Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

20. 1. 2025, [Právní zpravodaj]
Platy soudců, státních zástupců a politiků

Poslanecká sněmovna dne 17. 1. 2025 ve 3. čtení schválila vládní novelu zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů.

Novela reaguje na nález Ústavního soudu ze dne 15. 5. 2024, sp. zn. Pl. ÚS 5/24, který s účinností k 1․ 1. 2025 zrušil dosavadní právní úpravu spočívající ve snížení koeficientu pro určení výše platové základny soudců z trojnásobku průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na 2,822násobku průměrné mzdy ode dne 1. 1. 2024.

Návrh obecně vrací koeficient na hodnotu trojnásobku průměrné mzdy (§ 3 odst. 3 PlatSt). Pro rok 2025 však zavádí speciální, pevnou platovou základnu soudců, představitelů a státních zástupců, která má odpovídat 6,95% nárůstu průměrné mzdy mezi lety 2022–23 (nové § 4 PlatSt§ 3a PlStZast).

Přijatý pozměňovací návrh poslance Miloše Nového snižuje plat členů Parlamentu o 20 %, dosáhne-li výše zadlužení 50 % hrubého domácího produktu.

Přijaté pozměňovací návrhy vicepremiéra a poslance Mariana Jurečky pro zastupitele obcí a krajů s účinností od roku 2026 omezují jejich odměnu z druhé funkce na 40 % (§ 72 OZř, § 47 KZř, § 53 PrhZ), dále limitují meziroční nárůst platové základny na 5 % (§ 3 odst. 3 PlatSt) a reagují na derogační nález Ústavního soudu ze dne 20. 11. 2024, sp. zn. Pl. ÚS 16/24, k započítávání praxe po dobu mateřské či rodičovské dovolené (§ 31 odst. 5 PlatSt).

Dále se nově upravuje nárok manžela (popřípadě partnera dle ObčZ či dle RegP) prezidenta republiky na víceúčelovou paušální náhradu výdajů spojených s protokolárními povinnostmi a veřejnou činností. V případě využití náhrady náleží manželovi část ze stávající zvláštní víceúčelové paušální náhrady výdajů prezidenta republiky, a to ve výši 100 % platové základny, přičemž prezidentu republiky náleží zbylých 235 % platové základny (§ 15 PlatSt).

Vzhledem k tomu, že zákon nebyl přijat a vyhlášen do dne vykonatelnosti derogační nálezu Ústavního soudu (1. 1. 2025), přijaté pozměňovací návrhy rozpočtového výboru doplňují přechodná ustanovení, podle kterých se pro výpočet platu pro období od 1. 1. 2025 použije již nové znění zákona.

Návrh byl postoupen Senátu. Zákládní účinnost zákona je navržena dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.