47/1955 Sb. znění účinné od 26. 9. 1955 do 14. 7. 1991
47
Vládní nařízení
ze dne 10. srpna 1955
o opatřeních v oboru hospodářsko-technických úprav pozemků.
Vláda republiky Československé nařizuje podle § 15 odst. 1 zákona č. 12/1955 Sb., o státním plánu rozvoje národního hospodářství republiky Československé na rok 1955:
Č Á S T P R V N Í Základní ustanovení. (§ 1-2)
§ 1. Pojem a účel hospodářsko-technických úprav pozemků. (1) Hospodářsko-technickými úpravami pozemků podle tohoto nařízení (dále jen "pozemkové úpravy") se rozumějí scelování nesouvislých a rozptýlených zemědělských pozemků a s tím souvisící provádění terenních, vodohospodářských a jiných opaření sloužící ke zvýšení úrodnosti půdy a zlepšení hospodaření na ní.
(2) Účelem pozemkových úprav je především vytvoření podmínek pro zavedení socialistické velkovýroby a s ní spojeného nejširšího využití mechanisace zemědělských prací jako prostředku k rozvoji zemědělské výroby a tím i ke zvýšení životní úrovně pracujícího lidu.
§ 2. Obce, v nichž lze provést pozemkové úpravy. Pozemkové úpravy lze provést v územním obvodu obcí
a) na návrh jednotného zemědělského družstva anebo jiného zemědělského závodu socialistického sektoru nebo
b) kde toho vyžadují zvláštní důvody obecného zájmu.
Č Á S T D R U H Á Pozemkové úpravy prováděné na návrh zemědělského závodu socialistického sektoru. (§ 3-14)
§ 3. Řízení o návrhu. Návrh na provedení pozemkových úprav se podává prostřednictvím místního národního výboru zemědělskému odboru rady okresního národního výboru. O návrh rozhoduje rada okresního národního výboru na návrh zemědělského odboru rady okresního národního výboru po zjištění místních poměrů obci, v níž se mají pozemkové úpravy provést, zejména po zjištění místních poměrů v obci, v níž se mají pozemkové úpravy provést, zejména po zjištění, zda jsou splněny hospodářské a politické předpoklady a zda to vyžaduje lepší organisace práce; při rozhodování o návrhu se opírá o výsledek jednání s rolníky a o jejich přesvědčení, že jim provedení pozemkových úprav přinese zlepšení v hospodaření. O technických možnostech, účelnosti a proveditelnosti pozemkových úprav může si zemědělský odbor rady okresního národního výboru vyžádat posudek Státního ústavu pro projektování zemědělské výstavby Agroprojekt (dále jen "Agroprojekt")
§ 4. Uzavření smlouvy o vypracování projektu pozemkových úprav. Bylo-li provedení pozemkových úprav povoleno, uzavře zemědělský odbor rady okresního národního výboru smlouvu s Agroprojektem o vypracování projektu.
§ 5. Přípravné řízení. (1) Před zahájením prací na vypracování projektu pozemkových úprav provede Agroprojekt přípravné řízení, jež zahrnuje průzkum územního obvodu obce, sestavení přehledu o pozemkové držbě podle jednotlivých zemědělských závodů a ostatních držitelů pozemků a přehledu o pozemcích členů jednotného zemědělského družstva.
(2) Při vypracování projektu pozemkových úprav postupuje Agroprojekt v součinnosti s místní komisí pro pozemkové úpravy (dále jen "komise")
§ 6. Zřízení a úkoly místní komise pro pozemkové úpravy. (1) Komisi zřídí rada místního národního výboru, když bylo rozhodnuto o návrhu na provedení pozemkových úprav ( § 3). V komisi mají po jednom zástupci místní národní výbor, jednotné zemědělské družstvo, jiný zemědělský závod socialistického sektoru se sídlem v obci a jednotlivě hospodařící malí a střední rolníci, kteří jsou na území obce držiteli zemědělských pozemků; při počtu více než sto zemědělských závodů jednotlivě hospodařících malých a středních rolníků mají tito rolníci v komisi dva zástupce.
(2) Úkolem komise je zejména:
a) být nápomocna při přípravě projektu pozemkových úprav, posuzovat návrh projektu a podávat k němu připomínky;
b) pečovat, aby provedením pozemkových úprav bylo dosaženo neúčelnějšího uspořádání pozemkové držby s hlediska zemědělské velkovýroby;
c) navrhovat a projednávat zřízení společných zařízení, přidělování a umísťování náhradních pozemků a pozemků záhumenkových.
§ 7. Přespolní pozemky. Po předchozím souhlasu orgánu, který je nejblíže společně nadřízen příslušným výkonným orgánům místních národních výborů v obci pozemkových úprav a v obcích sousedních, lze pojmout do pozemkových úprav v zájmu vytvoření uceleného hospodářského obvodu obce i pozemky na území sousedních obcí (přespolní pozemky), které patří zemědělskému závodu se sídlem v obci pozemkových úprav nebo jinému vlastníku (držiteli) pozemků, pokud je jich k provedení úprav nezbytně třeba.
§ 8. Vyloučení pozemků z pozemkových úprav. Z pozemkových úprav se vyloučí pozemky vyhrazené pro obranu státu, vodní cesty, silnice, dráhy, hřbitovy, lesy a souvislé plochy pozemků, určených podle plánu k zalesnění, zastavěné plochy a přilehlé zahrady, stavební pozemky a pozemky, u nichž toho vyžadují jiné důvody zvláštního zřetele hodné (na př. přírodní chráněná území).
§ 9. Náhradní užívání přidělených pozemků. (1) Vlastníkům, kteří provedením pozemkových úprav pozbyli užívání svých pozemků, se bezplatně přidělí do užívání náhradní pozemky (náhradní užívání).
(2) Náhradní užívání opravňuje náhradního uživatele k užívání pozemku ve stejném rozsahu, v jakém by náleželo vlastníku tohoto náhradního pozemku, a je trvale spojeno s vlastnictvím pozemku, za nějž byl přidělen pozemek do náhradního užívání. Náhradní uživatel má proto právo na výnos pozemku, může měnit jeho podstatu a provádět na něm stavby; nemůže však pozemek zatížit ani zcizit.
(3) Právo náhradního užívání pozemku přechází při převodu nebo přechodu vlastnictví pozemku , za nějž byl přidělen pozemek do náhradního užívání, na nového vlastníka.
§ 10. Náhradní pozemky. Při přidělování náhradních pozemků je třeba dbát toho, aby bylo dosaženo účelného uspořádání půdy v zájmu malých a středních rolníků při zachování zásady zatlačování kapitalistických živlů. Těmto rolníkům musí být proto zásadně přidělovány náhradní pozemky, které
a) mají přiměřeně stejnou výměru a jsou stejného druhu, při čemž musí být zejména zachována krmivová základna,
b) mají přiměřeně stejnou bonitu, hospodářský stav (t. j. vyhnojení a předkultura) a vzdálenost; při tom se přihlíží k výhodě získané pozemkovou úpravou.
§ 11. Právo požívání, užívací a nájemní práva k pozemku, za který byl přidělen náhradní pozemek. Právo požívání a užívací práva k pozemku, za který byl přidělen pozemek do náhradního užívání, přecházejí na pozemek v náhradním užívání. To platí také o nájemním právu, nebylo-li v nájemní smlouvě jinak stanoveno; nájemce je však v takovém případě oprávněn od nájemní smlouvy odstoupit.
§ 12. Schválení projektu. (1) Agroprojekt předloží projekt pozemkových úprav vypracovaný v součinnosti s komisí a s ní projednaný zemědělskému odboru rad okresního národního výboru. Zemědělský odbor rady okresního národního výboru po přezkoumání projektu uloží výkonnému orgánu místního národního výboru obce pozemkových úprav, aby jej vyložil po dobu 8 dnů k veřejnému nahlédnutí a vyhlásil to v obci způsobem v místě obvyklým.
(2) Proti navrženým pozemkovým úpravám v projektu obsaženým jsou vlastníci a uživatelé pozemků pojatých do pozemkových úprav oprávněni podávat výkonnému orgánu místního národního výboru, k obhájení svých zájmů připomínky ve lhůtě 15 dnů od posledního dne lhůty stanovené pro vyložení projektu.
(3) Podané připomínky se pokusí výkonný orgán místního národního výboru vyřídit dohodou a nedojde-li k ní, předloží připomínky zemědělskému odboru rady okresního národního výboru. Zároveň s připomínkami předloží ke schválení i projekt pozemkových úprav.
(4) Projekt schvaluje zemědělský odbor rady okresního národního výboru za účasti zástupce místního národního výboru; při tom rozhodne též o podaných připomínkách. Vyhoví-li připomínkám nebo má-li za to, že je třeba projekt změnit, uloží Agroprojektu přepracování projektu pozemkových úprav. jinak projekt schválí. Rozhodnutí zemědělského odboru rady okresního národního výboru se vyhlásí v obci pozemkových úprav způsobem v místě obvyklým a navržený projekt se zároveň vyloží po dobu 15 dnů k veřejnému nahlédnutí. Proti rozhodnutí zemědělského odboru rady okresního národního výboru mohou se osoby, jejichž připomínkám nebylo vyhověno, odvolat v téže lhůtě k zemědělské správě rady krajského národního výboru.
§ 13. Náklady pozemkových úprav. Náklady spojené s provedením pozemkových úprav hradí stát, s výjimkou výdajů na pomocné práce (zejména na pomocníky - figuranty pro práce spojené s vypracováním projektu), prováděné v místě pozemkových úprav, jež hradí navrhovatel pozemkových úprav.
§ 14. Provádění pozemkových úprav při změnách v užívání pozemků. Podle ustanovení této části se postupuje také, dojde-li ke změnám v užívání pozemků vyžadujícím provedení pozemkových úprav. Dojde-li k provedení pozemkových úprav v důsledku vystoupení nebo vyloučení člena jednotného zemědělského družstva, hradí náklady těchto pozemkových úprav vystoupivší nebo vyloučený člen.
Č Á S T T Ř E T Í Pozemkové úpravy prováděné z moci úřední. (§ 15)
§ 15. Příslušnost. O provádění pozemkových úprav z důvodů zvláštního obecného zájmu ( na př. k zamezení rozdrobení pozemkové držby v důsledku rozsáhlých komunikačních staveb) rozhoduje z moci úřední zemědělská správa rady krajského národního výboru po vyjádření výkonného orgánu místního národního výboru a zemědělského odboru rady okresního národního výboru. Pro provádění těchto pozemkových úprav platí přiměřeně ustanovení části první a druhé.
Č Á S T Č T V R T Á Zaokrouhlování pozemků. (§ 16-17)
§ 16. Předpoklady pro zaokrouhlování pozemků. V místech, kde nejsou splněny podmínky pro provedení pozemkových úprav, lze provést v zájmu zlepšení hospodaření zaokrouhlování pozemků (arondaci).
§ 17. Způsoby zaokrouhlování pozemků. (1) Zaokrouhlování pozemků se provede směnou pozemku podle dohody jejich vlastníků.
(2) Nedojde-li k dohodě, provede se směna pozemků na návrh jedného ze zúčastněných vlastníků rozhodnutím zemědělského odboru rady okresního národního výboru, který směněné pozemky přidělí do náhradního užívání. Před rozhodnutím o směně pozemků vyslechne zemědělský odbor rady okresního národního výboru účastníky směny pozemků a vyhotoví o směně zápis, v němž uvede vlastníky pozemků, pozemky, které se směňují, a jejich bonitu a výměru. Proti rozhodnutí zemědělského odboru rady okresního národního výboru se účastníci mohou odvolat k zemědělské správě rady krajského národního výboru. Směňované pozemky musí mít vzájemně přibližně stejnou výměru, bonitu, hospodářský stav a druh kultury.
(3) Vlastníkem podle odstavce 1 se rozumí také orgán nebo organisace, které mají směňovaný pozemek ve své správě.
Č Á S T P Á T Á Závěrečná ustanovení. (§ 18-22)
§ 18. Osvobození od dávek a poplatků. Úřední úkony učiněné v souvislosti s prováděním pozemkových úprav nebo se zaokrouhlováním pozemků jsou osvobozeny od poplatků.
§ 19. Zmocnění. Ministerstvo zemědělství vydá v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady předpisy k provedení tohoto nařízení.
§ 20. Pravoplatnost dosavadních opatřeních. Pozemkové úpravy provedené v souladu s účelem sledovaným tímto nařízením se považují za provedené podle tohoto nařízení.
§ 21. Zrušovací ustanovení. Zrušují se předpisy. které odporují tomuto nařízení. Zejména se zrušují
zákon č. 47/1948 Sb. , o některých technicko-hospodářských úpravách pozemků scelovací zákon), a
vládní nařízení č. 211/1949 Sb. , o zrušení scelovacích úřadů a orgánů a o přechodu jejich působnosti na orgány lidové správy.
§ 22. Účinnost nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede je ministr zemědělství v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Široký v. r.
též na místě presidenta republiky
podle § 72 odst. 2 ústavy.
Smida v. r.
Copyright © 2009 - 2025, Nakladatelství C. H. Beck