1/1993 Sb.: 1. 6. 2013 - 31. 12. 2025
1/1993 Sb.
Druh
Ústavní zákon
Název
Ústava České republiky
Zkratka
Úst
Autor
Česká národní rada
Částka
1/1993 Sb.
Datum vyhlášení
28. 12. 1992
Účinný od
1. 1. 1993
změněno | s účinností od | poznámka |
---|---|---|
ústavním zákonem č. 98/2013 Sb. | 1.6.2013 | |
ústavním zákonem č. 71/2012 Sb. | 8.3.2013 | |
ústavním zákonem č. 71/2012 Sb. | 1.10.2012 | |
Více... |
1
ÚSTAVA
ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. prosince 1992
Česká národní rada se usnesla na tomto ústavním zákoně:
PREAMBULE
My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
v čase obnovy samostatného českého státu,
věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé,
odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií,
odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství,
odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu,
prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky
Hlava první
Základní ustanovení (čl. 1-14)
Čl. 1
[Základní principy]
(1) | Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. |
(2) | Česká republika dodržuje závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodního práva. |
Čl. 2
[Státní moc]
(1) | Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. |
(2) | Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo. |
(3) | Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. |
(4) | Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. |
Čl. 3
[Odkaz na Listinu]
Součástí ústavního pořádku České republiky je Listina základních práv a svobod.
Čl. 4
[Soudní ochrana]
Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci.
Čl. 5
[Politický systém]
Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů.
Čl. 6
[Politická rozhodnutí]
Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním. Rozhodování většiny dbá ochrany menšin.
Čl. 7
[Ochrana přírody]
Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství.
Čl. 8
[Územní samospráva]
Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.
Čl. 9
[Změna ústavy]
(1) | Ústava může být doplňována či měněna pouze ústavními zákony. |
(2) | Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná. |
(3) | Výkladem právních norem nelze oprávnit odstranění nebo ohrožení základů demokratického státu. |
Čl. 10
[Vázanost mezinárodními smlouvami]
Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.
Čl. 10a
[Podmínky přenesení pravomocí]
(1) | Mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci. |
(2) | K ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v odstavci 1 je třeba souhlasu Parlamentu, nestanoví-li ústavní zákon, že k ratifikaci je třeba souhlasu daného v referendu. |
Čl. 10b
[Povinnost informovat a právo vyjádření]
(1) | Vláda pravidelně a předem informuje Parlament o otázkách souvisejících se závazky vyplývajícími z členství České republiky v mezinárodní organizaci nebo instituci uvedené v čl. 10a. |
(2) | Komory Parlamentu se vyjadřují k připravovaným rozhodnutím takové mezinárodní organizace nebo instituce způsobem, který stanoví jejich jednací řády. |
(3) | Zákon o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou, jakož i navenek, může svěřit výkon působnosti komor podle odstavce 2 společnému orgánu komor. |
Čl. 11
[Územní celistvost]
Území České republiky tvoří nedílný celek, jehož státní hranice mohou být měněny jen ústavním zákonem.
Čl. 12
[Státní občanství]
(1) | Nabývání a pozbývání státního občanství České republiky stanoví zákon. |
(2) | Nikdo nemůže být proti své vůli zbaven státního občanství. |
Čl. 13
[Hlavní město]
Hlavním městem České republiky je Praha.
Čl. 14
[Státní symboly]
(1) | Státními symboly České republiky jsou velký a malý státní znak, státní barvy, státní vlajka, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť a státní hymna. |
(2) | Státní symboly a jejich používání upraví zákon. |
Hlava druhá
Moc zákonodárná (čl. 15-53)
Čl. 15
[Parlament]
(1) | Zákonodárná moc v České republice náleží Parlamentu. |
(2) | Parlament je tvořen dvěma komorami, a to Poslaneckou sněmovnou a Senátem. |
Čl. 16
[Složení]
(1) | Poslanecká sněmovna má 200 poslanců, kteří jsou voleni na dobu čtyř let. |
(2) | Senát má 81 senátorů, kteří jsou voleni na dobu šesti let. Každé dva roky se volí třetina senátorů. |
Čl. 17
[Lhůty voleb]
(1) | Volby do obou komor se konají ve lhůtě počínající třicátým dnem před uplynutím volebního období a končící dnem jeho uplynutí. |
(2) | Byla-li Poslanecká sněmovna rozpuštěna, konají se volby do šedesáti dnů po jejím rozpuštění. |
Čl. 18
[Aktivní volební právo, způsob voleb]
(1) | Volby do Poslanecké sněmovny se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva, podle zásad poměrného zastoupení. |
(2) | Volby do Senátu se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva, podle zásad většinového systému. |
(3) | Právo volit má každý občan České republiky, který dosáhl věku 18 let. |
Čl. 19
[Pasivní volební právo, mandát]
(1) | Do Poslanecké sněmovny může být zvolen každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 21 let. |
(2) | Do Senátu může být zvolen každý občan České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 40 let. |
(3) | Mandát poslance nebo senátora vzniká zvolením. |
Čl. 20
[Další podmínky]
Další podmínky výkonu volebního práva, organizaci voleb a rozsah soudního přezkumu stanoví zákon.
Čl. 21
[Nepřípustnost dvojího členství]
Nikdo nemůže být současně členem obou komor Parlamentu.
Čl. 22
[Neslučitelnost funkcí]
(1) | S funkcí poslance nebo senátora je neslučitelný výkon úřadu prezidenta republiky, funkce soudce a další funkce, které stanoví zákon. |
(2) | Dnem, kdy se poslanec nebo senátor ujal úřadu prezidenta republiky, nebo dnem, kdy se ujal funkce soudce nebo jiné funkce neslučitelné s funkcí poslance nebo senátora, zaniká jeho mandát poslance nebo senátora. |
Čl. 23
[Slib]
(1) | Poslanec složí slib na první schůzi Poslanecké sněmovny, které se zúčastní. |
(2) | Senátor složí slib na první schůzi Senátu, které se zúčastní. |
(3) | Slib poslance a senátora zní: „Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.“. |
Čl. 24
[Vzdání se mandátu]
Poslanec nebo senátor se může svého mandátu vzdát prohlášením učiněným osobně na schůzi komory, jejímž je členem. Brání-li mu v tom závažné okolnosti, učiní tak způsobem stanoveným zákonem.
Čl. 25
[Zánik mandátu]
Mandát poslance nebo senátora zaniká
a) | odepřením slibu nebo složením slibu s výhradou, |
b) | uplynutím volebního období, |
c) | vzdáním se mandátu, |
d) | ztrátou volitelnosti, |
e) | u poslanců rozpuštěním Poslanecké sněmovny, |
f) | vznikem neslučitelnosti funkcí podle čl. 22. |
Čl. 26
[Výkon mandátu]
Poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát osobně v souladu se svým slibem a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy.
Čl. 27
[Poslanecká imunita]
(1) | Poslance ani senátora nelze postihnout pro hlasování v Poslanecké sněmovně nebo Senátu nebo jejich orgánech. |
(2) | Za projevy učiněné v Poslanecké sněmovně nebo Senátu nebo v jejich orgánech nelze poslance nebo senátora trestně stíhat. Poslanec nebo senátor podléhá jen disciplinární pravomoci komory, jejímž je členem. |
(3) | Za přestupky poslanec nebo senátor podléhá jen disciplinární pravomoci komory, jejímž je členem, pokud zákon nestanoví jinak. |
(4) | Poslance ani senátora nelze trestně stíhat bez souhlasu komory, jejímž je členem. Odepře-li komora souhlas, je trestní stíhání po dobu trvání mandátu vyloučeno. |
(5) | Poslance nebo senátora lze zadržet, jen byl-li dopaden při spáchání trestného činu nebo bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned oznámit předsedovi komory, jejímž je zadržený členem; nedá-li předseda komory do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své první následující schůzi komora rozhodne o přípustnosti stíhání s konečnou platností. |
Čl. 28
[Právo odepřít svědectví]
Poslanec i senátor má právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s výkonem svého mandátu, a to i poté, kdy přestal být poslancem nebo senátorem.
Čl. 29
[Předseda, místopředsedové]
(1) | Poslanecká sněmovna volí a odvolává předsedu a místopředsedy Poslanecké sněmovny. |
(2) | Senát volí a odvolává předsedu a místopředsedy Senátu. |
Čl. 30
[Vyšetřovací komise]
(1) | Pro vyšetření věci veřejného zájmu může Poslanecká sněmovna zřídit vyšetřovací komisi, navrhne-li to nejméně pětina poslanců. |
(2) | Řízení před komisí upraví zákon. |
Čl. 31
[Výbory, komise]
(1) | Komory zřizují jako své orgány výbory a komise. |
(2) | Činnost výborů a komisí upraví zákon. |
Čl. 32
[Neslučitelnost funkcí]
Poslanec nebo senátor, který je členem vlády, nemůže být předsedou či místopředsedou Poslanecké sněmovny nebo Senátu ani členem parlamentních výborů, vyšetřovací komise nebo komisí.
Čl. 33
[Zákonná opatření]
(1) | Dojde-li k rozpuštění Poslanecké sněmovny, přísluší Senátu přijímat zákonná opatření ve věcech, které nesnesou odkladu a vyžadovaly by jinak přijetí zákona. |
(2) | Senátu však nepřísluší přijímat zákonné opatření ve věcech Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, volebního zákona a mezinárodních smluv podle čl. 10. |
(3) | Zákonné opatření může Senátu navrhnout jen vláda. |
(4) | Zákonné opatření Senátu podepisuje předseda Senátu, prezident republiky a předseda vlády; vyhlašuje se stejně jako zákony. |
(5) | Zákonné opatření Senátu musí být schváleno Poslaneckou sněmovnou na její první schůzi. Neschválí-li je Poslanecká sněmovna, pozbývá další platnosti. |
Čl. 34
[Zasedání komor]
(1) | Zasedání komor jsou stálá. Zasedání Poslanecké sněmovny svolává prezident republiky tak, aby bylo zahájeno nejpozději třicátý den po dni voleb; neučiní-li tak, sejde se Poslanecká sněmovna třicátý den po dni voleb. |
(2) | Zasedání komory může být usnesením přerušeno. Celková doba, po kterou může být zasedání přerušeno, nesmí překročit sto dvacet dnů v roce. |
(3) | V době přerušení zasedání může předseda Poslanecké sněmovny nebo Senátu svolat komoru ke schůzi před stanoveným termínem. Učiní tak vždy, požádá-li jej o to prezident republiky, vláda nebo nejméně pětina členů komory. |
(4) | Zasedání Poslanecké sněmovny končí uplynutím jejího volebního období nebo jejím rozpuštěním. |
Čl. 35
[Rozpuštění Sněmovny]
(1) | Poslaneckou sněmovnu může rozpustit prezident republiky, jestliže
| ||||||||
(2) | Prezident republiky Poslaneckou sněmovnu rozpustí, navrhne-li mu to Poslanecká sněmovna usnesením, s nímž vyslovila souhlas třípětinová většina všech poslanců. | ||||||||
(3) | Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit tři měsíce před skončením jejího volebního období. |
Čl. 36
[Veřejnost schůzí]
Schůze komor jsou veřejné. Veřejnost může být vyloučena jen za podmínek stanovených zákonem.
Čl. 37
[Společná schůze]
(1) | Společnou schůzi komor svolává předseda Poslanecké sněmovny. |
(2) | Pro jednání společné schůze komor platí jednací řád Poslanecké sněmovny. |
Čl. 38
[Účast člena vlády]
(1) | Člen vlády má právo účastnit se schůzí obou komor, jejich výborů a komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to požádá. |
(2) | Člen vlády je povinen osobně se dostavit do schůze Poslanecké sněmovny na základě jejího usnesení. To platí i o schůzi výboru, komise nebo vyšetřovací komise, kde však se člen vlády může dát zastupovat svým náměstkem nebo jiným členem vlády, není-li výslovně požadována jeho osobní účast. |
Čl. 39
[Podmínky přijímání usnesení]
(1) | Komory jsou způsobilé se usnášet za přítomnosti alespoň jedné třetiny svých členů. |
(2) | K přijetí usnesení komory je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců nebo senátorů, nestanoví-li Ústava jinak. |
(3) | K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, jakož i k přijetí usnesení o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů. |
(4) | K přijetí ústavního zákona a souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v čl. 10a odst. 1 je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů. |
Čl. 40
[Podmínky přijímání určitých zákonů]
K přijetí volebního zákona a zákona o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou, jakož i navenek a zákona o jednacím řádu Senátu je třeba, aby byl schválen Poslaneckou sněmovnou a Senátem.
Čl. 41
[Zákonodárná iniciativa]
(1) | Návrhy zákonů se podávají Poslanecké sněmovně. |
(2) | Návrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku. |
Čl. 42
[Návrhy zákonů podané vládou]
(1) | Návrh zákona o státním rozpočtu a návrh státního závěrečného účtu podává vláda. |
(2) | Tyto návrhy projednává na veřejné schůzi a usnáší se o nich jen Poslanecká sněmovna. |
Čl. 43
[Rozhodování o bezpečnostních věcech]
(1) | Parlament rozhoduje o vyhlášení válečného stavu, je-li Česká republika napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení. | ||||||
(2) | Parlament rozhoduje o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem. | ||||||
(3) | Parlament vyslovuje souhlas
nejsou-li taková rozhodnutí vyhrazena vládě. | ||||||
(4) | Vláda rozhoduje o vyslání ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky a o pobytu ozbrojených sil jiných států na území České republiky, a to nejdéle na dobu 60 dnů, jde-li o
| ||||||
(5) | Vláda dále rozhoduje
| ||||||
(6) | O rozhodnutích podle odstavců 4 a 5 informuje vláda neprodleně obě komory Parlamentu. Parlament může rozhodnutí vlády zrušit; ke zrušení rozhodnutí vlády postačuje nesouhlasné usnesení jedné z komor přijaté nadpoloviční většinou všech členů komory. |
Čl. 44
[Vyjádření vlády]
(1) | Vláda má právo vyjádřit se ke všem návrhům zákonů. |
(2) | Nevyjádří-li se vláda do třiceti dnů od doby, kdy jí byl návrh zákona doručen, platí, že se vyjádřila kladně. |
(3) | Vláda je oprávněna žádat, aby Poslanecká sněmovna skončila projednávání vládního návrhu zákona do tří měsíců od jeho předložení, pokud s tím vláda spojí žádost o vyslovení důvěry. |
Čl. 45
[Postup mezi komorami]
Návrh zákona, se kterým Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas, postoupí Poslanecká sněmovna Senátu bez zbytečného odkladu.
Čl. 46
[Projednání Senátem]
(1) | Senát projedná návrh zákona a usnese se k němu do třiceti dnů od jeho postoupení. |
(2) | Senát svým usnesením návrh zákona schválí nebo zamítne nebo vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy anebo vyjádří vůli nezabývat se jím. |
(3) | Jestliže se Senát nevyjádří ve lhůtě podle odstavce 1, platí, že je návrh zákona přijat. |
Čl. 47
[Opakované projednání Sněmovnou]
(1) | Jestliže Senát návrh zákona zamítne, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna znovu. Návrh zákona je přijat, jestliže je schválen nadpoloviční většinou všech poslanců. |
(2) | Jestliže Senát návrh zákona vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna ve znění schváleném Senátem. Jejím usnesením je návrh zákona přijat. |
(3) | Jestliže Poslanecká sněmovna neschválí návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Návrh zákona je přijat, jestliže je schválen nadpoloviční většinou všech poslanců. |
(4) | Pozměňovací návrhy nejsou při projednávání zamítnutého nebo vráceného návrhu zákona v Poslanecké sněmovně přípustné. |
Čl. 48
[Vyjádření vůle nezabývat se návrhem zákona]
Jestliže Senát vyjádří vůli nezabývat se návrhem zákona, je tímto usnesením návrh zákona přijat.
Čl. 49
[Schvalování mezinárodních smluv]
K ratifikaci mezinárodních smluv
a) | upravujících práva a povinnosti osob, |
b) | spojeneckých, mírových a jiných politických, |
c) | z nichž vzniká členství České republiky v mezinárodní organizaci, |
d) | hospodářských, jež jsou všeobecné povahy, |
e) | o dalších věcech, jejichž úprava je vyhrazena zákonu, je třeba souhlasu obou komor Parlamentu. |
Čl. 50
[Oprávnění prezidenta vrátit zákon]
(1) | Prezident republiky má právo vrátit přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, s odůvodněním do patnácti dnů ode dne, kdy mu byl postoupen. |
(2) | O vráceném zákonu hlasuje Poslanecká sněmovna znovu. Pozměňovací návrhy nejsou přípustné. Jestliže Poslanecká sněmovna setrvá na vráceném zákonu nadpoloviční většinou všech poslanců, zákon se vyhlásí. Jinak platí, že zákon nebyl přijat. |
Čl. 51
[Podepisování zákonů]
Přijaté zákony podepisuje předseda Poslanecké sněmovny, prezident republiky a předseda vlády.
Čl. 52
[Vyhlášení zákonů]
(1) | K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen. |
(2) | Způsob vyhlášení zákona a mezinárodní smlouvy stanoví zákon. |
Čl. 53
[Právo interpelace]
(1) | Každý poslanec má právo interpelovat vládu nebo její členy ve věcech jejich působnosti. |
(2) | Interpelovaní členové vlády odpovědí na interpelaci do třiceti dnů ode dne jejího podání. |
Hlava třetí
Moc výkonná (čl. 54-80)
Čl. 54
[Postavení prezidenta]
(1) | Prezident republiky je hlavou státu. |
(2) | Prezident republiky je volen v přímých volbách. |
(3) | Prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný. |
Čl. 55
[Volební období]
Prezident republiky se ujímá úřadu složením slibu. Volební období prezidenta republiky trvá pět let a začíná dnem složení slibu.
Čl. 56
[Volba prezidenta republiky]
(1) | Volba prezidenta republiky se koná tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. |
(2) | Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který obdržel nadpoloviční většinu platných hlasů oprávněných voličů. Není-li takový kandidát, koná se za čtrnáct dnů po začátku prvního kola volby druhé kolo volby, do kterého postupují dva nejúspěšnější kandidáti z prvního kola volby. Při rovnosti hlasů postupují do druhého kola volby všichni kandidáti, kteří v prvním kole volby získali nejvyšší počet platných hlasů oprávněných voličů, a nejsou-li takoví kandidáti alespoň dva, postupují i kandidáti, kteří obdrželi druhý nejvyšší počet platných hlasů oprávněných voličů. |
(3) | Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který obdržel ve druhém kole volby nejvyšší počet platných hlasů oprávněných voličů. Je-li takových kandidátů více, prezident republiky není zvolen a do deseti dnů se vyhlásí nová volba prezidenta republiky. |
(4) | Pokud kandidát, který postoupil do druhého kola volby, přestane být volitelný za prezidenta republiky před druhým kolem volby anebo se práva kandidovat vzdá, postupuje do druhého kola volby kandidát, který v prvním kole volby získal další nejvyšší počet platných hlasů oprávněných voličů. Druhé kolo volby se koná i tehdy, účastní-li se ho pouze jeden kandidát. |
(5) | Navrhovat kandidáta je oprávněn každý občan České republiky, který dosáhl věku 18 let, podpoří-li jeho návrh petice podepsaná nejméně 50 000 občany České republiky oprávněnými volit prezidenta republiky. Navrhovat kandidáta je oprávněno nejméně dvacet poslanců nebo nejméně deset senátorů. |
(6) | Právo volit má každý občan České republiky, který dosáhl věku 18 let. |
(7) | Volba prezidenta republiky se koná v posledních šedesáti dnech volebního období úřadujícího prezidenta republiky, nejpozději však třicet dnů před uplynutím volebního období úřadujícího prezidenta republiky. Uvolní-li se úřad prezidenta republiky, koná se volba prezidenta republiky do devadesáti dnů. |
(8) | Volbu prezidenta republiky vyhlašuje předseda Senátu nejpozději devadesát dnů před jejím konáním. Uvolní-li se úřad prezidenta republiky, vyhlásí předseda Senátu volbu prezidenta republiky nejpozději do deseti dnů poté a zároveň nejpozději osmdesát dnů před jejím konáním. |
(9) | Není-li funkce předsedy Senátu obsazena, vyhlašuje volbu prezidenta republiky předseda Poslanecké sněmovny. |
Čl. 57
[Předpoklady kandidáta]
(1) | Prezidentem republiky může být zvolen občan, který je volitelný do Senátu. |
(2) | Nikdo nemůže být zvolen více než dvakrát za sebou. |
Čl. 58
[Podrobnosti o volbě prezidenta]
Další podmínky výkonu volebního práva při volbě prezidenta republiky, jakož i podrobnosti navrhování kandidátů na funkci prezidenta republiky, vyhlašování a provádění volby prezidenta republiky a vyhlašování jejího výsledku a soudní přezkum stanoví zákon.
Čl. 59
[Slib]
(1) | Prezident republiky složí slib do rukou předsedy Senátu na společné schůzi obou komor. |
(2) | Slib prezidenta republiky zní: „Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj úřad budu zastávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.“. |
Čl. 60
[Odmítnutí slibu]
Odmítne-li prezident republiky složit slib nebo složí-li slib s výhradou, hledí se na něho, jako by nebyl zvolen.
Čl. 61
[Vzdání se úřadu]
Prezident republiky se může vzdát svého úřadu do rukou předsedy Senátu.
Čl. 62
[Základní pravomoci]
Prezident republiky
a) | jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi, |
b) | svolává zasedání Poslanecké sněmovny, |
c) | rozpouští Poslaneckou sněmovnu, |
d) | pověřuje vládu, jejíž demisi přijal nebo kterou odvolal, vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády, |
e) | jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy, |
f) | jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu, |
g) | odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem a zahlazuje odsouzení, |
h) | má právo vrátit Parlamentu přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, |
i) | podepisuje zákony, |
j) | jmenuje prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, |
k) | jmenuje členy Bankovní rady České národní banky. |
Čl. 63
[Kontrasignované pravomoci]
(1) | Prezident republiky dále
| ||||||||||||||||||||||
(2) | Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. | ||||||||||||||||||||||
(3) | Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavců 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády. | ||||||||||||||||||||||
(4) | Za rozhodnutí prezidenta republiky, které vyžaduje spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády, odpovídá vláda. |
Čl. 64
[Účast na schůzi Parlamentu a vlády]
(1) | Prezident republiky má právo účastnit se schůzí obou komor Parlamentu, jejich výborů a komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to požádá. |
(2) | Prezident republiky má právo účastnit se schůzí vlády, vyžádat si od vlády a jejích členů zprávy a projednávat s vládou nebo s jejími členy otázky, které patří do jejich působnosti. |
Čl. 65
[Nepřípustnost stíhání]
(1) | Prezidenta republiky nelze po dobu výkonu jeho funkce zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro přestupek nebo jiný správní delikt. |
(2) | Senát může se souhlasem Poslanecké sněmovny podat ústavní žalobu proti prezidentu republiky k Ústavnímu soudu, a to pro velezradu nebo pro hrubé porušení Ústavy nebo jiné součásti ústavního pořádku; velezradou se rozumí jednání prezidenta republiky směřující proti svrchovanosti a celistvosti republiky, jakož i proti jejímu demokratickému řádu. Ústavní soud může na základě ústavní žaloby Senátu rozhodnout o tom, že prezident republiky ztrácí prezidentský úřad a způsobilost jej znovu nabýt. |
(3) | K přijetí návrhu ústavní žaloby Senátem je třeba souhlasu třípětinové většiny přítomných senátorů. K přijetí souhlasu Poslanecké sněmovny s podáním ústavní žaloby je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců; nevysloví-li Poslanecká sněmovna souhlas do tří měsíců ode dne, kdy o něj Senát požádal, platí, že souhlas nebyl dán. |
Čl. 66
[Náhradní výkon funkcí]
Uvolní-li se úřad prezidenta republiky a nový prezident republiky ještě není zvolen nebo nesložil slib, rovněž nemůže-li prezident republiky svůj úřad ze závažných důvodů vykonávat a usnese-li se na tom Poslanecká sněmovna a Senát, přísluší výkon funkcí podle čl. 63 odst. 1 písm. a) až e) a h) až k) a čl. 63 odst. 2 předsedovi vlády. Předsedovi Poslanecké sněmovny přísluší v době, kdy předseda vlády vykonává vymezené funkce prezidenta republiky výkon funkcí prezidenta republiky podle čl. 62 písm. a) až e) a k) a dále čl. 63 odst. 1 písm. f), jde-li o vyhlášení voleb do Senátu; uvolní-li se úřad prezidenta republiky v době, kdy je Poslanecká sněmovna rozpuštěna, přísluší výkon těchto funkcí předsedovi Senátu, kterému též přísluší v době, kdy předseda vlády vykonává vymezené funkce prezidenta republiky, výkon funkce prezidenta republiky podle čl. 63 odst. 1 písm. f), jde-li o vyhlášení voleb do Poslanecké sněmovny.
Čl. 67
[Charakteristika a složení vlády]
(1) | Vláda je vrcholným orgánem výkonné moci. |
(2) | Vláda se skládá z předsedy vlády, místopředsedů vlády a ministrů. |
Čl. 68
[Odpovědnost, jmenování, vyslovení důvěry]
(1) | Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně. |
(2) | Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů. |
(3) | Vláda předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádá ji o vyslovení důvěry. |
(4) | Pokud nově jmenovaná vláda nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavců 2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny. |
(5) | V ostatních případech prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů. |
Čl. 69
[Slib člena vlády]
(1) | Člen vlády skládá slib do rukou prezidenta republiky. |
(2) | Slib člena vlády zní: „Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony a uvádět je v život. Slibuji na svou čest, že budu zastávat svůj úřad svědomitě a nezneužiji svého postavení.“. |
Čl. 70
[Zákaz výkonu některých činností]
Člen vlády nesmí vykonávat činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti stanoví zákon.
Čl. 71
[Žádost o vyslovení důvěry]
Vláda může předložit Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení důvěry.
Čl. 72
[Vyslovení nedůvěry]
(1) | Poslanecká sněmovna může vyslovit vládě nedůvěru. |
(2) | Návrh na vyslovení nedůvěry vládě projedná Poslanecká sněmovna, jen je-li podán písemně nejméně padesáti poslanci. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců. |
Čl. 73
[Demise vlády]
(1) | Předseda vlády podává demisi do rukou prezidenta republiky. Ostatní členové vlády podávají demisi do rukou prezidenta republiky prostřednictvím předsedy vlády. |
(2) | Vláda podá demisi, jestliže Poslanecká sněmovna zamítla její žádost o vyslovení důvěry nebo jestliže jí vyslovila nedůvěru. Vláda podá demisi vždy po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny. |
(3) | Podá-li vláda demisi podle odstavce 2, prezident republiky demisi přijme. |
Čl. 74
[Odvolání člena vlády]
Prezident republiky odvolá člena vlády, jestliže to navrhne předseda vlády.
Čl. 75
[Odvolání vlády]
Prezident republiky odvolá vládu, která nepodala demisi, ačkoliv ji byla povinna podat.
Čl. 76
[Rozhodování vlády]
(1) | Vláda rozhoduje ve sboru. |
(2) | K přijetí usnesení vlády je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů. |
Čl. 77
[Úkoly předsedy vlády]
(1) | Předseda vlády organizuje činnost vlády, řídí její schůze, vystupuje jejím jménem a vykonává další činnosti, které jsou mu svěřeny Ústavou nebo jinými zákony. |
(2) | Předsedu vlády zastupuje místopředseda vlády nebo jiný pověřený člen vlády. |
Čl. 78
[Vydávání nařízení]
K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády.
Čl. 79
[Ministerstva]
(1) | Ministerstva a jiné správní úřady lze zřídit a jejich působnost stanovit pouze zákonem. |
(2) | Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon. |
(3) | Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. |
Čl. 80
[Státní zastupitelství]
(1) | Státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení; vykonává i další úkoly, stanoví-li tak zákon. |
(2) | Postavení a působnost státního zastupitelství stanoví zákon. |
Hlava čtvrtá
Moc soudní (čl. 81-96)
Čl. 81
[Soudy]
Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy.
Čl. 82
[Nezávislost, neslučitelnost funkcí]
(1) | Soudci jsou při výkonu své funkce nezávislí. Jejich nestrannost nesmí nikdo ohrožovat. |
(2) | Soudce nelze proti jeho vůli odvolat nebo přeložit k jinému soudu; výjimky vyplývající zejména z kárné odpovědnosti stanoví zákon. |
(3) | Funkce soudce není slučitelná s funkcí prezidenta republiky, člena Parlamentu ani s jakoukoli funkcí ve veřejné správě; zákon stanoví, se kterými dalšími činnostmi je výkon soudcovské funkce neslučitelný. |
Čl. 83
[Postavení]
Ústavní soud je soudním orgánem ochrany ústavnosti.
Čl. 84
[Složení Ústavního soudu]
(1) | Ústavní soud se skládá z 15 soudců, kteří jsou jmenováni na dobu deseti let. |
(2) | Soudce Ústavního soudu jmenuje prezident republiky se souhlasem Senátu. |
(3) | Soudcem Ústavního soudu může být jmenován bezúhonný občan, který je volitelný do Senátu, má vysokoškolské právnické vzdělání a byl nejméně deset let činný v právnickém povolání. |
Čl. 85
[Slib]
(1) | Složením slibu do rukou prezidenta republiky se soudce Ústavního soudu ujímá své funkce. |
(2) | Slib soudce Ústavního soudu zní: „Slibuji na svou čest a svědomí, že budu chránit neporušitelnost přirozených práv člověka a práv občana, řídit se ústavními zákony a rozhodovat podle svého nejlepšího přesvědčení nezávisle a nestranně.“. |
(3) | Odmítne-li soudce složit slib nebo složí-li slib s výhradou, hledí se na něho, jako by nebyl jmenován. |
Čl. 86
[Nepřípustnost stíhání]
(1) | Soudce Ústavního soudu nelze trestně stíhat bez souhlasu Senátu. Odepře-li Senát souhlas, je trestní stíhání po dobu trvání funkce soudce Ústavního soudu vyloučeno. |
(2) | Soudce Ústavního soudu lze zadržet jen, byl-li dopaden při spáchání trestného činu, anebo bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned oznámit předsedovi Senátu. Nedá-li předseda Senátu do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své první následující schůzi Senát rozhodne o přípustnosti trestního stíhání s konečnou platností. |
(3) | Soudce Ústavního soudu má právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s výkonem své funkce, a to i poté, kdy přestal být soudcem Ústavního soudu. |
Čl. 87
[Věcná působnost]
(1) | Ústavní soud rozhoduje
| ||||||||||||||||||||||
(2) | Ústavní soud dále rozhoduje o souladu mezinárodní smlouvy podle čl. 10a a čl. 49 s ústavním pořádkem, a to před její ratifikací. Do rozhodnutí Ústavního soudu nemůže být smlouva ratifikována. | ||||||||||||||||||||||
(3) | Zákon může stanovit, že namísto Ústavního soudu rozhoduje Nejvyšší správní soud
|
Čl. 88
[Oprávnění k návrhu]
(1) | Zákon stanoví, kdo a za jakých podmínek je oprávněn podat návrh na zahájení řízení a další pravidla o řízení před Ústavním soudem. |
(2) | Soudci Ústavního soudu jsou při svém rozhodování vázáni pouze ústavním pořádkem a zákonem podle odstavce 1. |
Čl. 89
[Vykonatelnost rozhodnutí]
(1) | Rozhodnutí Ústavního soudu je vykonatelné, jakmile bylo vyhlášeno způsobem stanoveným zákonem, pokud Ústavní soud o jeho vykonatelnosti nerozhodl jinak. |
(2) | Vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu jsou závazná pro všechny orgány i osoby. |
(3) | Rozhodnutí Ústavního soudu, kterým byl podle čl. 87 odst. 2 vysloven nesoulad mezinárodní smlouvy s ústavním pořádkem, brání ratifikaci smlouvy do doby, než bude nesoulad odstraněn. |
Čl. 90
[Poslání soudů]
Soudy jsou povolány především k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu právům. Jen soud rozhoduje o vině a trestu za trestné činy.
Čl. 91
[Soustava soudů]
(1) | Soustavu soudů tvoří Nejvyšší soud, Nejvyšší správní soud, vrchní, krajské a okresní soudy. Zákon může stanovit jejich jiné označení. |
(2) | Působnost a organizaci soudů stanoví zákon. |
Čl. 92
[Nejvyšší soud]
Nejvyšší soud je vrcholným soudním orgánem ve věcech patřících do pravomoci soudů s výjimkou záležitostí, o nichž rozhoduje Ústavní soud nebo Nejvyšší správní soud.
Čl. 93
[Jmenování soudců]
(1) | Soudce je jmenován do funkce prezidentem republiky bez časového omezení. Své funkce se ujímá složením slibu. |
(2) | Soudcem může být jmenován bezúhonný občan, který má vysokoškolské právnické vzdělání. Další předpoklady a postup stanoví zákon. |
Čl. 94
[Složení soudu]
(1) | Zákon stanoví případy, kdy soudci rozhodují v senátu a jaké je jeho složení. V ostatních případech rozhodují jako samosoudci. |
(2) | Zákon může stanovit, ve kterých věcech a jakým způsobem se na rozhodování soudů podílejí vedle soudců i další občané. |
Čl. 95
[Vázanost zákonem]
(1) | Soudce je při rozhodování vázán zákonem a mezinárodní smlouvou, která je součástí právního řádu; je oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem nebo s takovou mezinárodní smlouvou. |
(2) | Dojde-li soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu. |
Čl. 96
[Rovnost, ústnost, veřejnost]
(1) | Všichni účastníci řízení mají před soudem rovná práva. |
(2) | Jednání před soudem je ústní a veřejné; výjimky stanoví zákon. Rozsudek se vyhlašuje vždy veřejně. |
Hlava pátá
Nejvyšší kontrolní úřad (čl. 97)
Čl. 97
[Úkoly]
(1) | Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán. Vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. |
(2) | Prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké sněmovny. |
(3) | Postavení, působnost, organizační strukturu a další podrobnosti stanoví zákon. |
Hlava šestá
Česká národní banka (čl. 98)
Čl. 98
[Úkoly]
(1) | Česká národní banka je ústřední bankou státu. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu; do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona. |
(2) | Postavení, působnost a další podrobnosti stanoví zákon. |
Hlava sedmá
Územní samospráva (čl. 99-105)
Čl. 99
[Členění na ÚZC]
Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky.
Čl. 100
[Právo na samosprávu]
(1) | Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. |
(2) | Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. |
(3) | Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem. |
Čl. 101
[Zastupitelstvo]
(1) | Obec je samostatně spravována zastupitelstvem. |
(2) | Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. |
(3) | Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. |
(4) | Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. |
Čl. 102
[Volba zastupitelstva]
(1) | Členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. |
(2) | Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví, za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období. |
Čl. 103
zrušen
Čl. 104
[Působnost zastupitelstva]
(1) | Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. |
(2) | Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. |
(3) | Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. |
Čl. 105
[Výkon státní správy]
Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon.
Hlava osmá
Přechodná a závěrečná ustanovení (čl. 106-113)
Čl. 106
[Funkce Parlamentu do zvolení Senátu]
(1) | Dnem účinnosti této Ústavy se Česká národní rada stává Poslaneckou sněmovnou, jejíž volební období skončí dnem 6. června 1996. |
(2) | Do doby zvolení Senátu podle Ústavy vykonává funkce Senátu Prozatímní Senát. Prozatímní Senát se ustaví způsobem, který stanoví ústavní zákon. Do nabytí účinnosti tohoto zákona vykonává funkce Senátu Poslanecká sněmovna. |
(3) | Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit, dokud vykonává funkci Senátu podle odstavce 2. |
(4) | Do přijetí zákonů o jednacím řádu komor se postupuje v jednotlivých komorách podle jednacího řádu České národní rady. |
Čl. 107
[První volby do Senátu]
(1) | Zákon o volbách do Senátu stanoví, jakým způsobem se při prvních volbách do Senátu určí třetina senátorů, jejichž volební období bude dvouleté, a třetina senátorů, jejichž volební období bude čtyřleté. |
(2) | Zasedání Senátu svolá prezident republiky tak, aby bylo zahájeno nejpozději třicátý den po dni voleb; neučiní-li tak, sejde se Senát třicátý den po dni voleb. |
Čl. 108
[Kontinuita vlády]
Vláda České republiky jmenovaná po volbách v roce 1992 a vykonávající svou funkci ke dni účinnosti Ústavy se považuje za vládu jmenovanou podle této Ústavy.
Čl. 109
[Prokuratura ČR]
Do doby zřízení státního zastupitelství vykonává jeho funkce prokuratura České republiky.
Čl. 110
[Vojenské soudy]
Do 31. prosince 1993 tvoří soustavu soudů též vojenské soudy.
Čl. 111
[Soudci]
Soudci všech soudů České republiky vykonávající funkci soudce ke dni nabytí účinnosti této Ústavy se považují za soudce jmenované podle Ústavy České republiky.
Čl. 112
[Ústavní pořádek]
(1) | Ústavní pořádek České republiky tvoří tato Ústava, Listina základních práv a svobod, ústavní zákony přijaté podle této Ústavy a ústavní zákony Národního shromáždění Československé republiky, Federálního shromáždění Československé socialistické republiky a České národní rady upravující státní hranice České republiky a ústavní zákony České národní rady přijaté po 6. červnu 1992. |
(2) | Zrušují se dosavadní Ústava, ústavní zákon o československé federaci, ústavní zákony, které je měnily a doplňovaly, a ústavní zákon České národní rady č. 67/1990 Sb., o státních symbolech České republiky. |
(3) | Ostatní ústavní zákony platné na území České republiky ke dni účinnosti této Ústavy mají sílu zákona. |
Čl. 113
[Účinnost]
Tato Ústava nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.
Uhde v. r.
Klaus v. r.