Dne 1. července 2017 nabyl účinnosti zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, a zákon č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích. Právní úprava přestupků, resp. dosavadních jiných správních deliktů tak doznala celou řadu změn. Nelze ale říci, že by se od základů změnila každodenní práce správních orgánů, protože zákonodárce novým zákonem o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, završujícím úsilí o ucelenější úpravu správního trestání, navázal na právní úpravu dosavadní a v řadě institutů došlo jen ke zpřesnění či doplnění ustanovení, které zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, neřešil vůbec, nebo jen dílčím způsobem. Nejzásadnější změnu zde představuje skutečnost, že se nový zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (v textu dále označovaný jako „zákon o přestupcích“) vztahuje nejen na dosavadní přestupky, ale rovněž na většinu dosavadních jiných správních deliktů, v jejichž případě specifická procesní úprava chyběla, a musela být aplikována především obecná úprava podle správního řádu. Soudní judikatura sice připouštěla využívat v určitých případech analogii k zákonu o přestupcích, resp. k předpisům trestněprávním, nicméně tento stav nebylo možné považovat za optimální a řada odborných publikací (včetně publikací autorů tohoto komentáře) volala po přijetí nového kodexu správního trestání, který by sjednotil jak procesní, tak hmotněprávní úpravu (když ne všech, tak alespoň většiny) správních deliktů.
Autoři zde mohli navázat nejen na svůj komentář předchozího zákona o přestupcích, ale rovněž na další odborné publikace, jejichž jsou autory a ve kterých se zabývali například problematikou správního řízení, správního soudnictví, správních deliktů v oblasti dopravy, činností obecní policie nebo určitými skutečnostmi z oblasti správního trestání.
Zatímco některá ustanovení komentovaných zákonů nemusí (s ohledem na svůj předobraz v dosavadním zákoně) vyvolávat při své aplikaci téměř žádné problémy, jiná ustanovení (zejména ta nová) je přinášet mohou. Právě na tyto nejasnosti bychom se chtěli zaměřit a osvětlit je nejen s využitím vlastních zkušeností s problematikou správního trestání a vedení správních řízení, ale rovněž s pomocí související odborné literatury, závěrů Poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu a ke správnímu trestání a pochopitelně též soudní judikatury, kterou se v případě její absence k novým ustanovením zákona snažíme nahradit judikaturou k obdobným ustanovením dosavadní právní úpravy.
Na rozdíl od jiných komentářů se tento neomezuje pouze na samotný zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a s ním související zákon o některých přestupcích (ten obsahuje některé skutkové podstaty přestupků, které nebylo vhodné přenést do jiných zákonů). Aby bylo možné podat ucelený výklad problematiky přestupků, je nutné vedle zvláštních zákonů doplňujících některé skutkové podstaty přestupků zohledňovat především také obecnou úpravu správního řízení. Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich totiž neobsahuje komplexní úpravu problematiky přestupků a zejména jeho procesní část by byla nedostatečná bez podpůrného použití správního řádu. Proto jsme považovali za nezbytné doplnit (zpravidla přímo v rámci komentáře k souvisejícím ustanovením zákona o přestupcích) rovněž základní informace týkající se například základních zásad činnosti správních orgánů, doručování, zastoupení, práv účastníků řízení, dokazování, zajištění účelu a průběhu řízení, náležitostí rozhodnutí či opravných prostředků, bez kterých se ani přestupkové řízení neobejde.
Pro přehlednost jsou v textu komentáře, který je zpracován podle právního stavu k 1. červenci 2017, uvedeny rovněž odkazy na související ustanovení komentovaných zákonů, jiné právní předpisy a judikaturu. K orientaci přispívá také věcný rejstřík a přiloženy jsou odkazy na související literaturu. Je pochopitelné, že ani tento komentář nemůže odpovědět na všechny otázky, které by v souvislosti s přestupkovým řízením mohly v budoucnosti vzniknout, řeší však alespoň ty, které byly předmětem dosavadních diskusí. Tato publikace je určena nejen úředním osobám, které vedou řízení o přestupcích, či studentům škol s právním zaměřením, ale také všem, se kterými jsou (resp. mohou být) přestupková řízení vedena nebo kterých se jinak přímo dotýkají. Jsme přesvědčeni, že tento komentář může být přínosem pro odbornou i laickou veřejnost a napomůže všem, kdo zákon o přestupcích aplikují, i těm, vůči nimž je aplikován.
Závěrem této předmluvy je na místě poděkovat všem našim přátelům a blízkým, kteří nám byli při nelehké přípravě tohoto komentáře nápomocni.
Praha 2017
Luboš Jemelka za autorský kolektiv