech opatřením obecné povahy ve smyslu § 101a odst. 1 SŘS.“
NSS už ve své judikatuře připustil, že aktivní procesní legitimaci (v projednávané věci k napadnutí opatření obecné povahy) může mít rovněž spolek, který zastupuje zaměstnance (tedy odbory), pokud se opatření obecné povahy dotýká zaměstnanců.
Obdobně přistoupil NSS k obcím, když uvedl, že obce jsou v rámci samostatné působnosti oprávněny hájit práva své komunity a potřeby občanů nelze od práva na samosprávu striktně oddělovat; jde o spojené nádoby, které se do značné míry vzájemně ovlivňují. NSS tak shledal aktivní procesní legitimaci obce, která se domáhala zrušení části opatření obecné povahy – územního plánu sousední obce, na jejímž území měla vzniknout komerční zóna, z důvodu možného ovlivnění kvality života v obci a jejího dalšího rozvoje. Stejně tak aktivní procesní legitimaci připustil i v případě obce, která se bránila omezení vstupu do obory, jež (ačkoliv se obora nenacházela na území regulovaném obcí), má v důsledku pohybu osob jinými cestami dopad také na její občany a území jí regulované.