Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

4. 2. 2025, [Právní zpravodaj]
Modernizace advokacie a advokátní úschovy

Poslanecká sněmovna dne 22. 1. 2025 ve 3. čtení schválila vládní novelu zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů.

Cílem novely je ochrana výkonu činnosti profesních komor před neoprávněnými zásahy státu včetně zajištění zákonného práva na mlčenlivost, možnost účasti advokátů na jednání sněmu ČAK on-line, umožnění výkonu právní praxe advokátního koncipienta na zkrácený úvazek, rozšíření ochrany před vinklařením a před zpronevěrou advokátní úschovy a úprava postupu advokáta v souvislosti s úředním ověřováním elektronického podpisu klienta.

Navrhuje se zakotvit důvěrnost informací tvořících obsah komunikace advokáta s klientem při výkonu advokacie, je-li tato důvěrnost v zájmu klienta (nový § 3a AZ).

Advokátům se umožňuje zúčastnit se sněmu České advokátní komory s využitím technických prostředků vzdáleného přístupu (§ 42 AZ) a zároveň se nově stanoví konec funkčního období stávajících členů volených orgánů, aby nedošlo k zániku jejich funkce před tím, než budou zvoleni členové noví (§ 48 AZ)․

Z důvodů zvláštního zřetele hodných bude ČAK moci prominout podmínku stanovené týdenní pracovní doby, pokud sjednaný rozsah pracovní doby zajišťuje řádnou přípravu advokátního koncipienta na výkon advokacie. V případě zkráceného úvazku se délka právní praxe úměrně prodlužuje, resp. pro účely uznání v rámci vzájemné započitatelnosti přípravné právní praxe mezi jednotlivými justičními profesemi se úměrně zkracuje (§ 5 odst. 2 AZ).

Návrh zákona sjednocuje všechny druhy žádostí o pozastavení výkonu advokacie nebo právní praxe advokátního koncipienta a žádosti o vyškrtnutí ze seznamu advokátů, evropských advokátů a advokátních koncipientů tak, aby tyto úkony bylo možno činit jako digitální úkony dle § 4 odst. 1 DigiSl.

V zájmu rozšíření právní ochrany advokátů a jejich klientů před tzv. vinklařením se zpřesňuje vymezení skutkové podstaty přestupku za nabídku poskytnutí právních služeb osobou, která k tomu není oprávněna podle § 2 odst. 1 AZ, tak, aby bylo možné postihnout protiprávní jednání, které proběhlo jednorázově, nikoliv po určitý časový úsek.

Zakazuje se používat označení „advokát“, „advokátní kancelář“ nebo odvozené tvary těchto označení, pokud pro to nejsou splněny zákonné podmínky (nový § 12 odst. 5 AZ).

Přijatý pozměňovací návrh ústavně-právního výboru stanoví, že pravidly profesionální etiky není dotčen výkon politických práv (§ 17 AZ).

Dalším cílem návrhu je postihnout jednání dalších osob, které v rozporu s požadavky zákona zprostředkovávají nebo obstarávají poskytování právních služeb od třetích osob [§ 52 odst. 1 písm. d) AZ].

V případech možného střetu zájmů [§ 19 odst. 1 písm. a) až c) AZ] se advokátovi umožňuje přesto poskytnout právní služby, pokud s tím budou souhlasit všechny dotčené osoby.

Navrhuje se, aby možnost advokáta nechat se zastoupit jiným advokátem (§ 26 AZ) mohla být vyloučena v plné moci udělené klientem.

V návaznosti na § 6 odst. 1 písm. a) DigiSl a § 25a AZ, které umožňují požadavek uznávaného elektronického podpisu nahradit prohlášením advokáta o pravosti elektronického podpisu (eLegalizace), se advokátům zajišťuje přístup k vybraným údajům obsaženým v základním registru obyvatel. Dále se v § 25c AZ ruší povinnost advokáta složit pro účely provádění autorizované konverze dokumentů zkoušku podle § 30 ElÚkon, neboť tato materie je již obsažena v advokátní zkoušce.

Přijatý pozměňovací návrh poslanců Pavla Blažka, Jakuba Michálka, Zuzany Ožanové a Heleny Válkové zřizuje Garanční fond Komory, ze kterého se vyplácejí náhrady osobám poškozeným trestnou činností advokáta v souvislosti s úschovou peněžních prostředků. Náhrada se oprávněné osobě poskytuje do výše 2 500 000 Kč na jednu úschovu (nový § 29a AZ). Blíže se upravují podmínky advokátní úschovy, ČAK povede elektronickou knihu úschov. Notáři povedou knihu notářských úschov prostřednictvím informačního systému Notářské komory.

Přijatý pozměňovací návrh poslance Radka Vondráčka vyjímá advokátní koncipienty z povinnosti podrobit se osobní prohlídce při vstupu do budovy soudu (§ 7 odst. 2 SSZ).

Návrh byl postoupen Senátu. Jako základní účinnost zákona se navrhuje první den prvního kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení. Ustanovení upravující prohlášení o pravosti elektronického podpisu mají nabýt účinnosti dne 1. 1. 2026.