106/1953 Sb.: 31. 12. 1953 - 31. 3. 1964
106/1953 Sb.
Druh
Zákon
Název
Zákon o bytové výstavbě, udržování a správě bytového majetku a jejich financování
Autor
Národní shromáždění
Částka
60/1953 Sb.
Datum vyhlášení
31. 12. 1953
Účinný od
31. 12. 1953
Účinný do
31. 3. 1964
106
ZÁKON
ze dne 22. prosince 1953
o bytové výstavbě, udržování a správě bytového majetku a jejich financování.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Účel zákona.
Účelem zákona je umožnit a zajistit v rámci státního plánu rozvoje národního hospodářství stálé zlepšování bytových podmínek pracujících a finačně zajistit bytovou výstavbu a řádné hospodaření s bytovým majetkem. V souladu s potřebami budování socialistického hospodářství zajišťuje stát výstavbu vhodných a zdravých bytů pro pracující. Stát též podporuje individuální výstavbu rodinných domků pro vlastní bydlení pracujících.
Část I.
O bytové výstavbě, udržování a správě bytového majetku. (§ 2-13)
§ 2.
Bytový majetek.
Bytovým majetkem podle tohoto zákona jsou nemovitosti sloužící výhradně nebo převážně bytovým účelům, jakož i jejich součásti a příslušenství.
§ 3.
Bytová výstavba.
(1) | Bytovou výstavbu ve svých obvodech organisují národní výbory. |
(2) | Bytovou výstavbu provádějí socialistické právnické osoby, zejména národní podniky a podniky místního průmyslu a komunálního hospodářství, pro ubytování svých zaměstnanců; národní výbory pak a bytová družstva také pro ubytování ostatních pracujících. Bytovou výstavbu mohou provádět též ústřední úřady a jiné orgány státní správy. |
(3) | Výstavbu rodinných domků pro vlastní bydlení mohou provádět též jednotlivci; při výstavbě těchto domků poskytuje stát pracujícím pomoc. |
§ 4.
Hospodaření s bytovým majetkem.
(1) | Správci národního bytového majetku, jakož i vlastníci (poživatelé) ostatního bytového majetku jsou povinni hospodařit s ním s péčí řádného hospodáře, zejména včas zajišťovat a provádět generální a běžné opravy. |
(2) | Pokud není stanoveno jinak, hospodaří socialistické právnické osoby a státní orgány s národním bytovým majetkem podle předpisů, které pro ně platí při hospodaření s ostatním národním majetkem. |
§ 5.
Odpovědnost.
(1) | Jednotliví ministři a vedoucí ústředních úřadů odpovídají v oboru své působnosti za bytovou výstavbu a za hospodaření s národním bytovým majetkem. |
(2) | Ministr místního hospodářství a národní výbory odpovídají za bytovou výstavbu a za hospodaření s bytovým majetkem, který patří k bytovému hospodářství národních výborů. |
(3) | Ministr místního hospodářství a národní výbory odpovídají dále za dozor na bytovou výstavbu socialistických právnických osob, jejichž majetek není ve státním vlastnictví, a na výstavbu bytového majetku osobního, jakož i za dozor na hospodaření s ním a na hospodaření s bytovým majetkem soukromým; dále odpovídají za dozor při zajišťování a provádění běžných a generálních oprav u veškerého bytového majetku. |
§ 6.
(1) | K bytovému hospodářství národního výboru patří bytový majetek, který byl podle předpisů o tom platných svěřen národnímu výboru nebo jím převzat do správy. |
(2) | Národní výbory zruší bytové komunální podniky a převezmou správu jejich bytového majetku. Rovněž převezmou správu bytového majetku dosavadních bytových hospodářství komunálních podniků. Pokud práva a závazky zrušených podniků nepřevedou souhrnně na jiný subjekt, provedou likvidaci těchto podniků, řídíce se směrnicemi ministerstva místního hospodářství vydanými v dohodě s ministerstvem financí. |
§ 7.
(1) | Vláda stanoví, za kterých podmínek v městech a obcích městského typu místní národní výbor zřídí pro řízení svého bytového hospodářství místní bytovou správu. Ke zřízení místní bytové správy je třeba souhlasu krajského národního výboru. |
(2) | V ostatních případech spravují národní výbory bytový majetek, patřící k jejich bytovému hospodářství, v rámci svého ostatního hospodářství. |
§ 8.
Úkoly místních bytových správ.
(1) | Úkolem místní bytové správy je pečovat za široké účasti pracujících, aby bytový majetek sloužil co nejlépe svému společenskému poslání. |
(2) | Místní bytová správa řídí bytové hospodářství národního výboru a zároveň vykonává dozor nad ostatním bytovým majetkem v obci, pečujíc při tom o provádění jeho běžných a generálních oprav. |
§ 9.
Domovní správy.
(1) | K výkonu správy a zajišťování běžných a generálních oprav a stavebních úprav bytového majetku zřizuje si místní bytová správa pro skupiny domů domovní správy. |
(2) | Zřizování domovních správ přísluší místní bytové správě pro bytový majetek, jehož správa a udržování náleží do působnosti národních výborů. |
(3) | Socialistické právnické osoby, po případě úřady a orgány státní správy mohou zřizovat domovní správy pro bytový majetek, který spravují; mohou též výkonem správy tohoto majetku pověřit ve vzájemné dohodě místní bytovou správu podle směrnic, které vydá ministerstvo místního hospodářství v dohodě s ministerstvem financí a zúčastněnými ministerstvy. |
§ 10.
Technické složky bytového hospodářství a údržbářská služba.
(1) | Ve městech, kde práce na generálních i běžných opravách a jiných technických službách pro bytové hospodářství dosahují značných rozměrů a nákladů, může ministr místního hospodářství v dohodě s ministrem financí začlenit jako technické složky bytového hospodářství do soustavy bytových správ a jim podřídit podniky komunálního hospodářství, po případě rozpočtové organisace národního výboru, sloužící převážně potřebám bytového hospodářství. |
(2) | U větších domovních správ může místní bytová správa zavést službu pohotovostních údržbářů k rychlému odstraňování drobných poškození bytového majetku. |
§ 11.
Účast pracujících.
K zajištění kontroly a pomocí širokých mas občanstva při plnění úkolů bytových a domovních správ budou při domovních správách vytvořeny občanské komise (komise pro údržbu, komise hospodářsko-finanční, komise osvětová a pod.).
§ 12.
Okresní a krajské bytové správy.
(1) | Podle potřeby může okresní národní výbor zřídit se souhlasem krajského národního výboru okresní bytovou správu. |
(2) | Krajský národní výbor zřídí krajskou bytovou správu. |
§ 13.
Prováděcí předpisy.
(1) | Vláda upraví podrobnosti o právním postavení, organisaci a úkolech bytových a domovních správ. | ||||||||||
(2) | Vláda také
| ||||||||||
(3) | Národní výbory mohou vydávat všeobecně závazné předpisy, jimiž se upravuje občanské soužití obyvatelů v obytných domech (domovní řády) a povinnost čištění chodníků, podle směrnic ministra místního hospodářství. |
Část II.
Financování bytové výstavby a hospodaření s bytovým majetkem. (§ 14-19)
§ 14.
Národní bytový majetek.
Hospodaření s národním bytovým majetkem a jeho výstavba se financují, pokud není stanoveno jinak, podle předpisů, podle nichž je financována socialistická právnická osoba nebo státní orgán, které spravují bytový majetek nebo provádějí bytovou výstavbu.
§ 15.
Družstevní bytový majetek.
Bytová družstva hradí náklady na hospodaření se svým bytovým majetkem, na jeho výstavbu a na generální opravy zásadně z vlastních prostředků. na bytovou výstavbu a generální opravy může jim být poskytnut dlouhodobý úvěr.
§ 16.
Osobní bytový majetek.
Jednotlivci hradí náklady na stavbu a opravy svých rodinných domků zásadně z vlastních prostředků. K úhradě nákladů na stavbu rodinných domků může jim být poskytnut dlouhodobý úvěr.
§ 17.
Bytový majetek ve správě domovních správ.
(1) | Hospodaření s bytovým majetkem národním, který spravují domovní správy, financuje se podle § 5 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národních výborů. Podrobnosti upraví vláda. |
(2) | Vláda upraví také hospodaření s jiným bytovým majetkem než národním, který spravují domovní správy; při tom může stanovit, že soukromí vlastníci, kteří užívají vlastního bytového majetku spravovaného domovní správou jako národním správcem, jsou povinni přispívat, pokud nestačí jeho výnos, na úhradu provedených oprav a jiných nákladů skutečně vynaložených na tento majetek národní správou, a to až do výše, jež odpovídá v místě obvyklému nájemnému z objektů jimi užívaných. |
§ 18.
Soukromý bytový majetek.
(1) | Náklady na běžné a generální opravy a na stavební údržbu bytového majetku v soukromém vlastnictví hradí vlastník (poživatel) zásadně z vlastních prostředků. |
(2) | U soukromého bytového majetku, jehož vlastníci jsou podle zákona č. 80/1952 Sb., o domovní dani, povinni odvádět nájemné peněžnímu ústavu, hradí se náklad na běžné a generální opravy a na stavební úpravy též z částek, které převedou peněžní ústavy ze zvláštního účtu nájemného na účet oprav. |
§ 19.
Poskytování úvěrů a podpor a zajištění placení nájemného.
Vláda
1. | stanoví podmínky pro poskytování dlouhodobých úvěrů bytovým družstvům ( § 15) a jednotlivcům na osobní bytový majetek ( § 16); |
2. | stanoví, že může být poskytnuta podpora bytovým družstvům na úhradu provozních nákladů a jednotlivcům na úhradu nákladů spojených se stavbou rodinných domků, jakož i podmínky těchto podpor; |
3. | upraví právní poměry mezi národními podniky a vlastníky rodinných domků, jejichž výstavba nebo obnova byla financována Fondem bytového hospodářství; |
4. | stanoví, jaké penále mohou požadovat subjekty socialistického sektoru jako pronajimatelé bytového majetku na dlužné nájemné, jež se stalo splatným po účinnosti tohoto zákona. |
Část III.
Zrušení Fondu bytového hospodářství a vypořádání podpor na bytovou výstavbu a obnovu. (§ 20-22)
§ 20.
(1) | Fond bytového hospodářství (dále jen "Fond") se zrušuje. |
(2) | Dnem zrušení Fondu přecházejí na stát práva a závazky podle zákona č. 41/1947 Sb., o státní podpoře na obytné stavby, a podle zákona č. 86/1946 Sb., o stavební obnově, ve znění předpisů tyto zákony měnících a doplňujících, jakož i podle § 19 nařízení sboru pověřenců č. 128/1945 Sb. n. SNR, o výstavbě měst a obcí na Slovensku. Týmž dnem přechází na stát rovněž právo na úhradu z důvodů podpor poskytnutých na bytovou výstavbu před rokem 1945. |
(3) | Vláda upraví vypořádání ostatních práv a závazků Fondu, jakož i vypořádání ostatních právních poměrů, jež vyplynou z jeho zrušení. |
(4) | Likvidační přebytky Fondu se odvedou do státního rozpočtu. |
§ 21.
Vláda stanoví,
1. | které podpory poskytnuté na bytovou výstavbu a obnovu a v jakém rozsahu se zrušují, jakož i některé náhrady, za jakých podmínek, v jakém rozsahu a jakým způsobem budou vybírány od vlastníků domů vystavěných s podporou státu; |
2. | za jakých podmínek a v jakém rozsahu lze ještě poskytnout podporu na bytovou obnovu. |
§ 22.
Příslušné částky záloh poskytnutých na obnovu rodinných domků a zemědělských usedlostí na Slovensku z veřejných prostředků považují se za podpory poskytnuté podle zákona č. 86/1946 Sb. ve znění předpisů jej měnících a doplňujících a podle § 19 nařízení sboru pověřenců č. 128/1945 Sb. n. SNR.
Část IV.
Společná a závěrečná ustanovení. (§ 23-25)
§ 23.
[Zrušovací ustanovení]
Zrušují se předpisy, které odporují tomuto zákonu, zejména zákon č. 110/1950 Sb., o organisaci bytového majetku a o Fondu bytového hospodářství.
§ 24.
Opatření učiněná před počátkem účinnosti tohoto zákona ve shodě s ním považují se za učiněná podle tohoto zákona.
§ 25.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministr místního hospodářství a ministr financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Zápotocký v. r.
Fierlinger v. r.
Dr. Dolanský v. r.
Ďuriš v. r.
Dr. Kyselý v. r.