Poslanecká sněmovna dne 13. 2. 2025 projednala 1. čtení poslaneckého návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s podporou spolupráce obcí.
Základním účelem předkládaného návrhu zákona je rozšířit fakultativní působnost institutu společenství obcí, který je v současnosti upraven v ustanovení § 53a a násl. OZř, a zatraktivnit ho tak․ Společenství obcí má získat postavení orgánu veřejné moci a možnost vykonávat určité kompetence vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, jak předpokládá § 53a odst. 4 OZř.
Společenství obcí bude umožněno zřídit společnou obecní policii (§ 1 ObcPol), být kontaktním místem veřejné správy [§ 8a odst. 2 písm. d) InSVS] a pořizovat společný plán dopravní obslužnosti území [§ 5 odst. 3 písm. c) DopObsl].
Povinnými orgány společenství obcí budou shromáždění starostů, předseda a nově kancelář společenství obcí (obdoba obecního úřadu). V čele kanceláře stojí vedoucí.
Společenství obcí obdrží příspěvek na výkon státní správy, bude-li mu svěřen. Dále mu může být poskytnut příspěvek na činnost.
V § 39 odst. 1 a § 85 OZř se reaguje na rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 20. 12. 2023, č. j. 55 A 15/2023-69, ve věci nakládání s právem stavby zřízeným k pozemkům ve vlastnictví územního samosprávného celku tak, aby se povinnost zveřejnit záměr zcizení majetku výslovně vztahoval jen na právo stavby ve smyslu § 1240 ObčZ.
V návaznosti na požadavky praxe i judikaturu (nález Ústavního soudu ze dne 20. června 2023, sp. zn. Pl. ÚS 38/22) se v § 5 PřesNěkt zpřesňuje pravomoci obce vymezit obecně závaznou vyhláškou odlišnou dobu nočního klidu.
V novém § 15a SpŘ se stanoví podmínky, za kterých je možné vedení správního řízení automatizovaně bez účasti úřední osoby. Po vzoru soudních řádů se umožňuje využívání videokonferenčních zařízení (nový § 49a SpŘ).
V novém § 23a MatrZ se upravuje možnost zapisovat jména cizince do matriky v podobě dle jeho cestovního dokladu, čímž by se měly snížit problémy spojené s rozdílností tzv. pasové a matriční identity.
Návrh byl přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj (jako garančnímu) a ústavně-právnímu výboru. Lhůta k projednání byla zkrácena na 30 dní. Základní účinnost zákona je navržena ke dni 1. 7. 2025.