Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

6. 2. 2025, [Právní zpravodaj]
Flexibilita na trhu s elektřinou

Senát dne 29. 1. 2025 vrátil Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, kterým se mění EnerZ a další související zákony. V případě schválení by se jednalo o již desátou novelu EnerZ v tomto volebním období.

Návrh částečně představuje dokončení transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/944 ze dne 5. června 2019 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o změně směrnice 2012/27/EU, a to zejména v oblasti moderní elektroenergetiky. Dále je adaptováno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/943 ze dne 5. června 2019 o vnitřním trhu s elektřinou a novelizované nařízení (ES) č. 715/2009 z hlediska certifikace zásobníků plynu.

Novela upravuje primárně ukládání energie v elektrizační soustavě, agregaci a flexibilitu, a dále odpovědnost za odchylku v elektrizační soustavě spojenou s výkonem těchto činností․

Flexibilitou se má rozumět schopnost energetické sítě reagovat na změny cen elektřiny na trhu. Agregací je činnost, při které agregátor sdružuje flexibilitu poskytovanou účastníky trhu s elektřinou v předávacích místech za účelem nabízení flexibility na trhu s elektřinou nebo pro řízení odchylky.

Ukládáním energie v elektrizační soustavě se rozumí odložení konečného užití vyrobené elektřiny na pozdější okamžik nebo přeměna elektřiny na ukladatelnou formu energie, dále samotné uložení takové energie a následná zpětná přeměna. V novém § 23a EnerZ se stanoví práva a povinnosti provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny. Do § 23 EnerZ se doplňuje právo výrobce elektřiny poskytovat flexibilitu, a to přímo nebo prostřednictvím agregátora.

V § 28 EnerZ se stanoví nová práva „aktivních zákazníků“, kteří sami ve svém odběrném místě vyrábí nebo ukládají elektřinu, účastní se sdílení elektřiny nebo poskytují flexibilitu.

Nový § 25b EnerZ stanoví výjimky ze zákazu vlastnit zařízení pro ukládání energie nebo dobíjecích stanic pro elektrická vozidla, který dopadá na provozovatele přenosové a distribuční soustavy.

Podle nového § 10d EnerZ lze zásobník plynu provozovat pouze na základě certifikátu vydaného Energetickým regulačním úřadem.

Přijatý pozměňovací návrh poslance Tomáše Müllera zavádí povinnost dodavatele plynu a elektřiny zveřejňovat veškerou smluvní dokumentaci a poskytnout předsmluvní informaci (§ 11a EnerZ).

Energetický regulační úřad se přeměňuje na monokratický úřad. Místo pětičlenné rady bude v čele ERÚ stát předseda, který bude zároveň jedním ze 3 členů rady (§ 17b EnerZ).

V nových § 17j a 17k EnerZ se upravuje elektronický systém umožňující porovnávat nabídky dodávek elektřiny a plynu. Správcem srovnávacího nástroje a pořizovatelem databáze bude Energetický regulační úřad.

Do § 9c HospEn se v souladu s čl. 12 směrnice (EU) 2023/1791 o datových centrech doplňuje povinnost provozovatelů datových center s významnou stopou každoročně zveřejňovat údaje týkající se energetické účinnosti.

Pozměňovací návrhy poslance Ivana Adamce mimo jiné zavádí kontrolu přiměřenosti podpory elektřiny ze slunečního záření u výroben elektřiny uvedených do provozu v letech 2009 a 2010, prodlužují možnost podpory kombinované výroby elektřiny a tepla pro stávající zdroje do roku 2029 a rozvíjejí kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na úseku stavebního řádu (§ 30a StavZ). Senát navrhuje kontrolu přiměřenosti podpory z novely vypustit. V doprovodném usnesení Senát žádá vládu, aby zajistila opatření k zajištění přiměřenosti podpory u zdrojů elektřiny ze slunečního záření uvedených do provozu v lednu a únoru 2011, a to v souladu s nálezem Ústavního soudu ze dne 8. 11. 2023, sp. zn. Pl. ÚS 23/22 .

Do § 167 StavZ se doplňují povinnosti vlastníka stavby zajistit dobíjecí infrastrukturu, systémy automatizace a kontroly budov a automatické ovladače osvětlení. Senát navrhuje vypustit z novely změnu § 152 odst. 2 StavZ, podle které by hlavní město Praha, statutární město Brno a statutární město Ostrava přišly o možnost stanovit požadavky na výstavbu staveb technické infrastruktury.

Podle přijatého pozměňovacího návrhu poslance Róberta Telekyho nebude třeba souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro zařízení sloužící pro ukládání elektřiny v areálu solární elektrárny (§ 9 odst. 2 OchZPF).

Návrh byl postoupen Poslanecké sněmovně. Jeho další projednávání je možné ode dne 10. 2. 2025. Jako primární účinnost zákona se navrhuje první den pátého kalendářního měsíce po jeho vyhlášení. Dále je stanoveno devět odlišných dat nabytí účinnosti.