1 Zhodnocení platného právního stavu
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti mužů a žen.
1.1 Podpora nízkoemisní mobility v zákoně o daních z příjmů
Stávající právní úprava zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“) nerozlišuje v souvislosti s bezplatným poskytováním služebních motorových vozidel zaměstnavatelem zaměstnanci pro soukromé i služební účely, zda se jedná o motorová vozidla nízkoemisního charakteru či nikoli a stanoví pro všechna motorová vozidla stejný režim.
Podle současného znění právní úpravy zákona o daních z příjmů obsažené v § 6 odst. 6 tohoto zákona se při bezplatném poskytnutí služebního vozidla zaměstnavatele zaměstnanci, ke služebním i k soukromým účelům, určí výše příjmu ze závislé činnosti zaměstnance procentuální částkou ze vstupní ceny vozidla, popř. z nejvyšší vstupní ceny, má-li zaměstnanec v kalendářním měsíci poskytnuto více motorových vozidel po sobě, či z úhrnu vstupních cen vozidel, má-li jich zaměstnanec poskytnuto současně více v kalendářním měsíci. Procentuální sazba je v současné době nastavena pro všechny typy motorových vozidel ve stejné výši, což znamená, že se uplatní stejná sazba ve výši 1 % ze vstupní ceny, jak pro motorová vozidla využívající jako pohonnou hmotu motorovou naftu či motorový benzin, tak pro nízkoemisní motorová vozidla, využívající jako pohonnou hmotu elektřinu (popř. její kombinaci s jinou pohonnou hmotou), nebo zemní plyny.
S podporou nízkoemisní mobility dále souvisí délka období, po které je nutné odpisovat příslušenství nezbytné pro rozvoj elektromobily, tzn. stroje nebo zařízení sloužící k dobíjení vozidla, které má elektrický pohon nebo pohon kombinující spalovací motor a elektromotor. Tato zařízení, jedná-li se o samostatné movité věci, jsou v současné době zařazena v odpisové skupině č. 3, pro kterou je stanovena minimální doba odpisování 10 let.
1.2 K novele zákona o dani silniční
Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani silniční“). Zákon o dani silniční mimo jiné zapracovává pravidla obsažená ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES, ze dne 17. června 1999, o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, ve znění pozdějších novelizací (dále jen „směrnice Euroviněta“, blíže viz část 5). V rámci daně silniční se uplatňuje řada motivačních opatření přispívajících k obnově vozového parku či k pořizování vozidel, jejichž provozování je šetrnější k životnímu prostředí. Tato daň je jedním ze zdrojů příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury.
1.2.1 Konstrukční prvky daně silniční
1.1. Subjekt daně
Obecně platí, že poplatníkem daně silniční je ten, kdo je zapsán v technickém průkazu vozidla jako provozovatel vozidla. Provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba, srov. § 2 odst. 15 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“).
V případě, že osoba, která je zapsána v technickém průkazu jako provozovatel, zemřela, zanikla nebo byla zrušena, je poplatníkem této daně ten, kdo vozidlo užívá.
Poplatníkem daně je rovněž zaměstnavatel, pokud vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla, a to za podmínky, že daňová povinnost nevznikla již samotnému provozovateli vozidla.
V případě osob se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí, které provozují vozidla podléhající zdanění v České republice, je poplatníkem daně silniční organizační složka těchto osob. Pro účely daně silniční se za organizační složku osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí považuje také stálá provozovna podle právních předpisů upravujících daně z příjmů. Poplatníkem daně silniční je i osoba, která používá vozidlo registrované a určené jako mobilizační rezerva nebo pohotovostní zásoba.
Je-li u téhož vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně.
1.2. Předmět daně
Předmětem daně silniční jsou motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen „vozidla“) za předpokladu, že jsou v České republice registrovaná, provozovaná a používaná poplatníkem daně z příjmů právnických osob (s výjimkou používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů), nebo používaná poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých plynou příjmy ze samostatné činnosti ve smyslu § 7 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“). Jde o tři kumulativně stanovené podmínky, které v případě, že vozidlo podléhá zdanění daní silniční, musí být splněny současně. Při absenci splnění kterékoliv z nich tak není zcela naplněn předmět daně silniční a takové vozidlo pak dani silniční v České republice nepodléhá.
Výjimku tvoří nákladní automobily s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrované v České republice a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaná v České republice, která jsou vždy předmětem daně.
V případě veřejně prospěšných poplatníků daně z příjmů právnických osob se vychází z jejich vymezení podle § 17a zákona o daních z příjmů s tím, že toto vymezení je rozšířeno o Českou televizi, Český rozhlas, Českou tiskovou kancelář a zdravotní pojišťovnu. Tito poplatníci podléhají zdanění daní silniční vozidla za předpokladu naplnění třech kumulativních podmínek, tj. že se jedná o vozidlo registrované v České republice, provozované v České republice a veřejně prospěšný poplatník předmětné vozidlo používá k činnosti, z níž příjmy jsou předmětem daně z příjmů podle § 18a zákona o daních z příjmů.
Vozidla vyřazená z provozu dani silniční nepodléhají.
Zákon o dani silniční rovněž stanoví i negativní výčet, tj. výslovně některá vozidla vyjímá ze zdanění. Předmětem daně tedy nejsou
• | speciální pásové automobily a ostatní vozidla, jakož i zemědělské a lesnické traktory a jejich přípojná vozidla a další zvláštní vozidla a |
• | vozidla, kterým byla přidělena zvláštní registrační značka. |
1.3. Osvobození od daně
Zákon o dani silniční stanoví taxativní výčet vozidel, která jsou za předpokladu naplnění všech zákonných podmínek od silniční daně osvobozena. Zákonná úprava kombinuje různé předpoklady pro uplatnění osvobození, např. osobu provozovatele vozidla, účel užívání vozidla, či specifické vybavení vozidla aj.
Obecně platí, že nárok na osvobození od daně silniční lze uplatnit pouze za celý kalendářní měsíc, resp. kalendářní měsíce, v jejichž celém průběhu byly všechny zákonem stanovené podmínky pro uplatnění osvobození splněny. V případě, že podmínky pro uplatnění nároku na osvobození dané vozidlo splňuje pouze po část kalendářního měsíce, nelze nárok na osvobození od daně uplatnit.
Od daně silniční jsou osvobozeny například
• | motocykly a jejich přípojná vozidla, |
• | vozidla zabezpečující linkovou osobní vnitrostátní přepravu za předpokladu, že ujedou pro tento účel více než 80 % kilometrů z celkového počtu kilometrů jimi ujetých ve zdaňovacím období, |
• | za stanovených podmínek vozidla provozovaná ozbrojenými silami, vozidla civilní obrany, vozidla bezpečnostních sborů, obecní policie, sboru dobrovolných hasičů, vozidla poskytovatele zdravotních služeb, vozidla důlní a horské záchranné služby a poruchové služby plynárenských a energetických zařízení. |
1.4. Základ daně
Základem daně silniční je u
• | osobních automobilů zdvihový objem motoru v cm3, |
• | návěsů součet největších povolených hmotností na nápravy v tunách a počet nápravu, |
• | ostatních vozidel největší povolená hmotnost v tunách a počet náprav. |
Pro určení základu daně jsou vždy rozhodující údaje zapsané v technickém průkazu vozidla.
1.5. Sazba daně
Koncepce základní sazby daně silniční je založena na roční sazbě daně. Jedinou výjimkou je ve specifickém případě možnost využití denní sazby daně.
V případě osobních automobilů se sazba daně pohybuje v rozmezí 1 200 až 4 200 Kč. V případě ostatních vozidel se sazba daně pohybuje v závislosti na základu daně od 1 800 Kč (u vozidel s jednou nápravou s největší povolenou hmotností do 1 tuny) až do 37 800 Kč (u vozidel s třemi nápravami s největší povolenou hmotností nad 36 tun).
Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla.
U vozidel používaných pro činnosti výrobní povahy v rostlinné výrobě, je-li poplatníkem daně osoba provozující zemědělskou výrobu, se roční sazba daně snižuje o 25 %. Toto snížení nelze uplatnit u osobních automobilů.
V souvislosti s datem registrace vozidla (bez ohledu na druh či kategorii vozidla) se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Příslušná výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, resp. data první registrace vozidla a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců. Nárok na příslušné snížení sazby daně vzniká počínaje kalendářním měsícem prvé registrace vozidla a končí u téhož vozidla nejpozději po 108 kalendářních měsících. Při změně provozovatele vozidla s nárokem na snížení sazby daně lze u nového provozovatele uplatnit příslušné snížení sazby daně nejdříve v kalendářním měsíci zápisu změny provozovatele v technickém průkazu. Snížení roční sazby daně se uplatňuje u každého vozidla samostatně podle údajů uvedených v technických průkazech vozidel.
Bez ohledu na datum první registrace vozidla se snižuje roční sazba daně o 100 % u nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun, a o 48 % u uvedených vozidel s největší povolenou hmotností 12 a více tun, pokud
a) | jsou tato vozidla používána veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob pouze k činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně z příjmů, |
b) | jsou tato vozidla používána fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti (§ 7 zákona o daních z příjmů), nebo |
c) | jde o výcviková vozidla podle právního předpisu upravujícího získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel (zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění pozdějších předpisů), která nejsou používána k činnosti, z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob, nebo plynou příjmy ze samostatné činnosti ve smyslu § 7 zákona o daních z příjmů. |
U vozidel poprvé registrovaných v České republice nebo v zahraničí do 31. prosince 1989 se roční sazba daně zvyšuje o 25 %.
Pro některé případy zákon o dani silniční stanoví zákaz kombinovat nároky na snížení, resp. zvýšení roční sazby daně.
Denní sazbu lze využít v případech, kdy je poplatníkem daně zaměstnavatel, který vyplácí zaměstnanci za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla cestovní náhrady. Denní sazba daně činí 25 Kč. Postup při placení záloh (denní sazbou nebo poměrnou částí roční daňové sazby) nelze u téhož osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla v průběhu zdaňovacího období měnit. Zvolený postup při placení záloh lze změnit při výpočtu daně v daňovém přiznání, přitom nelze kombinovat u téhož osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla roční a denní sazbu.
1.6. Sleva na dani
Zákon o dani silniční stanoví podmínky a pravidla pro poskytnutí slevy na dani silniční u vozidel, která jsou používána v tzv. kombinované dopravě. Principem kombinované dopravy je uskutečňovat dopravu v určité přepravní jednotce nebo silničním vozidle. Jako přepravní jednotku zákon o dani silniční uvádí velký kontejner, výměnnou nástavbu či odvalovací kontejner. V tomto ohledu zákon o dani silniční připouští vedle přepravní jednotky použití také nákladního automobilu, přívěsu, návěsu s tahačem nebo návěsu bez tahače. Dalším významným předpokladem je skutečnost, že při překládce nákladu, kdy dochází ke změně používaného druhu dopravy, se manipuluje pouze s přepravní jednotkou či s vozidlem, v němž je náklad uložen. K přímé manipulaci se zbožím zde nesmí docházet. Pro kombinovanou dopravu charakteristicky platí, že v případě překládky dopravovaného nákladu se překládá pouze nákladová jednotka kombinované dopravy, nikoliv samotné zboží.
Kromě výše zmíněných podmínek zákon o dani silniční stanoví i další podmínky, jež je třeba splnit, např. naplnění minimální vzdálenosti, při které je doprava uskutečněna po železnici či vnitrozemské vodní cestě.
Vlastní výše poskytované slevy na dani u vozidel používaných v kombinované dopravě se odvíjí od příslušného počtu uskutečněných jízd v kombinované dopravě v příslušném zdaňovacím období. Výše slevy může poté činit 90 %, 75%, 50 % či 25 % daně. Slevu na dani silniční ve výši 100 % lze uplatnit u vozidel používaných výlučně k přepravě v počátečním nebo konečném úseku kombinované dopravy.
1.7. Výpočet daně
V případě, že daňová povinnost u vozidla trvá celé zdaňovací období, určí se daň silniční v závislosti na základu daně, popř. se upraví o příslušné snížení či zvýšení roční sazby.
U vozidel, u nichž daňová povinnost vznikne, nebo zanikne v průběhu zdaňovacího období, se daň vypočte jako součin jedné dvanáctiny roční sazby daně (popř. upravené o příslušné snížení či zvýšení roční sazby daně) a počtu kalendářních měsíců, ve kterém u vozidla trvala, vznikla nebo zanikla daňová povinnost ve zdaňovacím období.
V případech, kdy je poplatníkem daně zaměstnavatel, který zvolí denní sazbu daně, se daň silniční určí jako součin denní sazby daně a počtu příslušných dní.
1.8. Zdaňovací období
Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok.
1.9. Rozpočtové určení daně
Výnos daně silniční je příjmem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
1.2.2 Správa daně silniční
Správa daně silniční se řídí zákonem o dani silniční a podpůrně zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád).
Správcem daně silniční jsou orgány Finanční správy České republiky. Ty jsou tvořeny v prvním stupni finančními úřady.
Nový poplatník daně je povinen podat přihlášku k registraci k dani silniční ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy.
Zálohy silniční daně se standardně platí čtyřikrát ročně. Za každý kalendářní měsíc, ve kterém vznikla, trvala nebo zanikla daňová povinnost, se platí jedna dvanáctina roční sazby daně (příp. upravené o příslušné zvýšení nebo snížení roční sazby daně) za každý kalendářní měsíc, ve kterém vozidlo v rozhodném období podléhalo dani silniční. V odůvodněných případech může správce daně stanovit zálohy na daň silniční nižší, popř. povolí výjimku z povinnosti daň zálohovat, a to i za celé zdaňovací období (§ 174 daňového řádu).
Zálohy se platí za čtvrtletí (resp. poslední dva kalendářní měsíce) předcházející kalendářnímu měsíci, na který připadá splatnost zálohy, a to:
• | 15. dubna za I. čtvrtletí (leden, únor, březen) |
• | 15. července za II. čtvrtletí (duben, květen, červen) |
• | 15. října za III. čtvrtletí (červenec, srpen, září) |
• | 15. prosince za předcházející dva měsíce (říjen, listopad). |
Daňové přiznání k dani silniční se podává nejpozději do 31. ledna kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období. Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den.
Daňové přiznání nemají povinnost podat ti poplatníci, kteří jsou provozovateli vozidla se sníženou sazbou o 100 %, avšak pouze za podmínky, že dani nepodléhají další vozidla těchto poplatníků.
Daň silniční je splatná v poslední den lhůty pro podání daňového přiznání, přičemž částky zaplacené na zálohách na daň se započítávají na úhradu daně.
1.3 Ke zrušení povinného přimíchávání biopaliv
Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně ovzduší“), stanoví v § 19 až 20 povinnosti dodavatelům pohonných hmot, v § 21 dále s nimi spojená kritéria udržitelnosti biopaliv.
Podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší je v současné době dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty povinen zajistit minimální podíl biopaliv v pohonných hmotách za kalendářní rok, a to ve výši 6 % biosložky v motorové naftě a 4,1 % biosložky v motorovém benzinu. Povinnost může dodavatel plnit klasickými biopalivy, biopalivy vyrobenými z použitého kuchyňského oleje nebo pokročilými biopalivy (biopaliva z odpadů nebo nepotravinářské biomasy, např. řasy, sláma, čistírenské kaly atd.).
Podle § 19a odst. 1 zákona o ochraně ovzduší je dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty povinen zajistit minimální podíl biopaliv v pohonných hmotách za kalendářní čtvrtletí, a to ve výši 4,2 % biosložky v motorové naftě a 2,9 % biosložky v motorovém benzinu.
Dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty je podle § 19 odst. 8, resp. podle § 19b odst. 1 zákona o ochraně ovzduší povinen celním úřadům zasílat hlášení o splnění těchto povinností. V případě, že výše uvedené povinnosti nesplní, uloží mu celní úřad pokutu ve výši 40 Kč za litr nedodaného biopaliva.
Vedle této povinnosti je dále dodavatel pohonné hmoty podle § 20 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší povinen plnit stanovený cíl ve snížení emisí skleníkových plynů z pohonných hmot, a to o 6 % ve srovnání s referenční hodnotou pro fosilní pohonnou hmotu. Tento cíl může splnit klasickými biopalivy, biopalivy vyrobenými z použitého kuchyňského oleje nebo pokročilými biopalivy. Dále pak zkapalněným ropným plynem (LPG), respektive bioLPG, zemním plynem (CNG), respektive biometanem neboli bioCNG, elektřinou dodanou do silničních vozidel, recyklovanými palivy, obnovitelnými palivy nebiologického původu (obnovitelný vodík či syntetická paliva vyrobená z obnovitelného vodíku). Zákon umožňuje, aby dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty sám výše uvedená „alternativní“ paliva dodal (§ 20 odst. 2), nebo se sdružil s osobou, která tato „alternativní“ paliva dodala (§ 20a odst. 1). Dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty může část emisního cíle splnit i tzv. snížením emisí z těžby ropy či zemního plynu. V případě, že výše uvedenou povinnost dodavatel nesplní, dopouští se přestupku, k jehož projednání je příslušný celní úřad. Ten může uložit pokutu, jejíž výše se vypočítá jako součin množství emisí CO2, o které nebylo sníženo, a částky 10 Kč.
1.4 K odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje
Podle současného znění § 41 odst. 16 zákona o ochraně ovzduší je provozovatel spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW včetně, který slouží jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění a který není navržen rovněž pro přímé vytápění místa instalace povinen provozovat zdroj v souladu s požadavky uvedenými v § 17 odst. 1 písm. g) a příloze č. 11 zákona o ochraně ovzduší nejpozději do 10 let od nabytí účinnosti zákona. Jelikož zákon, jímž byla zavedena zmíněná povinnost, nabyl účinnosti dne 1. 9. 2012, je nutné předmětnou povinnost splnit nejpozději k 31. 8. 2022.
2 Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů nezakládá navrhovaná právní úprava s ohledem na svůj věcný charakter žádné rozdíly.
2.1 Podpora nízkoemisní mobility v zákoně o daních z příjmů
Stávající právní úprava zákona o daních z příjmů nerozlišuje v souvislosti s bezplatným poskytnutím služebních motorových vozidel zaměstnanci pro soukromé i služební účely, zda se jedná o motorová vozidla nízkoemisního charakteru či nikoli. Stanoví pro všechna motorová vozidla stejný režim a nezohledňuje tak potřebu reagovat na aktuální situaci i dlouhodobé trendy vyžadující zvýšenou podporu nízkoemisní mobility, jejíž provozování přispívá ke snižování emisí skleníkových plynů, je šetrnější k životnímu prostředí a nevyžaduje (případně redukuje potřebu) využívání pohonných hmot v podobě motorové nafty či motorového benzinu.
Navrhovanou úpravou zákona o daních z příjmů proto dochází ke stanovení odlišného režimu v případech souvisejících s poskytováním nízkoemisních motorových vozidel zaměstnavatelem zaměstnanci ke služebním i soukromým účelům, ve prospěch nízkoemisní mobility. Jednak při bezplatném poskytnutí motorového vozidla zaměstnavatele zaměstnanci k používání ke služebním i soukromým účelům, dochází ke snížení procentuální částky vstupní ceny z 1 % na 0,5 %, ze které se stanoví výše příjmu ze závislé činnosti, který zaměstnanci v souvislosti s tímto poskytnutím plyne v případě, že je poskytnuto nízkoemisní motorové vozidlo (např. elektromobil či vozidlo kombinující spalovací motor a elektromotor). Z důvodu, že se jedná o podporu nízkoemisní mobility, tak zde užívaný pojem nízkoemisní motorové vozidlo vychází z projednávaného zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících, který tento pojem definuje (jedná se o sněmovní tisk č. 160).
Dále dochází k přeřazení zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů z odpisové skupiny č. 3 do odpisové skupiny č. 2, čímž se zkrátí minimální doba odpisování uvedených zařízení, jsou-li považována za samostatné movité věci, což umožní rychlejší uplatnění nákladů na pořízení těchto zařízení jako daňových výdajů. Navrhované zrychlení odpisování těchto zařízení je však pouze dočasným preferenčním režimem do doby, než bude v zákoně o daních z příjmů komplexně rekodifikována oblast daňového zacházení s majetkem, jejímž cílem je mimo jiné zjednodušení odpisování a snížení počtu odpisových skupin.
Přechodná ustanovení k daným opatřením řeší použitelnost těchto změn již pro zdaňovací období roku 2022 v případě příjmů ze závislé činnosti a pro majetek pořízený přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona v případě změny odpisové skupiny.
2.2 K novele zákona o dani silniční
Dochází k výrazné redukci daně silniční. Omezením této daně dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému.
V současné situaci se společnost potýká s mimořádnou událostí, kterou je ruská agrese proti Ukrajině, která vyvolává řadu sekundárních dopadů na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty, zejména výrazné zvýšení cen pohonných hmot. Subjektům působícím v dopravě tak vznikají zvýšené náklady na dopravu, které, pokud by nebyly nijak kompenzovány, by se pravděpodobně promítly do zvýšení cen služeb a zboží.
Změny v předmětu daně silniční a stanovení nových ročních sazeb pro vozidla představuje významnou úsporu zvýšených nákladů na dopravu. Předmětem daně jsou veškerá nákladní vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny, ale dani reálně podléhají pouze vozidla s nenulovou roční výší daně. Ta se uplatní u vozidel určitého počtu náprav až od určité stanovené tonáže celkové hmotnosti (např. u vozidel se dvěma nápravami až od 12 tun), lze předpokládat, že zde budou existovat poplatníci, kteří žádnou daň platit nebudou, a to zejména z toho důvodu, že jsou provozovateli vozidel s největší povolenou hmotností více než 3,5 tuny, ale méně než 12 tun. Většina podnikatelských subjektů, která využívá v podnikání osobní automobily, autobusy či nákladní automobily s nově navrhovanou nulovou sazbou daně, bude nově zproštěna povinnosti platit daň z těchto vozidel i povinnosti podávat daňové přiznání, a tedy i administrativních nákladů spjatých s touto daní.
2.3 Ke zrušení povinného přimíchávání biopaliv
Cílem předkládané novely zákona je odstranění povinnosti zajištění minimálního podílu biopaliv za kalendářní rok a za kalendářní čtvrtletí. Zachována bude pouze povinnost zajištění minimálního snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot. Ke splnění této povinnosti budou moci dodavatelé i nadále využívat přimíchávání biopaliv, nicméně již ne povinně. Budou tak více motivováni k využívání alternativních způsobů plnění emisního cíle, například prostřednictvím LPG/bioLPG, CNG/bioCNG, elektřiny, recyklovaných paliv, obnovitelných paliv nebiologického původu a také tzv. snížení emisí z těžby ropy či zemního plynu. Nicméně je nutno konstatovat, že v současné době je potenciál většiny alternativních způsobů plnění emisního cíle omezený a nelze tak v brzké době očekávat, že by z důvodu zrušení povinného přimíchávání biopaliv do pohonných hmot došlo k odklonu od plnění povinnosti snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot prostřednictvím přimíchávání biopaliv a nahrazení plněním povinnosti alternativními způsoby uvedenými výše. Výraznější snížení objemu přimíchávaných biopaliv lze reálně očekávat až s nástupem používání bioCNG, jakožto náhrady fosilního zemního plynu, k čemuž by mohlo dojít v krátkém časovém horizontu, protože již v současné době se některé bioplynové stanice dovybavují zařízením na čištění bioplynu na kvalitu zemního plynu (CNG). Naopak snížení podílu přimíchávaných biopaliv s nástupem používání vodíku z obnovitelných zdrojů energie či recyklovaných paliv lze očekávat až v delším časovém horizontu, protože technologie výroby těchto paliv jsou teprve ve fázi předkomerčního užívání.
2.4 K odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje
Odkladem povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje dojde k prodloužení termínu pro zákaz provozu spalovacích stacionárních zdrojů na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW včetně, které slouží jako zdroje tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění a které nejsou navrženy rovněž pro přímé vytápění místa instalace a které neplní emisní požadavky uvedené v § 17 odst. 1 písm. g) zákona o ochraně ovzduší, o dva roky pro provozovatele rodinných domů, bytových domů nebo staveb pro rodinnou rekreaci. Navrhuje se tedy, aby se odklad provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje vztahoval pouze na provozovatele, kteří užívají spalovací stacionární zdroje k vytápění stavebních objektů, které mohou být užívány k bydlení.
3 Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
3.1 Podpora nízkoemisní mobility v zákoně o daních z příjmů
Důvodem pro navrhovaná opatření na podporu nízkoemisní mobility v zákoně o daních z příjmů je aktuální situace a dlouhodobé trendy vyžadující zvýšenou podporu nízkoemisní mobility, jejíž provozování přispívá ke snižování emisí skleníkových plynů, je šetrnější k životnímu prostředí a nevyžaduje (případně redukuje potřebu) využívání pohonných hmot v podobě motorové nafty či motorového benzinu. Navrhovaná opatření jsou zejména reakcí na související úpravu zákona o ochraně ovzduší navrhovanou tímto zákonem, kterou se zrušuje povinné přimíchávání biopaliv první generace. Tato úprava zákona o ochraně ovzduší poskytne dodavateli motorového benzinu nebo motorové nafty výrazně větší možnost výběru způsobu dosažení cíle 6% snížení emisí skleníkových plynů. Návrh tudíž nepreferuje některý ze způsobů možného splnění cíle snížení emise skleníkových plynů (prostřednictvím biopaliv) a podporuje tak myšlenku technologické neutrality ve způsobu splnění tohoto cíle.
Návrh v oblasti daní z příjmů je v souladu s tímto cílem, neboť odstraňuje některé potenciální překážky pro využívání alternativních způsobů dosažení cíle 6% snížení emisí skleníkových plynů. V současné době existují značné rozdíly v pořizovacích cenách mezi vozidly nízkoemisními (např. elektromobily, plug-in hybridy) a vozidly s konvenčním pohonem (naftovým nebo benzínovým), přičemž tyto rozdíly jsou u podnikatelských a zaměstnavatelských subjektů kompenzovány poskytováním různých forem dotací za účelem podpory nákupu vozidel šetrných k životnímu prostředí. Ambicí této státní podpory je též transformace vozového parku českých podnikatelů a zaměstnavatelů na nízkoemisní vozidla.
Současná právní úprava zaměstnaneckého benefitu v § 6 odst. 6 zákona o daních z příjmů v podobě bezplatného poskytnutí služebního vozidla zaměstnanci k používání pro služební i soukromé účely danému částečně brání, neboť v důsledku vyšší pořizovací ceny nízkoemisního vozidla způsobuje vyšší daňovou zátěž zaměstnance využívajícího nízkoesmisní vozidla pro služební i soukromé účely oproti situaci, kdy využívá i pro soukromé účely služební vozidlo s konvenčním pohonem. Pořizovací cena vozidla s konvenčním pohonem je obvykle nižší, a tudíž zaměstnanci měsíčně „přidaňují“ nižší částku a zaměstnavateli vznikají nižší náklady v podobě pojistných odvodů. Z těchto důvodů zaměstnavatelé neprojevují dostatečný zájem o poskytování služebních nízkoemisních vozidel, které by zaměstnanec používal jak ke služebním, tak i k soukromým účelům.
Jednou z hlavních podmínek pro zvýšení poptávky po elektromobilech nebo hybridních automobilech jako alternativě vůči automobilům s tradičním pohonem je i rozvinutá infrastruktura zajišťující jejich dobíjení. Navrhované opatření v podobě přeřazení zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů z odpisové skupiny č. 3 do odpisové skupiny č. 2, je právě dán snahou podpořit investice v této oblasti a potřebou docílit rozvinuté infrastruktury pro jejich dobíjení.
3.2 K novele zákona o dani silniční
Z důvodu povinnosti zachovat fungování daně silniční v rámci povinné implementace směrnice Euroviněta je navržena nová úprava, která znamená, že dochází k věcným i parametrickým změnám fungování stávající daně silniční. Tyto změny jsou doprovázeny také změnou procesních postupů v rovině registrační, platební i nalézací. Pro nové vymezení předmětu daně silniční je určující platné znění směrnice Euroviněta, upravující v rámci výběru poplatků za užívání pozemních komunikací zdanění těžkých nákladních vozidel, tedy vozidel určených k přepravě zboží s maximální technicky přípustnou hmotností naloženého vozidla přesahující 3,5 tuny. Efektivně jsou však nastavením ročních sazeb směrnice Euroviněta zdaňovány až vozidla s vyšší povolenou hmotností. Nová úprava zákona tak reflektuje, že k efektivnímu zdanění daní silniční dochází u vozidla určitého počtu náprav až od určité stanovené tonáže jeho největší povolené hmotnosti (např. u samostatných vozidel se dvěma nápravami až od 12 tun, u vozidel se třemi nápravami až od 16 tun apod.). Této skutečnosti je dosahováno jak výběrem kategorií vozidel v předmětu daně silniční, tak nastavením výše této daně strukturovaně podle parametrů zdanitelného vozidla.
Současně v rámci jednoduché spravovatelnosti je zachován princip, že poplatníkem této daně je provozovatel vozidla zapsaný v technickém průkazu vozidla, nikoliv skutečný uživatel vozidla nebo jízdní soupravy.
Ruší se veškerá snížení daně, která byla dosud uplatňována především pro nová vozidla, u nichž toto snížení dosahovalo až 48 % z dosavadní sazby daně. Existence těchto snížení omezovala nebo v některých případech bránila tomu, aby byla výše daně pro některé druhy vozidel snížena, protože by se tím při uplatnění tohoto snížení dostala pod úroveň minimálních sazeb určených směrnicí Euroviněta. Zachovány jsou slevy na dani při využití kombinované dopravy, které vyplývají ze směrnice Rady 92/106/EHS.
3.3 Ke zrušení povinného přimíchávání biopaliv
Následkem odstranění povinnosti zajištění minimálního podílu biopaliv bude mít dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty výrazně větší možnost výběru způsobu dosažení cíle 6% snížení emisí skleníkových plynů. S ohledem na povinnost zajištění minimálního podílu biopaliva totiž doposud nemohl dodavatel motorového benzinu nebo motorové nafty naplno využít všech možných alternativních způsobů. Návrh tak nepreferuje některý ze způsobů možného splnění cíle (prostřednictvím biopaliv) a podporuje tak myšlenku technologické neutrality ve způsobu splnění cíle.
Zrušení § 19 až 19e zákona o ochraně ovzduší dále dodavateli motorového benzinu nebo motorové nafty sníží administrativní náklady spojené s vykazováním splnění minimálních podílů biopaliv.
3.4 K odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje
Okruh provozovatelů, pro které má být splnění povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje odloženo, je vymezen výše uvedeným způsobem proto, že cílem navrhované změny je zejména minimalizace finančních dopadů na domácnosti spojené s pandemií onemocnění COVID-19, a dále s růstem cen energií, ruskou invazí na Ukrajinu a s nejistotou ohledně dostupnosti těch stacionárních zdrojů, jejichž prostřednictvím lze zmíněnou povinnost splnit, paliv (zejména zemního plynu), která mají být v těchto zdrojích spalována, a služeb spojených s instalací požadovaných stacionárních zdrojů.
Uvedené důvody by při zachování stávajícího stavu mohly znamenat zvýšené riziko nesplnění zákonné povinnosti ve stanoveném termínu, a to u značného množství provozovatelů, mezi něž patří řada nízkopříjmových domácností. Navzdory intenzivně probíhajícím výměnám spalovacích stacionárních zdrojů v minulých letech, a to především za podpory Operačního programu Životní prostředí, stále zbývá vysoký počet spalovacích stacionárních zdrojů, které musí být vyměněny (odhadem přes 200 tis.). V připravovaném novém Operačním programu Životní prostředí, stejně jako v Národním plánu obnovy (Nová zelená úsporám) jsou alokovány prostředky na podporu těchto výměn, avšak ani tyto výměny nemohou být z velké části realizovány před 1. 9. 2022.
Na trhu existuje omezený počet montážních společností a nedostatek výrobků, které mají být nově instalovány. Lze předpokládat, že situace se může v blízké budoucnosti zhoršit například z důvodu nedostatku železa a oceli na trhu v důsledku omezení jejich exportu a exportu želené rudy a uhlí z Ukrajiny. Čekací lhůty pro dodání některých výrobků jsou i delší než rok a lze očekávat i jejich další prodloužení. Odklad povinnosti v konečném důsledku umožní uspokojit více zákazníků prodloužením doby, ve které mohou být nové zdroje tepla dodány na trh a může být provedena montáž, a výměna zdroje v daném termínu (do 31. 8. 2024), což umožní rozprostření uspokojování poptávky v delším časovém úseku.
Posun je vhodný také vzhledem k nejasné situaci ohledně budoucí dostupnosti a ceně zemního plynu. Volba nového zdroje vytápění by mohla být současnou situací ovlivněna. Náhrada nevyhovujícího kotle na pevná paliva kotlem na zemní plyn je v řadě případů technicky nejjednodušší a investičně nejlevnější řešení, současná situace však provozovatele často od této volby odrazuje a ti volí jiné, i emisně horší, typy zdrojů vytápění.
Výrazné zvýšení cen energií v poslední době může majitele nemovitostí přimět k vyšší ochotě investovat do komplexních opatření ke snížení energetických nároků budov a provedení většího počtu rozsáhlejších rekonstrukcí a zateplení budov. Snížení tlaku na rychlost výměny zdrojů tak ponechá větší možnost tyto úpravy realizovat ještě před pořízením nového zdroje tepla. Provedení rychlé výměny kotle a až následně prováděného zateplení, by ve většině případů bylo celkově dražší a méně efektivní.
4 Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky
Základní meze pro uplatňování právních předpisů stanoví Ústava a Listina základních práv a svobod (dále jen „Listina“).
Podle čl. 2 odst. 3 Ústavy slouží státní moc všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Podle čl. 2 odst. 2 Listiny lze státní moc uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. Povinnosti mohou být také ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod (čl. 4 odst. 1 Listiny). K tomu se v daňové oblasti uplatní ještě ustanovení čl. 11 odst. 5, které stanovuje, že daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.
Přezkumu ústavnosti zákonné úpravy daní, poplatků nebo jiných obdobných peněžitých plnění se Ústavní soud věnoval již mnohokrát, např. v nálezech sp. zn. Pl. ÚS 3/02, Pl. ÚS 12/03 či Pl. ÚS 7/03 (vyhlášeném pod č. 512/2004 Sb.). Z této judikatury vyplývá, že:
1. | Z ústavního principu dělby moci (čl. 2 odst. 1 Ústavy), jakož i z ústavního vymezení zákonodárné moci (čl. 15 odst. 1 Ústavy), plyne pro zákonodárce široký prostor pro rozhodování o předmětu, míře a rozsahu daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění. Zákonodárce přitom nese za důsledky tohoto rozhodování politickou odpovědnost. |
2. | Jakkoli je daň, poplatek, příp. jiné obdobné peněžité plnění veřejnoprávním povinným peněžitým plněním státu, a tedy zásahem do majetkového substrátu, a tudíž i vlastnického práva povinného subjektu, bez naplnění dalších podmínek nepředstavuje dotčení ústavním pořádkem chráněné, vlastnické pozici (čl. 11 Listiny, čl. 1 Dodatkového protokolu č. 1 k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod). |
3. | Ústavní přezkum daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění zahrnuje posouzení z pohledu dodržení kautel plynoucích z ústavního principu rovnosti, a to jak neakcesorické (čl. 1 Listiny), tj. plynoucí z požadavku vyloučení svévole při odlišování subjektů a práv, tak i akcesorické v rozsahu vymezeném v čl. 3 odst. 1 Listiny. K principu rovnosti Ústavní soud ve své konstantní judikatuře uvádí, že se nejedná o kategorii absolutní, nýbrž relativní (srov. nález sp. zn. Pl. ÚS 22/92). |
4. | Je-li předmětem posouzení ústavnost akcesorické nerovnosti vzhledem k vyloučení majetkové diskriminace, případně toliko posouzení skutečnosti nepředstavuje-li daň, poplatek nebo jiné obdobné peněžité plnění případný zásah do práva vlastnického (čl. 11 Listiny), je takový přezkum omezen na případy, v nichž hranice veřejnoprávního povinného peněžitého plnění jednotlivce státu, vůči majetkovému substrátu jednotlivce, nabývá škrtícího (rdousícího) působení. Jinými slovy ke škrtícímu (rdousícímu) působení dochází, má-li posuzovaná daň, poplatek nebo jiné obdobné peněžité plnění ve svých důsledcích konfiskační dopady ve vztahu k majetkové podstatě jednotlivce. |
Nad rámec výše uvedeného Ústavní soud zejména v novější judikatuře v určitých případech v daňové oblasti provádí test proporcionality (např. při zásahu do práva na ochranu soukromí), nebo test racionality (např. při zásahu do práva na podnikání).
Ve vztahu ke zpětným účinkům zákona o dani silniční pro zdaňovací období roku 2022 lze konstatovat, že se změna navrhuje s účinností v průběhu daného zdaňovacího období. Podle judikatury Ústavního soudu nemusí změna právní úpravy daně v průběhu zdaňovacího období bez dalšího znamenat pravou retroaktivitu (srov. nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 9/08 ze dne 12. července 2011, bod 15), přičemž retroaktivita nepřímá je při správě daní obecně přípustná.
V případě navrhované právní úpravy jsou splněna výše uvedená ústavní hlediska pro ukládání povinných peněžitých plnění plynoucích do veřejných rozpočtů.
Navrhovaná právní úprava je z výše uvedených hledisek plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, a to i s judikaturou Ústavního soudu, vztahující se k této problematice.
5 Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z jejího členství v Evropské unii
Návrh zákona je plně slučitelný se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z jejího členství v Evropské unii.
5.1 K novele zákona o dani z příjmů
Navrhovaná právní úprava je plně slučitelná s právem Evropské unie a ustanovení navrhované právní úpravy nezakládají rozpor s primárním právem Evropské unie ve světle ustálené judikatury Soudního dvora Evropské unie.
S poukazem na sekundární právo Evropské unie lze konstatovat, že také v tomto ohledu předkládaná právní úprava respektuje závazky, které pro Českou republiku v této oblasti z členství v Evropské unii vyplývají.
V daňové oblasti je nutné zdůraznit, že třebaže legislativa přímých daní zůstává v pravomoci členských států a obecně nepodléhá na úrovni Evropské unie celkové harmonizaci, čl. 115 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“) stanovuje, že „Rada na návrh Komise [...] přijímá směrnice o sbližování právních a správních předpisů členských států, které mají přímý vliv na vytváření nebo fungování vnitřního trhu.“ Vzhledem k absenci jiných ustanovení SFEU, která by Evropské unii svěřovala pravomoc v oblasti legislativy zdanění příjmů, je zde pravomoc Rady přijímat směrnice podle čl. 115 SFEU dána pouze v rozsahu, v jakém je nezbytné odstranit překážky při vytváření nebo zajištění fungování vnitřního trhu.
Kromě článku 115 SFEU jako základu pro harmonizaci v oblasti přímých daní jsou členské státy povinny při výkonu svých pravomocí respektovat principy dané SFEU (zejména články 19 SFEU, 45 SFEU, 49 SFEU, 56 SFEU, 63 SFEU) a dbát na to, aby nedocházelo k neodůvodněné diskriminaci na základě státní příslušnosti nebo neodůvodněnému omezování volného pohybu osob, služeb a kapitálu nebo svobody usazování, jak bylo opakovaně potvrzeno Soudním dvorem EU. Navrhovanou právní úpravou budou tyto principy plně respektovány.
5.2 K novele zákona o dani silniční
Návrh zákona se dotýká zejména směrnice Euroviněta. Tato směrnice se vztahuje na daně z vozidel ukládané na těžká nákladní vozidla a na mýtné a poplatky za užívání pozemních komunikací nákladními vozidly. Navrhovaná právní úprava se týká pouze části směrnice o zdanění vozidel. Pokud jde o vymezení vozidel podléhající dani silniční dle navrhované právní úpravy, je plně v souladu s vymezením těžkých nákladních vozidel směrnicí Euroviněta (vozidla určená k přepravě zboží s maximální technicky přípustnou hmotností naloženého vozidla přesahující 3,5 tuny, viz článek 2 odst. 18 a 19 směrnice Euroviněta).
Směrnice ve svém článku 4 stanoví, že postupy vyměřování a vybírání daně z vozidel jsou v pravomoci členského státu. Podmínku článku 5 směrnice Euroviněta, týkající se výběru daně pouze státem, v němž je vozidlo evidováno, navrhovaná právní úprava i při změnách navržených v předmětu daně plní tím, že předmětem daně jsou jen vozidla registrovaná v České republice. Další podmínky stanovené směrnicí Euroviněta týkající se osvobození (článek 6 kapitoly II) jsou rovněž splněny, protože nově upravený rozsah osvobození se omezuje na osvobození, která jsou čl. 6 směrnice Euroviněta výslovně povolena (např. osvobození vozidel záchranné služby) nebo mají svůj základ v normách mezinárodního práva (osvobození vozidel diplomatických misí nebo Českého červeného kříže).
Pokud jde o slevy na dani, jedinou slevou, kterou navržená právní úprava nadále zachovává, je sleva týkající se kombinované dopravy, upravené ve státech EU směrnicí Rady 92/106/EHS ze 7. prosince roku 1992 o zavedení společných pravidel pro určité druhy kombinované dopravy zboží mezi členskými státy. Dochází ke zpřesnění transpozice tím, že se výslovně uvádí, že počáteční a koncový úsek kombinované dopravy mohou probíhat kdekoliv na území Evropské unie.
Samostatným okruhem je posouzení ročních sazeb daně silniční, které směrnice Euroviněta stanoví v části Příloha I odděleně pro samostatná vozidla a pro jízdní soupravy, a to v členění dle počtu náprav a celkové povolené hmotnosti v tunách.
Vzhledem k tomu, že stávající zákonná úprava nepracovala se zdaněním jízdní soupravy jako celku (tahač návěsu i návěs byly daněny doposud samostatně), přičemž je preferováno zachování osoby poplatníka, nikoliv uživatele jízdní soupravy, je navržena úprava, která tahače návěsů i tahače přívěsů zdaní podle maximální povolené hmotnosti jízdní soupravy. Samotné návěsy již zdaněny nebudou, což je zajištěno jejich explicitním vyloučením z předmětu daně. Pro přívěsy je samostatně stanovena výše sazeb, avšak za účelem zamezení dvojitému zdanění přívěsů, které jsou součástí jízdní soupravy, bude přívěs poplatníka dílčí daně za tahač přívěsů, od daně osvobozen.
5.3 K novele zákona o ochraně ovzduší
Návrhu zákona se dotýká především směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001/EU o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (známá také jako tzv. RED II). Dále pak směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty.
Zrušení povinného přimíchávání biopaliv a ponechání povinného cíle snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot je v souladu s platnou evropskou legislativou, dle které mají členské státy po dodavatelích paliv požadovat zajištění splnění 14 % cíle obnovitelných zdrojů v dopravě, přičemž tento požadavek mohou vymáhat i stanovením požadavku na minimální snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot. Zároveň je výše uvedená změna v souladu s v současné době projednávanou revizí směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů tzv. RED III, kterou představila Evropská komise v červenci minulého roku v rámci balíčku FIT for 55. Směrnice navrhuje nahradit v roce 2018 schválený cíl 14% podílu obnovitelných zdrojů energie v dopravě v roce 2030 za 13% snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot v roce 2030, kterého má být dosaženo pouze obnovitelnými zdroji energie. Jedním z argumentů je zachování technologické neutrality. Oba dva zmíněné cíle zakotvené v platné evropské legislativě (tj. snížení emisí skleníkových plynů z každoročně dodaných pohonných hmot i podíl obnovitelných zdrojů k roku 2030) jsou transponovány zákonem o ochraně ovzduší jako povinnost stanovená přímo dodavatelům pohonných hmot. Konkrétní způsob splnění si dodavatelé zvolí dle svého uvážení v závislosti na momentální dostupnosti a ceně jednotlivých cest. Zrušení povinnosti přimíchávat stanovený objem biopaliv tak nebude mít vliv na plnění požadavků směrnic Českou republikou. Jak již bylo uvedeno výše v části 2.3, lze očekávat, že se podíl přimíchávaných biopaliv alespoň v nejbližší době fakticky výrazně nezmění.
Navrhovaná změna zákona o ochraně ovzduší spočívající v odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje se v širších souvislostech dotýká také směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu, která stanovuje tzv. mezní hodnoty pro některé znečišťující látky (dle zákona o ochraně ovzduší „imisní limity“), jež jsou členské státy povinny plnit a zajistit jejich nepřekračování. Z pohledu navrhované úpravy zákona o ochraně ovzduší jsou relevantní zejména mezní hodnoty pro oxidy dusíku a prachové částice PM10. V případě obou těchto znečišťujících látek je v současné době proti České republice vedeno tzv. infringementové řízení. V případě infringementového řízení ve vztahu k oxidům dusíku (řízení č. 2016/2062) je třeba konstatovat, že v současné době již nejsou na území ČR imisní limity překračovány. Poslední překročení bylo v roce 2019 na 1 stanici v celé ČR, stanice Praha-Legerova, která je stanicí zaměřenou na znečištění ovzduší z dopravy, a tedy identifikované překročení má původ zejména v dopravní situaci na této části severojižní magistrály. Z důvodu plnění imisních limitů nelze infringementové řízení v současné době převést do fáze soudního řízení před Soudním dvorem Evropské unie a zároveň s ohledem na výše uvedenou charakteristiku překročení imisního limitu a charakteristiku monitorovací stanice není předpoklad překročení imisního limitu způsobeného lokálním vytápěním, resp. odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje. Další infringementové řízení č. 2018/2262 je řízením čistě transpozičním, jehož předmětem není překračování imisních limitů, z tohoto důvodu je pro předkládaný návrh a jeho slučitelnost s právem EU irelevantním. Pokud jde o překračování imisních limitů pro částice PM10, v současnosti vedené řízení č. 2008/2186 se týká zejména aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek Místek. V tomto regionu byly v předcházejících letech ve zvýšené intenzitě realizovány dotační výzvy, které směřovaly primárně na motivaci provozovatelů k výměně zastaralých spalovacích stacionárních zdrojů (1. nebo 2. třídy). S ohledem na realizaci těchto výměn a zlepšující se imisní situaci v této oblasti lze předpokládat, že případné překračování imisního limitu v tomto území bude primárně zapříčiněno přeshraničním přenosem znečištění ze sousedního Polska, kdy již v minulosti bylo identifikováno, že toto přeshraniční znečištění je původcem až ¼ znečištění v této oblasti. Ani v tomto ohledu tedy nelze předpokládat, že by předkládaný návrh odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje měl způsobit zhoršení imisní situace oproti současnému stavu. Z výše uvedených důvodů lze tedy konstatovat, že předkládaný návrh je slučitelný s právem EU, konkrétně se směrnicí 2008/50/ES. Odklad však může vést k adekvátnímu zpomalení dalšího zlepšování kvality ovzduší.
6 Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
6.1 K novele zákona o daních z příjmů a zákona o dani silniční
Mezinárodní smlouvy, které jsou součástí právního řádu České republiky podle článku 10 Ústavy (vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána), mají z hlediska hierarchie právních předpisů aplikační přednost před zákony a právními předpisy nižší právní síly. Stanoví-li tedy mezinárodní smlouva podle článku 10 Ústavy něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva. Článek 10 Ústavy tak zaručuje, že při případném nesouladu vnitrostátního práva s mezinárodní smlouvou, musí být respektována právě mezinárodní smlouva podle článku 10 Ústavy. Ústavní soud navíc v nálezu publikovaném pod č. 403/2002 Sb. rozhodl, že si tehdy platné mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách zachovávají hierarchickou přednost před zákonem.
6.2 K novele zákona o ochraně ovzduší
Navrhovaná právní úprava je v souladu s přijatými mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, tedy zejm. s Rámcovou úmluvou Organizace spojených národů o změně klimatu, vyhlášenou pod č. 80/2005 Sb. m. s., Kjótským protokolem k Rámcové úmluvě Organizace spojených národů o změně klimatu, vyhlášeným pod č. 81/2005 Sb. m. s. a s Pařížskou dohodou vyhlášenou pod č. 64/2017 Sb. m. s.
6.3 Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod
Navržená právní úprava se dotýká některých práv zakotvených v Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (viz sdělení č. 209/1992 Sb., dále jen „Úmluva“), a tedy je nutné přistoupit k podrobnějšímu posouzení těchto zásahů a zhodnotit jejich slučitelnost s Úmluvou ve světle jejího výkladu podaného Evropským soudem pro lidská práva.
6.3.1 Právo na respektování soukromého a rodinného života
Závěry z posouzení dopadů navrhované právní úpravy do práva na ochranu soukromí a osobních údajů provedeného v části 8 jsou zásadně použitelné i při posuzování zásahů do práva na respektování soukromého a rodinného života.
6.3.2 Právo na účinný prostředek nápravy
Článek 13 Úmluvy zaručuje každému, kdo má za to, že bylo porušeno jeho právo přiznané Úmluvou, právo na účinný prostředek právní nápravy. Navržená právní úprava sama o sobě neobsahuje zvláštní úpravu právních prostředků nápravy zásahu do práva. Lze však užít institutů v obecných předpisech, a to zejména v daňovém řádu.
V případě neoprávněného zásahu způsobeného správcem daně má oznamovaná osoba právo na náhradu škody způsobenou nesprávným úředním postupem podle zvláštního zákona.
6.3.3 Zákaz diskriminace
Zákaz diskriminace vyjádřený v článku 14 Úmluvy směřuje proti takovému zacházení, kdy by s osobami, které jsou ve stejném nebo obdobném postavení, bylo zacházeno nerovně, nebo naopak, kdy by s osobami, které se nacházejí v odlišném postavení, bylo zacházeno stejně, a tím by došlo k nerovnému uplatňování práv a svobod garantovaných Úmluvou. Pokud by tento přístup neměl žádné opodstatnění, tedy pokud by nebyl opřen o žádný legitimní a objektivní důvod, byl by diskriminační.
Navrhovaná právní úprava sjednocuje přístup k úředně evidovaným obyvatelům obcí a ukládá jim v návaznosti na to stejná práva a povinnosti.
6.3.4 Celkové zhodnocení navržené právní úpravy
V rámci celkového zhodnocení navržené právní úpravy v kontextu Úmluvy lze konstatovat, že s ohledem na všechny výše uvedené skutečnosti je navrhovaná právní úprava plně slučitelná s touto Úmluvou.
6.4 Mezinárodní pakt o občanských a politických právech
Mezinárodní pakt o občanských a politických právech ze dne 19. prosince 1966, vyhlášený ve Sbírce zákonů pod č. 120/1976 Sb. (dále jen „Pakt“), zakotvuje
• | v článku 2 odst. 3 právo domáhat se ochrany před případným zásahem do práv garantovaných Paktem, |
• | v článku 3 zákaz diskriminace na základě pohlaví, |
• | v článku 17 zákaz svévolných zásahů do soukromého života a |
• | v článku 26 zákaz diskriminace na základě dalších důvodů. |
Tato práva mají zásadně stejný obsah jako obdobná práva zakotvená v Úmluvě, která byla posuzována výše. Výjimkou je zákaz diskriminace dle článku 26 Paktu. Zatímco zákaz diskriminace zakotvený v Úmluvě má povahu akcesorického práva (tedy se ho lze dovolat pouze spolu s porušením jiného práva), v případě Paktu má zákaz diskriminace povahu neakcesorickou, a tedy se jej lze dovolat přímo. Zhodnocení vztahu k zákazu diskriminace provedené v části 5.1.3. však nezáviselo na tom, zda má toto právo akcesorickou nebo neakcesorickou povahu. Na základě tohoto zhodnocení tedy lze dovodit, že navržená právní úprava je v souladu s článkem 26 Paktu.
S odkazem na výše uvedenou argumentaci k Úmluvě tedy lze konstatovat, že navrhovaná právní úprava je plně slučitelná s Paktem.
6.5 Celkové zhodnocení slučitelnosti
Návrh zákona je plně v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
7 Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy
V této části jsou uvedeny předpokládané hospodářské a finanční dopady navrhovaných změn právní úpravy na veřejné rozpočty a dopady na daňové subjekty a správce daně, jakožto hlavní adresáty navrhovaných změn právní úpravy, a to konkrétně v členění podle jednotlivých témat.
Dopady na veřejné rozpočty jsou dopady jednak na státní rozpočet a jednak na ostatní veřejné rozpočty, což jsou především rozpočty krajů a obcí. Zvlášť jsou vyčleněny dopady na správce daně, které zahrnují zejména náklady na implementaci právní úpravy. Dopady na daňové subjekty představují především dopady na podnikatelské prostředí a sociální dopady, včetně dopadů na rodiny a dopady na specifické skupiny obyvatel.
7.1 K novele zákona o dani z příjmů
7.1.1 Dopad na veřejné rozpočty
Navrhované opatření spočívající ve změně zdanění příjmů zaměstnance v případě poskytnutí nízkoemisního vozidla k používání pro soukromé a služební účely bude mít negativní dopad na inkaso veřejných rozpočtů, a to podle rámcového odhadu na dani z příjmů fyzických osob placené plátci v řádu stovek mil. Kč ročně a dále také na pojistném na sociální a zdravotní pojištění v řádu vyšších stovek mil. Kč ročně. V roce 2022 bude celkový negativní dopad nižší z důvodu pozdější účinnosti zákona.
Navrhované opatření spočívající v přeřazení nabíjecích stanic pro elektromobily a hybridní automobily z 3. odpisové skupiny do 2. odpisové skupiny představuje pouze jiné rozložení odpisů v čase a v dlouhém období tak není předpokládán žádný dopad na veřejné rozpočty. Podle rámcového odhadu se v prvních letech předpokládá negativní dopad na inkaso daně z příjmů právnických a fyzických osob v řádu desítek milionů korun. Tento negativní dopad by mohl být dále prohlouben, a to v závislosti na míře využití navrhovaného přechodného ustanovení umožňující přeřadit do odpisové skupiny majetek pořízený přede dnem nabytí účinnosti zákona. Negativní dopad na inkaso daní z příjmů by se tak v prvních letech mohl mírně zvýšit.
7.1.2 Dopad na správce daně
V souvislosti s navrhovanými změnami v oblasti daní z příjmů nejsou očekávány žádné výraznější změny či zvýšené nároky na činnost správce daně. Navrhovaná ustanovení nezavádí nové instituty, pouze modifikuje instituty, které již v rámci daně z příjmů existují.
7.1.3 Dopad na daňové subjekty
Novela zákona o daních z příjmů bude mít pozitivní dopad na poplatníky daně z příjmů. Jednak dochází ke snížení výše příjmů v případě, že zaměstnanci bude poskytnuto zaměstnavatelem bezplatně nízkoemisní služební vozidlo k používání pro služební a soukromé účely, a to o polovinu. Současně v důsledku přeřazení zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů z odpisové skupiny č. 3 do odpisové skupiny č. 2, dojde k rychlejšímu uplatnění nákladů na pořízení těchto zařízení jako daňových výdajů.
7.2 K novele zákona o dani silniční
7.2.1 Dopad na veřejné rozpočty
Celý výnos daně silniční je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. V případě, že předmětem daně silniční zůstanou pouze nákladní automobily, které je nutné dle směrnice Euroviněta zpoplatnit, a zároveň bude aplikována minimální sazba dle této směrnice, předpokládá se, že výnos poklesne na 1,3 mld. Kč. Celkový výpadek příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury bude činit asi 4,2 mld. Kč, což představuje necelých 5 % celkových příjmů tohoto rozpočtu.
7.2.2 Dopad na správce daně
Přijetí nové právní úpravy vyžaduje zvýšené počáteční náklady na přizpůsobení systému ADIS. Důvodem je skutečnost, že dojde k podstatným rozdílům v právní úpravě této daně, které vyžadují značně odlišné zpracování. Bude nezbytné vést v systému ADIS pro danou daň dvě samostatné úlohy - pro novelizovanou daň silniční (od zdaňovacího období za rok 2022) a pro stávající daň silniční (do zdaňovacího období za rok 2021), které navíc vzhledem k podstatným rozdílům v právní úpravě těchto daní vyžadují značně odlišné zpracování. Tyto náklady budou podle odhadu Generálního finančního ředitelství (GFŘ) činit cca 20 mil. Kč; výše těchto finančních prostředků bude muset být zajištěna v rámci navýšení rozpočtových prostředků pro rok 2022 z důvodu výrazného krácení výdajového rámce rozpočtu GFŘ. Současně se předpokládá určité snížení administrativní náročnosti (zejména v důsledku zúžení předmětu daně a tím poklesu počtu poplatníků podávajících daňové přiznání) a v souvislosti s tím i snížení počtu úředních osob spravujících daň silniční.
7.2.3 Dopad na daňové subjekty
Novela zákona o dani silniční bude mít pozitivní dopad na snížení administrativní zátěže poplatníků daně. Současně dojde ke snížení časové náročnosti ze strany daňových subjektů, kterým se sníží nebo zcela zanikne povinnost oznamovat jakékoliv změny údajů spojených s registrací k dani silniční, s vyplňováním daňových přiznání, vedením povinné evidence zaplacených záloh a dodržováním lhůt spojených s placením záloh.
8 Zhodnocení dopadu navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů (DPIA)
Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní dopady na ochranu soukromí a osobních údajů. Nedochází k rozšiřování kategorií dotčených subjektů údajů, jejichž údaje jsou zpracovávány, ani k rozšíření kategorií zpracovávaných údajů. Nemění se existující zpracování osobních údajů, ani se nezakládají žádné nové způsoby jejich zpracování.
Orgány Finanční správy České republiky při správě daní postupují subsidiárně podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon v § 9 odst. 3 umožňuje správcům zpracovávat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní. Všechny osobní údaje musí být zpracovávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů, a se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
9 Zhodnocení korupčních rizik navrhovaného řešení (CIA)
Obecně lze k navrhované úpravě ve vztahu ke vzniku korupčních rizik uvést následující:
9.1 Identifikace korupčních rizik
9.1.1 Přiměřenost
Pokud jde o rozsah působnosti správního orgánu, je rozhodující jak zákonný okruh působností jako takový, tak míra diskrece, kterou zákon při výkonu jednotlivých působností správnímu orgánu umožňuje, resp. jakou míru diskrece zákon předpokládá. Jakýkoli normativní text zakotvující určitou míru diskrece sám o sobě představuje potenciální korupční riziko. Proto se při přípravě takového ustanovení vždy poměřuje nutnost zavedení takové diskrece daného orgánu s mírou zásahu do individuální sféry subjektu, o jehož právech a povinnostech by se v rámci této diskrece rozhodovalo. Navržená právní úprava mění kompetence správních orgánů pouze způsobem, který zpřesňuje rozsah kompetencí stávajících, anebo zavádí kompetenci novou, a to pouze v rozsahu nezbytném pro úpravu vztahů, které mají být právní úpravou nově regulovány, přičemž míra diskrece je vzhledem k vymezení povinností minimální.
9.1.2 Standardnost
Z hlediska standardnosti lze uvést, že navržené změny napříč různými zákony provádějí dílčí a technické změny, jejichž prostřednictvím dochází zejména k reformulaci textu v zájmu lepší přehlednosti, nového systematického uspořádání a komplexního řešení dané problematiky. Standardizace a zpřehlednění úprav je proto jedním z cílů návrhu zákona. Významnější výše popsané změny jsou založeny na standardním odůvodnění.
9.1.3 Efektivita
Návrh zákona vychází z praktických poznatků aplikační praxe, a proto lze očekávat, že dojde k efektivní implementaci právních norem obsažených v tomto návrhu. Z hlediska efektivity lze k předložené úpravě rovněž uvést, že k uložení i k vynucování splnění povinnosti při správě daní je věcně a místně příslušný správce daně. Správce daně obvykle disponuje podklady pro vydání daného rozhodnutí, ale i potřebnými odbornými znalostmi, čímž je zaručena efektivní implementace dané regulace i její efektivní kontrola, případně vynucování. Nástroje kontroly a vynucování jsou v oblasti správy daní upraveny jako obecné instituty daňového řádu.
9.1.4 Odpovědnost
Zvolená právní úprava vždy jasně reflektuje požadavek čl. 79 odst. 1 Ústavy, podle něhož musí být působnost správního orgánu stanovena zákonem. Odpovědnou osobou na straně správce daně, resp. jiného správního orgánu je v daňovém řízení vždy úřední osoba. Určení konkrétní úřední osoby je prováděno na základě vnitřních předpisů, resp. organizačního uspořádání konkrétního správního orgánu, přičemž popis své organizační struktury je správní orgán povinen zveřejnit na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Totožnost konkrétní úřední osoby je přitom seznatelná zákonem předvídaným postupem (srov. § 12 odst. 4 daňového řádu).
9.1.5 Opravné prostředky
Z hlediska opravných prostředků existuje možnost účinné obrany proti nesprávnému postupu správce daně v první řadě v podobě řádného opravného prostředku, kterým je odvolání, resp. rozklad (srov. § 109 a násl. daňového řádu). V souladu s § 102 odst. 1 písm. f) daňového řádu má správce daně povinnost v rozhodnutí uvést poučení, zda je možné proti rozhodnutí podat zejména odvolání, v jaké lhůtě je tak možno učinit, u kterého správce daně se odvolání podává, spolu s upozorněním na případné vyloučení odkladného účinku. Neúplné, nesprávné nebo chybějící poučení je spojeno s důsledky pro bono daného subjektu uvedenými v § 110 odst. 1 daňového řádu. Existuje také možnost užití mimořádných opravných prostředků dle daňového řádu (srov. § 117 a násl. daňového řádu). Vedle opravných prostředků daňový řád připouští rovněž jiné prostředky ochrany, kterými je třeba rozumět: námitku (srov. § 159 daňového řádu), stížnost (srov. § 261 daňového řádu), podnět na nečinnost (srov. § 38 daňového řádu).
9.1.6 Kontrolní mechanismy
Z hlediska systému kontrolních mechanismů je nutno uvést, že oblast daňového práva se pohybuje v procesním režimu daňového řádu, jenž obsahuje úpravu kontroly a přezkumu přijatých rozhodnutí, a to primárně formou opravných prostředků. Proti rozhodnutím je možno podat zejména odvolání anebo v určitých případech užít mimořádných opravných prostředků či jiných prostředků ochrany (viz předchozí bod). Vedle toho lze využít rovněž dozorčí prostředky, čímž je zaručena dostatečná kontrola správnosti a zákonnosti všech rozhodnutí vydávaných v režimu daňového řádu.
Soustavy orgánů vykonávajících správu daní současně disponují interním systémem kontroly v rámci hierarchie nadřízenosti a podřízenosti včetně navazujícího systému personální odpovědnosti. V případě vydání nezákonného rozhodnutí či nesprávného úředního postupu je s odpovědností konkrétní úřední osoby spojena eventuální povinnost regresní náhrady škody, za níž v důsledku nezákonného rozhodnutí nebo nesprávného úředního postupu odpovídá stát.
Při správě daní se uplatňuje zásada neveřejnosti. Informace o poměrech daňových subjektů jsou tak chráněny povinností mlčenlivosti pod hrozbou pokuty do výše 500 000 Kč a nemohou být zpřístupněny veřejnosti. Tím ovšem nemůže být dotčeno právo samotného daňového subjektu na informace o něm soustřeďované. Toto právo je realizováno prostřednictvím nahlížení do spisu a osobních daňových účtů.
9.1.7 Transparentnost
Z hlediska transparentnosti a otevřenosti dat lze konstatovat, že navrhovaná úprava nemá vliv na dostupnost informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
9.2 Eliminace korupčních rizik
Navržená regulace byla v kapitole 9.1 analyzována z hlediska sedmi kritérií, pokud jde o identifikaci korupčních rizik. Byl prověřován potenciál korupčního rizika související nejen výhradně s agendou, která je předmětem navržené regulace (konkrétní klíčové změny), ale také širší rámec uvedené agendy (správa daní v širokém smyslu jako celek).
V rámci správy daní je podstatným faktorem i z hlediska korupčního rizika možnost ovlivnění výše stanovené daně. Tento faktor se projevuje i v rovině platební. Pokud jde o dopad navrhovaných změn, nelze jej identifikovat jako specifický ve srovnání s jinými změnami daňového práva, které jsou s ohledem na charakter této materie poměrně časté. V souvislosti s navrženými změnami se uplatní standardní rámec pro eliminaci korupčních rizik pro oblast správy daní v širokém smyslu. Opatření na eliminaci korupčních rizik lze různě klasifikovat. Rozlišovat lze např. preventivní a represivní opatření, opatření ex ante a ex post, opatření v rovině právních předpisů (legislativní), nebo v rovině správní praxe (nelegislativní).
V souvislosti s návrhem zákona nejsou zaváděny nové represivní nástroje zaměřené na eliminaci korupčních rizik. Mezi účinnými opatřeními daňového práva lze jmenovat např. uplatnění zásady neveřejnosti. Další represivní sankce jsou stanoveny trestním zákoníkem v případě, že jednání konkrétní úřední osoby nebo skupiny úředních osob naplní podstatu trestného činu, například trestný čin přijetí úplatku.
Za další opatření k eliminaci korupčních rizik lze považovat odpovídající organizační zajištění výkonu příslušné agendy. V souvislosti se správou daní v širokém smyslu se hovoří o tzv. pravidlu čtyř nebo šesti očí. Podle něj by mělo být zajištěno, aby určitý postup úřední osoby byl kontrolován nebo dohlížen jednou nebo dvěma jinými osobami. Takový přístup je v kontextu České republiky běžným standardem, který není potřeba upravovat na úrovni právních předpisů. Existují jistě i další organizační a technická opatření na úrovni veřejné správy, avšak ta nejsou specifická pro tuto agendu.
10 Zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu
Navrhovaná právní úprava nemá dopad na bezpečnost nebo obranu státu.
11 Zhodnocení souladu se zásadami pro tvorbu digitálně přívětivé legislativy (DPL)
11.1 Budování přednostně digitálních služeb (princip digital by default)
Navržená právní úprava nepředepisuje konkrétní podobu „služeb“ spojených se správou daně silniční. Jde tak pouze o úpravu stávajících služeb, které jsou poskytovány již na základě stávající procesně-právní úpravy obsažené v daňovém řádu jak analogově, tak elektronicky a tyto služby nedoznávají v tomto ohledu změn.
V obecné rovině pak lze konstatovat, že návrh naplňuje tuto zásadu v maximálních intencích, které jsou mu právním řádem České republiky umožněny.
11.2 Maximální opakovatelnost a znovupoužitelnost údajů a služeb (princip only once)
Návrh zákona spadá do oblasti správy daní, proto jsou informace v něm chráněny daňovou mlčenlivostí podle § 52 a násl. daňového řádu. K významu zásady zachování mlčenlivosti lze uvést, že zákonná garance toho, že s informacemi poskytnutými daňovým subjektem bude nakládáno jako s důvěrnými a zásadně nezveřejnitelnými, je velmi důležitým faktorem pro právní jistotu daňových subjektů a pro realizaci jejich povinnosti tvrzení při správě daní. Povinnost zachovat mlčenlivost má za úkol zejména ochranu informací, které jsou během správy daní o konkrétním subjektu zjištěny, a je vysoce žádoucí, aby subjekt, který poskytl otevřeně údaje o své osobě a o svých finančních záležitostech a poměrech, měl záruku, že nedojde ke zneužití těchto (často velmi citlivých) informací. Zrušení této povinnosti by pak mělo zásadní dopady na správu daní, potažmo na fungování celého státu.
V případě získávání informací správcem daně pak návrh vychází z obecné úpravy daňového řádu, kde podle § 58 odst. 3 je oprávněn získat informace od jiných osob pouze v případě, kdy je nemůže získat z vlastních zdrojů nebo od jiného orgánu veřejné moci, což je zcela v souladu s touto zásadou.
Návrh pak naplňuje zásadu opakovatelnosti a znovupoužitelnosti údajů v intencích výše řečeného.
11.3 Budování služeb přístupných a použitelných pro všechny, včetně osob se zdravotním postižením (princip governance accessibility)
Tato zásada není návrhem zákona upravena, právní úprava se řídí obecnými právními předpisy upravující tuto problematiku.
11.4 Sdílené služby veřejné správy
Návrh zákona nepředpokládá v této oblasti odchylky od obecné právní úpravy při správě daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění ani praxe orgánů Finanční správy České republiky v roli správce daně silniční.
11.5 Konsolidace a propojování informačních systémů veřejné správy
Návrh zákona sám nijak nestanoví, jakým způsobem má příslušný orgán veřejné moci zajistit to, aby jím poskytované služby řádně fungovaly. Návrh zákona tedy nijak neupravuje topologie informačních systémů ani jejich komponent.
11.6 Mezinárodní interoperabilita - budování služeb propojitelných a využitelných v evropském prostoru
Návrh zákona se sám o sobě netýká mezinárodní spolupráce a neupravuje budování služeb propojitelných a využitelných v evropském prostoru. Při správě daní z příjmů a daně silniční lze využít instituty mezinárodní spolupráce při správě daní podle zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v rámci které samotná interoperabilita vychází z povahy věci. Komunikaci se zahraničím zajišťují kontaktní místa, kterými jsou Generální finanční ředitelství v roli ústředního kontaktního orgánu a správci daně pověření Ministerstvem financí v roli kontaktních orgánů.
11.7 Ochrana osobních údajů v míře umožňující kvalitní služby (princip nařízení o ochraně osobních údajů)
Návrh zákona je plně v souladu s touto zásadou.
11.8 Otevřenost a transparentnost včetně otevřených dat a služeb (princip open government)
Zásada otevřenosti a transparentnosti je návrhem zákona naplněna v mantinelech základních zásad správy daní podle daňového řádu. Návrh zákona sám o sobě nikterak neomezuje otevřenost a transparentnost.
11.9 Technologická neutralita
Zákon neomezuje technické ani technologické prostředky, které mohou využívat dotčené subjekty. Volba technického řešení je na samotných subjektech.
11.10 Uživatelská přívětivost
Návrh zákona nepředpokládá v této oblasti odchylky od obecné právní úpravy při správě daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění ani praxe orgánů Finanční správy České republiky v roli správce daně.
12 Odůvodnění návrhu na vyslovení souhlasu Poslaneckou sněmovnou v prvém čtení
Návrh zákona se navrhuje schválit v prvním čtení, aby zákon mohl nabýt účinnosti k 1. červenci 2022, protože má zpětné účinky zpětně již pro zdaňovací období roku 2022. Aby došlo k vyloučení toho, že by zákon byl pravě retroaktivní, je třeba, aby nabyl účinnosti nejpozději v průběhu zdaňovacího období, tedy s ohledem na tzv. jednotná data účinnosti musí nabýt účinnosti právě 1. července 2022.
Rychlé schválení návrhu zákona je dále nutné s ohledem na nutnost vyslat signál poplatníkům daně silniční, zejména subjektům působícím v dopravě, že skutečně dojde k redukci předmětu daně a celkovému snížení okruhu zdaněných vozidel, což je podstatné s ohledem na mimořádnou událost, se kterou se tuzemská společnost potýká a která vyvolává řadu sekundárních dopadů na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty, zejména výrazné zvýšení cen pohonných hmot. Současně platí, že je včasné schválení zákona nutné také pro potvrzení postupu, podle kterého se poplatníkům daně silniční podle § 260 daňového řádu promíjejí zálohy na rok 2022.
Urychlené schválení zákona je také podstatné s ohledem na nutnost upravit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2022 v návaznosti na tuto novelu. Současně tím bude dán zákonný titul pro pozastavení převodů výnosu daně Státnímu fondu dopravní infrastruktury ve vztahu k prostředkům, které byly od počátku roku 2022 vybrány přesto, že v návaznosti na zpětné účinky zákona podle nové právní úpravy již vybírány být nemají. Tento převod do účinnosti zákona není možné pozastavit, protože by šlo o protizákonný postup. Od účinnosti zákona se však tyto prostředky stanou přeplatkem na dani, o jejichž vrácení budou moci poplatníci požádat, což povede k nutnosti tyto prostředky v budoucnu se Státním fondem dopravní infrastruktury vypořádat, případně v krajním případě poplatníky daně odkázat s poukazem na § 258 odst. 1 daňového řádu s nárokem na vrácení přeplatku přímo na Státní fond dopravní infrastruktury, což by vedlo ke zvýšené zátěži jak pro tento fond, tak pro samotné poplatníky, kteří by museli komunikovat s jiným orgánem veřejné moci, než s místně příslušným správcem daně, s nímž při správě daně silniční běžně komunikují.
Příslušná část zákona navíc musí nabýt účinnosti před 1. zářím 2022, aby mohlo dojít k odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje o dva roky dříve, než tato povinnost nastane.