Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

249/2024 Sb. znění účinné od 1. 9. 2024

249

 

VYHLÁŠKA

ze dne 20. srpna 2024,

kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 20 odst. 8, § 28 odst. 6, § 5671 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 49/2009 Sb., zákona č. 472/2011 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb.:

ČÁST PRVNÍ

Změna vyhlášky o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři (čl. 1)

Čl. I

Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění vyhlášky č. 374/2006 Sb., vyhlášky č. 400/2009 Sb., vyhlášky č. 197/2016 Sb., vyhlášky č. 145/2018 Sb., vyhlášky č. 200/2021 Sb., vyhlášky č. 126/2022 Sb., vyhlášky č. 250/2022 Sb. a vyhlášky č. 266/2023 Sb., se mění takto:

1.

V § 6b odst. 2 se číslo „24“ nahrazuje číslem „36“.

 

2.

V § 6d odst. 1 větě první se číslo „20“ nahrazuje číslem „30“.

ČÁST DRUHÁ

Změna vyhlášky o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (čl. 2-3)

Čl. II

Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb., vyhlášky č. 256/2012 Sb., vyhlášky č. 197/2016 Sb., vyhlášky č. 243/2017 Sb., vyhlášky č. 140/2018 Sb., vyhlášky č. 196/2019 Sb., vyhlášky č. 271/2021 Sb., vyhlášky č. 250/2022 Sb., vyhlášky č. 435/2022 Sb. a vyhlášky č. 237/2023 Sb., se mění takto:

1.

V § 5 odstavec 2 zní:

(2)

Do 1 třídy lze zařadit žáky z více než 1 ročníku daného stupně. Do 1 třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně.“.

 

2.

V § 8 větě třetí se slova „prvního stupně školy“ zrušují.

 

3.

Za § 9 se vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:

§ 9a

Zařazování cizinců do ročníku

 

Cizinec se zařazuje do příslušného ročníku podle věku. Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.“.

 

4.

V § 10 odst. 1 se věta poslední nahrazuje větou „Na seznam určených škol může být zařazena pouze škola tvořená třídami prvního a druhého stupně, není-li dále stanoveno jinak.“.

 

5.

V § 10 odstavec 5 zní:

(5)

Krajský úřad zařadí školu na seznam určených škol na její žádost od 1. září nebo od pozdějšího dne v průběhu školního roku, pokud je žákem školy alespoň 5 žáků podle § 11 odst. 1. Tato škola nemá povinnost zajišťovat jazykovou přípravu pro žáky z jiných škol. Postupem podle tohoto odstavce může být určena i škola tvořená pouze třídami prvního stupně.“.

 

6.

V § 10 odst. 7 se za slovo „způsobem,“ vkládají slova „zda se jedná o určenou školu podle odstavce 1 nebo 5,“.

 

7.

V § 11 odst. 1 se číslo „12“ nahrazuje číslem „24“.

 

8.

V § 11a odstavce 3 až 5 znějí:

(3)

Ředitel určené školy zřizuje zvlášť skupinu pro žáky, kteří se jazykové přípravy účastní osobně (dále jen „prezenční skupina“), a skupinu pro žáky, kteří se jazykové přípravy účastní distančním způsobem (dále jen „distanční skupina“), není-li dále stanoveno jinak. Prezenční i distanční skupinu pro jazykovou přípravu ředitel určené školy zřídí zvlášť pro žáky prvního a druhého stupně, pokud má každá tato skupina alespoň 2 žáky.

(4)

Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně vznikne při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 8 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 8 žáků podle § 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky prvního stupně zařazeno 8 žáků podle § 11 odst. 1.

(5)

Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně vznikne při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky druhého stupně zařazeno 10 žáků podle § 11 odst. 1.“.

 

9.

V § 11a se doplňují odstavce 6 až 9, které znějí:

(6)

Distanční skupina pro jazykovou přípravu vznikne při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první distanční skupiny pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst. 1. Další distanční skupinu pro jazykovou přípravu lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny zařazeno 5 žáků podle § 11 odst. 1.

(7)

Ředitel určené školy může zřídit smíšenou skupinu pro jazykovou přípravu pro žáky prvního a druhého stupně, pokud zřízení oddělených skupin není možné z personálních důvodů nebo pro nedostatek žadatelů o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu. Na smíšenou skupinu se vztahuje odstavec 4 obdobně.

(8)

Skupina zanikne, pokud nejsou splněny podmínky pro její vznik, s výjimkou situace, kdy je ve škole pouze jedna skupina, ve které zůstane 1 žák.

(9)

Ředitel určené školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory žáka zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky než žáky podle § 11 odst. 1, a to i do vyššího počtu, než stanoví odstavce 4 až 6, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy žáků podle § 11 odst. 1.“.

 

10.

V § 11b odst. 1 se číslo „200“ nahrazuje číslem „400“ a číslo „10“ se nahrazuje číslem „20“.

 

11.

Za § 11b se vkládá nový § 11c, který včetně nadpisu zní:

§ 11c

Jazyková příprava v přípravných třídách

 

(1)

Nárok na jazykovou podporu ve skupinách pro jazykovou přípravu podle § 11a mají i děti cizinci v přípravných třídách.

(2)

Na jazykovou přípravu v přípravných třídách se vztahují § 10 až 11b, není-li dále stanoveno jinak.

(3)

Děti v přípravných třídách se nezapočítávají do počtu ani podílu rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 1. Děti v přípravných třídách se započítávají do počtu rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 5.

(4)

Dítě v přípravné třídě může být zařazeno pouze do prezenční skupiny.“.

 

12.

V § 15 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

(3)

Za slovní hodnocení se považuje i hodnocení kriteriální, kdy je žák z chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů hodnocen na základě posouzení míry naplnění předem stanovených kritérií. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení.“.

Dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 4 až 7.

 

13.

V § 15 odst. 5 se číslo „3“ nahrazuje číslem „4“.

 

14.

V § 15 odst. 7 se číslo „4“ nahrazuje číslem „5“.

 

15.

V § 18 odst. 8 a § 18a odst. 6 se slova „po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku“ nahrazují slovy „podle věku“ a na konci odstavce se doplňuje věta „Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.“.

 

16.

V § 18e odst. 4 se slova „po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku“ nahrazují slovy „podle věku“ a za větu první se vkládá věta „Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.“.

 

17.

V § 24 odst. 1 se za číslo „8“ vkládají slova „ , 9a až 11c“.

 

18.

V § 24 odst. 3 se za text „§ 6,“ vkládá text „11c,“.

Čl. III

Přechodné ustanovení

Ve školním roce 2024/25 má nárok na jazykovou přípravu cizinec, který plní povinnou školní docházku na území České republiky nejvýše 36 měsíců.

ČÁST TŘETÍ

Změna vyhlášky č. 250/2022 Sb. (čl. 4)

Čl. IV

Vyhláška č. 250/2022 Sb., kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 266/2023 Sb., se mění takto:

1.

V čl. I se bod 2 zrušuje.

 

2.

V čl. II se body 2, 8 a 10 zrušují.

 

3.

V čl. III se slova „čl. I bodu 2 a čl. II bodů 2, 4, 6, 8 a 10“ nahrazují slovy „čl. II bodů 4 a 6“.

ČÁST ČTVRTÁ

Účinnost (čl. 5)

Čl. V

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2024.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:

doc. PhDr. Bek, Ph.D., v. r.