Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

10. 1. 2025, [Právní zpravodaj]
Flexibilita na trhu s elektřinou

Poslanecká sněmovna dne 11. 12. 2024 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění EnerZ a další související zákony. Za základ projednávání návrhu byl ve 2. čtení vzat komplexní pozměňovací návrh poslance Ivana Adamce.

Návrh částečně představuje dokončení transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/944 ze dne 5. června 2019 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o změně směrnice 2012/27/EU, a to zejména v oblasti moderní elektroenergetiky. Dále je adaptováno nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/943 ze dne 5. června 2019 o vnitřním trhu s elektřinou a novelizované nařízení (ES) č. 715/2009 z hlediska certifikace zásobníků plynu.

Novela upravuje primárně ukládání energie v elektrizační soustavě, agregaci a flexibilitu, a dále odpovědnost za odchylku v elektrizační soustavě spojenou s výkonem těchto činností․

Flexibilitou se má rozumět schopnost energetické sítě reagovat na změny cen elektřiny na trhu. Agregací je činnost, při které agregátor sdružuje flexibilitu poskytovanou účastníky trhu s elektřinou v předávacích místech za účelem nabízení flexibility na trhu s elektřinou nebo pro řízení odchylky.

Ukládáním energie v elektrizační soustavě se rozumí odložení konečného užití vyrobené elektřiny na pozdější okamžik nebo přeměna elektřiny na ukladatelnou formu energie, dále samotné uložení takové energie a následná zpětná přeměna. V novém § 23a EnerZ se stanoví práva a povinnosti provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny. Do § 23 EnerZ se doplňuje právo výrobce elektřiny poskytovat flexibilitu, a to přímo nebo prostřednictvím agregátora.

V § 28 EnerZ se stanoví nová práva „aktivních zákazníků“, kteří sami ve svém odběrném místě vyrábí nebo ukládají elektřinu, účastní se sdílení elektřiny nebo poskytují flexibilitu.

Nový § 25b EnerZ stanoví výjimky ze zákazu vlastnit zařízení pro ukládání energie nebo dobíjecích stanic pro elektrická vozidla, který dopadá na provozovatele přenosové a distribuční soustavy.

Podle nového § 10d EnerZ lze zásobník plynu provozovat pouze na základě certifikátu vydaného Energetickým regulačním úřadem.

Přijatý pozměňovací návrh poslance Tomáše Müllera zavádí povinnost dodavatele plynu a elektřiny zveřejňovat veškerou smluvní dokumentaci a poskytnout předsmluvní informaci (§ 11a EnerZ).

Energetický regulační úřad se přeměňuje na monokratický úřad. Místo pětičlenné rady bude v čele ERÚ stát předseda, který bude zároveň jedním ze 3 členů rady (§ 17b EnerZ).

V nových § 17j a 17k EnerZ se upravuje elektronický systém umožňující porovnávat nabídky dodávek elektřiny a plynu. Správcem srovnávacího nástroje a pořizovatelem databáze bude Energetický regulační úřad.

Do § 9c HospEn se v souladu s čl. 12 směrnice (EU) 2023/1791 o datových centrech doplňuje povinnost provozovatelů datových center s významnou stopou každoročně zveřejňovat údaje týkající se energetické účinnosti.

Dílčí pozměňovací návrhy poslance Ivana Adamce mimo jiné zavádí kontrolu přiměřenosti podpory elektřiny ze slunečního záření u výroben elektřiny uvedených do provozu v letech 2009 a 2010, prodlužují možnost podpory kombinované výroby elektřiny a tepla pro stávající zdroje do roku 2029 a rozvíjejí kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na úseku stavebního řádu (§ 30a StavZ).

Do § 167 StavZ se doplňují povinnosti vlastníka stavby zajistit dobíjecí infrastrukturu, systémy automatizace a kontroly budov a automatické ovladače osvětlení.

Podle přijatého pozměňovacího návrhu poslance Róberta Telekyho nebude třeba souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro zařízení sloužící pro ukládání elektřiny v areálu solární elektrárny (§ 9 odst. 2 OchZPF).

Návrh byl postoupen Senátu. Jako primární účinnost zákona se navrhuje prvním dnem pátého kalendářního měsíce po jeho vyhlášení. Dále je stanoveno devět odlišných dat nabytí účinnosti.