249/2024 Sb. znění účinné od 1. 9. 2024
249
VYHLÁŠKA
ze dne 20. srpna 2024,
kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 20 odst. 8, § 28 odst. 6, § 56 a 71 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon ), ve znění zákona č. 383/2005 Sb. , zákona č. 49/2009 Sb. , zákona č. 472/2011 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb. :
ČÁST PRVNÍ Změna vyhlášky o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři (čl. 1)
ČÁST DRUHÁ Změna vyhlášky o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (čl. 2-3)
Čl. II Vyhláška č. 48/2005 Sb. , o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb. , vyhlášky č. 256/2012 Sb. , vyhlášky č. 197/2016 Sb. , vyhlášky č. 243/2017 Sb. , vyhlášky č. 140/2018 Sb. , vyhlášky č. 196/2019 Sb. , vyhlášky č. 271/2021 Sb. , vyhlášky č. 250/2022 Sb. , vyhlášky č. 435/2022 Sb. a vyhlášky č. 237/2023 Sb. , se mění takto:
1. V § 5 odstavec 2 zní:
„(2)
Do 1 třídy lze zařadit žáky z více než 1 ročníku daného stupně. Do 1 třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně. “.
2. V § 8 větě třetí se slova „prvního stupně školy “ zrušují.
3. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:
„ § 9a
Zařazování cizinců do ročníku
Cizinec se zařazuje do příslušného ročníku podle věku. Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže. “.
4. V § 10 odst. 1 se věta poslední nahrazuje větou „Na seznam určených škol může být zařazena pouze škola tvořená třídami prvního a druhého stupně, není-li dále stanoveno jinak. “.
5. V § 10 odstavec 5 zní:
„(5)
Krajský úřad zařadí školu na seznam určených škol na její žádost od 1. září nebo od pozdějšího dne v průběhu školního roku, pokud je žákem školy alespoň 5 žáků podle § 11 odst. 1. Tato škola nemá povinnost zajišťovat jazykovou přípravu pro žáky z jiných škol. Postupem podle tohoto odstavce může být určena i škola tvořená pouze třídami prvního stupně. “.
6. V § 10 odst. 7 se za slovo „způsobem, “ vkládají slova „zda se jedná o určenou školu podle odstavce 1 nebo 5, “.
7. V § 11 odst. 1 se číslo „12 “ nahrazuje číslem „24 “.
8. V § 11a odstavce 3 až 5 znějí:
„(3)
Ředitel určené školy zřizuje zvlášť skupinu pro žáky, kteří se jazykové přípravy účastní osobně (dále jen „prezenční skupina“), a skupinu pro žáky, kteří se jazykové přípravy účastní distančním způsobem (dále jen „distanční skupina“), není-li dále stanoveno jinak. Prezenční i distanční skupinu pro jazykovou přípravu ředitel určené školy zřídí zvlášť pro žáky prvního a druhého stupně, pokud má každá tato skupina alespoň 2 žáky.
(4)
Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně vznikne při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 8 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 8 žáků podle § 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky prvního stupně zařazeno 8 žáků podle § 11 odst. 1.
(5)
Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně vznikne při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky druhého stupně zařazeno 10 žáků podle § 11 odst. 1. “.
9. V § 11a se doplňují odstavce 6 až 9, které znějí:
„(6)
Distanční skupina pro jazykovou přípravu vznikne při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první distanční skupiny pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst. 1. Další distanční skupinu pro jazykovou přípravu lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny zařazeno 5 žáků podle § 11 odst. 1.
(7)
Ředitel určené školy může zřídit smíšenou skupinu pro jazykovou přípravu pro žáky prvního a druhého stupně, pokud zřízení oddělených skupin není možné z personálních důvodů nebo pro nedostatek žadatelů o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu. Na smíšenou skupinu se vztahuje odstavec 4 obdobně.
(8)
Skupina zanikne, pokud nejsou splněny podmínky pro její vznik, s výjimkou situace, kdy je ve škole pouze jedna skupina, ve které zůstane 1 žák.
(9)
Ředitel určené školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory žáka zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky než žáky podle § 11 odst. 1, a to i do vyššího počtu, než stanoví odstavce 4 až 6, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy žáků podle § 11 odst. 1. “.
10. V § 11b odst. 1 se číslo „200 “ nahrazuje číslem „400 “ a číslo „10 “ se nahrazuje číslem „20 “.
11. Za § 11b se vkládá nový § 11c, který včetně nadpisu zní:
„§ 11c
Jazyková příprava v přípravných třídách
(1)
Nárok na jazykovou podporu ve skupinách pro jazykovou přípravu podle § 11a mají i děti cizinci v přípravných třídách.
(2)
Na jazykovou přípravu v přípravných třídách se vztahují § 10 až 11b, není-li dále stanoveno jinak.
(3)
Děti v přípravných třídách se nezapočítávají do počtu ani podílu rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 1. Děti v přípravných třídách se započítávají do počtu rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 5.
(4)
Dítě v přípravné třídě může být zařazeno pouze do prezenční skupiny. “.
12. V § 15 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
„(3)
Za slovní hodnocení se považuje i hodnocení kriteriální, kdy je žák z chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů hodnocen na základě posouzení míry naplnění předem stanovených kritérií. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení. “.
Dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 4 až 7.
13. V § 15 odst. 5 se číslo „3 “ nahrazuje číslem „4 “.
14. V § 15 odst. 7 se číslo „4 “ nahrazuje číslem „5 “.
15. V § 18 odst. 8 a § 18a odst. 6 se slova „po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku “ nahrazují slovy „podle věku “ a na konci odstavce se doplňuje věta „Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže. “.
16. V § 18e odst. 4 se slova „po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku “ nahrazují slovy „podle věku “ a za větu první se vkládá věta „Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže. “.
17. V § 24 odst. 1 se za číslo „8 “ vkládají slova „ , 9a až 11c “.
18. V § 24 odst. 3 se za text „§ 6, “ vkládá text „11c, “.
Čl. III Přechodné ustanovení Ve školním roce 2024/25 má nárok na jazykovou přípravu cizinec, který plní povinnou školní docházku na území České republiky nejvýše 36 měsíců.
Čl. IV Vyhláška č. 250/2022 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb. , o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb. , o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 266/2023 Sb. , se mění takto:
1. V čl. I se bod 2 zrušuje.
2. V čl. II se body 2, 8 a 10 zrušují.
3. V čl. III se slova „čl. I bodu 2 a čl. II bodů 2, 4, 6, 8 a 10 “ nahrazují slovy „čl. II bodů 4 a 6 “.
ČÁST ČTVRTÁ Účinnost (čl. 5)
Čl. V Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2024.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
doc. PhDr. Bek , Ph.D., v. r.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck