Poslanecká sněmovna dne 26. 3. 2025 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona o dávce státní sociální pomoci a návrh doprovodné sběrné novely.
Cílem nového zákona je sjednotit čtyři dosavadní dávky:
Tím má dojít k administrativnímu zjednodušení a celkovému zpřehlednění dávek․ Žadatel podá jednu žádost o dávkovou podporu státu, která bude cílena na pomoc rodinám v základních životních oblastech, kterými jsou živobytí rodiny a náklady na bydlení, a to s bonifikací rodiny za pracovní aktivitu a řádnou výchovu nezaopatřených dětí ve vztahu k zabezpečení jejich školní docházky a studiem. Dávka je složena ze čtyř složek (bydlení, živobytí, bonus na dítě, pracovní bonus). Přispívat lze na všechny nebo jen na některé z nich. Dávka je příjmově a majetkově testovaná, a to z hlediska domácnosti jako celku.
U hodnocení majetku se navrhuje, aby překážkou nároku na dávku nebyl majetek skládající se z vlastní nemovitosti užívané k bydlení a po dobu 3 let jedné další nemovitosti k bydlení. Dále se jako přípustný majetek hodnotí osobní automobil v počtu jeden na zletilou osobu. Za majetek se rovněž budou považovat finanční prostředky, které má osoba/domácnost k dispozici v hotovosti nebo na bankovních účtech (§ 17).
Na složku na bydlení (§ 19) bude nárok, přesahují-li náklady na bydlení rodiny definovanou část rozhodného příjmu a tato část není vyšší než uznatelné náklady na bydlení (nájem a energetický paušál). Definovaná část rozhodného příjmu je stanovena na 30 % rozhodného příjmu, že pokud podíl rozhodného příjmu přesáhne dvojnásobek životního minima rodiny, část rozhodného příjmu se navýší tak, aby se odstranily body zlomu. V případě vlastníků je konstruován vlastnický paušál s cílem zohlednit náklady na údržbu a užívání nemovitosti (§ 31). Měsíční výše složky na bydlení je rovna rozdílu mezi rozhodnými náklady na bydlení a určenou částí rozhodného příjmu domácnosti (§ 34 odst. 1).
Složka na živobytí má náležet domácnostem s příjmem do 1,43násobku životního minima (§ 35). Částka se bude odvíjet od plnění podpůrného plánu (§ 37), který bude u uchazečů o zaměstnání doplněn o individuální akční plán. Součástí individuálního akčního plánu může být i institut veřejné služby (§ 55). Složka na živobytí činí rozdíl mezi součtem částek na životní potřeby členů domácnosti a rozhodným příjmem domácnosti, od kterého se odečte 30 % tohoto příjmu (§ 36 odst. 1).
Bonus na dítě náleží domácnosti s nezaopatřenými dětmi při příjmu do 4násobku částky životního minima (§ 38). Zohledňuje pracovní aktivitu členů domácnosti a také zajištění řádných funkcí rodiny v souvislosti s plněním školní docházky nezaopatřených dětí a jejich studiem.
Pracovní bonus má podpořit domácnosti, které se svojí pracovní aktivitou snaží zvýšit životní úroveň, a motivovat je bonifikací odpovídající určitému podílu z dosaženého příjmu z této aktivity (§ 40).
Řízení o dávce bude probíhat prostřednictvím Informačního systému o dávce státní sociální pomoci (§ 57). Účastníky řízení budou členové domácnosti. Zaměstnavatelé, dodavatelé elektřiny, plynu nebo tepla a finanční instituce budou povinny předávat orgánu státní sociální pomoci údaje potřebné pro stanovení dávky (§ 60 až 63).
Doprovodná novela především reaguje na zrušení dosavadních dávek. V zákoně o pomoci v hmotné nouzi se ponechává úprava mimořádné okamžité pomoci a sociálního poradenství. Nově se umožňuje poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc z moci úřední a také se její maximální výše navyšuje z 20násobku na 40násobek životního minima v období 12 měsíců. Řízení ve věcech dávky státní sociální pomoci se osvobozují od správních a soudních poplatků.
Přijatý pozměňovací návrh poslance Jiřího Navrátila zřizuje nové dávky státní sociální podpory: podporu studujícího rodiče (od září 2026) a příspěvek na vysokoškolské studium (od září 2027). Nárok na podporu studujícího rodiče ve výši jedné třetiny minimální mzdy má nezaopatřené dítě za kalendářní měsíc, za který mu náleží rodičovský příspěvek a ve kterém je prezenčním studentem (§ 33 a 34 StScPod). Nárok na příspěvek na vysokoškolské studium ve výši jedné čtvrtiny minimální mzdy vznikne, pokud rozhodný příjem v rodině v rozhodném období nepřesáhl dvojnásobek částky životního minima rodiny (§ 37 StScPod).
Přijatý pozměňovací návrh vicepremiéra a poslance Mariana Jurečky zvyšuje částky životního minima (§ 2 a 3 ŽivMin). Přijatý pozměňovací návrh poslance Michaela Kohajdy upravuje program snižování dopadů účasti na hazardní hře (nový § 15a HazH).
Přijatý pozměňovací návrh výboru pro sociální politiku prodlužuje nárok na náhradní výživné ze dvou na tři roky [§ 14 odst. 3 písm. a) NáhrVýž].
Návrh byl postoupen Senátu. Základní účinnost zákona se navrhuje ke dni 1. 10. 2025. Dále je stanoven osm odlišných dat účinnosti.