83/1961 Sb.: 1. 9. 1961 - 18. 6. 1970
83/1961 Sb.
Druh
Vyhláška
Název
Vyhláška Ústřední rady odborů o úkolech orgánů Revolučního odborového hnutí a národních výborů při výkonu dozoru a péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
Autor
Ústřední rada odborů
Částka
39/1961 Sb.
Datum vyhlášení
15. 8. 1961
Účinný od
1. 9. 1961
Účinný do
18. 6. 1970
83
VYHLÁŠKA
Ústřední rady odborů
ze dne 14. července 1961
o úkolech orgánů Revolučního odborového hnutí a národních výborů při výkonu
dozoru a péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
Ústřední rada odborů stanoví v souhlasu s vládou Československé socialistické republiky a v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady podle § § 14 a 29 zákona č. 65/1961 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (dále jen "zákon"):
Č Á S T P R V N Í
Organizace dozoru Revolučního odborového hnutí nad bezpečností
a ochranou zdraví při práci (§ 1-22)
§ 1
Orgány Revolučního odborového hnutí vykonávající dozor nad
bezpečností a ochranou zdraví při práci
(1) | Revoluční odborové hnutí vykonává dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci těmito svými volenými orgány:
| ||||||||||||
(2) | Pomocnými a poradními orgány všech volených orgánů uvedených v odstavci 1 jsou zejména komise bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které se zřizují podle směrnic Ústřední rady odborů. | ||||||||||||
(3) | Volené orgány Revolučního odborového hnutí používají při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci inspektorů bezpečnosti práce, kteří jsou v orgánech uvedených v odstavci 1 písm. a) voleni a v orgánech uvedených v odstavci 1 písm. b) až d) ustanovováni podle zásad stanovených Ústřední radou odborů. |
§ 2
Společné úkoly orgánů Revolučního odborového hnutí při výkonu dozoru
nad bezpečností a ochranou zdraví při práci a jejich působnost
(1) | Orgány uvedené v § 1 (dále jen "orgány ROH") při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci podle § 14 zákona soustavně sledují plnění povinností z něho plynoucích a kontrolují, jak orgány, které plánují nebo stanoví pracovní úkoly, organizují, řídí a kontrolují práci, soustavně vytvářejí podmínky bezpečné a zdravotně nezávadné práce. |
(2) | Orgány ROH vedou pracující k aktivní účasti na péči o ochranu jejich života a zdraví při práci a dbají o to, aby podnětů pracujících ke zlepšování této péče bylo co nejúčelněji využíváno. |
(3) | Působnost orgánů ROH se vztahuje na všechna pracoviště včetně pracovišť výrobních družstev, na pracoviště žáků a studentů při polytechnické výchově a výrobní práci, dále na dílny a laboratoře výzkumných ústavů a všeobecně vzdělávacích, odborných a vysokých škol i na hygienická, sociální a ostatní závodní zařízení pro pracující. Působnost orgánů ROH se vztahuje též na všechna pracoviště jednotných zemědělských družstev v rozsahu stanoveném zákonem ( § § 20 a 22 zákona). |
(4) | Orgány ROH jsou oprávněny vyžadovat, aby předpisy a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci byly dodržovány a to zejména i při přípravě podkladů a sestavování návrhů plánu podniků a závodů, při projektování výstavby a rekonstrukcí provozoven, při uvádění nových kapacit a zařízení do provozu, při konstrukci a úpravách strojů a strojních zařízení, při typizaci a výrobě pracovních, provozních a ochranných pomůcek, jakož i při organizování práce a při výchově pracujících. |
(5) | Podniky, výzkumné a projekční ústavy a jiné organizace jsou povinny předkládat orgánům ROH včas plány, projekty a technickou dokumentaci k vyjádření z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, podávat jim potřebná vysvětlení a jejich připomínky odpovědně řešit. |
(6) | Orgány ROH jsou oprávněny dávat vedení závodu a vyšším hospodářským orgánům v souladu s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci závazné pokyny k odstranění závad, které mohou způsobit nebo způsobily pracovní úraz, nemoc z povolání nebo jinak ohrožují zdraví pracujících. |
§ 3
(1) | Závodní, dílenské a místní výbory v základních odborových organizacích (dále jen "závodní, dílenské a místní výbory") při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci vedou pracující k dodržování předpisů a zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dbají, aby tyto předpisy a zásady důsledně uplatňovaly orgány závodu odpovědné podle zákona za bezpečnost a ochranu zdraví při práci na všech úsecích své činnosti. Přitom zejména:
| ||||||||||||||||||||||||||
(2) | Závodní, dílenské a místní výbory organizují hlídky bezpečnosti práce, řídí a usměrňují jejich činnost a dbají, aby se ve své práci zejména zaměřovaly k dodržování pořádku na pracovištích, k dodržování technologické kázně, bezpečnostních a hygienických předpisů a zásad bezpečné a zdravotně nezávadné práce a k používání ochranných pracovních prostředků. Se získanými zkušenostmi z činnosti hlídek bezpečnosti práce seznamují odborový aktiv a vedou jej k organizování široké účasti pracujících na řešení problémů v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Dbají, aby se na organizování hlídek bezpečnosti práce úzce podíleli důvěrníci bezpečnosti práce. | ||||||||||||||||||||||||||
(3) | Závodní, dílenské a místní výbory pomáhají jednotným zemědělským družstvům při zajišťování bezpečné a zdravotně nezávadné práce svou patronátní činností, a to jak předáváním poznatků a zkušeností ze závodů, tak i svými odbornými znalostmi; přispívají k řešení bezpečnostně-technických nedostatků u strojů a strojního zařízení a k zlepšování pracovního prostředí družstevních, hygienických, sociálních a ostatních družstevních zařízení pro pracující. |
§ 4
(1) | Závodní, dílenské a místní výbory při plnění úkolů vyplývajících z dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci kontrolují z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci stav pracovního prostředí, technických, ochranných a hygienických zařízení i ochranných pracovních prostředků na pracovištích, v provozních prostorách, v hygienických, sociálních a ostatních závodních zařízeních pro pracující a vyžadují, aby vedení závodu důsledně plnilo povinnosti, uvedené v § 6 zákona. |
(2) | Závodní a dílenské výbory strojních a traktorových stanic kromě toho vyžadují, aby vedení stanic provádělo technicko-poradenskou službu pro jednotná zemědělská družstva a pravidelně kontrolovalo strojový a mechanizační park jednotných zemědělských družstev; vedou pracující strojních a traktorových stanic, aby svými zkušenostmi přispívali k zvýšení péče o bezpečnou a zdravotně nezávadnou práci členů jednotných zemědělských družstev. |
§ 5
(1) | Závodní, dílenské a místní výbory při plnění svých úkolů:
| ||||||||||||
(2) | Závodní (dílenské) výbory v projektových, výzkumných a vývojových a konstrukčních organizacích vedou členy odborové organizace k tomu, aby při plnění svých pracovních úkolů v projekci, výzkumu, vývoji a konstrukci důsledně uplatňovali hlediska a požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. | ||||||||||||
(3) | Závodní, dílenské a místní výbory jsou oprávněny při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci zakázat v nutných případech používání závadných strojů a provozních zařízení nebo pracovních postupů, popřípadě zakázat až do odstranění závady další práci na ohrožujícím pracovišti. O takovém opatření musí dílenský výbor neprodleně uvědomit vedení dílny a závodní výbor. Učiní-li tato opatření závodní (místní) výbor, uvědomí o něm vedení závodu a v závažných případech také okresní odborovou radu a okresní výbor odborového svazu, popřípadě krajský výbor odborového svazu. Práce smí být opět zahájena jen se souhlasem závodního (dílenského, místního) výboru. |
§ 6
Pomocné, poradní a výkonné orgány závodního, dílenského a místního výboru
(1) | Závodní, dílenské a místní výbory organizují při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci účast pracujících na vytváření podmínek bezpečně a zdravotně nezávadné práce a kontrolují, jak vedení závodu řeší náměty pracujících na zlepšení pracovního prostředí. |
(2) | Při organizování účasti pracujících na zajišťování otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se opírají závodní, dílenské a místní výbory a odborový aktiv, zejména komise bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, úsekové důvěrníky, důvěrníky bezpečnosti práce a členy hlídek bezpečnosti práce. |
(3) | Závodní, dílenské a místní výbory volí ze svých členů závodního,dílenského nebo místního inspektora bezpečnosti práce, který je zpravidla předsedou komise bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Funkce závodních, dílenských a místních inspektorů bezpečnosti práce je čestná. |
(4) | Závodní, dílenští a místní inspektoři bezpečnosti práce jsou výkonnými orgány závodních, dílenských a místních výborů v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci; při své činnosti se řídí pokyny závodního, dílenského a místního výboru a odpovídají mu za svou činnost. |
(5) | Závodní, dílenští a místní inspektoři bezpečnosti práce ve spolupráci s odborovým aktivem pomáhají, aby se všichni pracující seznámili s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a se zásadami bezpečné a zdravotně nezávadné práce a vedou je k jejich dodržování. Kontrolují, jak jsou na pracovištích zajišťována opatření, přijatá závodním, dílenským a místním výborem a zda vedení závodu plní závazné pokyny, uložené mu k odstranění nedostatků z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. |
(6) | Závodní, dílenští a místní inspektoři bezpečnosti práce navrhují v nutných případech závodním, dílenským a místním výborům, aby vydaly zákaz používání závadných strojů a provozních zařízení nebo pracovních postupů, popřípadě zakázaly až do odstranění závady další práci na ohrožujícím pracovišti. V případě bezprostředního ohrožení zdraví pracujících nebo závažného porušení bezpečnostních předpisů mohou zakázat další práci na ohrožujícím pracovišti. O takovém opatření musí neprodleně uvědomit vedení závodu (dílny) a závodní (dílenský, místní) výbor. Práce smí být opět zahájena jen se souhlasem závodního (dílenského, místního) výboru. |
§ 7
Důvěrníci bezpečnosti práce
(1) | Odborové úseky volí na svých členských schůzích podle potřeby důvěrníky bezpečnosti práce, kteří jsou pomocnými orgány úsekového důvěrníka. | ||||||||||
(2) | Důvěrníci bezpečnosti práce zejména:
|
§ 8
Závodní důvěrníci
V závodech, v nichž se podle stanov Revolučního odborového hnutí volí namísto závodního výboru závodní důvěrník, vykonává dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v rozsahu stanoveném v § § 3 až 5 závodní důvěrník. Závazné pokyny pro vedení závodu může vydat závodní důvěrník tehdy, byl-li návrh na takové opatření předem schválen členskou schůzí základní organizace. V nutných případech může závodní důvěrník sám zakázat používání závadných strojů a provozních zařízení nebo pracovních postupů, popřípadě zakázat až do odstranění závady další práci na ohrožujícím pracovišti. O takovém opatření musí neprodleně uvědomit vedení závodu (dílny) a členy odborové organizace v závodě a v závažných případech také vyšší svazový orgán. Práce smí být znovu zahájena jen se souhlasem členské schůze základní organizace.
§ 9
Úkoly okresních odborových rad
(1) | Okresní odborové rady řídí, organizují a provádějí v okrese dozor nad bezpečnostní a ochranou zdraví při práci. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Okresní odborové rady při výkonu své působnosti zejména:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Výkonnými orgány okresních odborových rad v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci jsou okresní inspektoři bezpečnosti práce. Okresní inspektoři bezpečnosti práce jsou pracovníky Revolučního odborového hnutí: ustanovuje je a o jejich přidělení k okresním odborovým radám rozhoduje krajská odborová rada podle usnesení Ústřední rady odborů. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Okresní inspektoři bezpečnosti práce se řídí při své činnosti pokyny okresní odborové rady, u které jsou ustanoveni a odpovídají jí za svou činnost; jsou zejména povinni:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(5) | Okresní inspektoři bezpečnosti práce jsou oprávněni při plnění svých úkolů:
|
§ 10
Úkoly krajských odborových rad
(1) | Krajské odborové rady při výkonu své působnosti v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci zejména:
| ||||||||||||||||||||||||||||
(2) | Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, vykonávaný krajskými odborovými radami se vztahuje i na výrobní družstva v rozsahu uvedeném v § 11. Krajské odborové rady projednávají pravidelně s krajským svazem výrobních družstev stav a vývoj pracovní úrazovosti ve výrobních družstvech a na podkladě svých poznatků i poznatků získaných okresními odborovými radami, doporučují vhodná opatření k odstranění nedostatků. Krajské odborové rady pomáhají též při výkonu dozoru v jednotných zemědělských družstvech. | ||||||||||||||||||||||||||||
(3) | Výkonnými orgány krajských odborových rad v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci jsou krajští inspektoři bezpečnosti práce. Krajští inspektoři bezpečnosti práce jsou pracovníky Revolučního odborového hnutí; řídí se při své činnosti pokyny krajské odborové rady, při níž jsou ustanoveni a odpovídají jí za svou činnost. Ustanovuje je krajská odborová rada podle usnesení Ústřední rady odborů. | ||||||||||||||||||||||||||||
(4) | Krajským inspektorům bezpečnosti práce přísluší kromě působnosti uvedené v § 9 odst. 5 zejména:
|
§ 11
Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci ve výrobních družstvech
(1) | Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v provozovnách a na pracovištích výrobních družstev vykonávají okresní odborové rady, které se ve své činnosti opírají o komise pečující o bezpečnost a ochranu zdraví při práci a družstevní inspektory bezpečnosti práce, volené z řad členů družstev. | ||||||||||||
(2) | Okresním odborovým radám přísluší při výkonu tohoto dozoru:
| ||||||||||||
(3) | Při výkonu tohoto dozoru mají okresní odborové rady oprávnění uvedená v § 9 odst. 2 písm. g), h), ch), j) a k) a odst. 5. | ||||||||||||
(4) | Ústřední svaz výrobních družstev vydá v dohodě s Ústřední radou odborů podrobné směrnice o volbě a působnosti orgánů volených ve výrobních družstvech k zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. |
§ 12
Pomoc při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při
práci v jednotných zemědělských družstvech
(1) | Okresní odborové rady sestavují s okresními národními výbory plán pomoci orgánů ROH pro výkon dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech. Při poskytování pomoci okresním národním výborům zejména:
| ||||||
(2) | Pomáhají národním výborům při prověřování stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, při výchově pracujících a školení odpovědných pracovníků, pověřených organizováním a řízením práce a spolupůsobí při sestavování plánů propagace bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech. | ||||||
(3) | Jestliže orgán ROH pověřený okresní odborovou radou vykonal prohlídku v závodě jednotného zemědělského družstva, projedná výsledky prohlídky vždy s představenstvem nebo s předsedou jednotného zemědělského družstva, popřípadě s jiným družstevním orgánem, odpovědným za bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Nedojde-li při tomto jednání k dohodě o odstranění zjištěných závad nebo o lhůtě, ve které se tak má stát, nařídí orgán ROH na místě provedení bezodkladných opatření. | ||||||
(4) | Orgán ROH, který nařídil provedení bezodkladných opatření, uvedených v odstavci 3, nebo dohodl s družstevním orgánem opatření, potřebná k odstranění zjištěných nedostatků, oznámí nařízená nebo dohodnutá opatření bez odkladu místnímu národnímu výboru za účelem kontroly. V oznámení uvede i další návrhy opatření, která příslušejí do působnosti místního národního výboru, k zlepšení stavu péče o pracující. O těchto opatřeních uvědomí také okresní národní výbor. | ||||||
(5) | K pomoci okresnímu národnímu výboru při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech může okresní odborová rada pověřit členy svého orgánu, kteří při splnění stanoveného úkolu zjištěné nedostatky projednají s komisemi pro otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jednotných zemědělských družstev, popřípadě s představenstvy jednotných zemědělských družstev a jde-li o hrubé závady, vypracují návrh na vydání závazných pokynů pro jednotná zemědělská družstva a předloží jej prostřednictvím okresní odborové rady okresnímu národnímu výboru. |
§ 13
Úkoly okresních výborů odborových svazů
Okresní výbory odborových svazů se řídí při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci pokyny okresních odborových rad. Zejména jim přísluší:
a) | projednávat ve svých schůzích otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména rozbory o stavu a vývoji pracovní úrazovosti a o příčinách pracovních úrazů a nemocí z povolání a podle výsledků stanovit opatření k jejich odstranění, |
b) | kontrolovat, jak vedení závodů a orgány základních organizací ROH plní své úkoly v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a oznamovat své poznatky a návrhy příslušným krajským výborům odborových svazů a okresním odborovým radám, |
c) | pomáhat orgánům základních organizací ROH při plnění úkolů v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, zejména při přípravě a sestavování návrhů plánů závodů a při sestavování návrhů plánů závodů a při sestavování kolektivních smluv a úmluv, |
d) | navrhovat okresním odborovým radám předepsání přirážky k pojistnému v závodech, jejichž zařízení nevyhovuje předpisům o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, |
e) | pečovat o organizaci školení odborového aktivu v závodech a provádět výměnu zkušeností v otázkách dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, |
f) | zúčastnit se v základních organizacích ROH a v okresních odborových radách projednávání příčin smrtelných, těžkých a hromadných pracovních úrazů, |
g) | vést závodní výbory k tomu, aby pomáhaly jednotným zemědělským družstvům, s nimiž mají uzavřeny patronátní smlouvy, při řešení otázek bezpečné a zdravotně nezávadné práce, |
h) | spolupracovat s příslušnými odbory národních výborů a dbát, aby současně se zajišťováním výrobních úkolů sledovaly i úroveň péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci v závodech řízených národními výbory. |
§ 14
Úkoly krajských výborů odborových svazů
Krajské výbory odborových svazů (dále jen "krajské výbory") se řídí při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci pokyny a usneseními krajských odborových rad i vyšších odborových orgánů; zejména jim přísluší:
a) | projednávat ve svých schůzích otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, stav pracovního prostředí, činnost hospodářských i odborových orgánů na tomto úseku péče o pracující, zejména rozbory o stavu a vývoji pracovní úrazovosti v kraji a podle výsledků stanovit opatření k nápravě, |
b) | organizovat provádění prověrky stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v závodech a podle výsledků těchto prověrek činit opatření k zlepšení stávajícího stavu, |
c) | pomáhat okresním výborům odborových svazů a základním organizacím ROH v závodech při plnění jejich úkolů v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, zevšeobecňovat zkušenosti zejména z práce s odborovým aktivem a pomáhat při jejich uplatňování v praxi, |
d) | účastnit se svými zástupci jednání ve výrobně hospodářských jednotkách, uplatňovat své připomínky a návrhy k plánu opatření k zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, |
e) | spolupracovat s příslušnými odbory krajských národních výborů a dbát, aby současně se zajišťováním výrobních úkolů sledovaly i úroveň péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci v závodech řízených národními výbory. |
§ 15
Úkoly ústředních výborů odborových svazů
(1) | Ústřední výbory odborových svazů v příslušném oboru národního hospodářství pečují o zlepšování pracovních podmínek, provádějí důkladné rozbory pracovní úrazovosti, shromažďují poznatky a využívají jich k řešení nejdůležitějších problémů odvětví a požadují na příslušných hospodářských orgánech odstranění nedostatků; získané poznatky a stanovená opatření zevšeobecňují a zajišťují jejich plnění; zejména plní tyto úkoly:
| ||||||||||||||||||||||||
(2) | Výkonnými orgány ústředních výborů odborových svazů v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci jsou ústřední svazoví inspektoři bezpečnosti práce. Ústřední svazoví inspektoři bezpečnosti práce jsou pracovníky Revolučního odborového hnutí. Při své činnosti se řídí pokyny ústředního výboru odborového svazu, u něhož jsou ustanoveni, podávají mu pravidelně zprávy o své činnosti a odpovídají mu za svou činnost. Ústřední svazové inspektory bezpečnosti práce ustanovují ústřední výbory odborových svazů podle usnesení Ústřední rady odborů. | ||||||||||||||||||||||||
(3) | Působnost ústředních svazových inspektorů bezpečnosti práce se vztahuje v příslušném odvětví na území celého státu. Jsou povinni zajišťovat plnění úkolů stanovených v odstavci 1 a pomáhat nižším odborovým orgánům, zejména při výchově a instruktážích funkcionářů a aktivistů na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. | ||||||||||||||||||||||||
(4) | Ústředním svazovým inspektorům práce přísluší zejména:
|
§ 16
Úkoly Ústřední rady odborů
(1) | Ústřední rada odborů pečuje o zajištění jednotného provádění úkolů, vyplývajících ze zákona, projednává zásadní otázky, týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s ústředními úřady a orgány a dohlíží na řádný výkon dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, vykonávaného orgány ROH; zejména jí přísluší:
| ||||||||||||||||||||||||||
(2) | Na Slovensku vykonává úkoly uvedené v odstavci 1, pokud nejde o úkoly celostátní povahy, Slovenská odborová rada, a to v souhlase s usneseními Ústřední rady odborů. |
§ 17
Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v závodech podléhajících
vrchnímu dozoru státní báňské správy
Orgány ROH vykonávají dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v závodech podléhajících vrchnímu dozoru státní báňské správy v rozsahu stanoveném směrnicemi, které vydá Ústřední rada odborů v dohodě s Ústředním báňským úřadem a s příslušnými ústředními úřady.
§ 18
Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v železniční dopravě
V oboru železniční dopravy nepřísluší orgánům ROH nařizovat vyřazení z provozu parních, elektrických a dieselelektrických lokomotiv a motorových vozů.
§ 19
Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v letectví
Státní odborný dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v letectví vykonává Státní letecká správa v součinnosti s orgány ROH.
§ 20
Přezkoumávání opatření orgánů ROH
(1) | Vedení závodu a osoby dotčené opatřením orgánů ROH mohou žádat do 15 dnů ode dne jeho vydání o jeho přezkoumání. | ||||||||
(2) | Opatření
| ||||||||
(3) | Jde-li o přezkoumání opatření orgánu ROH, která se týkají zařízení podléhajících státnímu odbornému dozoru, přezkoumává je odborový orgán v dohodě s příslušným orgánem státního odborného dozoru. | ||||||||
(4) | Včas podaná žádost o přezkoumání má odkladný účinek, pokud jej orgán, který opatření učinil, nevyloučil z důležitých důvodů, zejména pro nebezpečí z prodlení. Odkladný účinek však nemá žádost o přezkoumání opatření orgánů ROH v případech uvedených v § 5 odst. 3, § 6 odst. 6, větě druhé, § 8 a § 9 odst. 1 písm. ch) a odst. 5 písm. a). Orgán příslušný k přezkoumání musí věc urychleně projednat a může napadené rozhodnutí potvrdit, změnit nebo zrušit. Jeho rozhodnutí je konečné. |
§ 21
Spolupráce orgánů ROH s orgány státní správy, hospodářskými orgány
a orgány společenských organizací
(1) | Při plněný svých úkolů v dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci postupují orgány ROH v úzké součinnosti zejména s národními výbory a jejich orgány a komisemi, s orgány státního odborného dozoru, s orgány veřejné bezpečnosti, s prokuraturami a soudy a s orgány požární ochrany, Československého červeného kříže, se Svazem československých invalidů a se Státní pojišťovnou. |
(2) | Orgány ROH v závodech spolupracují při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci s vedením závodu, závodními, popřípadě obvodními lékaři, s orgány požární ochrany a se závodními skupinami Československého červeného kříže. |
(3) | Zjistí-li orgány ROH při výkonu své funkce závady na takových pracovištích, zařízeních nebo činnostech, které náležejí do působnosti orgánů, uvedených v předcházejících odstavcích, upozorní na ně příslušný orgán a vedení závodu, popřípadě příslušný národní výbor. |
§ 22
Ochrana tajemství a služební průkazy
(1) | Orgány a pracovníci ROH jsou povinni dbát předpisů o zachování státního, hospodářského a služebního tajemství o věcech, o nichž se dověděli při výkonu své funkce a zachovávat o nich mlčenlivost i po skončení své funkce. |
(2) | Okresní a krajští inspektoři bezpečnosti práce a ústřední svazoví inspektoři bezpečnosti práce, pověření pracovníci Ústřední rady odborů a Slovenské odborové rady se prokazují při své činnosti služebním průkazem, který jim vydá Ústřední rada odborů a který je opravňuje vstupovat za účelem kontroly plnění povinností, plynoucích za zákona, na pracoviště, do hygienických, sociálních a ostatních závodních zařízení pro pracující a požadovat od odpovědných vedoucích pracovníků i od pracujících vysvětlení a předložení dokladů, kterých je třeba k plnění jejich úkolů. |
(3) | Provádění dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci orgány ROH v některých oborech upraví Ústřední rada odborů v dohodě s příslušnými ústředními úřady. |
Č Á S T I I
Úkoly národních výborů v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci (§ 23-29)
§ 23
(1) | Národní výbory jako orgány státní moci a správy a jako nejširší organizace pracujících pečují při organizování hospodářské a kulturní výstavby na svém území o stálé zdokonalování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích svého obvodu. |
(2) | Na úseku hospodářství řízeného přímo národními výbory jsou národní výbory odpovědny i za plnění úkolů, které mají ve všech odvětvích národního hospodářství orgány nadřízené podnikům a závodům. |
(3) | Národní výbory pečují o stálé zlepšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech. |
(4) | Národní výbory zaměřují svou pozornost na všech těchto úsecích především na potřebná preventivní opatření a na stálé zlepšování pracovních podmínek, zejména pracovního prostředí. |
(5) | Při projednávání dokumentace staveb a při provádění státního stavebního dozoru, jakož i při vydávání povolení k uvedení staveb, zařízení a strojů do zkušebního i trvalého provozu (užívání) národní výbory dbají, aby bylo zajištěno dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci při plánování, projektování a provádění výstavby nebo úpravy podniků, pracovišť, strojů a provozních zařízení. |
(6) | Národní výbory plní všechny tyto své úkoly za nejširší účasti a využití tvůrčí iniciativy pracujících a v úzké součinnosti s Revolučním odborovým hnutím a ostatními společenskými organizacemi a pečlivě se zabývají jejich návrhy a podněty. |
§ 24
(1) | Národní výbory plní úkoly plynoucí pro ně ze zákona a z ostatních předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, především svými komisemi a za pomoci svých poslanců, aktivu občanů a občanských poradních sborů. Přitom dbají, aby všechny orgány odpovědné za bezpečnost a ochranu zdraví při práci plnily své úkoly v nejužší soudružské spolupráci. |
(2) | Komise národních výborů se v oboru své působnosti pravidelně zabývají stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v závodech a na pracovištích v obvodu národního výboru a na základě provedených rozborů činí opatření k zlepšení zjištěného stavu. |
(3) | Rady národních výborů projednávají pravidelně vývoj pracovní úrazovosti a nemocí z povolání v závodech a na pracovištích v obvodu národního výboru a činí potřebná opatření k stálému zlepšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v těchto závodech a pracovištích. Pečují o to, aby nedílnou součástí pololetních zpráv o plnění plánu předkládaných plenárnímu zasedání národního výboru byl rozbor stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. |
§ 25
Úkoly místních národních výborů
(1) | Místní národní výbory plní zejména tyto úkoly na úseku péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci:
| ||||||||||||||
(2) | Místní národní výbory organizují a řídí péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci v závodech a na pracovištích, které přímo řídí a kontrolují její provádění; přitom dbají, aby všechny orgány odpovědné za bezpečnost a ochranu zdraví při práci v těchto závodech a pracovištích plnily úkoly plynoucí pro ně ze zákona a ostatních předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. |
§ 26
Úkoly místních národních výborů v péči o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci pracujících jednotných zemědělských družstev
(1) | Místní národní výbory dbají, aby představenstva jednotných zemědělských družstev
| ||||||||||||||
(2) | Místní národní výbory prověřují stav bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech, projednávají s jejich představenstvy důležité otázky péče o pracující a jsou oprávněny dávat jim závazné pokyny k odstranění zjištěných bezpečnostních, hygienických i požárních nedostatků a kontrolují provedení těchto pokynů. | ||||||||||||||
(3) | Místní národní výbory jsou oprávněny nařídit provedení opatření, která jim doporučily orgány dozoru k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pracujících jednotných zemědělských družstev, a mohou v nutných případech nařídit okamžité vyřazení závadných strojů, nářadí a nástrojů a provozních zařízení, popřípadě nařídit až do odstranění závady zastavení další práce na ohrožujícím pracovišti. O takovém opatření uvědomí neprodleně představenstvo družstva a příslušný okresní národní výbor. | ||||||||||||||
(4) | Místní národní výbory řeší a zajišťují plnění uvedených úkolů především ve svých zemědělských komisích, které zvou k projednávání otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech funkcionáře družstev. Místní národní výbory dále kontrolují, jak jsou prováděna opatření nařízená okresním národním výborem. Sledují plnění úkolů, které na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech přísluší strojním a traktorovým stanicím a v souvislosti s poskytováním technicko-poradenské služby, a s pomocí okresního národního výboru zajištění nápravy zjištěných nedostatků. |
§ 27
Úkoly okresních národních výborů
(1) | Okresní národní výbory plní zejména tyto úkoly na úseku péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci:
| ||||||||||||||
(2) | Okresní národní výbory organizují a řídí péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci v závodech a na pracovištích, které přímo řídí a kontrolují její provádění; přitom dbají, aby všechny orgány odpovědné za bezpečnost a ochranu zdraví při práci v těchto závodech a pracovištích plnily úkoly plynoucí pro ně ze zákona a ostatních předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. | ||||||||||||||
(3) | Okresní národní výbory prověřují příčiny nehodovosti v silniční dopravě a činí na základě rozborů těchto příčin opatření k stálému zvyšování její bezpečnosti a zvyšování její úrovně. |
§ 28
Úkoly okresních národních výborů v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při
práci pracujících jednotných zemědělských družstev
(1) | Okresní národní výbory při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech zejména:
| ||||||||||||||||||||
(2) | Okresní národní výbory sestavují v součinnosti s okresními odborovými radami každoročně plán pomoci orgánů ROH pro výkon dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech. | ||||||||||||||||||||
(3) | Okresní národní výbory jsou oprávněny při výkonu dozoru nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pracujících jednotných zemědělských družstev nařídit po předchozím projednání s představenstvem jednotného zemědělského družstva okamžité vyřazení závadných strojů, nářadí a nástrojů a provozních zařízení, popřípadě nařídit až do odstranění závady zastavení další práce na ohrožujícím pracovišti. O takovém opatření uvědomí neprodleně představenstvo družstva a příslušný místní národní výbor. | ||||||||||||||||||||
(4) | Okresní národní výbory pečují o to, aby se otázkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech zabývaly především zemědělské komise a aby je řešily jako nedílnou součást plnění výrobních a hospodářských úkolů v zemědělství. |
§ 29
Úkoly krajských národních výborů
Krajské národní výbory plní zejména tyto úkoly na úseku péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci:
a) | řídí a kontrolují činnost okresních národních výborů při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a poskytují jim přitom účinnou pomoc, |
b) | projednávají pravidelně za účasti zástupců krajských odborových rad stav a vývoj pracovní úrazovosti a nemocí z povolání ve svých obvodech a činí opatření k zlepšení zjištěného stavu, |
c) | dbají, aby již v projektech investiční výstavby byly dodrženy předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a uplatněna hlediska bezpečné a zdravotně nezávadné práce, |
d) | sestavují v dohodě s krajskými odborovými radami plán opatření, zaměřených ke zvýšení součinnosti všech občanů při řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a využívají všech kulturních a propagačních prostředků v kraji k seznamování pracujících se zásadami bezpečné a zdravotně nezávadné práce, |
e) | přihlížejí při hodnocení výsledků socialistického soutěžení a při udělování Rudých praporů krajských národních výborů a krajských odborových rad i při udělování jiných uznání také ke stavu a vývoji pracovní úrazovosti a nemocí z povolání v příslušných závodech, |
f) | prověřují příčiny dopravní nehodovosti, pravidelně projednávají dopravní nehodovost ve svých obvodech a činí opatření k snížení počtu dopravních nehod a k zvyšování úrovně dopravy, |
g) | organizují ve spolupráci s krajskými odborovými radami školení odborných orgánů okresních národních výborů pro otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ke zvýšení jejich politické a odborné způsobilosti, |
h) | projednávají za účasti zástupce krajské odborové rady ve svých radách každý smrtelný pracovní úraz, k němuž došlo v závodech, podřízených krajskému národnímu výboru, a to bezprostředně po zjištění zdroje a příčiny úrazu, a na základě výsledků jednání ukládají provedení potřebných opatření, |
ch) | vedou okresní národní výbory k řádnému provádění péče o rehabilitaci pracovníků, kteří utrpěli pracovní úraz nebo onemocněli nemocí z povolání, |
i) | zajišťují plnění usnesení vlády a opatření ústředních orgánů vydaných k zlepšení péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci, ukládají podřízeným národním výborům konkrétní úkoly ke splnění těchto usnesení a opatření a navrhují vládě a Ústřední radě odborů, popřípadě příslušným ministerstvům a ústředním úřadům a orgánům zásadní opatření ke zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. |
Č Á S T I I I
Závěrečná ustanovení (§ 30-31)
§ 30
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se vyhláška Ústřední rady odborů č. 105/1959 Ú. l., o úkolech orgánů Revolučního odborového hnutí při výkonu dozoru nad bezpečností při práci.
§ 31
Počátek účinnosti vyhlášky
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 1961.
Předseda:
Zupka v. r.
Zákon č. 71/1958 Sb., o závazcích k náhradě škody způsobené zaměstnancem porušením povinností z pracovního poměru a § 33 odst. 2 zákona č. 51/1955 Sb., o národních podnicích a některých jiných hospodářských organizacích ve znění vyplývajícím z pozdějších předpisů.
Zákon č. 38/1961 Sb., o místních lidových soudech.
§ 27 opatření Ústřední rady odborů o organizaci a provádění nemocenského pojištění zaměstnanců, uveřejněného vyhláškou č. 91/1958 Sb., ve znění vyhlášky č. 191/1960 Sb.
Poznámky pod čarou: | |
---|---|
1 | Zákon č. 71/1958 Sb., o závazcích k náhradě škody způsobené zaměstnancem porušením povinností z pracovního poměru a § 33 odst. 2 zákona č. 51/1955 Sb., o národních podnicích a některých jiných hospodářských organizacích ve znění vyplývajícím z pozdějších předpisů. |
2 | Zákon č. 38/1961 Sb., o místních lidových soudech. |
3 | § 27 opatření Ústřední rady odborů o organizaci a provádění nemocenského pojištění zaměstnanců, uveřejněného vyhláškou č. 91/1958 Sb., ve znění vyhlášky č. 191/1960 Sb. |