Klíčovým principem soudnictví je jeho otevřenost. Otevřenost, přístupnost a srozumitelnost výkonu spravedlnosti je nezbytnou podmínkou legitimního použití veřejného násilí v podobě vynucení určitého práva, nároku, či trestu vůči jednotlivci. Daná komunita (ať již je to kmen, vesnice, městský stát, cech, stát, či jiná společenská entita) je v zájmu zabránění soukromého násilí ochotna kolektivně vymoci nárok některého svého jedince proti jinému jedinci podléhajícímu její jurisdikci. Nicméně aby se tak stalo, oba tito jedinci musí předstoupit před soud a veřejně, před zraky celé komunity či jejích vybraných členů, přednést svůj spor.
Již od dob Římské říše, ale pravděpodobně ještě dříve, musel proto žalobce, pokud se s žádostí o přiznání nároku a jeho výkon obrátil na společenství nebo později na stát, vystoupit na veřejném místě a věc nechat projednat tam․ V klasickém období starého Říma mohl žalobce proti žalovanému dokonce použít násilí, pokud se žalovaný nechtěl dostavit na veřejné místo (severovýchodní část Fora Romana nazývaná comitium) před soudce (který seděl na pojízdném křesle na tribuně, která se nacházela nad veřejností – tedy opravdu „tribunál“), když byl předvolán k soudu (in ius vocatio).
Počátek evropského novověku přišel s jinou vizí spravedlnosti: justicí kabinetní až skutečně tajnou, kdy veřejnost nemusela a někdy ani neměla vědět, jaký soud a proč se odehrává. Tomu také odpovídala změněná autorita, v jejímž jméně byla rozhodnutí vydávána: již jí nebyla obec, stát, cech, senát, ale panovník odvozující svou moc od Boha. Jak názorně popsal J. Pražák, v systému kabinetní justice vykonával „vladař spravedlnost osobně neb orgány na něm přímo závislými“. Legitimitu panovníkův soud čerpal nikoli ze společenství, např. reprezentace stavů, ale ze zdrojů jiných, transcendentních. Proto veřejná kontrola justičních postupů a výstupů nebyla na pořadu dne: nikomu nepřísluší „kontrolovat“ soud, který je odrazem neomezené moci panovníka rozdávajícího dle své úvahy dobro ve prospěch poddaných. Tyto rysy se krystalizují v době absolutní monarchie, kdy soudnictví stojí na principech tajnosti, neveřejnosti a písemnosti.
Tato vize má své dopady i do publikace a anonymizace judikatury. Anonymizace publikované judikatury ve středoevropském právním okruhu má své počátky právě v dozvucích kabinetní justice, která měla zůstat tajná. V rakouském právu totiž dochází k první publikaci „polooficiálních“ sbírek moderní judikatury teprve na sklonku 50. let 19. stol., po pádu neoabsolutismu, v období postupné emancipace justice od správy, v té době ale ještě emancipace neúplné. Některé z prvních sbírek judikatury publikované v Rakousku tak od počátku přebírají konvenci anonymizace, či tedy spíše pseudonymizace publikované judikatury. Nečiní tak nicméně z důvodů ochrany osobních údajů, která v 50. či 60. letech 19. stol. skutečně nebyla na pořadu dne. Činí tak, zdá se, ze dvou důvodů.
Zaprvé, bylo to právě z důvodu přetrvávající kabinetní justice, která byla v 60. letech 19. stol. ještě neveřejná. Pokud řízení i proces byly neveřejné, nebylo možné veřejně zpřístupnit jejich výstupy včetně jmen a plných údajů o konkrétních zúčastněných osobách (ale samozřejmě ani jmen soudců, kteří věc rozhodovali). Plná anonymizace všech účastníků, v prvních sbírkách naprostá (ve stylu „žalobce A“ či „žalovaný B“, případně „prodejce A“ a „kupující B“), a neuvádění jmen soudců, pak bylo jedinou možností, jak veřejnost vůbec seznámit s nějakými justičními výstupy a přitom zachovat tehdy ještě panující tajnost kabinetní justice a jejích výstupů. Např. na stránkách českého časopisu Právník, který začal vycházet v r. 1861 a záhy začal publikovat editovanou (a anonymizovanou) judikaturu, vidíme v 60. letech 19. stol. pravidelně výzvy volající po ústnosti a veřejnosti soudního jednání. Třeba dodat, že konec kabinetní justice ve starém Rakousku nastal až v důsledku Prosincové ústavy z r. 1867, zakotvením ústavního principu⛘veřejnosti a ústnosti soudního jednání a přijetím nových procesních řádů v následujících dekádách. Nicméně v ten okamžik se již ustálila určitá konvence co do formátu publikace judikatury, která následně přetrvala.
Zadruhé, deklarovaným účelem prvních sbírek rakouské judikatury nebylo informování veřejnosti v moderním slova smyslu, ale sjednocování judikatury dovnitř justičního systému. Jednalo se vlastně o evidenci právních vět dosažených judikaturou, od které se další rozhodovací praxe soudů nesměla odchýlit. Právní věty byly v první fázi publikovány bez skutkového pozadí, které začalo být uveřejňováno později. Dosah „judikaturního práva“ se nicméně výrazným způsobem rozšíří, pokud je odosobněno, tedy odtrženo od příběhu a skutkových okolností, které daly vzniknout právní větě. Ostatně stejné platí pro dnešní práci s právními větami odtrženými od jejich skutkového kontextu. Rovněž z tohoto důvodu docházelo k úmyslnému potlačování skutkových okolností jednotlivých kauz, včetně identity a bližších údajů o stranách a jiných osobách v odůvodnění vystupujících, které byly nejenom podružné, ale v systému abstraktních a zobecněných právních vět vlastně nežádoucí.
Je proto fascinující pozorovat, jak se dnes ve jménu „ochrany osobních údajů“ systém uveřejňování soudních rozhodnutí vlastně vrací tam, kde začal: k jakési obdobě kabinetní justice, kde adresátům přeci není nic do toho, proč soud rozhodl tak, jak rozhodl, tentokráte však ve jménu (ve skutečnosti neexistujícího) „super-práva“ na anonymitu před soudem, které automaticky přebíjí všechny ostatní zájmy. Jedná se rovněž o zajímavou případovou studii setrvačnosti a trvanlivosti společenských institucí, a konzervativní justice obzvláště: koleje jednou vyjeté zůstávají stejné, pouze se naprosto změní zdůvodnění, proč tam vlastně ten vlak jezdí.
S pádem absolutní monarchie a s nástupem moderní představy o racionálním právu, o němž je rozhodováno nikoli z vůle Boží či osvíceného panovníka, ale jménem lidu či republiky, případně panovníka limitovaného ústavou, se do popředí opět dostal požadavek na otevřenost a přístupnost justice. Ve 20. stol. se navíc k postupné emancipaci soudnictví od kabinetní justice a správy, zahájené v druhé polovině 19. stol., přidávají rovněž opakované negativní zkušenosti různých diktatur či válek, ve kterých se tajné právo a tajné procesy staly opět na nějaký čas realitou. V reakci na tyto zkušenosti pak i v systémech kontinentálních, které jinak měly tradičně ke kabinetní justici blíže, jsou viditelné snahy o vepsání robustních principů veřejnosti soudních jednání a publicity jejich výstupů do post-totalitních ústav. Jinak řečeno, volba co do míry veřejnosti justičních procesů bývá v systémech s podobnou zkušeností jasně vychýlena ve prospěch otevřeného přístupu právě s cílem zajistit veřejnou kontrolu nad výkonem spravedlnosti a zabránit opakování minulých chyb.
Čl. 96 odst. 2 české Ústavy tak kupř. s elegantní jednoduchostí stanoví:
„Jednání před soudem je ústní a veřejné; výjimky stanoví zákon. Rozsudek se vyhlašuje vždy veřejně.“
Zatímco tedy od ústního jednání a jeho veřejnosti lze někdy upustit, od veřejného vyhlášení rozsudku nikdy. Byla by však podmínka veřejnosti vyhlášení rozsudku splněna publikací začerněných kusů textu, případně jakési (pseudo)nymizační „písmenkové polévky“, ze které nemá být záměrně seznatelné, koho se rozhodnutí týká, a skrze odstranění nepřímých identifikátorů fyzických osob může rovněž dojít k situaci, kdy není vůbec uchopitelné, z jakých (skutkových) důvodů soud rozhodl tak, jak rozhodl?
Těžko. Souzení je primárně o posuzování individuálního příběhu, individuálních detailů každé jednotlivé kauzy. Není to činnost legislativní stanovící ex ante obecná pravidla. Jedná se o ex post aplikaci stanovených pravidel na konkrétní kauzy, kdy subsumpce jednotlivostí pod obecný právní rámec je jedním z hlavních, ne-li hlavním kritériem posuzování případné správnosti a legitimity rozhodnuté kauzy. Nicméně bez znalosti těchto detailů není nikdo schopen ověřit korektnost závěrů soudu. Ostatně i česká postkomunistická justice si uvědomovala potřebu transparentního vymezení skutkových okolností věci v odůvodnění v zájmu zajištění společenské kontroly a posilování důvěry veřejnosti v justici.
S příchodem doby internetové nicméně vzrůstá uvědomění si významu ochrany osobních údajů, která se postupně osamostatňuje z práva na soukromí. Čl. 10 odst. 3 Listiny základních práv a svobod („Listina“), a pak především čl. 8 Listiny EU, již ochranu osobních údajů nepojímají jako součást ochrany soukromí, ale konstruují ji jako předmět zcela samostatného práva. V rámci Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod spadá ochrana osobních údajů nadále pod její čl. 8, tedy ochranu soukromí, nicméně judikatura ESLP v mezidobí rovněž odvodila právo na ochranu osobních údajů z tohoto ustanovení.
V rovině vnitrostátních práv ústavních je ochrana osobních údajů patrně nejrobustnější v okruhu germánské právní tradice. Ochrana osobních údajů a související právo na informační sebeurčení jsou vnímány jako podmínka „pro svobodný rozvoj a seberealizaci jednotlivce ve společnosti, [a tedy] pro ustavení svobodného⛘a demokratického komunikačního řádu“. Ochrana osobních údajů je pojímána jako nástroj svobodného rozvoje jednotlivce. Bez ní „nutně dochází k omezení až potlačování jeho práv a svobod“.
Takto robustně pojatá ochrana osobních údajů se stává absolutním právem. Pokud se váže ke svobodě a důstojnosti jednotlivce, pak bývá nepřívětivá ke svému omezování či vyvažování. Tato ochrana je pojmově extenzivní a předběžně opatrná. Neomezuje se na ochranu proti zneužití, ale má ambici dopadat na jakékoliv nakládání s osobními údaji mimo kontrolu subjektu údajů. Přísné regulaci jsou podrobeny veškeré aktivity nakládání s osobními údaji bez ohledu na míru rizika z toho plynoucí. Současná ochrana osobních údajů je založena právě na principu velmi vysokého standardu ochrany proti riziku. Tomu sekunduje široká definice osobních údajů, která zahrnuje jakýkoliv typ „informace“ ohledně určit(eln)é osoby, nikoli pouze informaci, kterou by sám subjekt údajů považoval za součást vlastního soukromého prostoru, přístup k němuž chce mít pod kontrolou. Toto široké, germánské pojetí se následně přenáší na unijní úroveň. Ekonomické, transakční, či transitivní pojetí ochrany osobních údajů tak zůstává v dnešním kontinentálním pojetí ochrany osobních údajů stranou.
Takto široce pojatá ochrana osobních údajů nicméně naráží na jiná, rovněž ústavní práva a zájmy, se kterými by měla být vyvažována: od požadavku na kontrolu a transparentnost justice, přes právo na svobodný přístup k informacím, až po systémový zájem především vyšších soudních orgánů na schopnosti sjednocovat výklad právních předpisů, pro který je zapotřebí srozumitelně popsat individuální skutkový děj, stejně jako zapamatovatelný a srozumitelný systém odkazů na prejudikaturu. Konečně není vhodné zapomínat ani na účastníky řízení samotné, jejichž zájem na anonymitě se spíše paternalisticky presumuje, než aby se skutečně zohledňoval.
Zaprvé, o historických kořenech požadavku na kontrolu výkonu spravedlnosti komunitou, v jejímž jméně je tato spravedlnost vykonávána, již řeč byla. V rovině vztahu justice – vnější prostředí jde o pěstování legitimity justice a společenskou kontrolu. Řádné fungování justice je nutným předpokladem demokratického právního státu. Soudní rozhodování proto není pouze předmětem soukromého zájmu stran konkrétního sporu, ale i zájmu veřejného, a jako takové musí podléhat veřejné kontrole. Pouze transparentní justice může být důvěryhodná. O vlivu důvěryhodnosti a legitimity justice v očích veřejnosti na fungování právního státu snad není třeba dlouze diskutovat.
Ve své rozhodovací činnosti Ústavní soud vyzdvihl význam výše cit. ústavního imperativu čl. 96 odst. 2 věty druhé Ústavy. Zdůraznil rozdíl mezi zveřejněním a vyhlášením rozsudku. Upozornil, že byť nejvyšší soudy zveřejňují na svých webových stránkách vlastní judikáty, jde o anonymizované verze.
„Anonymizovaná verze neodpovídá skutečně přijatému rozsudku a není z ní seznatelné, kdo byl účastníkem řízení, tedy konkrétně o kterých právech a povinnostech se ve věci rozhodovalo. Tyto zcela zásadní skutečnosti jsou před veřejností utajeny. Nejde tak o zveřejnění v pravém slova smyslu.“
Čl. 96 odst. 2 Ústavy vyžaduje veřejné vyhlášení rozsudku, nikoli pouze jeho výroku. ÚS rovněž správně odmítl, že by snad ochrana osobních údajů byla nějakým super-právem, které by trumfovalo nad ústavní garancí veřejného vyhlášení rozsudku:
„Čl. 96 odst. 2 Ústavy neumožňuje žádnou výjimku ani např. s ohledem na potřebu ochrany osobních údajů. Na druhou stranu však ani nebrání tomu, aby soud (bude-li k tomu mít patřičný zákonný podklad) např. právě s ohledem na zvlášť citlivou povahu některých údajů zvolil takovou formu veřejného vyhlášení rozsudku, která bude tuto povahu zveřejňovaných údajů, pokud možno, co nejvíce respektovat (tedy že např. upřednostní ústní vyhlášení v jednací síni oproti vyhlášení prostřednictvím elektronických desek).“
Zadruhé, čl. 17 Listiny a čl. 10 Úmluvy garantují každému právo na informace. Právem na informace ve specifickém poskytování soudních rozhodnutí se zabýval ÚS v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 2/10. Věc se týkala ústavnosti tehdejšího znění § 11 odst. 4 písm. b) zákona o svobodném přístupu k informacím, který v podstatě vylučoval poskytování nepravomocných rozsudků. ÚS dovodil, že ačkoli tato úprava sledovala legitimní cíle, nejednalo se o opatření nezbytné k jejich dosažení. V prvé řadě totiž úprava neumožňovala žádné poměřování v kolizi stojících zájmů a práv, tedy především práva na informace proti právu na ochranu soukromí.
Konkrétně k otázce poskytování rozsudků veřejnosti pak ÚS konstatoval, že smyslem a účelem práva na informace je veřejná kontrola výkonu státní (tedy i soudní) moci. Ta je z logiky věci realizována – a tím i způsobilá podléhat legitimní kontrole – nejen v rozhodování o veřejnoprávních věcech, ale i v rozhodování ve sporech soukromoprávních, neboť i v tomto případě jde o autoritativní rozhodování o právech a povinnostech osob, které může být zneužito. Z hlediska účelu čl. 17 Listiny může rozdíl mezi rozhodováním soukromoprávních sporů a veřejnoprávních věcí spočívat nikoli v principu, ale pouze v míře zájmu veřejnosti. Veřejnost má zájem nejen⛘na kontrole samotného počínání soudu, ale též na tom znát a hodnotit skutkové informace. Jedním ze smyslů základního práva na informace je zajistit veřejnou diskusi o řešené věci, která může přispět k nezávislému a nestrannému rozhodování. Nedostatečně transparentní soudnictví negativně působí na autoritu soudní moci, bez důvěry ovšem není řádný výkon veřejné moci v demokratickém státě možný. Důvěra v soudní rozhodování patří mezi základní mimoprávní atributy právního státu.
Široce nastavené jednotlivé poskytování informací pak má logicky dopad i do hromadného poskytování stejných informací. V rovině systémové by totiž postrádalo smyslu, pokud by byl nějakou informaci oprávněn získat jednotlivec na základě individuální žádosti, aby pak stejná informace nemohla být hromadně a systematicky uveřejňována samotným orgánem, navíc v okamžiku, kdy vnitrostátní úprava orgány zavazuje tak jako tak publikovat poskytnuté informace systémem vzdáleného přístupu. Konečně poskytnutá data, včetně judikatury, nenaplňují pouze ideál kontroly a transparentnosti, ale pro tvůrce databází a publikací mají rovněž dimenzi komerční, coby zdrojový materiál pro jejich vlastní komerční využití.
Zatřetí, zdůraznit je potřeba dohledatelnost judikatury a zachování její informační hodnoty. Pouze judikatura, na kterou lze smysluplně a stručně odkázat, může umožnit racionální právní diskurs o sobě samé, a tím pádem rovněž naplnit svůj hlavní cíl: sjednocování výkladové praxe. Precedenční systémy práva, stejně jako donedávna oba systémy evropské, pak ukazují, že nejjednodušší a nejzapamatovatelnější systém odkazů je právě skrze jméno účastníka řízení, typicky žalobce/stěžovatele, případně jiné, dobře zapamatovatelné označení. Seznam čísel a spisových značek, stejně jako nahodilá „písmenková polévka“, smysluplnou debatu neumožňují. Stejně tak aby mohl judikát cokoli sjednocovat, jeho komprese, případně (pseudo)nymizace nesmí přesáhnout mez, ve které je jeho informační hodnota zničena.
Co se týče bezmyšlenkovité anonymizace skutkových okolností, která zničí jakoukoli informační hodnotu judikátu, příkladem může být usnesení Nejvyššího soudu týkající se rozlišitelnosti jednotlivých výrobků při nekalosoutěžním jednání. NS zde uvedl:
„… dovolatelky napadají nesprávné právní posouzení věci odvolacím soudem, který nepřiznal žalobkyním požadovanou ochranu vlastníka slovní ochranné známky C. před tvrzeným neoprávněným zásahem žalovaných do jejich práv podle zákona o ochranných známkách, ani požadovanou ochranu proti tvrzenému nekalosoutěžnímu jednání žalovaných podle obchodního zákoníku. Pokud jde o uživání slovního prvku ‚c.‘ žalovanými na výrobcích distribuovaných do České republiky – instantní kávy ‚L. F. C. C.‘ a instantní smetany ‚C. c.‘, ztotožnil se dovolací soud se závěry soudů obou stupňů, že slovní výraz ‚c.‘ je často používaným označením pro ochranné známky v kombinované podobě nebo slovní ve spojení s dalším slovním prvkem, a to i u výrobků shodného sortimentu. Označení ‚c.‘ je označením druhu, vlastnosti či jakosti výrobků, v daném sortimentu výrobků se užívá k rozlišení jejich vlastností. Obsahuje-li slovní ochranná známka žalobkyně a) slovo druhové, obecné – ‚c.‘, jeho užití žalovanými ve spojení s dalším výrazem či výrazy na obalech výrobků, i vzhledem k jeho rozšířenému užívání i dalšími soutěžiteli, nelze považovat za rozporné s obchodními zvyklostmi, dobrými mravy či pravidly hospodářské soutěže.“
Pro čtenáře nesrozumitelný rozdíl mezi „C.“ a „c.“ ukazuje, že bez individualizovaných skutkových údajů se v podstatě eliminuje informace v judikátu obsažená a tím pádem rovněž právní závěr v něm vyjádřený. Veškerá judikaturní snaha soudců NS tak přišla vniveč.
Příkladem likvidujícím racionální právní diskurs je anonymizace odkazů v rozhodnutí uvedených, např. anonymizace názvů judikatury ESLP, kdy jak všeobecně známé jméno stěžovatele, tak dokonce jméno žalovaného státu jsou anonymizovány. Absurdních rozměrů nabývá anonymizace odkazů na doktrinální literaturu kupř. v následující podobě:
„Interpretační přístup, požadující, aby žalobce tvrdil zkrácení toliko na hmotných právech, a zkoumající, zda úkon, jímž se tak mělo stát, nějaké (a jaké) subjektivní hmotné právo nebo povinnost založil, změnil, zrušil či závazně určil, není jediný myslitelný i z dalších důvodů. Lze totiž poukázat jednak na německou literaturu z oblasti správního soudnictví, která předmět sporu nechápe materiálně, ale procesně (např. E., E.: V. K. 10. vyd., C. H. B., M., 1998, zejm. s. 155 a 1002 a násl.)… (srov. M., J.: Předmět sporu v civilním soudním řízení. MU, Brno, 2002)… J. H. (H., J.: Soudní kontroly veřejné správy. 2. vyd., V., Praha, 1926, s. 22) k tomu dodával, že…“
Anonymizace také může učinit judikát nedohledatelným, což jsou příklady ze třetí výše zmiňované kategorie. Pokud nás bude např. zajímat, jak se staví NS k možnosti publikovat Hitlerovu knihu Mein Kampf, a budeme současně alespoň nejasně tušit, že v minulosti měl s publikací této knihy trestní problémy vydavatel M. Zítko, ke svému překvapení zjistíme, že ani podle jména knihy, ani podle jejího autora (a samozřejmě tím méně podle jména samotného obžalovaného) samotné rozhodnutí nedohledáme. Jméno Adolfa Hitlera a jeho knihy Mein Kampf v kauze trestního stíhání proti M. Zítkovi bylo totiž anonymizováno.
O příklady, kde je anonymizace ve svém důsledku pro pochopení rozhodnutí sice neškodná, svým stylem a kontextem ale vtipná až směšná, také není nouze. Pavel Molek uvádí řadu úsměvných příkladů, z nichž lze ocitovat:
„… fakt, že ten poslanec, který nemohl v roce 1998 nevolit prezidenta Havla, protože byl zrovna ve vazbě, byl nějaký ‚PhDr. M. S.‘ (usnesení Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 36/98); že ‚Prof. Dr. JUDr. Karel E., vedoucí katedry obchodního práva Západočeské univerzity v P.‘ nemůže přijmout zastupování žadatele o azyl ex offo, protože právě připravuje rekodifikaci civilního kodexu (rozsudek NSS ze dne 27. 8. 2004, sp. zn. 7 Azs 174/2004, publ. pod č. 411/2004 Sb. NSS); či se dočteme o účasti ukrajinského žadatele o azyl ‚na demonstraci proti prezidentu K., jíž se stěžovatel zúčastnil a při níž držel podle⛘svých tvrzení plakát protikučmovského obsahu‘ (rozsudek NSS ze dne 20. 10. 2005, sp. zn. 2 Azs 423/2004, publ. na www.nssoud.cz)“.
Začtvrté, ve většině debat na téma nezbytné ochrany osobních údajů v případě uveřejnění soudního rozhodnutí je rovněž fascinující míra paternalismu, se kterou zastánci práva na soudní anonymitu předpokládají, že přeci důstojnost každé osoby by byla narušena, kdyby se svět dozvěděl, že vedla nějaké soudní řízení. Opak může být často pravdou. Ostatně stejně jako může mít veřejnost zájem na tom, aby spravedlnost vykonávaná jejím jménem jí byla přístupná, může mít poškozený jednotlivec bytostný, niterný zájem na veřejné satisfakci. Chce, aby bylo před zraky celé komunity potvrzeno, že on měl pravdu a že jemu bylo ublíženo. Plošná anonymizace rozhodnutí soudů vlastně bere jednotlivci možnost veřejné satisfakce, stejně jako roli a tvář ve veřejném prostoru.
Je pochopitelně možné předpokládat, že ne každý o takovou satisfakci skutečně stojí. Rozdíl bude patrně nejenom v typu kauzy (věc citlivá a osobní, do které se jednotlivec dostal spíše nechtěně, vs. věc principiální a strategická, kde mu jde „o princip“), ale rovněž úrovně soudu v rámci soudní soustavy (soud prvního stupně vs. soud nejvyšší, ústavní, neřkuli evropský). Lze však předpokládat, že čím výše v soudní soustavě se jedná o otázku principu, tím větší může mít jednotlivec zájem na tom, aby bylo jeho jméno spojeno s principiálním rozhodnutím, které mu dalo za pravdu. Ostatně dosavadní evropská judikatura je plná údajů, a to dokonce osobních údajů citlivé povahy, proti jejichž uveřejnění dané osoby nejenomže nikdy neprotestovaly, ale možná by spíše protestovaly, kdyby zásadní kauzy, které vybojovaly jejich vizi spravedlnosti, nenesly jejich jméno.
Absurdita „ochrany“ proti vůli daného subjektu je pak ještě markantnější v situacích klíčových rozhodnutí vrcholných soudů, kdy úspěšní stěžovatelé musí sami sebe urychleně „odtajňovat“ na sociálních sítích či novinářům, aby se mohli zpětně asociovat se „svým“ rozhodnutím, ve kterém je soud anonymizoval, a mohli se tak k němu veřejně vyjádřit. Konečně předpoklad „přání anonymity“ v případě všech účastníků řízení je rovněž denně nabouráván samotnou existencí sociálních sítí a nejrůznějších aplikací, do kterých subjekty údajů radostně sdělují cokoli, i citlivé osobní údaje, aby pak ve „veřejném prostoru“ musely být maximálně chráněny. Pochopitelně, sdílení informací na sociálních sítích je z pohledu GDPR možné odbýt tím, že subjekt údajů sdílí dané informace „dobrovolně“ a správce údajů má (přinejmenším formální) souhlas s jejich zpracováním. Nakolik je však toto pojetí skutečné a nakolik pouhou fikcí, která má zakrýt skutečnost, že anonymita ve veřejném prostoru je dnes spíše boj s větrnými mlýny, je možné nechat otevřené. V rovině vývoje společenského chování a morálky je nicméně patrné, že pro většinu subjektů údajů je citlivost na uveřejňování běžných údajů nastavena jinde, než presumuje paušální právo na anonymitu před soudem.
Výše uvedená (ústavní) práva a zájmy vyžadují maximální otevřenost výkonu soudnictví a jeho výstupů. Na straně druhé může stát zájem subjektů buď v kauzách určitého typu obecně, anebo v konkrétní či specifické věci jednotlivé, na ochraně jejich soukromí, který může převážit nad zájmem na plné znalosti všech skutkových okolností rozhodnuté věci. Pravidlem pro výkon spravedlnosti a seznamování veřejnosti s ní, včetně hromadné publikace rozhodnutí soudů, je však otevřenost, ze které může být anonymita zdůvodněnou výjimkou v jednotlivém případě.