Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

4. 2. 2025, [Právní zpravodaj]
Působnost ČTÚ, odklad digitálních úkonů

Senát dne 29. 1. 2025 schválil vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a některé další zákony.

Mezi původní cíle novely patří modernizace vnitřního členění Českého telekomunikačního úřadu, rozšíření působnosti ČTÚ při rozhodování ve spotřebitelských sporech a legislativně technické úpravy.

V § 63b odst. 8 ElKom se staví najisto, že úhrada za předčasné ukončení smlouvy se uplatní i s případě smlouvy na dobu neurčitou se sjednanou minimální dobou trvání smlouvy.

V § 97 ElKom a novém § 97a se – rozdílně oproti dosud neúčinné změně provedené čl. XCIX zákona č. 349/2023 Sb. – upravuje náhrada nákladů za zajištění rozhraní pro odposlech a záznam zpráv․

Novela stanoví, že ČTÚ postupuje nezávisle, transparentně a předvídatelně a řídí se pouze zákony a ostatními právními předpisy; nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od jiného orgánu nebo osoby (nový § 108 odst. 5 ElKom).

ČTÚ bude zveřejňovat jednotný seznam internetových stránek blokovaných podle jiných zákonů (nový § 115b ElKom).

Výslovně se stanoví, že do působnosti ČTÚ nepatří rozhodování spotřebitelských sporů v oblasti spotřebitelských úvěrů a reklamací týkajících se koncového zařízení (§ 129 ElKom). Působnost ČTÚ se naopak rozšiřuje na spory o peněžitá plnění sjednaného v přímé souvislosti se smlouvou o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací, a to za plnění, které sice nejsou službou elektronických komunikací, ale přímo s ní souvisí (nový § 129a ElKom). ČTÚ má rozhodovat i spory z odpovídajícího ručitelského závazku (nový § 129b ElKom).

Působnost stavebního úřadu ve věcech sítí elektronických komunikací se přesouvá na obecní stavební úřad obce s rozšířenou působností (§ 34a odst. 2 StavZ).

Přijatý pozměňovací návrh poslance Ivana Adamce stanoví, že v případech umisťování a povolování staveb některých anténních stožárů se neposuzuje krajinný ráz (§ 12 OchPřKr).

Pozměňovací návrh poslance a vicepremiéra Mariana Jurečky posunuje lhůtu pro digitalizaci úkonů (§ 14 odst. 5 DigiSl) na únor 2027 a zprošťuje orgány veřejné moci povinnosti učinit digitální úkon, pokud by jim to způsobilo nepřiměřenou zátěž (§ 4 DigiSl). Pozměňovací návrh dále posouvá termín spuštění systému eLegislativa pro návrhy vyhlášek z 15. 1. na 1. 7. 2025 (§ 26 odst. 1 a 5 SbZ). Tyto změny nabývají účinnosti dnem následujícím po dni vyhlášení zákona.

Vzhledem k tomu, že zákon dosud nebyl vyhlášen, se ve vztahu k digitálním službám a eLegislativě bude jednat o dodatečné posunutí termínů. V současnosti tedy jsou správní orgány plošně povinny umožňovat digitální úkony a nové návrhy vyhlášek je třeba vkládat do systému eLegislativa.

Schválený zákon byl postoupen prezidentu republiky. Jako základní účinnost zákona se navrhuje den 1. 7. 2025.