Poslanecká sněmovna dne 12. 3. 2025 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o silniční dopravě a další související zákony.
Hlavním cílem zákona je optimalizace provádění kontrol požadavků SilDop, které v současnosti vyžadují součinnost mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu s Policií ČR, dopravními a celními úřady. Dále se zavádí nový institut v rámci linkové osobní dopravy, jímž bude poptávková doprava, a zjednodušují se některé agendy v působnosti Ministerstva dopravy.
Zřizuje se Inspekce silniční dopravy jako nový správní úřad s celostátní působností v čele s ředitelem, podřízený Ministerstvu dopravy (§ 34a SilDop). Vznikne transformací státní příspěvkové organizace Centrum služeb pro silniční dopravu, jejíž zaměstnanci (v rámci mobilních expertních jednotek) již v současnosti vykonávají kontrolní činnosti obdobné činnostem, které bude vykonávat Inspekce silniční dopravy.
Inspekce bude provádět
– | státní odborný dozor v silniční dopravě, |
– | nízkorychlostní kontrolní vážení (§ 38a PozKom), |
– | technické silniční kontroly, |
– | kontroly umístění, upevnění a zajištění nákladu, a |
– | kontroly dodržování omezení jízdy některých vozidel․ |
Při výkonu působnosti bude inspektorům silniční dopravy přiznána celá řada nástrojů a oprávnění, jež náleží dle stávající právní úpravy policistům, celníkům nebo orgánům státního odborného dozoru, a také výjimky z pravidel silničního provozu či jiných požadavků.
Maximální zajížďka (včetně cesty zpět) k technickému zařízení při nízkorychlostním kontrolním vážení nebo k mobilní kontrolní jednotce, do stanice technické kontroly nebo do stanice měření emisí při technické silniční kontrole se prodlužuje z 16 na 50 kilometrů [§ 6a odst. 2 písm. a) ProvPoz, § 38b odst. 1 PozKom].
Přijatý pozměňovací návrh poslankyně Renaty Zajíčkové zavádí pro řidiče taxislužby podmínku řidičského průkazu vydaného Českou republikou nebo jiným členským státem EU (§ 21c odst. 1 SilDop).
Za účelem vyrovnání konkurenčních podmínek a ochrany trhu silniční nákladní dopravy, jakož i za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích dochází k doplnění právní úpravy pamatující na traktory, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg a jejichž konstrukční rychlost je 80 km/h nebo vyšší (tzv. „tatraktory“). Tyto zvláštní vozidla budou podléhat mýtnému (§ 22 PozKom), k jejich řízení se bude vyžadovat řidičské oprávnění pro vozidla skupiny C1 nebo C (§ 80a ProvPoz), profesní způsobilost a dopravně psychologické vyšetření (§ 87a ProvPoz).
Komplexně se reviduje právní úprava kaucí v zákoně o silniční dopravě, zákoně o pozemních komunikacích i zákoně o silničním provozu. Horní hranice kauce podle SilDop se zvyšuje na 200 000 Kč; výše kauce však nesmí překročit nejvyšší výměru pokuty, kterou lze za daný přestupek uložit. V případě, že řidič kauci na výzvu nesloží, bude možné zabránit vozidlu v jízdě použitím technického prostředku (tzv. botičky) nebo odtažením vozidla.
Mezi přestupky podle ProvPoz se zařazuje ohrožení jiného řidiče při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci, které bylo doposavad obsaženo jen ve zbytkové skutkové podstatě.
Přijatý pozměňovací návrh poslance Vojtěcha Munzara zvyšuje hranici škody pro povinné oznámení dopravní nehody policii ze 100 000 Kč na 200 000 Kč (§ 47 odst. 4 ProvPoz).
Přijaté pozměňovací návrhy hospodářského výboru upravují provoz automatizovaných vozidel. Po dobu řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla týkající se řízení, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo. Řidič však musí být připraven bezpečně převzít řízení vozidla a na výzvu vozidla je povinen tak neprodleně učinit (nový § 79b ProvPoz).
V případě neúspěšného doručování do ciziny v řízení o přestupku se namísto ustanovení opatrovníka (§ 22 SpŘ) bude doručovat veřejnou vyhláškou (§ 36 odst. 7 SilDop, § 43 odst. 7 PozKom, § 125e odst. 3 ProvPoz).
Přijaté pozměňovací návrhy poslance Stanislava Blahy umožňují podávání žádostí prostřednictvím Portálu dopravy (např. o udělení řidičského oprávnění – § 92 ProvPoz) a doručení řidičského průkazu prostřednictvím výdejního místa (§ 109 ProvPoz).
Maximální výše přirážky za nedodržení přepravního řádu se zvyšuje z 1 500 Kč na 2 500 Kč (§ 18a odst. 3 SilDop, § 37 odst. 6 DrahZ).
Veřejnou linkovou dopravou je pravidelné poskytování přepravních služeb na určené trase dopravní cesty, při kterém jsou přepravní služby nabízeny podle předem vyhlášených podmínek a cestující vystupují a nastupují na předem určených zastávkách [§ 2 odst. 7 písm. a) SilDop]. V řadě případů (např. MHD v menších městech či v nočních hodinách, svoz žáků do škol atd.) však není ekonomické ani účelné zajišťovat dopravní obslužnost autobusy v pevně stanovených časech po rigidních trasách a zastávkách. Právní úprava by měla umožnit zajišťování poptávkové dopravy, tzn. individuálně objednávané a nediskriminačně sdílené dopravy v závazku veřejné služby, a to primárně (byť ne nutně) malými vozidly po variabilních trasách („pavučinově“) mezi vhodnými nástupními a výstupnými místy (nejen zastávkami).
Umožňuje se dopravní obslužnost zajistit na základě veřejnoprávní smlouvy s jiným objednatelem, aniž by k tomu bylo zapotřebí získat souhlas nadřízeného správního orgánu. Obec bude rovněž moci zajišťovat dopravní obslužnost kraje nebo jiné obce (§ 3 odst. 3 DopObsl).
Návrh byl postoupen Senátu. Základní účinnost zákona je navržena ke dni 1. 7. 2025. Dále je navrženo sedm odlišných dat účinnosti.