2/1969 Sb.: 1. 1. 2025 - 30. 6. 2025
2/1969 Sb.
Druh
Zákon
Název
Zákon České národní rady o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky
Zkratka
MinZř
Autor
Česká národní rada
Částka
1/1969 Sb.
Datum vyhlášení
8. 1. 1969
Účinný od
8. 1. 1969
Poznámka
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
změněno | s účinností od | poznámka |
---|---|---|
zákonem č. 453/2024 Sb. | 1.1.2025 | |
zákonem č. 448/2024 Sb. | 1.1.2025 | |
zákonem č. 464/2023 Sb. | 1.1.2024 | |
Více... |
2
ZÁKON
České národní rady
ze dne 8. ledna 1969
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Část první
Zřízení ústředních orgánů státní správy (§ 1-2)
§ 1
[Ústřední orgány státní správy, v jejichž čele je člen vlády]
V České republice působí tyto ústřední orgány státní správy, v jejichž čele je člen vlády:
1. | Ministerstvo financí, |
2. | Ministerstvo zahraničních věcí, |
3. | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, |
4. | Ministerstvo kultury, |
5. | Ministerstvo práce a sociálních věcí, |
6. | Ministerstvo zdravotnictví, |
7. | Ministerstvo spravedlnosti, |
8. | Ministerstvo vnitra, |
9. | Ministerstvo průmyslu a obchodu, |
10. | Ministerstvo pro místní rozvoj, |
11. | Ministerstvo zemědělství, |
12. | Ministerstvo obrany, |
13. | Ministerstvo dopravy, |
14. | Ministerstvo životního prostředí. |
§ 1a
zrušen
§ 2
[Další ústřední orgány státní správy]
Čl. I bod 1 zákona č. 284/2021 Sb. měl na konci bodu 17 tečku nahradit čárkou a doplnit bod 18 (Nejvyšší stavební úřad). Tento novelizační bod však byl zrušen ještě před nabytím účinnosti. Čl. III zákona č. 471/2022 Sb. měl s účinností k 1. 1. 2023 na konci bodu 18 tečku nahradit čárkou a doplnit bod 19 (Digitální a informační agentura). Čl. III zákona č. 152/2023 Sb., účinný k 1. 7. 2023, bod 18 zrušuje a dosavadní bod 19 označuje jako bod 18.
V České republice působí tyto další ústřední orgány státní správy:
1. | Český statistický úřad, |
2. | Český úřad zeměměřický a katastrální, |
3. | Český báňský úřad, |
4. | Úřad průmyslového vlastnictví, |
5. | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, |
6. | Správa státních hmotných rezerv, |
7. | Státní úřad pro jadernou bezpečnost, |
8. | Národní bezpečnostní úřad, |
9. | Energetický regulační úřad, |
10. | Úřad vlády České republiky, |
11. | Český telekomunikační úřad, |
12. | Úřad pro ochranu osobních údajů, |
13. | Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, |
14. | Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, |
15. | Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. |
16. | Národní sportovní agentura. |
17. | Digitální a informační agentura. |
Část druhá
Okruh působnosti ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele je člen vlády České socialistické republiky (§ 3-19)
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
§ 3
zrušen
§ 4
[Ministerstvo financí]
(1) | Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu České republiky, fiskální politiku, makroekonomické a fiskální prognózy pro přípravu státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů, finanční trh, regulaci vydávání elektronických peněz a ochranu zájmů spotřebitelů na finančním trhu s výjimkou výkonu dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky, pro zavedení jednotné měny euro na území České republiky, pro platební styk, daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků, účetnictví, audit a daňové poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu zahraničních investic, hazardní hry, hospodaření s majetkem státu, privatizaci majetku státu, státní podporu stavebního spoření a státní příspěvek na penzijní připojištění, ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a vnitrostátní koordinaci při uplatňování mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu, posuzuje dovoz subvencovaných výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků. |
(2) | Ministerstvo financí spolu s Českou národní bankou připravuje a předkládá vládě návrhy zákonných úprav v oblasti měny a peněžního oběhu a návrhy zákonných úprav, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost České národní banky, s výjimkou dohledu nad finančním trhem, platebním stykem a vydáváním elektronických peněz. |
(3) | Ministerstvo financí zajišťuje členství v mezinárodních finančních institucích a finančních orgánech Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), Evropské unie a dalších mezinárodních hospodářských seskupení, pokud toto členství nepřísluší výlučně České národní bance. |
(4) | Ministerstvo financí koordinuje příjem zahraniční pomoci. |
(5) | Ministerstvo financí zjišťuje účetní záznamy pro potřeby státu včetně sestavování účetních výkazů za Českou republiku podle zákona upravujícího účetnictví. |
§ 5
zrušen
§ 6
[Ministerstvo zahraničních věcí]
(1) | Ministerstvo zahraničních věcí je ústředním orgánem státní správy České republiky pro oblast zahraniční politiky, v jejímž rámci vytváří koncepci a koordinuje zahraniční rozvojovou pomoc, koordinuje vnější ekonomické vztahy, podílí se na sjednávání mezinárodních sankcí a koordinuje postoje České republiky k nim. | ||||||||||||||||||||||
(2) | Ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy České republiky k ostatním státům, mezinárodním organizacím a integračním seskupením, koordinuje aktivity vyplývající z dvoustranné a mnohostranné spolupráce, s výjimkou věcí náležejících do působnosti Ministerstva spravedlnosti. | ||||||||||||||||||||||
(3) | Ministerstvo zahraničních věcí dále zejména
|
§ 7
[Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy]
(1) | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je ústředním orgánem státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péči o děti, mládež a tělesnou výchovu. |
(2) | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy koordinuje činnost ministerstev, jiných ústředních orgánů státní správy a profesních komor v oblasti systému uznávání odborné kvalifikace podle zvláštního zákona1 a v oblasti získávání kvalifikací v systému dalšího vzdělávání podle zvláštního právního předpisu1a. |
(3) | Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy je podřízena Česká školní inspekce. |
§ 8
[Ministerstvo kultury]
Ministerstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro umění, kulturně výchovnou činnost, kulturní statky, kulturní památky, pro věci církví a náboženských společností, pro věci tisku, včetně vydávání neperiodického tisku a jiných informačních prostředků, pro rozhlasové a televizní vysílání, nestanoví-li zvláštní zákon jinak,2 dále pro provádění autorského zákona a pro výrobu a obchod v oblasti kultury.
§ 9
[Ministerstvo práce a sociálních věcí]
(1) | Ministerstvo práce a sociálních věcí je ústředním orgánem státní správy pro pracovněprávní vztahy, bezpečnost práce, zaměstnanost a rekvalifikaci, kolektivní vyjednávání, mzdy a jiné odměny za práci, důchodové zabezpečení, nemocenské pojištění, sociální péči, péči o pracovní podmínky žen a mladistvých, právní ochranu mateřství, péči o rodinu a děti, péči o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc, a pro další otázky mzdové a sociální politiky. |
(2) | Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s Ministerstvem financí připravuje a předkládá vládě návrhy právních úprav v oblasti odměňování státních zaměstnanců. |
§ 10
[Ministerstvo zdravotnictví]
(1) | Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro zdravotní služby, ochranu veřejného zdraví, zdravotnickou vědeckovýzkumnou činnost, poskytovatele zdravotních služeb v přímé řídící působnosti, zacházení s návykovými látkami, přípravky, prekursory a pomocnými látkami, vyhledávání, ochranu a využívání přírodních léčivých zdrojů, přírodních léčebných lázní a zdrojů přírodních minerálních vod, léčiva a prostředky zdravotnické techniky pro prevenci, diagnostiku a léčení lidí, zdravotní pojištění , zdravotnický informační systém a elektronické zdravotnictví, pro používání biocidních přípravků a uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh. |
(2) | Součástí Ministerstva zdravotnictví je Český inspektorát lázní a zřídel. |
(3) | Organizační součástí Ministerstva zdravotnictví je Inspektorát omamných a psychotropních látek. |
§ 11
[Ministerstvo spravedlnosti]
Ust. § 2 bodu 4 zákona č. 517/2002 Sb. s účinností ode dne 1. 1. 2003 stanoví nové znění odstavce 5 včetně poznámky pod čarou č. 1. V novelzačním bodu odkaz na poznámku není, pouze poznámka samotná. Chybějící odkaz doplňujeme na vhodné místo v textu.
(1) | Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro soudy a státní zastupitelství. |
(2) | Ministerstvo spravedlnosti vystavuje právní posudky k úvěrovým a garančním dohodám, v nichž je smluvní stranou Česká republika. |
(3) | Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro vězeňství; je mu podřízena Vězeňská služba České republiky. Ministerstvo spravedlnosti zajišťuje telekomunikační síť Vězeňské služby České republiky. |
(4) | Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro probaci a mediaci. |
(5) | Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro střet zájmů. |
(6) | Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro ochranu oznamovatelů. |
(7) | Ministerstvo spravedlnosti zastupuje Českou republiku při vyřizování stížností na porušení Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a jejích Protokolů a Mezinárodního paktu o občanských a politických právech3 a koordinuje provádění rozhodnutí příslušných mezinárodních orgánů. |
(8) | Ministerstvo spravedlnosti poskytuje peněžitou pomoc obětem trestné činnosti a uspokojuje majetkové nároky osob poškozených trestným činem z peněžních prostředků z majetkových trestních sankcí. |
§ 12
[Ministerstvo vnitra]
(1) | Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro vnitřní věci, zejména pro
| ||||||||||||||||||||||||||
(2) | Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti správního řízení, správního trestání, spisové služby a postupů podle kontrolního řádu. | ||||||||||||||||||||||||||
(3) | Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti organizace a výkonu veřejné správy . | ||||||||||||||||||||||||||
(4) | Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů a státní služby. | ||||||||||||||||||||||||||
(5) | Ministerstvo vnitra zajišťuje komunikační sítě pro Policii České republiky, složky integrovaného záchranného systému a územní orgány státní správy a provozuje informační systém pro nakládání s utajovanými informacemi mezi orgány veřejné moci. | ||||||||||||||||||||||||||
(6) | Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu pro komunikační technologie. | ||||||||||||||||||||||||||
(7) | Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti evropských politických stran a evropských politických nadací se sídlem na území České republiky. |
§ 13
[Ministerstvo průmyslu a obchodu]
(1) | Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy pro
| ||||||||||||||||
(2) | Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy ve věcech komoditních burz s výjimkou věcí náležejících do působnosti ministerstva zemědělství. | ||||||||||||||||
(3) | Ministerstvo průmyslu a obchodu
| ||||||||||||||||
(4) | Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí puncovnictví a zkoušení drahých kovů. | ||||||||||||||||
(5) | Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena Česká energetická inspekce, Česká obchodní inspekce, Puncovní úřad a Licenční úřad. |
§ 14
[Ministerstvo pro místní rozvoj]
Zákon č. 284/2021 Sb. měl v § 14 odst. 1 s účinností od 1. 7. 2023 rušit slova " územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění" (část první, čl. I., novelizační bod 2). Tato novela však byla zrušena před vlastním nabytím účinnosti zákonem č. 152/2023 Sb. Zákon č. 152/2023 Sb. pak do tohoto samého ustanovení vkládá zpět slova "územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění" neuvědomujíc si, že zrušením novely 284/2021 Sb. k odstranění původních slov nikdy nedošlo. Vzniklou duplicitu jsem tak do zákona nezapracovali.
(1) | Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu a pohřebnictví. | ||||
(2) | Ministerstvo pro místní rozvoj
| ||||
(3) | Ministerstvo pro místní rozvoj zabezpečuje informační metodickou pomoc vyšším územním samosprávným celkům, městům, obcím a jejich sdružením. | ||||
(4) | Ministerstvo pro místní rozvoj zajišťuje činnosti spojené s procesem zapojování územních samosprávných celků do evropských regionálních struktur. |
§ 15
[Ministerstvo zemědělství]
(1) | Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství, s výjimkou ochrany zemědělského půdního fondu, pro vodní hospodářství, s výjimkou ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových a podzemních vod, a pro potravinářský průmysl. Je rovněž ústředním orgánem státní správy lesů, myslivosti a rybářství, s výjimkou území národních parků. |
(2) | Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy ve věcech komoditních burz, které organizují obchody se zbožím pocházejícím ze zemědělské a lesní výroby, včetně výrobků vzniklých jeho zpracováním. |
(3) | Ministerstvo zemědělství řídí Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, Státní veterinární správu České republiky, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský a Českou plemenářskou inspekci. |
(4) | Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy ve věcech veterinární péče, rostlinolékařské péče, péče o potraviny, péče o ochranu zvířat proti týrání a pro ochranu práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat. |
§ 16
[Ministerstvo obrany]
(1) | Ministerstvo obrany je ústředním orgánem státní správy zejména pro
| ||||||||||||||||
(2) | Ministerstvo obrany jako orgán pro zabezpečování obrany
| ||||||||||||||||
(3) | Ministerstvo obrany v rámci evropských bezpečnostních struktur organizuje součinnost s armádami jiných států. | ||||||||||||||||
(4) | Ministerstvo obrany vykonává státní dozor nad radiační ochranou ve vojenských objektech. | ||||||||||||||||
(5) | Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů ve věcech státní správy na úseku civilní ochrany přecházejí z Ministerstva obrany na Ministerstvo vnitra dnem nabytí účinnosti zákona o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. |
§ 17
[Ministerstvo dopravy]
Ministerstvo dopravy je ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy a odpovídá za tvorbu státní politiky v oblasti dopravy a v rozsahu své působnosti za její uskutečňování.
§ 18
zrušen
§ 19
[Ministerstvo životního prostředí]
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
(1) | Ministerstvo životního prostředí je orgánem vrchního státního dozoru ve věcech životního prostředí. |
(2) | Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových a podzemních vod, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, pro oblast provozování zoologických zahrad, pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro výkon státní geologické služby, pro ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod, pro geologické práce a pro ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové hospodářství a pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí, včetně těch, které přesahují státní hranice. Dále je ústředním orgánem státní správy pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích. Je rovněž ústředním orgánem státní správy pro státní ekologickou politiku, pro systém značení ekologicky šetrných výrobků a služeb a pro program podporující dobrovolnou účast v systému řízení podniku a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (Program EMAS). |
(3) | K zabezpečení řídící a kontrolní činnosti vlády České socialistické republiky ministerstvo životního prostředí koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky. |
(4) | Ministerstvo životního prostředí zabezpečuje a řídí jednotný informační systém o životním prostředí, včetně plošného monitoringu na celém území České republiky, a to i v návaznosti na mezinárodní dohody. |
(5) | Ministerstvo životního prostředí spravuje Fond tvorby a ochrany životního prostředí České socialistické republiky. |
(6) | Ministerstvu životního prostředí je podřízena Česká inspekce životního prostředí a Český hydrometeorologický ústav. |
Část třetí
Zásady činnosti ústředních orgánů státní správy (§ 20-28a)
§ 20
[Působnost ministerstev]
Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy uvedené v části první (dále jen "ministerstva") plní v okruhu své působnosti úkoly stanovené v zákonech a v jiných obecně závazných právních předpisech a úkoly vyplývající z členství České republiky v Evropské unii a v ostatních integračních seskupeních a mezinárodních organizacích, pokud jsou pro Českou republiku závazné.
§ 21
[Závaznost zákonů]
Ministerstva se ve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a usneseními vlády.
§ 22
[Obsah činnosti]
Ministerstva zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek. Zpracovávají koncepce rozvoje svěřených odvětví a řešení stěžejních otázek, které předkládají vládě České republiky. O návrzích závažných opatření přiměřeným způsobem informují veřejnost.
§ 23
[Podklady pro sestavení návrhů státních rozpočtů]
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
Ministerstva předkládají za svěřená odvětví podklady potřebné pro sestavení návrhů státních rozpočtů republiky a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu. Zaujímají stanovisko k návrhům, které předkládají vládě České socialistické republiky jiná ministerstva, pokud se týkají okruhu jejich působnosti.
§ 24
[Legislativní činnost]
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
Ministerstva pečují o náležitou právní úpravu věcí patřících do působnosti České socialistické republiky; připravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se věcí, které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim vláda uložila; dbají o zachovávání zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů potřebná opatření k nápravě.
§ 25
[Mezinárodní spolupráce]
Ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Českou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství v mezinárodních organizacích.
§ 26
zrušen
§ 27
[Výměna informací]
Ministerstva si navzájem vyměňují potřebné informace a podklady. Nižší orgány státní správy jim podávají zprávy a sdělují údaje, které si příslušná ministerstva vyžadují v rozsahu nezbytně nutném pro plnění svých úkolů.
§ 28
[Úřad vlády České republiky]
(1) | Činnost ministerstev řídí, kontroluje a sjednocuje vláda České republiky. |
(2) | Usnesení vlády a písemný záznam závěrů z jednání schůze vlády České republiky se zveřejňují způsobem umožňujícím dálkový přístup. Je-li z jednání schůze vlády České republiky pořizován zvukový nebo audiovizuální záznam, nelze jej po dobu 30 let od jeho pořízení poskytnout podle právních předpisů upravujících právo na informace. |
(3) | Úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo tak rozhodne vláda, plní Úřad vlády České republiky. |
(4) | Vedoucího Úřadu vlády České republiky jmenuje a odvolává vláda České republiky. Činnost Úřadu vlády České republiky řídí vedoucí Úřadu vlády České republiky, s výjimkou organizačních věcí státní služby a služebních vztahů státních zaměstnanců; v těchto věcech postupuje vedoucí Úřadu vlády České republiky podle zákona o státní službě. |
(5) | V Úřadu vlády České republiky se zřizuje pracovní místo poradce pro národní bezpečnost, který je tajemníkem Bezpečnostní rady státu. Poradce pro národní bezpečnost na návrh předsedy vlády jmenuje a odvolává vláda. Poradce pro národní bezpečnost se podílí na koordinaci činnosti státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti a obrany České republiky a na základě rozhodnutí vlády zastupuje Českou republiku při jednáních s cizími státy a mezinárodními organizacemi ve věcech týkajících se bezpečnosti a obrany České republiky, včetně závazků vyplývajících z členství České republiky v mezinárodních organizacích nebo institucích. Poradci pro národní bezpečnost náleží plat a naturální plnění jako vedoucímu Úřadu vlády České republiky. Poradce pro národní bezpečnost je z výkonu své funkce odpovědný předsedovi vlády a v rozsahu stanoveném vládou je oprávněn dávat státnímu zaměstnanci zařazenému v Úřadu vlády České republiky příkazy k výkonu státní služby podle zákona o státní službě. |
§ 28a
[Poradní orgány vlády]
Vláda může zřídit jako svůj poradní orgán Legislativní radu. V jejím čele stojí člen vlády. Vláda může jako svůj poradní orgán zřídit rovněž Radu hospodářské a sociální dohody; v jejím čele stojí předseda vlády.
Část čtvrtá
Závěrečná ustanovení (§ 29-31)
§ 29
[Právní úprava]
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
(1) | Právní poměry organizací zabývajících se v České socialistické republice rozhlasovým a televizním vysíláním a agenturním zpravodajstvím a jejich vztahy k ústředním orgánům České socialistické republiky upraví zákon České národní rady. |
(2) | Zákon České národní rady též upraví právní poměry akademie věd v České socialistické republice a její vztahy k ústředním orgánům České socialistické republiky. |
§ 30
[Zrušovací ustanovení]
Ústavním zákonem České národní rady č. 53/1990 Sb., o změně názvu České socialistické republiky, se s účinností od 6. 3. 1990 název „Česká socialistická republika“ změnil na „Česká republika“. Podle čl. 2 ústavního zákona, pokud je v dosavadních ústavních a jiných zákonech uveden název „Česká socialistická republika“, rozumí se tím „Česká republika“.
V České socialistické republice neplatí tyto předpisy:
1. | zákon č. 104/1963 Sb., o zřízení a pravomoci Vládního výboru pro cestovní ruch; |
2. | ustanovení § 4 vládního nařízení č. 10/1958 Sb., pokud stanoví podřízení Ústřední správy geodézie a kartografie ministru vnitra; |
3. | ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 115/1965 Sb., pokud stanoví podřízení Ústředního geologického úřadu ministerstvu hornictví. |
§ 31
[Účinnost]
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Dr. Císař v. r.
Ing. Rázl v. r.
Přechodná ustanovení novel:
účinné od | |
---|---|
Část desátá zákona č. 517/2002 Sb. | 1.1.2003 |
§ 3 zákona č. 219/2002 Sb. | 28.5.2002 |
Čl. I zákona č. 135/1996 Sb. | 24.5.1996 |
Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).
Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání).
Např. zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
Uveřejněny pod č. 120/1976 Sb. a č. 209/1992 Sb.
Poznámky pod čarou: | |
---|---|
1 | Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace). |
1a | Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání). |
2 | Např. zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů. |
3 | Uveřejněny pod č. 120/1976 Sb. a č. 209/1992 Sb. |