Poslanecká sněmovna dne 7. 3. 2025 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění zákoník práce a některé další zákony.
Hlavním cílem návrhu je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů na straně zaměstnavatelů i straně zaměstnanců, a uvolnit tím příliš rigidní nastavení právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby trhu práce. Návrhem se mimo jiné zpřesňují a zpružňují pravidla pro dání výpovědi z pracovního poměru.
Výpovědní doba má nově běžet již ode dne doručení výpovědi z pracovního poměru druhé smluvní straně (§ 51 ZPr). V případě výpovědi dané zaměstnavatelem z důvodu podle § 52 písm. f) až h) ZPr má nově činit výpovědní doba alespoň 1 měsíc. V § 58 ZPr se prodlužuje subjektivní a objektivní lhůta pro dání výpovědi z důvodu podle § 52 písm․ g) ZPr.
Výpovědní důvody spojené s dlouhodobým pozbytím zdravotní způsobilosti zaměstnance obsažené v § 52 písm. d) a e) ZPr se slučují do společného písmene d), které upravuje jediný výpovědní důvod spočívající v tom, že zaměstnanec pozbyl vzhledem ke svému zdravotnímu stavu dlouhodobě způsobilosti konat dosavadní práci. Namísto odstupného se zavádí zvláštní nárok zaměstnance na jednorázovou náhradu nemajetkové újmy v případě, kdy s ním byl rozvázán pracovní poměr výpovědí nebo dohodou z důvodu, že dlouhodobě pozbyl zdravotní způsobilost konat dosavadní práci pro pracovní úraz, nemoc z povolání nebo pro ohrožení touto nemocí (nový § 271ca ZPr). Tato náhrada bude osvobozena od daně z příjmů.
V reakci na judikaturu SDEU a Nejvyššího soudu se navrhuje do § 69 ZPr výslovně zakotvit, že zaměstnanci při neplatném rozvázání pracovního poměru vzniká právo na dovolenou i po dobu trvání soudního sporu o neplatnost rozvázání pracovního poměru.
Maximální délka zkušební doby (§ 35 ZPr) se prodlužuje u řadového zaměstnance na 4 měsíce a u vedoucího zaměstnance na 8 měsíců. Doplňuje se možnost dohodou dodatečně prodloužit již sjednanou zkušební dobu.
Umožňuje se, aby zaměstnanec v pracovním poměru čerpající rodičovskou dovolenou mohl vykonávat na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce u téhož zaměstnavatele práce, které jsou stejně druhově vymezeny (§ 34b odst. 2 ZPr).
Výjimka z pravidla „třikrát a dost“ umožní neomezený počet opakování pracovních poměrů na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami v případech, kdy jde o náhradu za dočasně nepřítomného zaměstnance po dobu mateřské, otcovské a rodičovské dovolené (§ 39 odst. 2 ZPr).
Podle přijatých pozměňovacích návrhů výboru pro sociální politiku zaměstnavatel nebude moci odmítnout omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci po dobu poskytování dlouhodobé péče (§ 41a až 41c NemPoj) s odkazem na vážné provozní důvody (§ 191a ZPr); dále se zakazují se doložky mlčenlivosti o výši mzdy (§ 346a ZPr).
Nezletilým od 14 let, i před dokončením povinné školní docházky, se umožňuje výkon „lehkých prací“ v období hlavních prázdnin (nové § 34 odst. 2 ObčZ a § 244a ZPr).
Přijatý pozměňovací návrh vicepremiéra a poslance Mariana Jurečky umožňuje zaměstnavatelům vytvářet program podpory zdraví. Další pozměňovací návrh posouvá věkové hranice podpůrčí doby (§ 43 odst. 1 ZamZ); procentní sazba podpory v nezaměstnanosti v prvních 2 měsících se zvyšuje z 65 % na 80 % (§ 50 odst. 3 ZamZ).
Návrh bude po dokončení legislativně technických úprav postoupen Senátu. Účinnost zákona je navržena prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.