Poslanecká sněmonva dne 22. 1. 2025 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s potíráním domácího násilí.
Návrh si klade za cíl zlepšit prevenci domácího násilí a úroveň ochrany obětí tohoto násilí, a to trojím způsobem: zakotvením definice domácího násilí, zlepšením postavení obětí domácího násilí v občanskoprávním a přestupkovém řízení a dílčími změnami institutu vykázání v zákoně o Policii ČR.
Domácím násilím se má rozumět násilné jednání vůči oběti v jakékoli formě, při kterém zpravidla dochází ke zneužívání moci nebo nerovného postavení a kterým byla neoprávněně zasažena její tělesné či duševní integrita, vážnosti, čest, soukromí nebo schopnost uspokojovat své základní potřeby nebo základní potřeby členů společné domácnosti․ Obětí domácího násilí může být osoba ve společné domácnosti nebo osoba, jejíž domácnost osoba dopouštějící se domácího násilí opakovaně a dlouhodobě navštěvující, osoba blízká, rodič společného dítěte nebo ten, kdo s původcem domácího násilí společně vykonává rodičovskou odpovědnost (§ 3021 ObčZ). Na tuto definici se budou odkazovat i veřejnoprávní předpisy (§ 6 ZSPO, § 402 ZŘS).
Vedle samotné definice se navrhuje povinnost přihlédnout při vypořádání společného jmění manželů k tomu, že se jeden z manželů dopustil vůči druhému domácího násilí nebo činu povahy úmyslného trestného činu (§ 742 odst. 1 ObčZ). Obdobně již Nejvyšší soud rozhodl v rozsudku ze dne 27. 6. 2012, sp. zn. 22 Cdo 1137/2012, nebo v rozsudku ze dne 20. 3. 2013, sp. zn. 22 Cdo 999/2011.
V civilním řízení se navrhuje rozšířit zákaz mediace na případy, kdy je jednání původce domácího násilí předmětem trestního nebo přestupkového řízení (§ 100 OSŘ). Domácí násilí bude bez dalšího důvodem pro nařízení předběžného opatření dle § 405 ZŘS.
Podle přijatého pozměňovacího návrhu ústavně-právního výboru bude možné přiznat náhradu nákladů zvláštního řízení soudního navrhovateli, který je obětí domácího násilí, proti účastníkovi, který se domácího násilí dopustil (§ 23 ZŘS).
Obecní úřad obce s rozšířenou působností jakožto orgán sociálně-právní ochrany dětí bude povinen srozumitelně informovat dítě vystavení domácímu násilí o jeho právech jakožto poškozeného v trestním řízení, zejména o právu na ustanovení zmocněnce a právu na náhradu škody a nemajetkové újmy (§ 10 ZSPO).
Z důvodu zajištění maximální míry ochrany obětí domácího násilí se navrhuje stanovit povinnost policisty při vykázání učinit další vhodná opatření na ochranu ohrožené osoby, zejména zajistit vydání zbraně (případně její odebrání) vykázanou osobou. Dále se navrhuje prodloužit maximální dobu vykázání z 10 na 14 dnů (§ 44 PolČR). Kopie úředního záznamu o vykázání se zašle rovněž příslušnému státnímu zastupitelství.
V přestupkovém řízení se osobě přímo postižené spácháním přestupku přiznává právo na doprovod důvěrníkem (§ 71 PřesZ) a na přijetí opatření k zabránění kontaktu s obviněným z přestupku, jak je obdobně zakotveno v § 17 odst. 1 ZOTČ.
Návrh byl postoupen Senátu. Účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 7. 2025.